Porsche diagnose/keuring

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Porsche diagnose/keuring

  • Maker
    Discussie

  • Walter
    Deelnemer

      Besten,
      inzake een Porsche diagnose / keuring wou ik even het volgende delen.
      Ik had indertijd een 996 3.6 van 2002 gekocht en heb daar bij een OPC een Porsche-keuring/diagnose op laten doen, omdat de auto een olielekje had en omdat ik iets hoorde rammelen enerzijds, maar anderzijds ook om zeker te zijn dat ik geen kat in een zak had gekocht voor mijn duur verdiende euro’s. De verkoper kon het rammelen ook niet meteen thuis brengen. Behalve een olielekje en een bobijntje dat stuk ging tijdens de test, en dat uiteraard op MIJN kosten vervangen werd, waren er zo goed als geen opmerkingen. Schitterend dus!!
      Het olielekje werd bij Walter Verellen hersteld op kosten van de verkoper, en wat merkte hij? Een gebroken kettingspanner in het motorblok, en eindstukken van de uitlaat die los zaten. Dit hadden ze bij de Porsche-keuring/diagnose niet gezien/ geen opmerking over gemaakt. Ook de dikte van het lakwerk werd niet gemeten. Ik dacht dat ik voor die keuring in totaal (met vervanging van dat bobijntje) ongeveer 350 euro betaalde en iets minder dan 3u tijd in beslag nam!

      Die 350 euro steek ik de volgende keer gewoon in mijn zak, want ik kreeg zelfs dat rapport niet mee (meerwaarde bij herverkoop). Ik heb nog aangedrongen om het rapport wel mee te krijgen, maar dat was een maat voor niets. Het bleef bij hen. Wat ik ook vreemd vond is dat men de lakdikte niet gemeten had. Dat stond nochtans, als ik mij goed kan herinneren, in de punten die gecontroleerd zouden worden bij de diagnose.
      En ja, idd kan de kettingspanner nadien stuk gegaan zijn (op de 20 km tussen OPC- thuis – Verellen), maar de eindstukken van de uitlaat zaten al los, want ik hoorde iets rammelen en wou persé weten wat het was. Het bobijntje ging stuk als gevolg van hun handelingen/metingen, en ik vraag mij achteraf af of ik dat ding wel had moeten betalen.
      Volgens het OPC diagnose een wagen gekocht waarmee niks aan de hand was. De herstelling, die gelukkig in garantie gebeurde, kostte echter wel de nodige euro’s.

      Dat wou ik jullie toch ook even meegeven, wat aan toont dat een Porsche-diagnose ook niet persé alles naar boven brengt en dat je nog voor heel onaangename verrassingen kan komen te staan. Dat rapport is een stukje papier en geen garantie, zodat je dus buiten de diagnose, ook nog eens de herstellingkosten moet betalen.

      Daarom dat ik bij de aankoop van de 3.2 bij Johan geen diagnose laat doen. Indien er iets stuk gaat, heb ik al 350 euro voorsprong. En ik ben er zeker van dat Johan zo’n ‘puntje precies’ is, dat hij absoluut een perfecte auto wil afleveren.
      Grtz

    2 reacties aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Een puntje om over na te denken, waarom zouden de mechaniekers bij Porsche, BMW of Benz beter en/of slimmer zijn dan die bij Renault of Opel?

        In het franse weekblad Autoplus sturen ze bijna elke week een testwagen naar officiele dealers of Auto5 garage voor groot nazicht met 10 “verborgen” gebreken, in de meeste gevallen vinden ze er een stuk of 3. Meestal worden de zwaarste zaken over het hoofd gezien…

        Vorig jaar op Porsche days was er mogelijkheid tot nazicht door mechaniekers van Porsche. we hebben daar een tijdje op staan zien en wat die 3 jonge gastjes in mooie Porsche overall daar aan het forceren waren aan die 964 verbaasde menig omstaander 😯
        Het is niet omdat je een volledige scholing gehad hebt dat je daarom uw job kan uitvoeren voor 100%, iets dat vele bazen moeilijk kunnen begrijpen. Motovatie en eergevoel spelen ook mee, dat merk ik in mijn eigen job als ingenieur ook met de collega’s.

        Het strafste is dat je het papiertje niet eens mag meenemen 🙄

        Ik wil hier wel niet verkondigen dat er volgens mij geen plaatsen meer zijn waar bekwame mensen aan uw Porsche kunnen werken. Gelukkig zijn er nog wel gepassioneerden sleutelaars, spijtig genoeg komt men deze meestal pas tegen na ergens tegen de muur te zijn gelopen…

        Geert.

          Ik heb ook lang getwijfeld om een keuring te laten doen, uiteindelijk niet laten doen.
          Nu ga ik wel een expertise laten doen (nodig voor de verzekering) en dan maar hopen dat het geen te grote teleurstelling zal worden.

        2 reacties aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.