Project Targadak

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Project Targadak

• Maker
    Discussie
  • Vermits het glazen Targadak van GTN veel te duur is, maar wel wondermooi, ben ik beginnen denken om dit zelf te maken. Ik heb een extra dak, waarvan de bekleding toch versleten is, dus waarom niet.
    Zo iets moet het ongeveer worden.

123.jpg

Na veel opzoekingswerk ben ik eraan begonnen. Het glas is Lexan, een verbeterde versie van plexiglas, veel sterker en koud buigbaar. Ik bestel een plaat van 130 cm op 90 cm en 3mm dik en ga aan het werk.

Op het net had ik maten en tekeningen gevonden van het dak in platte versie maar die voldeden niet aan een mooie pasvorm, dus dan maar zelf aan de slag.

20150904_121812.jpg

20150922_163914.jpg

20150922_164319.jpg

Na veel meet- en rekenwerk begin ik aan de mal. Als deze klaar is snijd ik de vorm uit in karton en in dunne MDF om te passen. Het past zo goed als gegoten, enkele kleinigheden die ik kan bijwerken.

20150922_174054.jpg

Dan begonnen met de afbraak van het dak, dit is geen sinecure en houd me bijna de hele namiddag bezig. Dan volgt nog wat paswerk en afstelling en dan is het grof werk gedaan, de rest volgt de komende dagen.

20150923_141227.jpg

20150923_154608.jpg

20150923_155354.jpg

14 reacties aan het bekijken - 61 tot 74 (van in totaal 74)
    • Ik vrees dat de kleeffolie los zal komen door de hitte van de zon.

@Peter, Urwerk gebruikt voorgevormd Macrolon maar dit is een merknaam zoals Lexan ook een merknaam is. Ik heb 3 mm genomen om te testen . De achterkant van het dak tegen de zijruiten plooit nogal hard naar beneden en ik weet niet of dit zomaar gaat met 4 of 5mm. Normaal zou je 3mmkunnen koud buigen, althans hoop ik.

@Wim
        , neen ik zou graag de binnenkant ook afwerken, althans de bovenkant zodat je niet door het glas het plooisysteem ziet. Ik dacht dit te doen met zwarte kleeffolie. Heb jij een ander idee?
        Dit is een soort testproject, als alles een eerste keer goed komt zal ik waarschijnlijk opnieuw beginnen om de foutjes er uit te halen.

Na alle gekheid op een stokje nu ff serieus. Goed bezig Luc. Ik krijg al een punthoofd als ik nog maar denk om daar aan te beginnen. Benieuwd naar ‘t resultaat. Succes. :respect2:

Wim

luc, vraagje als dat mag.
            Ga je de binnenkanten van frame ook afwerken, of blijf je straks de openingen in frame zien zoals in eerste foto.

Hoop echt dat het lukt. Heel erg benieuwd. Een echte meerwaarde voor een Targa.
              Succes!

Nog een paar foto’tjes

20150923_160945.jpg

20150923_161610.jpg

20150923_173201.jpg

20150922_162014.jpg

PDS

Ben eens benieuwd. Lijkt me wel een leuk werkje :up:

dit kan een bestseller worden, zomaar op het net!! 😎
                    Neen, ik ben ook benieuwd naar het resultaat….

Wim

Mooie klus waar ja aan begint. :up:

Is waar :applaus:

Deze blijven we volgen :lekker:
                          Heel intressant 😀

XXX

Hey Luc, blijven posten en mal goed bijhouden hé :engeltje: , Verry interested 😎
                            Gezien wij hier in het kunststof atelier veel met Makrolon werken was ik effe gaan goegelen.
                            Vond:
                            Yes, Lexan® and Makrolon® are both Polycarbonate materials. And we believe that the Bayer Makrolon® is the best Polycarbonate sheet available in the market place.
                            Is 3mm voldoende, is wel makkelijker te plooien.
                            Op te warmen?
                            Laat het weten hé, vind het persoonlijk zeer moedig dat je hier aan begint. :up: :up: :up:
                            Dat van Urwerk 1:1 is wel een supermooi (schijteduur) dakje.

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt :popcorn:

Veel succes toegewenst. Als je dit kan verwezenlijken :respect2: :respect2:

14 reacties aan het bekijken - 61 tot 74 (van in totaal 74)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.