Home › Forum › Porsche Talk › periodieke oldtimer keuring
- Dit onderwerp bevat 261 reacties, 52 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 maanden geleden door Godspeed.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Vóór 20 mei 2018 werden oldtimers enkel vóór de (her)inschrijving onder een O-kentekenplaat aan een technische keuring onderworpen en was een beperkter aantal bepalingen in verband met de technische keuring van toepassing op oldtimers. Vanaf 20 mei 2018 zijn oldtimers ook aan periodieke keuring onderwerpen (hierna benoemd als “periodieke oldtimerkeuring”).
Dus gaat een oldtimer toch zoals elke wagen gekeurd worden? Ze geven het enkel een andere benaming?
[quote=”mcs51″ post=267532][quote=”Wout_RS” post=267464]… … denk dat het een goede zaak is om de profiteurs eruit te halen is.[/quote]
Ik zie niet in hoe ze met een periodiek keuring de “profiteurs” er zullen uithalen?
Werk-dagelijks, terwijl ik naar mijn werk fiets, zie ik drie wagens op O-plaat richting St-Lodewijk Deerlijk rijden.
Dat is zo omstreeks 06:50
Naar welke treffen zouden zij gaan??
Naar hun werk natuurlijk, where else?
Dát zijn de profiteurs (en wet overtreders) maar die zullen ze er niet uit halen met een periodiek keuring.[/quote]Het profiteren zit em erin dat er mensen zijn die een O plak nemen om hun wrak zonder last van keuring vereisten te gebruiken voor woon werk verkeer.
Ik zou niet weten hoe iemand die zijn auto wel tip top in orde zet, en er op een O plak mee naar zijn werk rijd, nog aan het profiteren is.
O plak of geen O plak, er is geen verschil in belastingen. Dus als die mensen die och god eens naar hun werk rijden met hun oldtimer.. hun auto piek fijn in orde hebben staan.. dan gaan die met de nieuwe keuring dat nog altijd kunnen doen zonder extra inspanning..
Maar de profiteurs die met een antiek wrak rond rijden en rookpluimen nalaten en met moeite kunnen remmen, en met en wobbel in hun stuur zitten omdat ze het niet laten herstellen, die gaan er met deze keuring wél uit.
[quote=”mcs51″ post=267532][quote=”Wout_RS” post=267464]… … denk dat het een goede zaak is om de profiteurs eruit te halen is.[/quote]
Ik zie niet in hoe ze met een periodiek keuring de “profiteurs” er zullen uithalen?[/quote]
Omdat het volgende een kilometerbeperking zal zijn en de onnozel pipo’s gaan weer braafjes max 5k kms doen op een jaar en de profiteurs zullen gewoon hun teller lostrekken :salut:
Pakweg 1% van de bevolking heeft een oldtimer, of is oldtimerliefhebber. Politiek gaat weer de “verdeel en heers” kaart trekken en gaat laten uitschijnen dat “ondanks verwoede pogingen om…” er nog steeds van het systeem geprofiteerd wordt. Joe Sixpack die pakweg 300 Euro VB betaalt voor zijne Zafira gaat ontsteken in lichte woede en gaat beginnen janken dat dat ne keer moet gedaan zijn met die smeerlappen met al die ouw barakken. Daar nog wat kindjes bijsleuren, eventueel nog wat foto’s van wat zwarte longen, een ongelukse met ne redneck die zijne Camaro tegen den Boerentoren plooit et voila… :salut:[quote=”DST” post=267538]
Idem hierDe 964 komt uit Duitsland, geen Belgisch GVA maw
Zit natuurlijk al een ander ophanging onder, alsook uitlaat, sportstuur, turbo zetels enz. Dat wordt lachen.De 2 gele 968-jes, zijn ook Duitsers. Maw geen BGVA [/quote]
Misschien een huisje kopen in Aachen , net over de grens ? 😆 😆 😆 makkelijker dan om de Duitse transaxels terug in te schrijven
De technische uitleg vindt je hier:
https://www.bfov-fbva.be/files/VO-MOW-INS.TK-2018-205%20Bijlage%20(keuring%20van%20oldtimervoertuigen%20ingeschreven%20onder%20O-%20plaat)(2).pdf[quote=”Mushroom” post=267427]Ik sta er ook niet weigerachtig tegenover alleen gaat het weer een heksenjacht worden zoals alleen in België mogelijk is. Ze gaan weer vasthouden aan hun GVA en iedereen is gepoept.
De Murano stond als oldtimer ingeschreven wegens het ontbreken van dat attest. Aftikken bij Porsche kon niet want er zaten oa. rode (lees: betere) remklauwen op. Dat is het spijtige hier aan onze keuring..[/quote]Idem hier
De 964 komt uit Duitsland, geen Belgisch GVA maw
Zit natuurlijk al een ander ophanging onder, alsook uitlaat, sportstuur, turbo zetels enz. Dat wordt lachen.De 2 gele 968-jes, zijn ook Duitsers. Maw geen BGVA
Wel een reeks upgrade, bij de cabrio gedaan door Porsche Exclusiv. Ben benieuwd of ze een uitdraai van PCM aanvaarden.
De CS heeft een nieuw onderstel, turbo remmen en quaife LSD. Volgens Engelse 968 websites het beste van het beste dus. Volgens de mannen op de keuring…
Tja, de loterij moet nu elk jaar gewonnen worden 🙄Soit, de 1971 MW is gelukkig verkocht
De 1979 hotrod met 3.2 ook[quote=”Wout_RS” post=267464]… … denk dat het een goede zaak is om de profiteurs eruit te halen is.[/quote]
Ik zie niet in hoe ze met een periodiek keuring de “profiteurs” er zullen uithalen?
Werk-dagelijks, terwijl ik naar mijn werk fiets, zie ik drie wagens op O-plaat richting St-Lodewijk Deerlijk rijden.
Dat is zo omstreeks 06:50
Naar welke treffen zouden zij gaan??
Naar hun werk natuurlijk, where else?
Dát zijn de profiteurs (en wet overtreders) maar die zullen ze er niet uit halen met een periodiek keuring.Welk wel ten voordele is dat originele wagens (oldtimers) hun waarde gaan behouden en alle andere omgebouwde versie’s voor een prijsje gaan te koop komen te staan .
Men ziet er nu al op 2dehands 964 model volledig omgebouwd naar 993
Zelf een geweldig mooie 911 2.7 omgebouwd naar turbo 964 met 3.2 motor.
Opel kadet c 1200 met zware gsi motor zonder aanpassing van remmen of ophanging. enz
Hier in de keuring van Kontich betwijfel ik of deze door de keuring gaan geraken .
Mischien in de limburg of ardennen wel maar de verkoopwaarde gaat geweldig zakken denk ik.Zelf vind ik het geen slechte maatregel, denk dat het een goede zaak is om de profiteurs eruit te halen is.
Maar dan mogen ze wel deftige regels meedelen. Zoals bv wanneer we moeten gaan.
Kan ik dit bv ergens vinden? of krijgen we een groen bladje in de bus?Jammergenoeg rij ik ook op O-platen omdat er geen GVA bij de wagen zat. Anders ging ik ook voor een normale plaat gaan.
Kijk eens even op site van BFVOV 😈
https://www.bfov-fbva.be/nl/politieke-dossiers-lobbying/vlaams-gewest-periodieke-oldtimerkeuring-vanaf-20-mei-2018-19-05-2018/Gelijkvormigheidattest gaat ook in de toekomst niet van toepassing zijn, motoraanpassingen zouden in beperkte mate ook toegelaten zijn. Deze bijlage omvat een aantal bijlagen zoals bvb een voorbeeld van het attest bij vervanging van een motor, maar behandelt ook de manier van keuren voor alle te controleren punten
De soep wordt nooit zo warm gegeten als ze opgediend wordt…, maw die nieuwe keuring zal uiteindelijk nog wel meevallen, ik ben alvast compleet voorstander, rij zelfs met dagelijkse platen op een, voor de wet, oldtimer.
Heb ondertussen watmeer info bekomen. Het is en blijft een oldtimerkeuring. Gelijkvormigheid wordt niet nagekeken volgens wat ik zonet gereden heb.
Drup zijn Audi 80 van 1994 komt uit Duitsland en heeft geen GVA.
Was eerst een probleem en men ging hem afkeuren tot hun euro viel
Ah, een auto uit Duitsland!
Als de originele fabricatiesticker op de juiste plek hangt dan is er geen probleem meer.
Staat op het keuringsdocument (dat groen is): Wagen zonder GVAIk kan dus niet goed volgen met al die hetze rond GVA
Ik vermoed dat bij American Import ze de VIN sticker op de deurstijl dan ook wel aanvaarden.
Ben wel eerste – zeer vriendelijk – telefonisch dor de keuring geholpen, ze hebben zelfs de betrokken stationschef ervan op de hoogte gebracht.nog niet getreurd bollocks; men spreekt nog steeds van een periodieke oldtimerkeuring en deze was altijd al mogelijk zonder GVA.
in de tekst gepubliceerd in het BS wijzigt men de periodiciteit maar staat nergens iets te lezen over de vereiste van een GVA.
ik heb meteen de bedenking gemaakt hoe ze gaan (af)keuren zonder een conformiteitsverslag waar jouw oldtimer aan getoetst wordt tijdens die technische keuring.
ik ben overtuigd dat ze omgekeerde bewijslast gaan gebruiken als ze twijfelen want zij hebben niks in handen. wanneer er discussie ontstaat zal het aan de eigenaar zijn om te bewijzen dat een onderdeel wel origineel is/was. ik weet van een juffrouw met een 2CV die in het verleden mbt bandenmaten al half Belgie heeft doorkruist om een NL-talige handleiding te kunnen voorleggen aan de sujetten van autoveiligheid nv (weliswaar voor een keuring dagelijks gebruik).
om maar te zeggen dat ze velen wandelen gaan sturen want ze doen dat nu ook al. maar niks is onmogelijk.time will tell
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.