Probleem uitlaatgasbewaking ?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster Probleem uitlaatgasbewaking ?

  • Maker
    Discussie
  • M’n vriend z’n Boxster doet nu wel héél raar ❗

    Na een probleemloos tochtje van enkele km’s startte hij de auto opnieuw toen op het dashbord de “check control” ging knipperen met de aanduiding “uitlaatgasbewaking”.

    Bij het wegrijden kon de auto niet sneller dan ong. 30km/u en had steeds de neiging om stil te vallen. Toen hij thuis aangekomen was bemerke hij na een poosje een plasje koelwater onder de auto. (Waarschijnlijk werd de motor heter dan anders door het trage rijden).

    Gaat het hier om een kat- en/of lambdasonde-probleem ? En is dat niet-harder-dan-30km/u een noodsenario ?

    Momenteel staat de auto bij hem thuis in de garage. Hij kan er niet meer de baan mee op. Kan bij hem ter plaatse de auto rijdbaar gemaakt worden OF … bestaat er een diagnose(stekker) om de computer uit te lezen ???

    Nog even vermelden dat het hier om een Boxter 2.5 met tiptronic gaat en de auto heeft vorige week een groot onderhoud gehad.

7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
    • [quote=”WB”:1hxqj240]Wat was er nu eindelijk aan de hand? Oplossing gevonden?
      Wim[/quote]

      Ja, straf verhaal

      Ongeveer veertien dagen (na zn verlof) nadat ‘t probleem de kop opstak startte hij opnieuw de wagen en kon gewoon vertrekken alsof er niets gebeurd was. 😯

      In eeste instantie bleef het verklikkerlichtje branden, maar na 2 keer herstarten ging dit vanzelf uit.

      Sience fiction … een Porsche lost zelf z’n problemen op 😀

      Hij zou hem wel eens laten uitlezen/uitmeten … maar ik weet niet of hij daar nu nog wat zal aan hebben.

      Misschien bleef de luchtmassameter haperen … of zo ❓ ❓

      WB

        Wat was er nu eindelijk aan de hand? Oplossing gevonden?
        Wim

          Wel,ik denk ook aan de luchtmassameter,heb het zelf ondervonden,enkel de massameter vv en eens de batterij volledig loskoppelen dit voor de foutmeldingen te wissen in de comp van je wagen 😉 en klaar is kees,heb ook rond de 300 € betaald voor dat ding ,maar als je goed uitkijkt hier en daar ➡ kan het stukken goedkoper ❗ ………..

          Greetz Boxsterloos 😆

          WB

            Ik heb vorig jaar zo’n € 770 betaald om de luchtmassameter en 6 bobijntjes te vervangen(werkuren en BTW incl).
            De luchtmeter kost zo’n € 330, de bobijntjes €35 per stuk. De rest is werkuren, testrit enz..

              Ik denk toch ook aan de luchtmassameter en om de cats te controleren klop je hier best een gewoon met je vuist op en als deze echter een gerammel vertoont dan heb je pech. Zonder de juiste werking van de lambda sonde zal de wagen nog altijd normaal rijden dus ik zie hier geen probleem. Maar die plas koelwater die maakt me echt zorgen hoor dat is echter niet normaal en in het slechtste geval heb je dan een groter probleem dan dat het op het eerste zicht blijkt te zijn.. En normaal als je deze test wil uitvoeren steek dan een CO meter in zijn uitlaat en start de wagen dan weet je precies wat er aan de hand is.

              Luc

                Thanks WB voor de reactie 🙂

                Maar ik denk dat er hier iets aan de lambdasonde of aan de kat iets moet schelen.

                Kan dit ter plaatse getest worden met een of ander diagnose-apparaat ❓

                Wie weet raad ❓ ❓

                WB

                  Geen idee hoe die 30km/u wordt geregeld. Heb ook wel eens het signaal “cheque engine” gehad(zie draadje ergens anders bij de 986), heb toen de luchtmassameter en de bobijntjes laten vervangen en de wagen liep terug prima. Kan wel even nakijken hoe veel dit toen kostte.
                  Uitlezen gaat uiteraard gemakkelijk, even naar een P-dealer gaan.Succes

                7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.