plofkoffer?

  • Maker
    Discussie
  • misschien is deze revue al gepasseerd en loop ik achter. De prijzen van de 911 met 3.4 motoren staan op een laagtepunt omdat deze laatste twee cilinders durven barsten. Heeft iemand daar ervaring mee? Heb al een beetje opgezocht en vond deze link

    Rijtest: Porsche 911/996 Carrera

2 reacties aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
    • preventief aanpassen van de zwakke punten… wat bedoel je hiermee? Wat moet er dan gebeuren?
      Men heeft me altijd gezegd dat geduldig op temperatuur laten komen vooraleer in hoge toeren te gaan, heel belangrijk is.. dat is zo voor alle motoren natuurlijk.

        en als je zo’n koopje je dan preventief laat aanpassen op dit zwak punt heb je nog jarenlang rijplezier voor weinig geld.

        Even over cylinderschade en koelvloeistof van de 996.

        Cylinders 4,5 en 6 worden minder goed gekoeld.
        De waterpomp gemonteerd op de linker carterhelft pompt het koelwater rechtstreeks cylinder 1,2 en 3 in.
        Cylinder 4,5 en 6 krijgen koelwater dat door de pomp door een groot waterkanaal gepompt word, dit kanaal bevind zich in de carterpan en warmt hierdoor op. Ook komt dit koelwater langs het oliefilter en word boven cylinder 6 door een warmtewisselaar gepompt.
        Cylinders 1, 2 en 3 worden dus wat minder warm dan de tegenoverliggende 3.
        In 9 van de 10 alle gevallen m.b.t cylinderschade betreft het cylinder 4, 5 of 6.

        Voor de 3.6 geld hetzelfde dus ik denk dat het ook voor de 3.6 motor zinnig is meer koelvloeistof door de motor te laten stromen zodat de ook cylinders 4,5 en 6 beter gekoeld worden.

        De rechter cylinderbank is dus gevoeiliger voor gebreken gebleken en de peilen wijzen naar het temperatuur verschil zoals ook algemeen bekend is.

        Waar ik voor zorg is dat beide banken dezelfde koelwater temperatuur krijgen en zorg je er zo voor dat de cylinders ook allemaal evenveel uitzetten, de zuigers gekoeld door de olie krijgen allemaal de dezelfde koeling, dit doet de olie die erop gespoten word.
        In de oude situatie zetten de cylinder 4,5 en 6 meer uit ten opzichte van de zuigers en zouden dus meer kantelen.

        Wat ook belangrjik is dat de olietemperatuur niet te veel verschilt van de koelwatertempratuur zodat de cylinders niet te veel krimpen / uitzetten t.o.v. de zuigers. De temperatuur moet dus ook niet te veel fluctueren.

        De 3.4 laat veel meer schommeling in temperatuur zien dan de latere 3.6 en 3.8 motor, komt omdat deze 10ltr. meer koelwater hebben en dat is gunstig.
        Echter blijf je dan met het probleem is temeratuurverschil tuusen de linker en rechterbank zitten, ze gaan ook stuk en wat ik tot nu toe heb gezien ook allemaal cylinder 4,5 en 6.

        Nog een bijkomend iets is dat er zuigers met desaxatie worden gebruikt. Een boxermotor zou volledig gespiegeld moeten zijn dus als een zuiger aan de rechter kant positieve desaxatie heeft zou je dat links ook verwachten. Vreemd genoeg is dit niet het geval, iets wat ik heel vreemd vind.
        De linker bank heeft negatieve desaxatie, iets wat je ziet bij hoogtoerige race motoren, hierbij wilt men zo min mogenlijk wrijving aan de werkzijde van de zuiger om wrijving en vermogensverlies te beperken.
        De rechterbank het tegenovergestelde en deze maakt dus veel meer contact met de werkzijde (hetzij met minder impact bij kanteling)Volgens de theorie van desaxatie zou deze zijde minder moeten slijten maar juist hier zien overmatige slijtage (cylinder 4,5 en 6).

      2 reacties aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.