Home › Forum › Porsche Talk › Porsche legt productie tijdelijk stil
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren geleden door porschky.
-
MakerDiscussie
-
1 november 2008 om 23:44
Porsche legt productie tijdelijk stil
Sportwagenfabrikant Porsche legt de productie van haar wagens tijdelijk stil wegens de wereldwijde economische crisis. Dat heeft een woordvoerder meegedeeld.
De kerstvakantie voor de arbeiders wordt met drie dagen uitgebreid, zo klinkt het.
De belangrijkste Porsche-fabriek, in Zuffenhausen, blijft dicht van 22 december tot 9 januari.
De woordvoerder bevestigde ook de geruchten dat, als de verkoop niet snel verbetert, de productie van de Boxstermodellen vanuit Finland naar Duitsland wordt verhuisd.
-
MakerDiscussie
-
het is inderdaad geen makkelijke discussie, en ik treed Audiotronics zijn mening bij in het geval het onderdaad om puur speculatief investeren gaat, met louter winstdeelname als oogmerk! Dan moet je inderdaad de risico’s van het spel durven aanvaarden, en dit niet doen met geld dat je echt nodig hebt! Daar ben ik het volmondig mee eens… net zoals ik het eens ben dat veel mensen die nu brand en moord schreeuwen inderdaad nu zelf de gevolgen moeten dragen van een (voorspelbaar) riskant spel dat louter tot doel had om gewoon nog meer geld te hebben dan ze al hadden.
Maar anderzijds, zoals de meesten die zich misschien wat gebruskeerd voelen door een uitspraak die, wat uit zijn context gerukt, heel zwart-wit kan overkomen denken en stellen, zijn veeel mensen echt onschuldig het slachtoffer. Denken we maar bvb aan dat koppeltje van op het TVjournaal dat al zijn spaargeld (voor een bouw die moet beginnen) op een gewoon spaarboekje zet bij bank X, en dan leuk te horen krijgt dat je misschien je geld kwijt bent. En inderdaad, denken we ook aan de vele mensen die in aandelen zaten zonder dat ze het eigenlijk zelf weten, bvb via pensioenspaarfondsen die via via in die aandelen zaten…
Dus zoals zo vaak in het leven, is het zelden zwart of wit, en zijn er ook nu weer in die grote grijze zone weer veel trieste verhalen te rapen…
… en waar misschien al weer sommigen met genoeg/veel geld weer gouden zaakjes gaan kunnen door doen, en om terug weer ontopic te komen, dat zijn diegenen die zich dus ook momenteel nog best een Ferrari, Lambo of whatever kunnen blijven permiteren… 🙄
Ik vind het een zeer straffe uitspraak .
Mijn grootmoeder (90) had van een vroegere erfenis een leuk centje staan bij Fortis (toen was dat nog Generale bank)
Die aandelen waren toen (35 jaar geleden) voor 4.000.000bfr dus toen een vermogen .
Ze is er nooit aangeweest (ze heeft voldoende andere alternatieve) en dat zou voor mijn broer worden terwijl ik haar huis kreeg .
Nu is dit geen 10.000fr meer waard .
Dat is geen spelen maar een drama.
En zo zijn er vele slachtoffers 👿Dat van de pensioensparen is iets anders. Of zoals de minister nu wil doen : de fiscale voordelen die je al die jaren hebt gekregen in mindering brengen bij de uitbetaling. Wat ze met de pensioenfondsen willen doen is hetzelfde als zeggen : je hebt al die jaren maatijdcheques gekregen maar je moet ze nu wel terugbetalen. De truc met de pensioenfondsen is weer een typische Belgische grap (maar het is geen grap).
Wat ik wou bedoelen en geen medelijden mee heb zijn die mensen die al hun spaargeld risicovol beleggen en nu in problemen komen. En beleggen in de bank is normaal zonder veel risico’s maar dat is het spel nu éénmaal. Zoals destijds L&H veel mensen straatarm maakte. Ze zetten toch geen revolver aan je hoofd om aandelen te kopen? En kwestie niet goed ingelicht zijn? Als een mens dollartekens ziet staan tekent hij alles (ooit ook zelf gedaan, helaas 😥 ). Nog zo een verhaal van het weekend gehoord : een werknemer bij een bank krijgt elk jaar GRATIS een pakket aandelen van de bank. Principe is dat als je later op pensioen gaat een extra “appeltje voor de dorst hebt” bovenop het GRATIS pensioensparen dat de bank ook voor hun werknemers doet. Nu zijn die aandelen gekelderd en zijn ze gedemotiveerd. 100% te begrijpen maar alles is wel GRATIS gekregen ❓
Maar is eigenlijk niet echt ontopic. Misschien eens een topic over openen maar zijn meestal heel zware discussies.
inderdaad, niet iedereen die geld kwijt is, heeft zelf, bewust, risico’s genomen.
Neem mijn vader bvb. Die moet volgend jaar de uitbetaling krijgen van zijn pensioenfonds. Hij loopt er nu heeeeel ambetant van, dat hij vorige week gehoord heeft in zijn bank dat sommige mensen in zijn geval momenteel/actueel tot soms 20% (!) minder krijgen dan oorspronkelijk voorzien werd! Daar heeft een mens dan zijn hele actieve leven voor gespaard…!
[quote=”Audiotronics”:n9gb9xrs]Iemand die 50.000 euro op zijn spaarrekening had en nu maar 10.000 euro meer heeft door op de beurs te spelen is in mijn ogen een dikke sukkelaar. Als je het spel wil meespelen met de grote mannen moet je er ook tegen kunnen als je veel verliest. Of het nu bankaandelen zijn of andere, geen medelijden mee 😈 [/quote]
Spijtig genoeg waren er heel wat mensen niet goed ingelicht waarin ze nu juist hun centen hadden belegd. Bovendien kan je mensen die aan pensioensparen doen niet echt als speelvogels omschrijven. Vind het dus ook nogal rechtdoor om dit zo te stellen.
Pas op, ikzelf heb hier geen last van, al m’n centen gaan naar de P’s 😛 .
Iemand die 50.000 euro op zijn spaarrekening had en nu maar 10.000 euro meer heeft door op de beurs te spelen is in mijn ogen een dikke sukkelaar. Als je het spel wil meespelen met de grote mannen moet je er ook tegen kunnen als je veel verliest. Of het nu bankaandelen zijn of andere, geen medelijden mee 😈
toch was er in Purely GT, het uitstekende Engelse Porschetijdschrift vorige maand, nog een artikel waarin gesteld werd dat de fabricanten van zeer exclusieve wagens zoals (zeker) Ferrari en voor een gedeelte van het gamma ook Porsche veel minder getroffen worden door de huidige globale crisis en vooral panieksfeer dan fabricanten van modale gezinswagens en vooral wagens die het moeten hebben van hun fleetverkoop! De echt echt rijken worden misschien ook wel enigszins getroffen, maar als je op je spaarboekje van bvb 20 miljoen euro naar 10 gezakt bent, is dat een enorme smak geld… maar je bent nog altijd geen dutsje, en kan je best nog een auto van 200.000 euro permiteren. Als je echter op je spaarboekje van 50.000 euro naar 10.000 euro gezakt bent, is dat misschien in vergelijking met die andere een peuleschilletje, doch voor de persoon in kwestie een veel groter drama.
Als je dan ook kijkt naar de verkoopscijfers van Porsche in Amerika, dan zie je dat vorige maand de verkoop van de 911 zelfs gestegen is, terwijl de verkoop van de goedkopere modellen Boxster/Cayman tot 60% daalt, en ook de Cayenne, net zoals veel andere benzineslurpende SUV’s aldaar, ook zwaar in de klappen deelt…
Dus het is allemaal relatief, de wachttijden voor een Audi R8 zijn ook van 6 maand naar 6 weken teruggevallen… maar hij verkoopt dus toch nog altijd vrij goed… terwijl de verkoop van hun veeeel goedkopere (fleetgerichte) modellen meer zorgen baart…
Maar uiteraard verkopen de meeste fabricanten ‘gewone’ auto’s… dus inderdaad, globaal ziet het er niet goed uit! 😥
sprak van de week iemand die op ford genk werkt
daar zijn nu al een heleboel extra dop dagen aangevraagd 😳
dacht 100 en das enorm veel
http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobedri … isis.dhtml
tja, ziet er in elke sector niet goed uit, wat moet dat in 2009 gaan geven….
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.