Home › Forum › Porsche Talk › periodieke oldtimer keuring
- Dit onderwerp bevat 261 reacties, 52 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 maanden, 3 weken geleden door Godspeed.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Vandamme??
En ook…
@ de dwarsliggers:
My job here is done :salut:
Ik reageerde enkel op dit punt :
“Het zet volgens Gert Beets ‘de deur wagenwijd open voor keuringstoerisme van oldtimers’. Niets weerhoudt Vlaamse oldtimerbezitters ervan om hun oude auto in Wallonië te laten keuren. Als de auto daar eenmaal is goedgekeurd, ontsnapt de eigenaar aan de periodieke controles in Vlaanderen.“
Maar je wordt er wel gekeurd volgens de Waalse regeling(al zou dat niet mogen)… kwestie van verwarring voor de keurders kan het tellen…
Zoals ik reeds zei, periodiciteit wel(maar die opmerking is makkelijk overzien in jullie groot gelijk) maar of onze Waalse vrienden-keurders ook de Vlaamse regels gaan toepassen, heerst toch wel wat twijfel bij de meeste juristen bij wie navraag gedaan werd door BFOV.
Maar blij te horen dat we enkele specialisten op het forum hebben die het antwoord kennen.Anyway, net zoals 50 rijden door zijn straat te snel is ook al is het legaal :think: :ass:
DUS?
:ass:
Je gaat naar Wallonië als je wil. Zo dikwijls als Vlaanderen het oplegt.
:coolness:
Vandamme :first:Periodiciteit wel maar niet waar je je wagen laat keuren …
De oproeping van GOCA vermeldt altijd een technisch keuringscentrum maar je kiest vrij naar welk centrum je wilt gaan, waar ook in België. Werd je voertuig na de eerste controle geweigerd, dan moet je wel verplicht naar datzelfde centrum teruggaan.
hij zal wel rap antwoord krijgen dat die stelling niet klopt.
auto expert is duidelijk geen expert in wetgeving interpreteren.De periodiciteit is gekoppeld aan je woonplaats.
Als dat niet zo was, dan was de Vlaamse nieuwe wetgeving ook al voor de nieuwe Waalse oldtimer wetgeving een dooie mus geweest.
straffe quote van Gert Beets, toch een gerespecteerd auto-expert, in De Tijd
Het zet volgens Gert Beets ‘de deur wagenwijd open voor keuringstoerisme van oldtimers’. Niets weerhoudt Vlaamse oldtimerbezitters ervan om hun oude auto in Wallonië te laten keuren. Als de auto daar eenmaal is goedgekeurd, ontsnapt de eigenaar aan de periodieke controles in Vlaanderen.
Ik heb meteen aan BFOV om een reactie gevraagd. Wordt alleszins vervolgd …
Indien dit zou kloppen, dan kan de vlaamse regering niet anders dan hun regelgeving aanpassen en/of de achterpoortjes sluiten.Weer een staaltje België 😯 :popcorn:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180601_03540438
https://www.bfov-fbva.be/nl/politieke-dossiers-lobbying/waals-gewest-periodieke-keuring-31-05-2018/[quote=”Bladerunner” post=268187][quote=”bollocks” post=268183]
Is elke Belg nu nog gelijk voor de wet?
Als ik in Vlaanderen niet de baan op mag zonder keuring (veiligheid), mag hij dan in Vlaanderen wel rondrijden met een gevaar op de weg?
[/quote]Vandamme zal het je wel even uitleggen. :happy:[/quote]
Ik ga mezelf niet herhalen, ik heb het heel duidelijk uitgelegd hoe je dat “gelijk voor de wet” moet toepassen.
de lambdawaarde valt ook bij een keuring voor dagelijks gebruik buiten de milieukeuring voor bj < '98, dus zeker bij een oldtimerkeuring. blijkt dat in europa pas vanaf 1/1/98 alle wagens verplicht uitgerust zijn met een katalysator.
Ik ken hier al iemand die met zen 944 afgekeurd is voor CO….
ze worden gewoon gekeurd zoals een ander niet O-plaat voertuig.
ik heb dus zo’n donker bruin vermoeden dat er veel gaan sneuvelen, veel rode kaarten uitgedeeld gaan worden en de garage sector de winnaar wordt van de nieuwe regeling.
Niet tegenstaande ben ik er wel voorstander van. Waarom zou überhaupt een porsche van 30 jaar oud die gemaakt is om in de bocht te gooien en 250km/h knalt niet in orde moeten zijn met schokdempers ter voorbeeld ?
[quote=”bollocks” post=268183][quote=”deepee” post=268174]de nieuwe waalse regels zijn intussen ook bekend:
O-plaat +30 jaar met historisch karakter (type is niet meer in productie en voertuig volledig in originele staat): vrijgesteld
[/quote]
Is elke Belg nu nog gelijk voor de wet?
Als ik in Vlaanderen niet de baan op mag zonder keuring (veiligheid), mag hij dan in Vlaanderen wel rondrijden met een gevaar op de weg?
[/quote]Vandamme zal het je wel even uitleggen. :happy:
[quote=”deepee” post=268174]de nieuwe waalse regels zijn intussen ook bekend:
O-plaat +30 jaar met historisch karakter (type is niet meer in productie en voertuig volledig in originele staat): vrijgesteld
[/quote]
Enkele bedenkingen…..
1. Begin maar eens te bewijzen dat je wagen in originele staat is zonder COC
2. Waarom is een wagen met historisch karakter en volledig in originele staat vrijgesteld in Wallonië? Kunnen de remmen daar niet op falen? Staan die lichten altijd goed? Roesten die niet?…..
3. Is bv een Mercedes 190D van 1984 een wagen met een historisch karakter? Hij wordt niet meer gemaakt, en sommigen zijn vaak in een “zodanige originele staat” dat er meer dan 30 jaar onderhoud op ontbreekt…. en braakt roetpluimen uit waar het volledige Duitse leger zich kan achter weg stoppen….Is elke Belg nu nog gelijk voor de wet? Mijn Waalse collega op het werk heeft een ’84 cabrio en een ’86 Turbo op de hof staan…. hij moet dus niet meer naar de controle, ik wel met mijn ’87…. en als ik mag kiezen, dan kom ik liever niet met zijn ’84 op de baan…. trekt naar links als je remt, spoort scheef bij rechtdoor rijden, er zit meer toile isolant in zijn wagen dan in een gemiddelde bouwmarkt in de rekken ligt, moet na elke rit ongeveer 1L olie bijvullen, bumpers vastgelijmd met Tec7 want de originele ondersteuningspunten zijn weggeroest….. maar dat is een “veilige wagen”….?????
Als ik in Vlaanderen niet de baan op mag zonder keuring (veiligheid), mag hij dan in Vlaanderen wel rondrijden met een gevaar op de weg?
Stof tot nadenken! Voor mijn part moet elke wagen die op de openbare weg komt en deelneemt aan het verkeer dat veilig kunnen doen en moet dus aan een controle onderworpen worden.
Just my 2centsde nieuwe waalse regels zijn intussen ook bekend:
O-plaat +30 jaar: 2 jaarlijkse keuring
O-plaat +30 jaar met historisch karakter (type is niet meer in productie en voertuig volledig in originele staat): vrijgesteld
O-plaat +50 jaar: vrijgesteldovergangsmaatregel: eigenaars van een voertuig van meer dan 25 jaar oud, hebben 3 jaar de tijd om zich aan te bieden om een geldige groene keuringskaart te bekomen
bron: BFOV
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.