Home › Forum › Zeverhoekje › Ranting topic – Laat hier even stoom af * Deel II
- Dit onderwerp bevat 231 reacties, 35 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren geleden door GrPeter.
-
MakerDiscussie
-
29 januari 2021 om 08:38
Dat Sabam grote geldwolven zijn was altijd al geweten. Transparantie over doorstorting naar buitenlandse artiesten heeft voorzitter/woordvoerder Johan Verminnen nooit willen geven.
Naast de zovele horrorverhalen over megafacturen aan jeugdverenigingen, vzw’s, … nu dit weer.Ongeloof bij de horecazaken: ondanks dat ze in dit coronarampjaar in totaal zes maanden gesloten zullen zijn, lijkt het erop dat ze vrijwel de volledige pot aan auteursrechten zullen moeten betalen aan Unisono, het inningsplatform van onder meer Sabam. Betalen voor muziek die niet is gedraaid dus. Horeca Vlaanderen raadt cafés en restaurants nu aan om hun abonnement voor 2021 alvast tijdelijk op te zeggen.
-
MakerDiscussie
-
[quote=”DeePee post=286790″]voila, daar sta je dan met je gloednieuwe EV van ruim 2 ton; de auto blijft de melkkoe …
Brussel wil het nog anders
Om de zaken niet té eenvoudig te maken vond de Brusselse regering het ook interessant om in de eigen regio de verkeersbelasting en BIV af te schaffen en te vervangen door een slimme kilometerheffing en een soort stadstol, in het kader van het zogenaamde SmartMove-project. Die initieel voor 2022 aangekondigde plannen zitten momenteel echter in de koelkast, omdat er eerst een akkoord moet gevonden worden met de andere twee gewesten, aangezien Vlaamse en Waalse automobilisten twee keer zouden moeten betalen op die manier, éénmaal in het eigen gewest, en nog eens wanneer ze Brussel binnenrijden.[/quote]
DeePee, het hangt natuurlijk af van het “gewicht” dat het gewicht in de berekening krijgt. Soit. Dat ze hun plan trekken.
Qua Broekzeelse koelkast ziet blauwe vriend Sven Gatz dat toch anders want ik lees vandaag in DS: “We mogen nu absoluut niet stilvallen” en hij gaat door met de investering van 68 miljoen euro (!!!) voor de uitbreiding van het cameranetwerk en de nodige app. Want… van dat bedrag komt 51 miljoen (!!!!!!!) uit het Europese relanceplan.
Tja, voor BXL is dat win-win eh. Minder auto’s en meer geld.
Gij nu
[quote=”DeePee post=286790″]… die vandaag nog geen rekening houden met de uitstoot of ecologische criteria (tenzij een klein beetje door de zogenaamde ecomalus boven op de BIV in Wallonië voor auto’s met een uitstoot van meer dan 145 g CO2). …
[/quote]
Een klein beetje?
Ik betaalde in Wallonië voor de inschrijving van mijn P een schamele 2500 euro bovenop de BIV… Een klein beetje dusvoila, daar sta je dan met je gloednieuwe EV van ruim 2 ton; de auto blijft de melkkoe …
[b]Vandaag wordt de verkeersbelasting in Wallonië nog berekend op basis van één enkele parameter, de cilinderinhoud. Om met de tijd mee te gaan voorziet nu ook het Waalse gewest vanaf 2023, zoals Vlaanderen, een aanpassing van de bedragen in functie van de uitstoot. Wallonië wil echter ook het gewicht van de auto’s laten meetellen.[/b]
Link2Fleet wist vandaag te melden dat de Waalse Ecolo-minister Philippe Henry, verantwoordelijk voor mobiliteit en klimaat, op 26 augustus een aanpassing van de Waalse verkeersbelasting heeft aangekondigd die vanaf januari 2023 in werking zou treden.
[color=#4f5260]De huidige berekeningsmethode voor de jaarlijkse verkeersbelasting, die in Wallonië (net als in Brussel en voor de inschrijvingen door leasingmaatschappijen) alleen rekening houdt met de cilinderinhoud van de motor, uitgedrukt in Fiscale PK, is allang achterhaald, omdat ze op geen enkele manier rekening houdt met de ecologische impact van het voertuig.
De Waalse overheid besefte dit ook en gaat -net als in Vlaanderen, waar al bijna tien jaar geleden overgeschakeld werd naar een berekening van de verkeersbelasting die gedeeltelijk op basis van de uitstoot gebeurt, ook overstag. Vanaf dit najaar start in Wallonië de evaluatie van een nieuwe berekeningsmethode voor de verkeersbelasting die rekening zal houden met het motortype (benzine, diesel…), het vermogen van de motor, de CO2-uitstoot én ook het gewicht van het voertuig, een parameter die in Vlaanderen niet in de berekening wordt opgenomen.[/color]
De geplande wijzigingen in Wallonië vestigen nogmaals de aandacht op het bijzondere Belgische systeem waarbij voor de BIV en verkeersbelasting in Vlaanderen een volledig ander systeem wordt gehanteerd dan in Wallonië en Brussel, die vandaag nog geen rekening houden met de uitstoot of ecologische criteria (tenzij een klein beetje door de zogenaamde ecomalus boven op de BIV in Wallonië voor auto’s met een uitstoot van meer dan 145 g CO2). Daarnaast is er een vierde situatie die geldt voor leasingmaatschappijen. Zij dienen, ook al zijn ze in Vlaanderen gevestigd, de Brusselse tarieven te gebruiken (die identiek zijn aan de Waalse, maar zonder die ecomalus). Daardoor kan eenzelfde auto naargelang de regio of inschrijving door een leasingmaatschappij drie verschillende tarieven hebben voor verkeersbelasting en BIV.Brussel wil het nog anders
Om de zaken niet té eenvoudig te maken vond de Brusselse regering het ook interessant om in de eigen regio de verkeersbelasting en BIV af te schaffen en te vervangen door een slimme kilometerheffing en een soort stadstol, in het kader van het zogenaamde SmartMove-project. Die initieel voor 2022 aangekondigde plannen zitten momenteel echter in de koelkast, omdat er eerst een akkoord moet gevonden worden met de andere twee gewesten, aangezien Vlaamse en Waalse automobilisten twee keer zouden moeten betalen op die manier, éénmaal in het eigen gewest, en nog eens wanneer ze Brussel binnenrijden.
Ja ha ha, ik haal al een tijdje touringcars in met 100 km/u, niet te vertrouwen, zelfs de lijnbussen zijn verdacht hier.
O ja Yellow, das vervelend, heb je geen gele fiets dan en gele helm, dat ze je beter kunnen zien, besides, fietsers zouden beter niet harder rijden, dan ze kunnen remmen.
[quote=”Mart post=286770″] (en fietsers horen op het fietspad
daar reed ik..zoals op vele vlakken lopen ze in NL een beetje voor op B:
Yellow Submarine post=286736Ik ben daarnet nog bijna op mijn koersfiets aangereden door een auto die (voorwaarts) van zijn erf reed. Zolang veel mensen SLAPEN achter het stuur is het beter traag te rijden…
ik neem aan dat die auto aan minder dan 30 kmh van zijn/haar erf reed?! dan is slapen het probleem, zeker niet snelheid in dit geval.
Ik ben daarnet nog bijna op mijn koersfiets aangereden door een auto die (voorwaarts) van zijn erf reed. Zolang veel mensen SLAPEN achter het stuur is het beter traag te rijden…
I rest my case!
Trager rijden geeft je tijd en ruimte om te reageren op die ‘slapende’ bestuurders…. of andere stommiteiten van mede weggebruikers….
Ik kom liever 5 minuten later aan, dan niet!Ik ben daarnet nog bijna op mijn koersfiets aangereden door een auto die (voorwaarts) van zijn erf reed. Zolang veel mensen SLAPEN achter het stuur is het beter traag te rijden…
Aan iedereen die met de fiets rijdt: draag een helm, dan leef je langer. Mijn schoonvader is ook doodgereden toen hij op zijn fiets werd opgeschept door een auto die zonder voorrang toch doorvlamde…
De frank begint bij steeds meer burgers te vallen … omdat de euro’s vooral in de stadskassen vallen.
Steeds meer gemeentes voeren zones 30 in. Voor veiligheid, milieu… NOT … er is meer aan de hand.
Onderzoek bewijst het tegendeel: 30km/u niet beter voor het milieu. Het lijkt toch vooral een kwestie van centen.DeePee, klopt volledig, in Duitsland kan veel meer dan bij ons…. maar een Duitser (op eigen grondgebied, eens ze de grens over zijn is het anders) zal veel meer de beperkingen volgen…. Bij ‘Freibahn’ is het ‘uit de weg, ik kom af….’ maar als er een plaat staat van 70 of 90 of 110, dan gaan ze met twee voeten tegelijk op de rem staan…. dat gebeurd hier niet hé, ….
Motorrijders en ongevallen…. mijn broer is verongelukt met de motor, gevalletje van voorrang bij een wegversmalling met voertuigen geparkeerd op het rijvak van de tegenligger die niet wou wachten…. pech, Roeland zal het niet meer navertellen en hij zal niet terugkomen als ik zelf stop met te genieten van het leven…. ik weet er dus ook alles van…..
Als je daarbij dan weet dat ik in mijn vrije tijd hulpinstructeur ben bij een motorrijschool, dan weet je wel vanwaar mijn stokpaardje komt…. Destijds met MAG ‘opstartweekend’ en bijscholingen georganiseerd en ondersteund, nu help ik bij de ‘Dag van de motorrijder’ en ‘Ready to Ride-opleidingen’ van VIAS….Defensief rijden heb je zelf in de hand, en om te kunnen reageren op stommiteiten van anderen heb je tijd en ruimte nodig. … soit, zou ons te ver leiden om daar hier nog dieper op in te gaan, hoe je die tijd en ruimte kan creëren voor je eigen veiligheid, maar het blijft een punt van frustratie als je het gedrag van sommige cowboys ziet…. zowel met 2, 3, 4, 6 of meer wielen…..
Veiligheid heb je deels zelf in de hand!
[quote=”bollocks post=286576″]… E313 is een gekend probleem! En er gebeurd weinig of niks aan… maar wat kunnen ze er aan doen? …
Mag ik nog een ander voorbeeld aanhalen van ‘eigen schuld, dikke bult’… Moeten de motorrijders nu boos zijn? ….
[/quote]
In Duitsland patrouilleert die Polizei op dergelijke probleemstroken met een bestelwagen waar een camera gemonteerd zit bovenop de cabine. Ze kunnen traag inhalen en probleemloos binnen kijken in de cabine van een vrachtwagenbestuurder. Ben je bezig met dingen die de aandacht verstoren als beroepschauffeur wordt je aan de kant gezet en betaal je een fikse boete. Recidivisten verliezen voor een tijdje hun rijbewijs. Mochten ze dat hier doen zal FEBETRA zelfs nog blij zijn want meestal zijn de geverbaliseerde truckers geen landgenoten.Jammer genoeg weet ik uit ervaring dat ongevallen waarbij motards slachtoffer zijn vaak niet door hen zijn veroorzaakt; maar wel in de hoek zitten waar de zwaarste klappen vallen bij een aanrijding met een vierwieler.
Dat bokken tussen de 40 en 60km/u ken ik… Heel vervelend als er trajectcontrole is aan 50 km/u.
Recent carburatoren laten bijregelen waardoor misschien in 3e iets makkelijker gaat… Zal het dit weekend eens uitproberen.[quote=”Yellow Submarine post=286574″]En de power van mijn Porsche geeft mij zelfs rust. Zaterdag werd ik nog de pas afgesneden door een BMW 1-reeks die me kost wat kost wou voor zijn aan de verkeerslichten. Het liet mij Siberisch. Want ik rij met een Porsche. “Die pferde bleiben ins heck” zoals een 911 reclame ooit prachtig toonde.
[/quote]
Grappig. Met het ouder worden ben ik ten prooi gevallen aan hetzelfde fenomeen… “Doe maar manneke, ge kunt er u maar goed bij voelen da ge ne Porsche hebt ‘afgedroogd'”
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.