periodieke oldtimer keuring

Home Forum Porsche Talk periodieke oldtimer keuring

  • Maker
    Discussie

  • eri

      Zou een 911 van 1977 verbouwd naar turbo look & met 3.2 motor worden afgekeurd?

    15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 261)
      • Begrijpend lezen is gewoon veel gevraagd anno 2018.

        En dan ben je ook niet meer serieus te nemen.

        Lijkt mij een redelijke terechtwijzing van iemand. Zelfs met het bijvoegen van info: een link. Dat is ook makkelijk:coolness:

        Maar zoals Testo al aanhaalde:
        Gelukkig kan jij het forum nuttig invullen met uw 100% zekerheden.


        @Testo
        : hopelijk heeft de informatie je duidelijk gemaakt wat je moet weten. succes met de keuring:up:

        123

          jeanke, ik had wel de link naar BOFV er bij gezet waar een goeie samenvatting te lezen is.
          Das nie enkel terechtwijzen eh

            Testo, een overzichtje dat je hopelijk beter helpt dan terechtwijzigingen:
            DE REGELS
            1: Enkel in Vlaanderen
            Momenteel is de nieuwe regel enkel in Vlaanderen van toepassing. Waardoor auto’s ingeschreven in Brussel en Wallonië buiten schot blijven. Al wordt aangenomen dat op termijn ook beide delen van België zullen volgen.
            2: Vanaf 25 jaar
            De regel geldt uiteraard enkel voor old- en youngtimers die je onder het oldtimerstatuut wil plaatsen (lees: O-nummerplaat). De regel geldt dus voor auto’s van 1993 en ouder, dit jaar. Waarbij er ook nog een onderscheid wordt gemaakt tussen die young- en oldtimers. En uiteraard blijft de keuring bij verkoop/ aankoop ook staan.
            3: ‘Old’ Oldtimers
            De echt oude oldtimers, de 50-plussers, zullen om de vijf jaar richting de keuring moeten. Daarbij wordt gekeken naar onder andere de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten. Vergelijkbaar met een ‘normale’ autokeuring zonder een emissietest.
            4: Oldtimer
            Auto’s tussen de 30 en 50 jaar worden om de twee jaar bij de lokale keuring verwacht. Daarbij wordt gekeken naar onder andere de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten. Vergelijkbaar met een ‘normale’ autokeuring zonder een emissietest.
            5: Youngtimer
            Is je klassieker tussen de 25 en 30 jaar oud – de zogenaamde youngtimer – dan zal je jaarlijks naar de keuring moeten. Tijdens die keuring zal er ook een emissietest worden uitgevoerd met daarnaast oog voor de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten.
            6: Realistische normen
            De normen die bij de keuring zullen gehanteerd worden zijn de normen waar de wagen in zijn tijd aan moest voldoen. Belangrijk voor een emissietest natuurlijk, al gaat het ook over zaken zoals gordels, passagiersspiegel, etc. Is je klassieker nog origineel, dan mag er geen probleem zijn.
            7: Restricties blijven gelden
            Met de keuring onder de gordel blijven de restricties die bij een O-plaat horen evenwel gelden. Waardoor je de klassieker niet mag inzetten voor woon-werkverkeer (of woon-schoolverkeer), bezoldigd vervoer, commercieel- of professioneel gebruik en als werktuig voor een interventieopdracht.
            8: Normale keuringstarieven
            De keuring zal de normale keuringstarieven hanteren voor het keuring van je oldtimer.
            9: Wanneer?
            Maar wanneer moet ik nu juist met mijn oldtimer naar de keuring? Wel, er geldt een overgangsperiode voor auto’s ingeschreven voor 20/05/2018 (de dag waarop deze nieuwe regel in voegen ging). Voor auto’s die minder dan 30 jaar oud zijn moet je in 2019 naar de keuring gaan ten laatste op de dag voor je wagen respectievelijk 26, 27, 28 of 29 jaar oud wordt. Ouder dan 30 jaar? Dan moet de wagen in 2020 naar de keuring ten laatste op de dag voor de wagen ‘voor het eerst in verkeer werd gesteld’. Je zal trouwens geen oproeping krijgen en je zelf aan moeten melden.

            123

              Ja nee, dat vind ik op dit onderwerp echt onzin hoor.
              De wetteksten staan online, en kun je raad plegen.
              Er staat in dit draadje MEER dan genoeg informatie waar uit MEER dan duidelijk is dat periodieke keuring verplicht is.
              en dat het je eigen verantwoordelijkheid is om te gaan, dat de oproeping niet altijd gebeurd en geen excuus is.

              Het gaat niet meer over “meningen” maar over “Wetgeving”
              Het is even 100% zeker als het feit dat je geen 120 mag rijden als er een bord 90 staat.
              Het is een zeker als dat je niet mag rijden zonder verzekering, of zonder rijbewijs.

              Al wie nu nog loopt te verkondigen dat hij van mening is dat hij zich niet noodzakelijk geroepen voelt om te gaan keuren, omdat hij iets in Wallonie of op een forum mislezen of begrepen heeft
              of omdat hij geen oproeping krijgt,
              die maakt zichzelf belachelijk en geeft aan dat hij van plan is om ongekeurd en onverzekerd rond te rijden.

              En dan ben je ook niet meer serieus te nemen.

                Amai Vandamme, ik wil gewoon mijn mening geven en zeker aangeven dat ik het zeker niet met het rechte eind heb.
                Maar ja, de nodige inspanning ontbreekt en dat nog samen met mijn begrijpend lezen …
                Ik lees hier elke dag en schrijf wat neer indien ik een gedacht heb.
                Nu ben ik niet 100% zeker van wat ik nu zeg, daarom ga ik niet meer schrijven tot dat ik 100% zeker ben …
                Gelukkig kan jij het forum nuttig invullen met uw 100% zekerheden.

                  [quote=”CARMANIACS” post=270060]Een kameraad heeft een mercedes 500SL van ’90 en op O-platen. Vorige maand tegen gehouden op weg naar zijn werk …herberekening naar gewone VB en dit met terugwerkende kracht vanaf datum dat hij de wagen op O-plaat heeft ingeschreven + de verschuldigde BIV die zou berekend zijn op de dag van inschrijving op zijn O-plaat. Alles vermenigvuldigd met de bijhorende boeten en gerechtskosten. Bittere pil om te slikken….[/quote]

                  VB en BIV worden berekend op basis van oa leeftijd, vermogen en CO2 uitstoot van het voertuig. NIET afhankelijk van soort nummerplaat. Vroeger vanaf 25 en nu gradueel naar 30 jaar zelfs volledig forfaitair. Volgens mij kent die advocaat de wet niet zoals elke burger de wetgeving hoort te kennen.
                  Het enige (doch bijzonder ernstig) misdrijf dat hier begaan werd is rijden zonder geldige keuring met als gevolg ook zonder geldige verzekering. Dit kan een inbeslagname van de auto tot gevolg hebben met een verbod tot het verkeer van vijf jaar. Dit wordt bij de DIV op chassisnummer geregistreerd.

                  123

                    het staat al allemaal hier in het draadje hoor.
                    maar we krijgen nu gewoon mensen die inhaken op het eind, en geen goest hebben om de ganse boel te lezen, en dan maar gewoon hun weinig onderbouwde of doordachte meningen neerpoten.

                    tis zo gemakkelijk je opent met “Ik ben niet 100% op de hoogte” en dan is alles dat erop volgt gewoon gedekt..

                    Terwijl men gewoon 100% op de hoogte had kunnen zijn als men maar eens de moeite deed om de thread te doorlezen. Maarja. dat vergt een zekere inspanning. Begrijpend lezen is gewoon veel gevraagd anno 2018.

                    Nu kunnen we het hier nog eens allemaal opnieuw met handen en voeten uitleggen op pagina 14, en dan komt er op pagina 17 weer een andere af en het cirque de soleil begint van voor af aan.

                    Ik post de link hier nog eens voor wie niet terug naar het begin wil gaan :
                    https://www.bfov-fbva.be/nl/politieke-dossiers-lobbying/vlaams-gewest-periodieke-oldtimerkeuring-vanaf-20-mei-2018-19-05-2018/
                    Alles staat er redelijk duidelijk in, inclusief de wettelijke basis.

                      [quote=”Testo” post=270048]Ik ben niet 100% op de hoogte maar mijne is gekeurd als oldtimer met een onbeperkte geldigheid.
                      Zolang ik geen bericht krijg dat mijn huidig wettelijk document niet meer geldig is, heb ik een geldige keuringskaart met onbeperkte geldigheid.
                      Andere zullen misschien anders zeggen maar dan wil ik eerst een wettelijke basis zien dat mijn huidig document niet meer voldoet aan de huidige wetgeving.[/quote]Een kameraad heeft een mercedes 500SL van ’90 en op O-platen. Vorige maand tegen gehouden op weg naar zijn werk. Stom van hem maar zoals velen dat doen reed hij er ook mee werken. Volgens zijn advocaat want zou voor politierechtbank komen : herberekening naar gewone VB en dit met terugwerkende kracht vanaf datum dat hij de wagen op O-plaat heeft ingeschreven + de verschuldigde BIV die zou berekend zijn op de dag van inschrijving op zijn O-plaat. Alles vermenigvuldigd met de bijhorende boeten en gerechtskosten. Bittere pil om te slikken.

                      Rijden zonder geldige keuring : dit zou een onmiddellijk staande houden betekenen en de wagen zou door de politie getakeld worden. U rijdt dan onverzekerd rond want indien geen geldige keuring = geen verzekering. Je gaat zelf geen bericht krijgen dat je keuringskaart met onbeperkte geldigheid niet meer geldig is maar als burger moet u altijd de wetgeving kennen en de vernieuwingen opvolgen. Is trouwens al veelvuldig op alle mogelijke kanalen geweest dus vandaag zeggen dat je het niet wist? Is het dit waard om je wagen even niet naar de keuring te rijden? Of zijn er mechanische gebreken of niet wettelijke veranderingen aan gebeurd? Oplossen dan en laten keuren. De ANPR camera’s weten direct wanneer je wagen aan alle geëiste documenten voldoet of niet.

                      123

                        De wettelijke basis staat in het Staatsblad.

                          Ik ben niet 100% op de hoogte maar mijne is gekeurd als oldtimer met een onbeperkte geldigheid.
                          Zolang ik geen bericht krijg dat mijn huidig wettelijk document niet meer geldig is, heb ik een geldige keuringskaart met onbeperkte geldigheid.
                          Andere zullen misschien anders zeggen maar dan wil ik eerst een wettelijke basis zien dat mijn huidig document niet meer voldoet aan de huidige wetgeving.

                          123

                            Stoppen met dromen aub, het maakt niets uit wat de Walen doen of zeggen, jij woont in Vlaanderen dus moet je periodiek laten keuren. (tenzij het een tracteur is die minder dan 40 per uur rijdt).

                              Ik ben sinds 6/7/2018 in mijn bezit van een Oldtimer Porsche. Ik heb deze gekocht in Wallonie en hij is gekeurd op 27/6/2018 in het keuringskation van Wanze.
                              Op mijn keuringskaart staat “Vehicule non soumis au controle periodique” = voertuig niet onderworpen aan periodieke inspectie.
                              Wat staat mij te doen?
                              Ben ik nu volledig vrijgesteld van keuring?

                              Bjorn

                                ik heb op 27/6/2018 een oldtimer Porsche gekocht in Wallonië en deze is gekeurd in het keuringstation van Wanze. Op mijn keuring bewijs staat “vehicule non soumis au controle periodique” = voertuig niet onderworpen aan periodieke inspectie.
                                Wat staat mij te doen?
                                Ben ik dan volledig vrijgesteld?

                                Mvg

                                Bjorn

                                  Sinds 20 mei 2018 is de “Vrijstelling van Keuring” voor wagens met een 0-nummerplaat vervallen. Voortaan moeten oldtimers langs de autokeuring voor een periodieke controle. In Vlaanderen dan toch, want Wallonië hanteert soepelere regels. De Waalse overheid heeft immers beslist dat oldtimers van minstens 50 jaar vrijgesteld blijven. Ook de oldtimers van minstens 30 jaar die een “historisch karakter” vertonen, blijven er buiten schot.

                                  Een typisch Belgische verhaal, alweer. Want de autokeuring is een federale bevoegdheid, dus geldig in zowel Vlaanderen als Wallonië. Anders gesteld: wie zijn oldtimers in Wallonië gekeurd krijgt, is van de periodieke controles in Vlaanderen vanaf. Het zet de deur naar keuringstoerisme aan de andere kant van de taalgrens wagenwijd open.

                                  bron: https://www.autowereld.be/autonieuws/economie/vlaamse-oldtimers-naar-wallonie-voor-keuringstoerisme.html?utm_campaign=articles&utm_medium=trackuity&utm_source=facebook&tty_source=HDDkYeNbNVfyhZeH9GLbje

                                  123

                                    yep
                                    CxNXcWSXcAAcP7d.jpg

                                  15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 261)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.