Probleem met 17 inch Goodyears

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Probleem met 17 inch Goodyears

  • Maker
    Discussie

  • 123
    Deelnemer

      Heeft er hier iemand al Goodyear Eagle F1 assymetrics op 17 inch banden geprobeerd op moderne auto?

      Dus niet laag profiel op bv een 944
      Maar
      R17 205/55 voor
      R17235/50 achter

      Recent heb ik ze rondom rond vervangen had oude Michelin PS2s van toen ik hem gekocht had.
      Die pompte ik 2.0 en 2.5 bar volgens boekje

      Die GY’s kwamen van banden centrale rond de 2.2 voor en 2.7 achter gepompt,

      Kan verschil in manometer zijn dacht ik.. en na een langer rit ,eens een sportief recreatief ritje op de binne weggetjes..
      Waar ik niet echt content was van het instuur gedrag, eens naar 2.0/2.5 gebracht
      Insturen werd erger, het leek bijna alsof ik op een lekke band rondreed. :censored:

      Dan eens 2.5/2.8
      iets beter

      2.8/3.0
      nog iets beter

      3.0/3/2
      geen betering meer.

      En dat is toch al een aanzienlijke hogere druk dan fabrieks waarden of Michelin waarden.
      2 verschillende manometers bevestigen het.

      Op dit moment heb ik er een kleine 500 km op zitten.
      Het is problematisch..insturen is vertraagd

      zigzag draait het stuur naar rechts en de auto blijft nog even naar links gaan.
      Doe dat 2 keer na mekaar en je wordt gewoon zeeziek :puke:

      Het is geen probleem van tractie, maar puur de zachte zijwand van die goodyears.

      Ik begrijp niet hoe dat mogelijk is op een toch wel A merk en dan nog hun premium model ,die dan nog N gecodeerd is, dus goedgekeurd van Porsche.

      Om van A naar B te rijden is dat allemaal wel prima, het rij comfort is zelfs beter met deze banden.
      Maar sportief rijden is op dit moment echt niet aan de orde.
      Je hebt als chauffeur geen beetje vertrouwen als je hiermee vlot wil rijden.. hoe sneller hoe benauwelijker het is.
      Zelfs op een rechte baan aan 120/u eens een meter verleggen in dezelfde richting voel je de auto zwabberen op de weg.

      Ik had hier nog een reserve wiel met een 7 jaar oude Michelin PS2 op.
      Heb die links voor gemonteerd en gaan rijden.

      Dus linksvoor oude Michelin, rechtsvoor nieuwe GY (nee, dat mag niet, i know)

      Het verschil is immens
      Naar rechts insturen wordt meteen scherper
      naar links insturen blijft vaag

      Waardeloos gewoon.. :bounce:

      .Iemand anders nog feedback?

      Dus niet van de 18 of 19 of 20 inch velgen , dit gaat over 17 inch met dikke bolle bandjes waar mee je geen stoeprand schade kan rijden en ook niet bang moet zijn van klapbanden als je eens een pothole tegen komt..

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 41)
      • @ Kleine Kastenteufel schreef : Wij begrijpen duh alleszins perfect. Wim zijn tussenkomst was o.i. hier totaal overbodig en niet op inzicht maar iets anders geënt. Ook ZUFF-718 zijn oprispingen hier althans zonder toegevoegde waarde.

        Even enkele puntjes op de i zetten.

        Betekenis van oprisping ; plotselinge inval die iem. onnadenkend uitspreekt

        Ik denk dat ik zeer voorzichtig aanhaalde dat onderstaande post van DUH ( ex-Vandamme) vanuit een totaal verkeerd standpunt geschreven was. Ik stelde enkele terechte opmerkingen
        Uiteraard dient dit forum om (technisch) ervaringen te delen : volledig akkoord !

        Maar als je “beperkt” of onervaren bent in technische autokennis, kom er gewoon voor uit , en schrijf zeker geen onzin aub

        Velen willen graag de juiste kennis hier opdoen , geen pritpraat lezen als het over technische aspectengaat

        Ik ben beroepshalve meer dan 25 jaren actief in de automotive sector : als ik iets schrijf dan doe ik dat om de juiste dingen aan de man te brengen; Niet om te kibbelen !

        Er bestaan spreekwoorden zoals : ” schoenmaker ,blijf bij je leest en ” geef de keizer wat de keizer toekomt”.

        Met vriendelijke Groeten aan “Teufel” ” zonder de gepaste icoontjes”

        Wim

          Wow…moeilijk woord, dus even de betekenis van Protagonisten opgezocht;

          In een klassieke vertelling gaat het meestal om één personage of een koppel, maar in andere media kunnen dit meerdere personages zijn. De term wordt ook vaak gebruikt als synoniem voor de held van het verhaal. In overdrachtelijke zin heeft protagonist ook de betekenis van voorvechter, wegbereider, pionier.

          Bedankt teufel, weer wat bijgeleerd.

            Waarom zou duh zijn ervaring met sommige banden niet mogen delen ? Waar is het forum dan voor ?

            Wij begrijpen duh alleszins perfect. Wim zijn tussenkomst was o.i. hier totaal overbodig en niet op inzicht maar iets anders geënt. Ook ZUFF-718 zijn oprispingen hier althans zonder toegevoegde waarde.

            Het forum was door de gekende oorzaken al een tijde luw. Ook wij komen ook niet graag waar voortdurend ruzie is, onder welk mom dan ook. De protagonisten hier lijken overgevoelig en doen nogal over acted.

            :respect2: 👿 :respect2:

              En een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.

              Humor, is naast zuurstof het belangrijkste gratis goed wat er is voor d’n mensch, voor deze dan toch!! :drink:

              Goedkoper dan het Belse bier sowieso toch zekers!!

              Ik dacht eerst nog liefde ook, maar dat kan dus behoorlijk in de papieren gaan lopen … :mrgreen:

              Kom van Damme, niet te serieus joh, we maken hier lolletjes en steken er nog wat bij op ook soms!

              Het echte leven is al zo ontzettend serieus voor velen!! :bounce:

              Wim

                Ik hoef dus niks meer uit te leggen. 💡

                ZUFF-718 bedankt voor uitleg. :up:

                  je bent een kampioen in teksten en tekeningen kopieren en plakken van andere sites , maar je begrijpt niet eens wat je technisch allemaal schrijft hier. Dat is nu wel duidelijk

                  Einde reply

                  Prettige avond

                    Beste “Vandamme”

                    je mixt het loop- vlak en flank van een band door mekaar :: ik ga het je op een eenvoudige manier proberen uit te leggen

                    loopvalk van winterband ; deze is “zachter” bij lage temp ; de extra kleine groeven openen en bewegen zich maximaal om je maximale grip te geven.

                    loopvlak van zomerband : deze profielen en groeven zijn veel stijver bij lagere temp

                    Dit wil niet zeggen dat de complete zomerband harder ( volgens jouw mening automatisch ook hardere flanken ) is en dus veel stijver bij lage wintertemp.

                    Je vertrek vanuit een totaal verkeerd standpunt

                    123

                      Zeg nu eens echt wat je bedoelt Wim.
                      Altijd die cryptische niks zeggende posts.

                      Wim

                        [quote=ZUFF-718]

                        1)Het is winterweer, temp beneden de 10° C , dan kan je van zomerbanden toch niet verwachten dat ze figuurlijk kleven op de weg ![/quote]

                        [quote=vandamme]
                        1
                        Zomerbanden zouden normaal te hard moeten zijn in de winter, niet te zacht.[/quote]

                        Antwoord = :think: :think: :sleep:

                        123

                          wel de verkeerde draad, dit gaat hier over kapot koel systeem.
                          Heb speciaal de link gezet naar die andere, om daar over banden te praten .

                          1
                          Zomerbanden zouden normaal te hard moeten zijn in de winter, niet te zacht.

                          Mijn klacht was dat de auto lateraal geen beetje stabiel was, niet dat ik gebrek aan tractie had.

                          2
                          En nee, ik heb geen winter banden met zomer banden vergeleken, maar Goodyear F1 zomer banden met Michelins.. De goodyears zijn veel zachter en de auto zwabberde alsof ik op lekke banden reed.
                          Het was 10-11 graden die dag.
                          Dat zwabberen was net omdat de banden wél grip hadden op de weg
                          en dat de velg binnen de band te veel bewoog.
                          Dus je draait aan je stuur, en ipv dat je wiel op de grond draait, draait de velg in je band, beetje vertraging en dan pas draait je wiel op de weg. Niks met tractie te maken.
                          Tractie = thread
                          zijwaardse stabiliteit = band constructie, hoogte , van de zijkant van de band

                          3
                          De profiel hoogte was gelijk van beide banden, en nee daar heb ik niet in te kiezen want ik volg de homologatie waarmee ik ook door de keuring kan geraken.

                          17 inchwielen zijn prima, ze waren prima voorheen, dus ik ga er vanuit dat ze nog altijd prima moeten zijn na de banden wissel.. 19 inch interesseert me geen zak das goed voor op circuit of voor show , niet voor op de ruwere boereweggetjes met potholes, of kasseien , of speedbumps., en ze zijn gevoeliger voor stoeprandschade. Ik vertraag niet graag omdat de baan geen biljart tafel is.

                          Nogmaals, Die 17 inch was prima met Michelins, suckte met Goodyears, en is nu ondertussen terug prima voor mijn doeleinden met terug Michelins.

                          Dat er 19 inch wielen bestaan neemt niet weg dat ik geen deftige performance van mijn 17 inch mag verwachten.

                            [quote=”vandamme” post=260137]dat mijne Cayman er nie content van was en zwabberde op de weg.
                            na 550 km terug michelins op gegooid, Goodyear is de banden komen ophalen in de banden centrale voor R&D.

                            één iets fixed, nieuw iets kapot om me te straffen dak nie creatief moet zijn in het kiezen van onderdelen voor de masjien.[/quote]

                            1)Het is winterweer, temp beneden de 10° C , dan kan je van zomerbanden toch niet verwachten dat ze figuurlijk kleven op de weg !

                            2) Winterbanden voor winterperiode , zomerbanden voor de zomerperiode : appelen met appelen vergelijken niet met peren :coolness:

                            3) En een 50 /55 profielhoogte is niet bepaald steviger in de flanken dan een 45 /40 .
                            Integendeel 50/55 is gemaakt om meer comfort ten koste van snelle rijstijl en 40/45 of 35/30 is voor minder zijdelingse verplaatsing van de flanken,dus veel stabieler in de bochten en uiteraard veel minder comfortabel. dit is de basis regel waarvanj e vertrekt : nadien kan je gaan testen met bandenspanning.
                            205 /55 /17 v en 235/50/17 is niet bepaald de snelle zomer sportband voor een Cayman , dan kies je beter voor een 235/35/19 en 265/35/19 als zomerband en gebruik je bvb de 17″ velgen met winterbanden.

                              Michelin ; het is bij velen ook een psychisch probleem 😀 😀 ; het zit veelal ook in het hoofd bij velen ;
                              Porsche heeft zijn approval gegeven voor oa Michelin als zomerband, Pirelli als winterband.( in vele gevallen , uitzonderingen niet meegerekend))
                              Denk eraan dat hier steeds een belangrijk commercieel aspect meespeelt.

                              Maar er zijn nog minimum 7 andere goede topmerken waarvan oa Yokohama zeker minstens even goed is als de dure Michelins
                              75% van de kwaliteit en levensduur van elke band wordt eigenlijk bepaald door de rijstijl ,toepassing en het verwachtingspatroon van de rijder zelf
                              Vergeet dit even niet aub !
                              Lees misschien eens de “tire-reviews in het UK ; daaruit kan je afleiden dat voor een bepaald type band je 20 verschillende meningen krijgt. Kijk naar het type wagens dat de reviewer rijdt en je begrijpt mijn bovenstaande uitleg beter.
                              OEM banden zijn bijna nooit slecht maar je hebt minimum 4 evenwaardige alternatieven.

                              Good Year F1 Eagle is zeker niet de mindere van ..

                              Ook belangrijk is, goede stuurmanskunst bezitten , om met een Porsche snel en veilig te rijden( scheuren ) op bochtige wegen! 😆 😆
                              Op de snelweg in Duitsland kan iedereen 170Km /h rechtdoor rijden , daar heb je geen Porsche voor nodig. Een Merc A 200CDI kan dit ook volhouden , zelfs met Bridgestone Turanza T001 banden. :coolness: :coolness: :coolness:

                              Wim

                                Kon het bij dit topic niet laten 😳

                                :sarcastisch

                                123

                                  Bij deze terug on topic, heeft iemand al gelijkaardige ervaringen met 17 inch wielen met de dikkere Goodyears?

                                  Wim

                                    [quote=”vandamme” post=259466]Michelins zijn vanmorgen al besteld. :salut:[/quote]

                                    Mooi zo, probleem opgelost, en kun je om een slotje vragen bij de moderator, of is het een moderator. :mrgreen:

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 41)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.