Project Targadak

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Project Targadak

• Maker
    Discussie
  • Vermits het glazen Targadak van GTN veel te duur is, maar wel wondermooi, ben ik beginnen denken om dit zelf te maken. Ik heb een extra dak, waarvan de bekleding toch versleten is, dus waarom niet.
    Zo iets moet het ongeveer worden.

123.jpg

Na veel opzoekingswerk ben ik eraan begonnen. Het glas is Lexan, een verbeterde versie van plexiglas, veel sterker en koud buigbaar. Ik bestel een plaat van 130 cm op 90 cm en 3mm dik en ga aan het werk.

Op het net had ik maten en tekeningen gevonden van het dak in platte versie maar die voldeden niet aan een mooie pasvorm, dus dan maar zelf aan de slag.

20150904_121812.jpg

20150922_163914.jpg

20150922_164319.jpg

Na veel meet- en rekenwerk begin ik aan de mal. Als deze klaar is snijd ik de vorm uit in karton en in dunne MDF om te passen. Het past zo goed als gegoten, enkele kleinigheden die ik kan bijwerken.

20150922_174054.jpg

Dan begonnen met de afbraak van het dak, dit is geen sinecure en houd me bijna de hele namiddag bezig. Dan volgt nog wat paswerk en afstelling en dan is het grof werk gedaan, de rest volgt de komende dagen.

20150923_141227.jpg

20150923_154608.jpg

20150923_155354.jpg

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 74)
    • +1

XXX

Knap werk Luc :respect2:
        Maar was dat echt nodig om dat Champagne weekend net nu te boeken 👿 we blijven hier wel op onze honger zitten en wachten een héél weekend lang vol ongeduld op het eindresultaat. :what:

😀 😀 😀

Goe bezig … :applaus:
          Vijzen zijn opgestuurd :salut:

Vandaag mij bezig gehouden met de inkijkzones te beplakken met zwarte folie. Man, man, wat een kutjob en zeker met die wind van vandaag. En vermits het zo’n mooi weer is weiger ik dit binnen te doen. Uiteindelijk gelukt maar met de nodige, hoe kan het ook anders, moeilijkheden.
            Ik had gekozen om nat te bestickeren. Even internet raadplegen en aan de slag. Godverdoeme, 👿 die fucking wind blaast constant mijn folie weg. Volhouden en uiteindelijk lukt het. Misschien enkele kleine blaasjes maar ik hoop dat die wegtrekken terwijl ik morgen vertrek voor een shorttrip Champagne. :driver: :driver:

Jaja, mijn madam verjaart en ik had een weekendje Champagne geboekt. :engeltje: Gelukkig want ik was het dakproject een beetje beu aan’t worden, nooit gedacht dat het zoveel werk en vooral zoveel tijd in beslag nam.

20151001_152724.jpg

20151001_152731.jpg

20151001_155053.jpg

[quote=”youyou” post=217441]knap werk :applaus: :up: , vraagje, heb je rubbertjes tussen de rondelletjes en het dak gedaan?[/quote]

Deze verbindingsbouten zijn maar voorlopig, om het dak op te spannen en te zien waar moet bijgestuurd worden. Ook plakt er nog folie op de Lexan.

Vandaag proberen om het definitief in orde te krijgen en dan gebruik ik een soort rubbersiliconen tussen de Lexan en de kopbout om het waterdicht te krijgen.

En neen, seriewerk zal het wel niet worden als je de vraagprijzen ziet van een versleten Targadak. 😯

Dus je had even een :wtf: :think: momentje?

Komt goed! (denk ik) :respect2:

ps, Maar de serie productie voor de forumgenoten gaat um zeker niet meer worden … :mrgreen:

Wim

Dat bij Porsche de maten ;niks en rechts niet gelijk zijn weet ik al meer dan 25 jaar. 😉

Dus goed dat je zo maar niet copieerd van de andere zijde. :up: :up:

knap werk :applaus: :up: , vraagje, heb je rubbertjes tussen de rondelletjes en het dak gedaan?

:respect2:

Godverdoeme…, aan een Porsche is niks symmetrisch 👿 , ik had dit hier nogal gelezen en merk het nu zelf. Wat aan de één kant op een bepaalde maat zit, zit er gegarandeerd aan de andere kant enkele millimeters verschil.
                        Nog een geluk dat ik 3 keer nameet voor ik begin te boren.

Weer een stapje dichter. Extra gaatjes boren.

20150930_114316.jpg

20150930_114319.jpg

Rubberfolie ertussen.

20150930_112830.jpg

Nog maar eens passen en gaatjes boren in de Lexan

20150930_140446.jpg

Voorlopige bouten er in en nogmaals passen.

20150930_142610.jpg

Het zit redelijk, nog extra passen, meten en afstellen en ik ben voor 90 % tevreden. Er zitten enkele valse plooien in die ik er nog probeer uit te krijgen. Ik gebruik Lexan van 3mm en om koud te buigen is dit net te doen maar ik denk dat 4 mm een iets gladder resultaat geeft met minder valse plooien.

Morgen verder doen.

20150930_170542.jpg

Attachments:
                        • 20150930_170516.jpg
                        Wim

[quote=”FirstP” post=217419]Als het targa-dak af is mag je voor mij alvast ook een panoramisch dak maken voor de cabrio ;)[/quote]

Was ik met bezig voor mijn cabrio om te maken, en zelfs met electrisch schuifdak, wat bij Porsche nooit verder gekomen is als prototype.
                          Dus als we het af moeten maken. 😉

Ik ga ze vandaag op de post doen
                            Het zijn er niet zoveel, je kijkt maar of je ze kan gebruiken

F

Als het targa-dak af is mag je voor mij alvast ook een panoramisch dak maken voor de cabrio 😉

Goed bezig trouwens. :up:

Komt goed :up:

Wim

Ziet er goed uit Luc, en zal voor je duimen dat het past. :up:

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 74)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.