periodieke oldtimer keuring

Home Forum Porsche Talk periodieke oldtimer keuring

  • Maker
    Discussie

  • eri

      Zou een 911 van 1977 verbouwd naar turbo look & met 3.2 motor worden afgekeurd?

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 261)
      • PS vrij snel een reactie gehad van de keuring (info@autoveiligheid). Kennelijk kan ik dus effectief met een andere nummerplaat naar de keuring en zou ik al na de eerste keer pas twee jaar later dienen terug te keren. 

        De info die me werd verstrekt:

        [i]Voor een oldtimerkeuring kan een voertuig voorgereden worden met:

        Hetzij de Belgische kentekenplaat waaronder het voertuig ingeschreven is of laatst ingeschreven was;
        Hetzij de -al dan niet tijdelijke- (*) kentekenplaat die vermeld staat op het buitenlandse kentekenbewijs (inschrijvingsbewijs) van het ingevoerde voertuig;
        Hetzij een Belgische commerciële plaat:
        handelaarsplaat (Z-plaat);
        beroepsplaat (V-xxx-xxx);
        Hetzij een Nationale plaat (UA-yy-xxx);
        [b]Hetzij een andere Belgische niet-commerciële plaat
        In alle hierboven genoemde gevallen dient het bijhorende kentekenbewijs steeds voorgelegd te worden[/b][/i]
        Meer informatie:[i]https://www.autoveiligheid.be/met-welke-kentekenplaat-nummerplaat-het-voertuig-voorrijden
        [i]https://www.autoveiligheid.be/oldtimer-keuring-voor-inschrijving 
        Een keuring voor inschrijving oldtimer is zowel met als zonder afspraak mogelijk. (*) Specifiek voor Duitse transitplaten: de “Kurzzeitkenzeichen” waarbij de plaat voorzien is van een RODE strook zijn geldig in België. Deze met een GELE strook zijn NIET geldig in België. Bijgevolg mogen de voertuigen voorzien van een “GELE kentekenplaat” NIET worden gekeurd.
        Vanaf 20/05/2018 is de periodieke keuring voor oldtimervoertuigen van kracht. De periodiciteit is afhankelijk van de leeftijd van het voertuig (op het moment van de keuring).
        [list]
        [*]vanaf 25 jaar tot 30 jaar: conform ‘gewone’ inschrijving;
        [*]vanaf 30 jaar tot 50 jaar: dienen 2-jaarlijks gekeurd te worden;
        [*]vanaf 50 jaar: dienen 5-jaarlijks gekeurd te worden.
        [/list]

          Bedankt, vreesde ik dus al. Klopt, fiscaal maakt het niets uit maar zou graag een O-plaat willen omdat ik dan slechts om de twee jaar naar de keuring moet. Voor amper 3.000km per jaar is dat toch altijd een heel gedoe.

            Net hetzelfde voorgehad met mijn 968 CS, welke 30 jaar werd 2 maand na laatste keuring
            Oldtimerplaat ging enkel bij herkeuring

            Dus oude plaat opgestuurd en dag erop nieuwe normale plaat aangevraagd,
            Oude (volledige tax) werd voor 10 maand terug gestort, en 100 euro oldtimer tax aangerekend. (staat los van de plaat, is enkel leeftijd gebonden)

              Thx guys ik zal inderdaad de keuring eens proberen te bereiken.

              Drie jaar terug trouwens een MX-5 als odltimer ingeschreven, maar die had ik geïmporteerd want gekocht van Nederlandse kameraden. Daar moest ik echter wel het jaar erop (2022) al terug mee naar de keuring en dan pas mocht ik een jaar overslaan. Bizar…

                Wie zegt dat je naar de keuring moet voor de herinschrijving? Een vriend van mij heeft net hetzelfde gedaan als jij. Autoplaat binnen gestuurd en de maand er op, als hij 30 jaar was, gewoon terug ingeschreven op dezelfde naam via verzekeringsagent. Zijn keuring liep ook nog een half jaar. Dus niks keuring, gewoon terug inschrijven.

                Trouwens, je mag een voertuig met je eigen nummerplaat, van een ander voertuig op jouw naam, aanbieden aan de keuring voor verkoop. Je moet dan wel de documenten van dat voertuig meebrengen. Het aangeboden voertuig kan dan wel alleen ingeschreven worden op de naam vermeld op de documenten van de plaat waarmee men het voertuig aanbied.

                Stel, je koopt een motorfiets. In principe gaat verkoper naar de keuring maar je kan ook afspreken dat je zelf gaat. Dan mag je de moto zelf aanbieden op de keuring voor verkoop met eender welke nummerplaat die op jou naam staat. Of dat de nummerplaat is van een moto, auto, vrachtwagen, dit speelt allemaal geen rol. Zolang de documenten van die nummerplaat maar op jouw naam staan want de moto kan dan enkel ingeschreven worden op de naam vermeld op de papieren. Je mag uiteraard niet met die nummerplaat op de openbare weg naar de keuring rijden. 

                  Ik ben met de 928 op Z-platen moeten gaan. En er moest ook iemand van de garage zelf mee zijn. Op mijn eigen platen van een andere auto mocht niet en ze zouden hem in dat geval ook niet bekeken hebben. De kans bestaat dat ze ook niet willen keuren als je als particulier met Z-platen toekomt, zonder garagist mee.
                  Of het ermee te maken had dat de auto net geïmporteerd was, dat weet ik niet.

                  Ik zou in jouw geval eens bellen naar het keuringsstation zodat je zeker bent dat je niet voor niets gereden bent.
                  (ook gewoon omdat ze soms van station tot station andere regels toepassen, ze zijn niet allemaal evengoed op de hoogte van de wetgeving)

                  Ik had dus ook een keuring tot inschrijving als oldtimer, en die is wel meteen 2 jaar geldig. Dus dat zal in jouw geval wss ook zo zijn. Bij het binnenrijden wel nog eens melden dat het voor een inschrijving op O-plaat is.

                    Vraagje mannen: Mijn 968 CS is begin dit jaar 30 geworden. Voor winterslaap heb ik mijn nummerplaat dan ook binnengebracht om de wagen dan in de lente als oldtimer in te schrijven. Toch een besparing van een kleine 600 euro aan verkeersbelasting. Het opvallende is dat ik voor herinschrijving eerst naar de keuring moet, alhoewel de wagen nog tot de zomer een geldige keuring heeft. Hebben jullie hier al ervaring mee, hebben jullie daarvoor een Z-plaat van de garagist geleend of met de plaat van een andere wagen geweest (en de verzekering ervan verwittigd) naar deze keuring? Ik vermoed tevens dat, alhoewel een oldtimer maar om de twee jaar naar de keuring moet, ik in 2025 opnieuw eraan hang (want dit jaar zal het een keuring tot inschrijving zijn), en ik pas voor 2026 zal vrijgesteld zal zijn? Alvast bedankt!

                      Prima gedaan en ja zo blijft de economie draaien ook al is het voor een pietluttig blauw lichtje 🙂

                        voor ‘t archief

                        dopsleutel 27mm, stuur losgedraaid, klokje eruit getrokken uit dashboard (gaat makkelijkst, rest van tellers zit nogal vast), via dat gat met de vingers links
                        de snelheidsmeter eruit geduwd, en dan vanuit dat gat de toerenteller eruit

                        die laatste kan je niet verwijderen wanneer stuur gemonteerd staat, vandaar dat alles start met demontage van het stuur

                        lampje vervangen (heb LED’s voor gans dashboard in redelijk wat kleuren op stock liggen), blauw lampje erin, test OK,
                        naar herkeuring (waar je gelukkig niet moet aanschuiven), alles OK,

                        uiteraard…uiteraard…weer via kassa passeren…

                        en weer 2j goed 

                          voor ‘t archief

                          dopsleutel 27mm, stuur losgedraaid, klokje eruit getrokken uit dashboard (gaat makkelijkst, rest van tellers zit nogal vast), via dat gat met de vingers links
                          de snelheidsmeter eruit geduwd, en dan vanuit dat gat de toerenteller eruit

                          die laatste kan je niet verwijderen wanneer stuur gemonteerd staat, vandaar dat alles start met demontage van het stuur

                          lampje vervangen (heb LED’s voor gans dashboard in redelijk wat kleuren op stock liggen), blauw lampje erin, test OK,
                          naar herkeuring (waar je gelukkig niet moet aanschuiven), alles OK,

                          uiteraard…uiteraard…weer via kassa passeren…

                          en weer 2j goed 

                           
                           

                            zuur om daarvoor een rode kaart te krijgen.

                              blauw lampje op dashboard niet zichtbaar wanneer grootlichten actief staan…

                              ‘t is maar een tip…

                                Ophanging, remmen, uitlaat, banden, … zijn allemaal dingen waar ze voor een oldtimerkeuring geen probleem mee hebben.
                                Alle dingen die je wil aanpassen moet je nu doen voor je de keuring “alleenstaand geval” laat doen. Dan worden die allemaal mee opgenomen in het proces verbaal van jouw auto.

                                Alleen zou ik dat pad niet bewandelen en via het buitenland een COC aan te vragen. En dus je auto origineel houden.
                                Dat kan je ook niet zomaar aanvragen terwijl je auto om B nummerplaat rijdt. Maar exporteren op buitenlandse plaat zetten en nadien weer terug importeren kost bijna niks en gaat sneller dan zo’n keuring alleenstaand geval. Neem ns contact met een P dealer in NL en leg hem de vraag ns voor om een COC te krijgen? Of je kan je vraag ns lanceren op porscheforum.nl en de antwoorden daar afwachten.
                                 

                                  Ik zie even door het bos de bomen niet meer.
                                  Concreet heb ik een 928 van ’84, origineel in Barcelona geleverd maar in Andorra ingeschreven (geen EU!). Er is geen gelijkvormigheidsattest en D’Ieteren kan er ook geen leveren. Enige optie om op reguliere platen te komen is een homologatie als alleenstaand geval bij een keuringsstation.

                                  Ik ben momenteel dus ingeschreven op O-platen, daarvoor was geen gelijkvormigheidsattest nodig. Op zich is dat OK, maar ik mag er geen woon-werk mee rijden.

                                  Nu rijdt de auto op originele remmen en zijn de schijven op termijn aan vervanging toe. Nu vraag ik mij af of ik daar ‘betere’ remmen op mag monteren, bvb een set van de latere 928S4.
                                  Ook: hoe zit het met de ophanging? Die is na 40 jaar ook wel moe geworden. Hoe vrij ben ik om daar andere/betere dempers of veren op te monteren?
                                  Op zich is er geen gelijkvormigheidsattest, en dus niks om tegen te vergelijken.

                                  De vraag is tweeledig: wat met zo’n upgrades indien ik op O-platen blijf rijden?
                                  Maar ook: wat met zo’n upgrades indien ik straks toch reguliere platen wil, en dus een “homologatiekeuring alleenstaand geval” moet laten uitvoeren?

                                  Weten jullie raad, of neem ik best contact op met bevoegde instanties?

                                  XXX

                                    In verband met de oldtimerkeuring, ze schrijven:
                                    Verbouwingen die als veilig kunnen worden beschouwd, zullen door het keuringscentrum nu in een verslag worden gezet. Dat maakt dan deel uit van het keuringsbewijs

                                    Ik ben benieuwd hoever ze hierin gaan. Hopelijk kolmt dit in een zeer duidelijke tekst.
                                    Stel dat ik mijn Golfje 1, met trommelremmen, ombouw naar schijfremmen.
                                    Stukken beter en veiliger dan origineel.
                                    Natuurlijk met een attest van een erkend installateur erbij 
                                    Als ik dan gelijk degelijke stalen flexibels gebruik voor de remmen in plaats van de rubberen, ze gaan op de keuring zagen vees ik,
                                     

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 261)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.