Porsche 911 S Targa in topstaat brengen

Home Forum Porscheforum Fotoboek Porsche Restauratie Foto’s Porsche 911 S Targa in topstaat brengen

  • Maker
    Discussie

  • Erwin Verdonck
    Deelnemer

      Zoals sommigen onder jullie weten ben ik op zoek naar de meest gepaste aanpak om mijn P terug in topstaat te brengen. Die aanpak wil ik op korte termijn beslissen om dan onmiddellijk over te gaan tot actie.

      De stukjes “meest gepast” en “topstaat” zijn hierin belangrijk:
      – “topstaat” omdat het resultaat simpelweg perfect en origineel dient te zijn (de auto staat momenteel metallic silber/schwarz en gaat terug naar zijn originele kleurstelling metallic grün/madras dunkel braun)
      – “meest gepast” omdat het in functie moet staan van de huidige gebreken en het beoogde doel
      en het bovendien eigenlijk de wens is om wat goed en origineel is vooral zo te laten.

      Wat zijn dan de gebreken:
      – lak is ruim 15j oud en heeft gebruikssporen
      – interieur is deels aan restauratie toe (maar zal volledig aangepakt worden)
      – de rubbertjes in het onderstel zouden moeten vervangen worden
      – allerlei kleine onderdeeltjes zouden moeten opgefrist of vernieuwd worden
      – beperkte, geïsoleerde en lichte roestvorming (aan dubbele plaat linker voorwiel, aan voeten bestuurder, achter skai deuropening bestuurder, aan gardebou rechts)

      Wat zijn de pluspunten:
      – motor recent gereviseerd
      – MFI recent gereviseerd
      – versnellingsbak gereviseerd
      – zeer strakke wagen zonder deuken, zonder plamuur of enig gepruts
      – extreem gezond en origineel op enkele kleine punten na

      Omdat je maar echt een zicht krijgt op de status als de auto kaal is, ben ik afgelopen weekeinde met de afbraak begonnen (zie foto’s).

      In functie van bovenstaande wensen groeit nu de overtuiging dat het geen goed idee zou zijn om de auto volledig te ontlakken (thermisch, chemisch, stralen), ontroesten, KTLlen en volledig van 0 terug op te bouwen (vooral vrees voor wat er tussen de flensnaden gebeurt). Doorgedreven perfect uitgevoerde carrossieriewerkzaamheden aan de pijnpunten alleen lijkt mij de beste aanpak. Uiteraard de auto blank schuren aan de buitenzijde en een volledige perfecte lakopbouw realiseren. Daarnaast ook kofferruimte en motorruimte volledig terug spuiten. Behandeling (anti-roest) van de holle ruimten ed. Daarna redelijk “nut and bold” alles poetsen, conserveren en terug opbouwen en vernieuwen waar nodig met zoveel als mogelijk NOS onderdelen.

      Uiteraard sta ik open voor elk advies. Ik weet dat alleen ik de beslissing zal/kan nemen.

      Ik zal jullie verder via dit draadje op de hoogte houden van stappen die ik neem met daarbij de nodige foto’s en info.

      Attachments:
      • Interieur.jpg
      • Interieur2.jpg
      • IMG_01371.JPG
    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 107)
      • Vlam :respekt: man :applaus:

          Amai! :applaus:

            +1
            want ik stond er bij en keek er ook vol bewondering naar. ben zeker dat deze met even veel aandacht een oog voor detail voltooid zal worden :up:

              ik heb de kans gehad je 356 te bewonderen deze zomer. Je hebt ook gouden handen en engelengeduld om een project tot een waar succes om te toveren :hail: :up:

              XXX

                Ferm werkje waar je aan bezig bent, TOP!

                  Fuchsen bij een oud medewerker van Keller laten doen. Andreas Schumann is op zichzelf begonnen en heeft het webadres overgenomen:
                  http://www.felgen-service.de

                  Ondertussen zou hij van zijn garage naar een bedrijfspand zijn uitgebreid en zou(den) een of meerdere van zijn kinderen helpen. Hij doet Fuchs NEU-INSTANDSETZUNG voor de hele wereld. Er stonden zelfs setjes van Australië…. maar ook veel Belgen en Nederlanders…

                  Om de vraag naar kostprijs voor te zijn:
                  – NEU-Instandsetzung inkl. Felgenstern (glasstrahlen, polieren, eloxieren (=anodiseren)) (150) + Lackierung (20) = 170 + BTW/velg voor een gewone 6 x 15 deep/flat met overwegend zwart velgenbed en zwarte achterzijde.

                  De prijzen op zijn site zijn bijvoorbeeld niet geldig voor 4,5 x 15 Fuchs; zoals overal zal je daar het dubbel of meer voor betalen. Ze hebben daar veel meer (polier) werk aan, aangezien er maar een relatief klein deel onder de zwarte lak komt. Die smalle velgskes zijn dus in alle opzichten pokkeduur… zoals het meeste wat bestemd is voor de SWB early 911kes.

                    Respect voor je grondige aanpak :respect2:

                    Waar heb je de Fuchs velgen laten restaureren, opnieuw laten annodiseren?

                      :up: :respect2:

                        Vooraan links hebben we een stuk nieuwe plaat gebruikt en die hebben we van een model 1969 wrak kunnen afnemen. Elk jaar heeft zo wel zijn eigenheden en die moeten juist zijn. In 1969 is de versteviging vooraan anders en de zekeringendrager ook. Daarom beide delen voor een model 1973 op maat laten maken. Dit perfect maatwerk liet ik doen door wesselrestauratie.nl.

                        1969 Delen werden verwijderd en 1973 delen correct aangebracht.

                        3parts.JPG

                        De versteviging vooraan is inmiddels ook verkijgbaar via Restoration Design heb ik gezien.

                        Voor de fuel tank support hebben we initieel de plaat van een model 74- gebruikt. We wisten dit ook maar op dat moment waren de correcte fuel tank supports voor SWB en LWB modellen niet beschikbaar en vond ik niemand om dit na te maken. Ondertussen zijn die weer wel courant beschikbaar. Dit gaan we weldra nog rechtzetten met het juiste onderdeel. Op die manier is het 100% correct. Ik weet dat dit op het randje is en dat hoogaangeschreven restaurateurs hier tegen zondigen, maar ik wil dit nu toch rechtzetten.

                          He Erwin ik lees nu pas het gehele draadje mama mia da’s topperdetop (i.p.v. flopperdeflop) werk :respekt:
                          Ge kunt met The Fab in de galerij !

                            Verder nog oa. ophangings/ondersteldelen volledig gedemonteerd en gesorteerd volgens hoe ze origineel op de auto werden gemonteerd (grijs verzinkt, geel verzinkt of in zwarte lak).

                            Wat deze laatste betreft wou ik een straalkast kopen en die delen stralen om ze vervolgens in 2K epoxy + 2K zwart acryl + halfmatte blanke lak te laten zetten.

                            Gelet op het tijdsgebrek en de goede ervaring met Carl’s Classic Car Factory de aankoop van de straalkast maar uitgesteld en de delen daar binnen gedaan met volgende mooie resultaat:

                            DSCN9685.JPG

                            IMG_3173.JPG

                            DSCN9744.JPG

                            IMG_3171.JPG

                            De stoelrails zijn wat te ver “gepit” en zullen ook door nieuwe vervangen worden.

                              respect man , dat je dit allemaal kan en de durf hebt hier aan te beginnen, engelengeduld …. nogmaals respect :up: :up:

                                Merci mannen voor al die enthousiaste commentaren.
                                Zou graag de weg op die manier verder zetten om te zien wat voor een eindresultaat je dan kan bekomen.
                                Er is nog best wat werk, maar ik zou het niet anders willen.

                                Om de vaart erin te houden, terwijl de tijd schaars is, moet je al eens iets meer uitbesteden dan je zou willen. Ook dan moet je nog even de tijd steken in de selectie van de partij waar je een en ander kan aan toevertrouwen.

                                Zo heb ik inmiddels een jaar geleden beslist om de 10 losse delen (bumpers, schermen, deuren, koffer-en motorklep) toe te vertrouwen aan Carl’s Classic Car Factory. Hij heeft deze gesodablast en in 2K Standox epoxy gezet. Het werk werd zeer goed uitgevoerd. Daardoor werd zichtbaar dat de voorschermen net iets meer de roestduivel gezien hadden dan initieel gedacht. Dan ook maar beslist deze te verkopen en twee nieuwe originele Porsche schermen te kopen.

                                Foto13-01-15143044.jpg

                                Foto20-01-15173128.jpg

                                Foto20-01-15185348.jpg

                                  :respekt: :up: ZIET ER ALLEMAAL TOP UIT

                                    Dit wou ik ook nog even mededelen. Ondertussen alweer een jaar geleden…

                                    Als het aan tijd ontbreekt moet je al eens iets uitbesteden om er toch een beetje vaart in te houden. Het duurt dan ook weer even vooraleer je iemand geselecteerd heb waaraan je eea kan toevertrouwen… Uiteindelijk gekozen voor Carl’s Classic Car Factory in Nederland.

                                    De 10 losse bodydelen (schermen, bumpers, deuren, koffer-en motorklep) daar laten sodablasten en in 2K Standox epoxy laten spuiten.

                                    De onderstel/ophangingsdelen ed. heb ik dan volledig gedemonteerd en gesorteerd volgens hoe ze origineel waren (grijs verzinkt, geel verzinkt, zwarte lak). Aangezien de 10 losse bodydelen goed werden gedaan, heb ik daar ook de onderstel/ophangingsdelen die in zwarte lak waren, laten sodablasten en in 2K epoxy + 2K zwart acryl + blanke lak laten zetten.

                                    Foto20-01-15185331-2.jpg

                                    Foto20-01-15185348-2.jpg

                                    DSCN9741-2.JPG

                                    DSCN9688-2.JPG

                                    IMG_3173-2.JPG

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 107)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.