Project Targadak

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Project Targadak

  • Maker
    Discussie
  • Vermits het glazen Targadak van GTN veel te duur is, maar wel wondermooi, ben ik beginnen denken om dit zelf te maken. Ik heb een extra dak, waarvan de bekleding toch versleten is, dus waarom niet.
    Zo iets moet het ongeveer worden.

    123.jpg

    Na veel opzoekingswerk ben ik eraan begonnen. Het glas is Lexan, een verbeterde versie van plexiglas, veel sterker en koud buigbaar. Ik bestel een plaat van 130 cm op 90 cm en 3mm dik en ga aan het werk.

    Op het net had ik maten en tekeningen gevonden van het dak in platte versie maar die voldeden niet aan een mooie pasvorm, dus dan maar zelf aan de slag.

    20150904_121812.jpg

    20150922_163914.jpg

    20150922_164319.jpg

    Na veel meet- en rekenwerk begin ik aan de mal. Als deze klaar is snijd ik de vorm uit in karton en in dunne MDF om te passen. Het past zo goed als gegoten, enkele kleinigheden die ik kan bijwerken.

    20150922_174054.jpg

    Dan begonnen met de afbraak van het dak, dit is geen sinecure en houd me bijna de hele namiddag bezig. Dan volgt nog wat paswerk en afstelling en dan is het grof werk gedaan, de rest volgt de komende dagen.

    20150923_141227.jpg

    20150923_154608.jpg

    20150923_155354.jpg

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 74)
    • “ervaring een eenvoudige naam die we aan de som van onze fouten geven.”
      of voor sommigen onder ons “ervaring is een kam die de natuur aan de mensen geeft wanneer zij kaal geworden zijn.”

        het eerste kind heeft het altijd moeilijker, de volgende leren uit zijn fouten :up:

          Niet opgeven Luc. Op zich ziet het er wel ferm uit. Nog n paar modelletjes in elkaar knutselen en je hebt n eindproduct dat zelfs verkoopbaar is denk ik. :up:

            Respect man voor je dakje.
            Met die opvallende bouten is het WEL iets voor Magnus Walker !!!!
            De folie is het best (denk ik) om in de zomer te zetten
            Het resultaat mag er best zijn denk ik
            :up:

              [quote=”Mikey”

              Alleen die bouten, is niet echt strak te noemen.

              Ik vraag me af, zou het niet eenvoudiger zijn om te werken met polyester en lexan?

              Hoe is het eigenlijk tijdens het rijden?

              Neen, ik weet het, de bouten vind ik zelf ook maar niks, ze vallen te hard op. Ik heb na eindeloos zoeken voorlopig opgegeven om deze te vinden in zwart aluminium.

              10AJ12_AS01.jpg

              Wat bedoel je “werken met polyester en Lexan”?

              Na een testritje tot volgende conclusie gekomen; van binnenin een fantastisch zicht, net alsof je open rijd, doch veel storende krakende geluiden. Een Targa heeft net als een cabrio niet de stevige constructie die een coupé wel heeft wat maakt dat het chassis “beweegt” tijdens het rijden en vermits het dak nu als een solide plaat bevestigd is met 4 paspunten en met 2 sluitingen “werkt” het dak op het bewegende chassis. Hier moet iets op gevonden worden.
              Ik vraag mij af hoe dit was bij de origineel door Porsche geleverde hardtops in de jaren zeventig? Zijn ze met de productie ermee gestopt omdat ze hetzelfde probleem hadden? Hoe lost Urwrk dit op met hun dure hardtops? 😕

              Ook moet ik zeker de zijrubbers van het 964 model vervangen door 911 rubbers. Met mijn ramen in hoogste stand kan de deur niet toe en als ik de ramen iets naar beneden doe wringt het nog aan het kleine zijruitje. Zo erg dat het dak lichtjes opgetild word door de stijl van het raampje. Nu heb ik gekeken op Rose passion voor 911 zijrubbers maar deze kosten 160€ per stuk, en dan misschien nog de regengoten aan 100 euro per stuk wat op 520€ uitkomt. Toch maar niet denk ik dan, dus dat wordt zoeken op het net naar een betaalbaar setje, als ik ze vind.

              Conclusie; veel werk, niet eenvoudig, maar ben blij dat ik het geprobeerd heb en ik weet nu wat ik fout gedaan heb en hoe het beter kan maar dit zal iets zijn voor de lange wintermaanden, ik heb er even mijn buik van vol. :sleep:

                Ik vind het ook heel knap van je, is al redelijk strak qua sluitingen. Zou je met zwarte goed dekkende verf het folie probleem kunnen oplossen? Misschien moet je gewoon gaan voor het plezier dat het geeft van binnenuit, dat ziet er heel goed uit. Maar van buiten vind ik het niet strak ogen met die zilveren bouten, maar misschien als je die in het zwart hebt, of ze zwart kunt maken dat het dan nog helemaal goed gaat komen? Zo ver … :applaus:

                XXX

                  :respect2: :respect2: :respect2:

                    Ziet er niettegenstaande de problemen die je nu beschrijft, toch veelbelovend uit.
                    Een prototype is een protoype tenslotte, hé.
                    Ik heb eindeloze bewondering voor je! Zelf had ik het dak al lang tot vliegende schijf herleid (maw de haag over gezwierd)

                    Keep trying!

                      Hey Luc ik heb veel respect voor je project.
                      Van binnenin gezien is het super.
                      Die folie die loskomt is spijtig, volgende keer mss beter mat zwart spuiten.
                      Alleen die bouten, is niet echt strak te noemen.

                      Ik vraag me af, zou het niet eenvoudiger zijn om te werken met polyester en lexan?

                      Hoe is het eigenlijk tijdens het rijden?

                        Vandaag het dak proberen af te werken en zoals gewoonlijk duiken er weer onverwachte probleempjes op. Ik ben het meer dan beu en probeer ze op te lossen op een manier waarop ik denk, hey what.the ****…. dit is een project, loopt het fout, is het maar fout.
                        Uiteindelijk zijn de boosdoeners, de zwarte folie die ik binnenin plak, deze lost overal maar vooral in de rondingen met luchtblaasjes tot gevolg, de Lexan die koud gebogen steeds opbolt tussen de bevestigingen alhoewel ik hem lijm met een soort rubberlijm-silicone. Op een bepaald moment neem ik de heater en warm de Lexan op, om hem warm op zijn plaats te krijgen met als gevolg, blaasjes en een bult. 👿

                        De foto’s geven misschien iets meer duidelijkheid.

                        20151010_170641.jpg

                        20151010_170651.jpg

                        20151010_170700.jpg

                        20151010_170706.jpg

                        20151010_170728.jpg

                        Van binnenin ziet het er super uit.

                        20151010_170715.jpg

                        20151010_170719.jpg

                        Ook in de garage.

                        20151010_170840.jpg

                          nog even door bijten man :think:

                            Ik ben ongelooflijk aan’t kloten. Na lang zoeken op internet stel ik vast dan mijn projectdak van een 964 Targa komt. 😯 Het frame en sluitingen is identiek, enkel de regengoot en zijrubbers zijn anders. Dit past dus niet voor de 100%. Aanpassingswerken dringen zich op. Ik heb al veel, ik hoop niet teveel, moeten bricoleren en hoop dat het eindresultaat wel past en er bovenal deftig uitziet.
                            Morgen normaal naar de poliersessie maar heb het afgezegd daar ik het dak af wil.

                            Zondag blijkt een mooie dag te worden om het te testen. :driver:

                              Amai zo’n werk, dikke :up: :up: , je hebt engelen geduld zo te zien, dikke proficiat man

                                Spannend 💡 :applaus:

                                  @Christophe, bedankt voor de vijzen maar deze hebben een te kleine diameter. Toch bedankt voor de moeite, als ik u tegenkom betaal ik u nen Duvel. :drink:

                                  Vandaag nog even verder gedaan. De zwarte kleeffolie heeft dan toch nog wat luchtbelletjes. Ik heb al een idee voor volgende keer vermits dit eigenlijk een proefproject is. Ook gebruik ik nu inox kopbouten en die zitten niet allemaal even recht. Ik los dit nu op met rubber dichtingen ertegen te plakken, volgende keer ook een ander manier bedenken.

                                  20151005_165057.jpg

                                  20151005_165105.jpg

                                  De zijkanten plak ik met een stevige rubbersilicone tegen het frame want de Lexan bolt een beetje op tussen de verbindingen.

                                  20151005_165200.jpg

                                  Morgen of overmorgen gaan de plankjes er af en 5 kopbouten en de kleefrubber moeten dan hopelijk de Lexan in zijn geplooide vorm houden.

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 74)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.