PORSCHE APPROVED.

Home Forum Porsche Talk PORSCHE APPROVED.

• Maker
    Discussie
  • Hallo Porscheliefhebbers,

Gisteren in Duitsland langs geweest in een officieel “Porsche Zentrum” om een 997 Black Edition te gaan bekijken (en mijn Cayman er eventueel over te laten).

De wagen gevonden via “Porsche Gebrauchtwagensuche” op Porsche.de.

Op de website stond vermeld dat de wagen verkocht wordt met een “Porsche Approved”-garantie. Dat stelt een mens dus al gerust (hmhm).

Tijdens het onderhandelen met de verkoper zei deze dat hij 2.000 euro van de getekende prijs ging doen omdat deze garantie op het moment dat de wagen in een ander land wordt ingeschreven, sedert kort (hij wist dit zelf nog maar 4 weken), in het land van inschrijving niet geldig zou zijn. Ik vond dit nogal raar.

Ik zou in België wel een “Porsche Approved-garantie” kunnen bekomen maar zou eerst drie maand met de wagen in België moeten rond rijden en dan hier bij een officiële dealer moeten langs gaan om zo’n garantie te kunnen bekomen/kopen. Hij sprak over zo’n 1.800 euro.

Kan iemand mij zeggen of dit klopt ?

Volgens de verkoper was dit nog niet algemeen geweten en heeft hij dit zelf via Porsche Stuttgart vernomen na een voorval met een wagen die hij aan een buitenlander met “Porsche Approved-garantie” had verkocht. Volgens ik begreep zou dit alles met Europese richtlijnen en taksen hebben te maken.

Eens je een “Porsche Approved-garantie” hebt bekomen in het land van inschrijving zou die dan wel weer wereldwijd van toepassing zijn.

Hij stelde me gerust door te zeggen dat zij wel verplicht waren aan een particulier sowieso 1 jaar garantie te geven en indien er iets aan de wagen zou voorvallen ik gewoon langs dien te gaan bij een officiële Porsche dealer om daar een bestek te laten opmaken en dit vervolgens naar hun overmaken. Zij zouden dan bekijken of de schade onder garantie valt of gewone slijtage betreft. Zij zouden de herstelling zo rechtstreeks met de garage kunnen regelen zodanig dat de wagen niet naar Duitsland moet vervoerd worden. Is dit werkelijk zo ?

Wat is dan in feite het nut van Porsche Approved garantie / wat is de meerwaarde als ik die hier zou nemen ?

8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
    • @ pvdw… zopas nog eens telefonisch contact opgenomen met de verkoper in MÜNSTER. Hij heeft me mailtje gestuurd waarin hij bevestigd dat indien er de eerste drie maand na aankoop een defect is aan de wagen dat niet het gevolg is van een ongeval of vandalisme ik een bestek mag laten opmaken in een OPC in België en dat de wagen dan – na overleg met hen – daar mag gerepareerd worden. Dit zal dan wel met officiële onderdeeltjes gebeuren zeker 😉

Verder heeft hij de zaken die in het artikel van bccars staan http://www.zichtopuwautogarantie.be/download/?flyer_nl.pdf zowat herhaald. Ze zijn wettelijk verplicht om aan een particulier een garantie van één jaar te geven maar ook dat er een verschil bestaat tussen de eerste 6 maand na de aankoop en de volgende 6 maand (!) en dat wanneer je over een Porsche Approved garantie beschikt en de motor van de wagen het bv na 10 maand begeeft, Porsche er geen probleem zal van maken een nieuwe te steken.

Na drie maand zou ik de wagen hier bij Porsche kunnen laten keuren op de 111 Punten en kunnen genieten van de voordelen van de Porsche Approved-garantie. Hij heeft nog eens herhaald dat ik mij geen zorgen hoef te maken in de wagen want dat hij ginds op de 111 punten is gecontroleerd en dat er geen probleem was. Ik kan hem mss drie maand in de garage laten staan 😀

@ patrickvb… eerst een 997 gaan bekijken in het PZ Bensberg in Bergisch Gladbach, wat een garage zeg… onze ogen serieus de kost kunnen geven… zoveel nieuwe wagens (25 ?) en mooie okkazies ! Stonden drietal Turbo’s binnen te blinken van 250.000 euro :coolness:

Het was een mooie wagen van drie jaar oud, maar ‘k had zo mijn twijfels over de kleur, meteoorgrijs mettalic. Ik zie een Porsche nog steeds graag in het zwart. Kost wss wat meer tijd voor onderhoud maar ‘k zit er niet mee in mijn wagen iedere week 1 of 2x met de hand te wassen 😉

De verkoper legde uit dat de wagen daar was verkocht, daar werd onderhouden maar ook achteraan een lichte aanrijding heeft gehad. Hij haalde er het mapje met de geschiedenis van de wagen bij. De wagen werd daar hersteld voor 12.000 euro.

Later heb ik hem een mail gestuurd met de vraag of er eventueel geen foto’s voorhanden waren van de schade. Hij heeft dan met het expertise buro contact opgenomen en mij 16 zeer duidelijke foto’s doorgestuurd. De schade was echt peanuts en volgens een kennis die er wat verstand van heeft geen enkel gevaar.

image_2014-07-25.jpg

De 997 Black Edition die ik ben gaan bekijken stond in PZ MÜNSTER. Ook daar zeer vriendelijke mensen. Ik kon er de wagen heel rustig bekijken zonder dat er een verkoper op mijn vingers stond te zien. Ook daar historie van de wagen kunnen inkijken. Wagen geleased door man die nu 67 is, daar gekocht en daar het onderhoud gehad. Slechts 30.000 km en binnenin kan je niet zien dat de wagen 3 jaar is. Wel niet de originele Porsche Turbo II velgen maar 19″ Carrera Sport velgen, dit zou keuze geweest zijn van de koper… spijtig, maar als de zomerbanden die er nu op zitten aan vervanging toe zijn deze mss gebruiken als wintervelg als dit zou kunnen (?) en ondertussen beetje sparen voor de mooie Turbo II velg 😉

image_2014-07-25-2.jpg

Op papier laten zetten dat alle herstellingen mogen uitgevoerd worden in elk OPC, ook in buitenland, mits akkoord verkoper met voorafgaand bestek volgens standaardtijden en met originele onderdelen.

Opgelet wettelijke garantie van 1 jaar dekt voornaamste zaken gedurende 6 maanden, volgende 6 maanden al een heel stuk minder !

Voldoende zaken op papier zetten zou ik zeggen… Succes met de mogelijke aankoop !

Mogen we weten naar welk ‘Zentrum‘ je bent geweest?
            Staan ze daar niet te kijken van een Ausländer die een occasie komt kopen?

Al bedankt voor de reacties mannen… om misverstanden te vermijden de verkoper zegt ook niet dat de wagen zonder garantie wordt verkocht hé !

Hij zegt dat ze sowieso verplicht zijn 1 jaar garantie te geven aan een particulier, niet aan een handelaar. Hopelijk heb ik die niet nodig !

Ik hoop alleen maar dat INDIEN er het eerste jaar iets fout zou lopen, woord wordt gehouden en ik de wagen hier bij Porsche kan binnen steken om een bestek te laten opmaken om dat dan door te sturen naar Duitsland zodat ze de wagen hier kunnen herstellen onder garantie na akkoord van de garage in Duitsland.

‘t zou schoon zijn als ik naar Duitsland moet met een wagen die mss niet meer kan rijden :bounce:

En ja, ik denk wel dat de wagen hier eerst de 111 punten ctrl. zal moeten passeren alvorens Porsche Approved garantie kan worden verkregen… da’s spijtig want in Duitsland staat hij te koop met dat label.

Als ik me niet vergis is elke professionele handelaar die een tweedehands wagen verkoopt aan een particulier is verplicht 1 jaar garantie te geven, ongeacht dat ze zeggen dat de verkoop zonder garantie is. ‘t Is gewoonweg de wet.
                http://www.zichtopuwautogarantie.be/download/?flyer_nl.pdf

Heeft natuurlijk niks te maken met de uitgebreide of verlengde (Porsche) garantie(s) die je kan kopen.

Ik heb ook al zoiets gehoord van een autohandelaar. Kon daar een Porsche kopen zonder garantie, moest de wagen dan inschrijven en 3 of 6 maanden na datum kon ik dan bij Porsche alles laten keuren en kan je zogezegd garantie kopen per jaar. Denk dat de Porsche garantie meer inhoud dan zo maar een jaar verplichte garantie bij eender welke autohandelaar.

Dat is dan blijkbaar inderdaad nieuw. Mijn Boxster heb ik 2 jaar terug zo aangekocht in Duitsland, en daarna zijn er hier gewoon herstellingen uitgevoerd onder garantie.

Het verschil is natuurlijk dat de Porsche Approved voor meerdere jaren kan zijn, terwijl gewone garantie maar 1 jaar is.

Verder zou ik wel even navragen of je het effectief zomaar kan bekomen hier in België of dat je eerst een zoveel punten controle moet doen.

8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.