Proefproces autobelasting in Nederland.

Home Forum Zeverhoekje Proefproces autobelasting in Nederland.

  • Maker
    Discussie

  • Wim
    Deelnemer

      Zoals jullie weten is er een belasting regeling in Nederland ingevoerd voor auto’s van 25 tot 40 jaar bij ons, en dit houd in dat die auto’s in de periode van 1 december tot andere jaar eind februari niet mogen rijden.
      Daarbij moeten deze auto’s die op benzine rijden een maximale belasting betalen van 121 euro op jaarbasis.
      Voor de diesels en LPG rijders is dit anders en worden per maand belast en dat kan variëren van 150 tot….. euro per maand.

      Nu hebben wij ooit als onze auto 25 jaar werd een brief ontvangen van de belasting dat wij voortaan vrijgesteld waren van belasting te betalen voor deze auto’s.
      Nu is deze brief voor autobelangen vrijstelling oldtimer de reden geweest om een proefproces tegen de staat te beginnen voor deze regeling en deze weer terug ongedaan willen hebben.

      De stand is nu dat het er vrij goed uitziet en waarschijnlijk alles terug gaat naar de oude regeling, dus weer belasting vrij.
      Hier het filmpje van de rechtszaak tegen de Nederlandse staat (belastingdienst)

      En hetgeen ik hier al dikwijls schreef: waarom zijn er in belgie niet een paar initiatief nemers die het tenaamstellingen van een auto uit een ander EU land bij jullie eens tegen de staat aanspannen (proefproces)
      Dan zal het net als bij ons een stuk makkelijker worden om een auto in te voeren en te keuren.

      Want er staat in de wet duidelijk geschreven: Een auto die gekeurd is op kenteken staat en uit een andere EU lidstaat ingevoerd wordt, moet door de andere lidstaat overgenomen worden, ook inclusief bijhorende APK die er op dat moment nog op zit
      Dus kopietje van die geschreven EU tekst meenemen en naar de rechtbank, winst verzekerd 😉
      Waar zitten in België de initiatief nemers om zo eens iets te doen, bij winst van een hoop gezever af, want de Belgische staat dient die afspraken te respecteren.

      Ik zal de resultaten van het proces hier blijven posten.

    5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
      • ja Wim onze noorderburen zijn veeel nuchterder dan hier. Hier draaien ze nog rond de pot, wetende dat je zoveel malen langs de kas (kont(role)) moet passeren en wetende dat er niet echt iemand is die weet wat hij schrijft in wetten omdat hij niet van de materie op de hoogte is.
        Zo zou bv een geroutineerde architect aan het hoofd moeten staan van stedenbouw maar neen, het is een ambtenaar (ambetantenaar) die daar zit en nog nooit een plan van een huis heeft getekend, spaanse dakpannen goedkeurt in één gedeelte van het land en afkeurt in een ander. Een autokenner voor al wat keuringen betreft, neen, een verkozene die niet weet hoe een wagen in elkaar zit….enz. Er zitten hier teveel mensen met te weinig kennis van zaken op plaatsen waar ze niet horen te zitten.
        Ik ga niet alle ambtenaren in dezelfde zak steken want er wel enkelen op de goede plaats maar van die kant hoor je dan geen klachten.

          Waar zitten in België de initiatief nemers om zo eens iets te doen, bij winst van een hoop gezever af, want de Belgische staat dient die afspraken te respecteren.

          1) Hoe je draait of keert in tegenstelling tot andere EU landen is belgie opgesplitst in Federale en gewestelijke bevoegdheden, en elke paar jaar een andere regering die dan weer alles verandert of terugdraait. (behalve zakkenvullende wetten)

          2)België is verplicht door de EU om geen COC meer te vragen en de Keuring (apk) over te nemen. Hoe hebben ze het opgelost?
          -Een coc voorleggen is niet meer nodig indien de auto een EU goedkeuring heeft. (pakweg alles na 1999). Dus met de meeste auto’s van voor 1999 moet je een individuele keuring ondergaan die kan 2tot12maand duren en dan nog is het niet zeker dat je op de baan mag. Makkelijker is als de wagen origineel staat kan je naar de importeur om een coc attest.

          -Apk overnemen mijne had een nieuwe apk op 15/3 en op dezelfde dag nog naar de Belgische keuring gereden en normaal zouden ze enkel een visuele controle mogen doen=> controleren gewoon de hele wagen.
          En stel wagen heeft grotere remmen en die zijn gekeurd in buitenland=> simpel niet toegelaten hier dus die auto komt niet op de baan.
          En dat stoort mij nog het meeste in DE is alles TUV gekeurd en dus toegelaten op de baan in een EU land, Belgie zegt goed en wel maar niet bij ons alles origineel. :bounce:

          En vind iemand een gaatje plakken ze het toe met een nieuwe wet.

            toen ik de eerste keer 25 werd zou ik me hieraan hebben dood geërgerd en in vast gebeten. intussen spendeer ik m’n energie nog alleen aan positieve dingen en weet vadertje staat wel op andere manieren “terug te pakken”. 😉

            Wim

              Heeft er niks met te maken dat gelijkvormigheids papier, lees maar een goed wat daar geschreven staat in de wet. :bounce:
              Ze moeten zich aan de Europese regelgeving houden. 💡

              En voor er iemand over begint dat er meer dingen zijn die niet kloppen in de eu regelingen, i know. 😉

                [quote=”cabrio wim” post=200044]
                Want er staat in de wet duidelijk geschreven: Een auto die gekeurd is op kenteken staat en uit een andere EU lidstaat ingevoerd wordt, moet door de andere lidstaat overgenomen worden, ook inclusief bijhorende APK die er op dat moment nog op zit
                [/quote]
                Afaik is dat momenteel ook zo hoor. Alleen beginnen ze dan weer te mekkeren over gelijkvormigheidsattesten etc… en mag je hem dan toch niet inschrijven, ondanks een geldige APK :salut:

              5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.