periodieke oldtimer keuring

Home Forum Porsche Talk periodieke oldtimer keuring

  • Maker
    Discussie

  • eri

      Zou een 911 van 1977 verbouwd naar turbo look & met 3.2 motor worden afgekeurd?

    15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 261)
      • mcs51: correct.

        De dag van de eerste inschrijving telt als absolute datum voor 2020 inschrijving groep 2.

        “De voertuigen, vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, 7°, die ten minste dertig jaar geleden in verkeer zijn gesteld,
        met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer en voertuigen uitgerust met rupsbanden, worden vóór de dag in 2020 waarop ze dertig jaar of meer geleden in verkeer zijn gesteld, aangeboden voor periodieke keuring”

        Dertig jaar of meer is dus van toepassing op jouw auto.

        ASI

          Mijnheer Vandamme,
          Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen (alhoewel ik er 100% overtuigd van ben dat het geen zin heeft).
          Maar ja, je weet wel “de aanhouder wint”

          Men neme een wagen met 1ste inschrijving op 08/02/1989 en een referentiedatum op 15/05 (geen jaartal)

          Valt deze wagen onder groep 1??
          De voertuigen onder O-plaat die minder dan dertig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer, worden voor de dag in 2019 waarop ze respectievelijk 26, 27, 28 of 29 jaar geleden in verkeer zijn gesteld, aangeboden voor periodieke keuring.

          NEEN omdat ze op 08/02/2019 DERTIG jaartjes oud is en deze leeftijd staat NIET in deze tekst, enkel 26 tem 29!!

          Deze wagen valt bijgevolg onder groep 2 en moet voor 08/02/2020 naar de keuring!!
          Wat mij ook door de keuring telefonisch gemeld werd.

          We gaan het toch niet moeilijker maken dan nodig???

          PS: Bedankt om uit je vorig bericht het feit dat ik: a) iets niet goed begrepen heb aan de telefoon en b) iets niet duidelijk gevraagd heb, hebt geschrapt.

            [quote=”vandamme” post=271401]uit mekaar liggen is lastig
            maar das nu ook al zo met auto’s die geen oldtimer zijn.

            Het is natuurlijk lastiger als je aan het restoren zit en er geen eind datum in zicht is
            Dan denk ik dat je hem eigenlijk moet uitschrijven om geen boete te krijgen voor laattijdige aanbieding.

            En dan verlies je je nummerplaat ook denk ik? tis beetje bullshit natuurlijk.
            Ze zouden beter mogelijkheid voorzien om hem tijdelijk te schorsen, en dan je de mogelijkheid bieden om hem binnen de maand na einde schorsing te laten keuren of zo.. Ze doen ook zoiets in NL

            Maar je 944 volledig afkeuren, dan zou je het al een beetje moeten op voorhand weten natuurlijk
            Tussen goed remmen en afkeuring zit toch wel wat ruimte.

            Ik ga altijd zo vroeg mogelijk voor de referentie datum met de mijne.
            Omdat ik dan nog een 2 maand marge heb om iets te fixen als het moet.. tot nog toe altijd blanco gekeurd.[/quote]

            Laattijdig aanbieden is max. 29€, daar lig ik niet van wakker hoor als mijn resto een jaartje moest uitlopen..

            123

              Het is weer gewoon een perfect voorbeeld van Vlaamse regering en “we gaan het zelf doen dan doen we het beter” en dan slagen ze er niet eens in om het taalkundig en technisch neer te schrijven zonder zichzelf tegen te spreken.

              Dit staat er letterlijk in het staatsblad :

              “De voertuigen, vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, 7°, die ten minste dertig jaar geleden in verkeer zijn gesteld,
              met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer en voertuigen uitgerust met rupsbanden, worden vóór de dag in 2020 waarop ze dertig jaar of meer geleden in verkeer zijn gesteld, aangeboden voor periodieke keuring”

              Zo staat het in de wet.

              Hoe kun je nu een auto, die in 1988 is in verkeer gebracht
              in 2020 naar de keuring brengen
              VOOR de dag hij 30 jaar of ouder wordt?

              Das een absolute datum.
              Die datum ligt ook helemaal niet in 2020 voor een auto die voor 1/1/1990 is in verkeer gebracht.

              Als je hem in 2020 aanbied is het per definitie NA dat hij 30 jaar of ouder is geworden.
              De Auto is in 2018 al 30 jaar of ouder.

              Wat ze bedoelden, maar technisch en taalkundig verkeerd in de wet hebben gezet. is

              Als je auto al ten minste 30 jaar oud is
              Dan moet je hem in 2020 aanbieden, voor de verjaardag van de inverkeersstelling.
              Dat hadden ze moeten schrijven. Das geen absolute datum, das een jaarlijks terugkerende datum.

              Hun communicatie trekt echt op niks, ipv duidelijke datums op de website te zetten, en in de wet te steken.

              bv “alle autos die tussen Die dag en Die dag in verkeer zijn gesteld, moeten in 2019 voor hun verjaardag aangeboden worden
              En alle auto’s ouder dan die dag, moeten vanaf 2020 voor hun verjaardag aangeboden worden.

              Maar nee, dat zou te gemakkelijk en te duidelijk zijn geweest.

              En stel nu dat we het allemaal eens zijn dat we die taalkundige en technische fout even gaan negeren.

              Wat doe je dan met een auto die op 2 januari van gelijk wel jaar oldtimer jaar in verkeer is gebracht?
              de keuring is niet open op 1 januari !
              Hun wettekst is dus ook daar niet sluitend
              Je kan die auto dus in 2020 niet voor zijn verjaardag aanbieden. Dat kan enkel in 2019.
              Ze hadden dus expliciete datums in de wet moeten zetten ipv het impliciet te willen schrijven.

              Volgens de letter van de wet, kun je dus een auto van 88 , niet in 2020 aanbieden, voor hij 30 of ouder wordt.
              Dus moet hij in 2019 aangeboden worden.

              Dat ze het in praktijk blijkbaar niet volgens de letter van de wet doen, omdat ze het anders interpreteren verandert daar niks aan.
              De wet kun je echt wel letterlijk nemen.

              Een verzekeraar die het slim wil spelen, en niet wil uitbetalen bij ongeval wegens niet gekeurd, kan hier dus misbruik van maken.

              Het is hetzelfde soort technicality die advocaten gebruiken om om criminelen vrij te spreken, ondanks dat ze op heterdaad betrapt waren.

                @ Stijn Vandamme. 🙂 🙂

                In jou repliek heb je gelijk wanneer je zegt dat er een overgangsmaatregel is.
                Dié maatregel noch de wet zelf zegt iets over de leeftijd van de wagens in MEI 2018 !!

                Lees de tekst van de overgangsmaatregel eventjes goed! Die is duidelijk. En vanaf de eerste keuring uitgevoerd is, is er géén onduidelijkheid meer omtrent de periodiciteit van de keuring.

                Groep 1 – Voertuigen onder O-plaat vanaf 25 jaar en jonger dan 30 jaar
                De voertuigen onder O-plaat die minder dan dertig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer, worden voor de dag in 2019 waarop ze respectievelijk zesentwintig, zevenentwintig, achtentwintig of negenentwintig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, aangeboden voor periodieke keuring.

                ==> (bijgevolg vallen de wagens die dit jaar 30 jaar worden onder de regeling van de tekst van groep 2. Inderdaad, want die wordt volgend jaar 31)

                Groep 2 – Voertuigen onder O-plaat vanaf 30 jaar
                De voertuigen onder O-plaat die ten minste dertig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer, worden voor de dag in 2020 waarop ze dertig jaar of meer geleden in verkeer zijn gesteld, aangeboden voor periodieke keuring.

                Volgens mij is dit duidelijk.
                Vraag het anders maar eens zelf aan de stationchef van de TC in Deurne. Die heb ik hierover ook reeds de nodige vragen gesteld. 🙂

                En antwoorden in de zin van “bij de TC weten ze het zelf niet”, daar moet niemand mee afkomen. 🙂

                123

                  uit mekaar liggen is lastig
                  maar das nu ook al zo met auto’s die geen oldtimer zijn.

                  Het is natuurlijk lastiger als je aan het restoren zit en er geen eind datum in zicht is
                  Dan denk ik dat je hem eigenlijk moet uitschrijven om geen boete te krijgen voor laattijdige aanbieding.

                  En dan verlies je je nummerplaat ook denk ik? tis beetje bullshit natuurlijk.
                  Ze zouden beter mogelijkheid voorzien om hem tijdelijk te schorsen, en dan je de mogelijkheid bieden om hem binnen de maand na einde schorsing te laten keuren of zo.. Ze doen ook zoiets in NL

                  Maar je 944 volledig afkeuren, dan zou je het al een beetje moeten op voorhand weten natuurlijk
                  Tussen goed remmen en afkeuring zit toch wel wat ruimte.

                  Ik ga altijd zo vroeg mogelijk voor de referentie datum met de mijne.
                  Omdat ik dan nog een 2 maand marge heb om iets te fixen als het moet.. tot nog toe altijd blanco gekeurd.

                    Het zou toch gemakkelijker zijn als ze je gewoon een oproepingsbrief sturen…….
                    Anderzijds maak ik mij de bedenking wat te doen als je wagen half uit elkaar ligt omdat je er aan bezig bent…. Als je motor of versnellingsbak binnen is voor revisie bvb en dat loopt uit (wat je wel vaker hoort) waardoor je de wagen niet tijdig kan opbouwen en aanbieden voor de technische kontrole.
                    Als ze morgen mijn 944 afkeuren voor de remmen en ophanging, kan ik al bijna niet anders dan hem bij een garage binnen te brengen ipv op mijn gemak de prijsgunstigste onderdelen te zoeken er in mijn vrije tijd aan te sleutelen….
                    Is maar een bedenking. Ben wel akkoord met de invoering van de keuring. BFOV heeft de afgelopen jaren de mogelijkheid geboden op je oldtimer gratis en vrijblijvend te keuren in een erkend station en daar bleek toch ongeveer 70% van de wagens een “probleempje” te hebben….

                    123

                      Het zou niet logisch zijn dat auto’s eerst elk jaar moeten keuren van 25-30 jaar
                      dat het 30e jaar gewoon wordt overgeslagen, en ze dan 2 jaar bijtellen, tot en pas opnieuw keuren op het 32e jaar.. Dat zou Totaal 3 jaar zijn

                      Dus tot en met jaar 29 elk jaar
                      30 niet
                      31 niet
                      Einde 32e jaar wel
                      En dan terug om de 2 jaar.

                      En dan nog eens die zelfde jump als hij 50 wordt zeker?

                      1111111111 1111111111 1111 3 2222 2222 7 5555555?
                      dat geloof je toch zelf niet??

                      Zo werkt wetgeving niet hoor.

                      De interim medewerkers op de informatie balie van de overheid zelf interpreteren allemaal dezelfde slecht geschreven tekst verkeerd.
                      Geeft het nog wat tijd en ze gaan hun woorden intrekken

                      Die overgangs maatregel is voor wagens die Op het moment dat de wet invoege treed, 25-30 jaar zijn (Groep 1) of ouder zijn (Groep2)

                      Die datum schuift niet elk jaar op hoor. Want dan zal het in 2030 zeggen dat groep 2 in 2020 moet gaan keuren. Pak maar de teletijdsmachine !

                      Het is de leeftijd op MEI 2018 die telt. Was je auto dan 29 = jaarlijks Keuren , en keuren voor hij 30 wordt en vanaf dan om de 2 jaar.
                      was hij al 30 in mei, DAN heb je 2 jaar de tijd alvorens je moet keuren.

                      het niet én , én .

                        Heren, (en dames),

                        Om alle discussies omtrent het wanneer, hoe en wat m.b.t. de nieuwe periodieke oldtimerkeuring kort te sluiten, kun je het volgende doen om zekerheid te verkrijgen omtrent het juiste tijdstip van aanbieden van je wagen met O-plaat.

                        Surf naar de contactpagina van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken: https://www.mow-contact.be/
                        Daar kan je terecht met al je vragen. Ook omtrent de technische keuring.

                        Volg gewoon de stapjes, geef aan waarover je vraag gaat en stel dan uiteindelijk je vraag.
                        Na een paar dagen krijg je netjes een officieel antwoord van het contactpunt op al je brandende vragen. Althans toch bij mij.

                        Ik had een wagen met O-plaat; 1ste inschrijving op 15 september 1988.
                        De wagen wordt dit jaar officieel (taxmatig toch) dus 30 jaar.
                        In dit geval dien ik de wagen voor te rijden voor de 1ste periodieke keuring tussen 15 juli 2020 en 15 september 2020.

                        Doe er allen je voordeel mee!!

                        123

                          ik heb het op vlaanderen.be gemeld,
                          de website is gewoon slecht geschreven
                          groep 1 en 2 zijn beide niet letterlijk toepasbaar voor auto die nu 29 is

                          maar wie logisch nadenkt (dus niet noodzakelijk bij GOCA) moet wel concluderen dat er in 2019 gekeurd moet worden, omdat group 2 hoedan ook zegt dat je voor 30 moet keuren…

                          123

                            Staat letterlijk op de website van GOCA

                            Sinds 20 mei 2018 zijn oldtimers ook aan een periodieke keuring onderworpen.

                            Periodieke keuring

                            Er zijn drie mogelijke situaties, al naargelang de leeftijd van het voertuig:

                            Uw voertuig werd vóór 20 mei 2018 ingeschreven onder ‘O’-plaat. Wanneer moet u zich aanbieden voor de periodieke oldtimerkeuring?
                            ^
                            Dit is dus van toepassing

                            Er werd een overgangsperiode ingevoerd voor de voertuigen die op dit ogenblik reeds ingeschreven zijn onder een O-kentekenplaat, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer en voertuigen uitgerust met rupsbanden. Deze voertuigen zijn op dit moment niet onderworpen aan de periodieke technische keuring.

                            Groep 1 – Voertuigen onder O-plaat vanaf 25 jaar en jonger dan 30 jaar
                            De voertuigen onder O-plaat die minder dan dertig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer, worden voor de dag in 2019 waarop ze respectievelijk zesentwintig, zevenentwintig, achtentwintig of negenentwintig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, aangeboden voor periodieke keuring.

                            Groep 2 – Voertuigen onder O-plaat vanaf 30 jaar
                            De voertuigen onder O-plaat die ten minste dertig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer, worden voor de dag in 2020 waarop ze dertig jaar of meer geleden in verkeer zijn gesteld, aangeboden voor periodieke keuring.

                            ^
                            dus voor de dag dat hij 30 wordt , moet hij gekeurd worden.

                            Den uwen wordt in 2019 al 30 jaar.

                            Hoe kun je dan nog in 2020 naar de keuring gaan, voor hij 30 wordt?

                            dat kan niet!

                            Je moet dus keuren in 2019.

                            Volgens mij heb jij iets is misverstaan op de keuring.
                            Of heb jij telefonisch je vraag niet goed gesteld en hebben zij het daar misbegrepen en verkeerd beantwoord.

                            GOCA’s website is overigens duidelijk slecht geschreven
                            bfov-fbva.be is duidelijker

                            Groep 1 – Voertuigen onder ‘O’-plaat 25 – 30 jaar:
                            de voertuigen die op 20 mei 2018 minder dan dertig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, moeten zich aanbieden in 2019. Dit moet gebeuren vóór de dag in 2019 waarop het voertuig een jaar ouder wordt, te rekenen vanaf de datum van de eerste inverkeerstelling.

                            ^^ DIT is uw auto.

                            Voorbeeld : uw oldtimer werd voor de eerste maal ingeschreven op 21 juni 1990. U dient zich aan te bieden voor 21 juni 2019

                            Als flieken je in 2019 tegenhouden, met een auto die niet gekeurd is, en die +30 jaar oud is
                            Ben je ongekeurd, in overtreding en niet verzekerd.

                            En dan kun jij zeggen wat je wil “die van de keuring zei het aan de telefoon”
                            je zal geen poot hebben om op te staan

                            ASI

                              Mag ik hier even op terug komen??

                              [quote=”mcs51″ post=267947]Concreet voorbeeldje

                              Gegeven:
                              Eerste inschrijving op 08/02/1989 in het buitenland
                              Eerste oldtimer keuring ergens in mei 2016 in België, resulterend in een referentiedatum van 15/05 op mijn groen keuringsbewijs.

                              Gevraagde:
                              Wanneer eerste periodieke oldtimer keuring in België?

                              Antwoord:
                              Wel, ik kijk uit naar jullie antwoorden

                              Alvast bedankt![/quote]

                              [quote=”vandamme” post=267948]Das echt nie moeilijk uit te vinden want het staat heel duidelijk beschreven bij :

                              https://www.bfov-fbva.be/nl/politieke-dossiers-lobbying/vlaams-gewest-periodieke-oldtimerkeuring-vanaf-20-mei-2018-19-05-2018/

                              Groep 1 – Voertuigen onder ‘O’-plaat 25 – 30 jaar:

                              Dus in 2019, voor 8 februari moet dat voorbeeld van je gekeurd zijn.[/quote]

                              Wel, ik stond deze morgen klaar om naar de keuring te gaan kwestie van de referentiedatum die op 15/05 staat op mijn huidig groen keuringsbewijs te verschuiven naar augustus.
                              Toch nog eerst eens gebeld naar de keuring om te vragen of ik nu vóór 08/02 of vóór 15/05 in 2019 moet langs komen.

                              Je zal nooit raden welk antwoord ik kreeg.
                              Mijnheer, In 2019 is uw wagen 30 jaar oud dus krijgt u een oproepingskaart om vóór 08/02/2020 bij de keuring langs te gaan.

                              Op mijn vraag hoe ik de wagen in de zomer kan laten keuren ipv in de winter was het antwoord
                              Mijnheer, U komt vrijwillig in de zomer van 2019 langs, zonder oproepingskaart, dan komt u om de 2 jaar voor die datum terug.

                              Dus ja, zo eenvoudig is dat nu ook weer niet… …

                                Ik hoor bijna dagelijks horrorverhalen over pietluttigheden waarvoor oldtimers worden afgekeurd. Mijn keuze staat vast: ik ga met m’n oldies periodiek over de taalgrens voor technische controle. Niet om te ontsnappen aan de periodiciteit, wel omdat men daar alleen keurt wat nodig is voor de veiligheid van mezelf en andere weggebruikers.
                                Bij goca maakt men er een hobby van om nieuwe regeltjes te maken om oude auto’s te kunnen afkeuren.

                                  @ Jeanke
                                  Thanks

                                  @ Vandamme
                                  Meer mensen hebben last van de hitte deze dagen …

                                  123

                                    Als iemand zoeen conclusies maakt, op een draad waar exact die dingen al meermaals zijn weerlegd.
                                    Tja, dan heb je echt wel de moeite niet gedaan om het draadje begrijpend te lezen. Das gewoon zo.

                                    En mijn frustratie is dat het niet de eerste is die dat doet, om de zoveel tijd komt er iemand achteraan de draad die gewoon niet de moeite doet om de voorkant van de draad met juiste info te lezen.

                                    Ik wil maar zeggen, een forum is er in de eerste plek ook om gelezen te worden. Als iedereen gewoon inhaakt, al het vorige negeert , dan is dat om te beginnen nogal contra productief en verder ook nog respectloos naar al wie dan moeite moet doen om alle informatie opnieuw te moeten gaan herhalen.

                                    in dit geval hadden we net in de laatste 10 posts de ganse discussie over periodiciteit gevoerd om de vorigen met handen en voeten uit te leggen dat hij wel degelijk naar de keuring moest. Dus was het extra wraakroepend dat Testo de discussie vanaf nul herbegon.

                                    [quote=”vandamme” post=268275]hij zal wel rap antwoord krijgen dat die stelling niet klopt.
                                    auto expert is duidelijk geen expert in wetgeving interpreteren.

                                    De periodiciteit is gekoppeld aan je woonplaats.

                                    Als dat niet zo was, dan was de Vlaamse nieuwe wetgeving ook al voor de nieuwe Waalse oldtimer wetgeving een dooie mus geweest.[/quote]

                                    [quote=”Bjorn964″ post=269996]ik heb op 27/6/2018 een oldtimer Porsche gekocht in Wallonië en deze is gekeurd in het keuringstation van Wanze. Op mijn keuring bewijs staat “vehicule non soumis au controle periodique” = voertuig niet onderworpen aan periodieke inspectie.
                                    Wat staat mij te doen?
                                    Ben ik dan volledig vrijgesteld?

                                    Mvg

                                    Bjorn[/quote]

                                    Dus doet men hier alle moeite om alles netjes uit te leggen, nog geen 5 posts later is men het al weer vergeten en mogen we herbeginnen, das echt wel niet willen lezen.

                                  15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 261)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.