Home › Forum › Zeverhoekje › Ranting topic – Laat hier even stoom af * Deel II
- Dit onderwerp bevat 231 reacties, 35 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren geleden door GrPeter.
-
MakerDiscussie
-
29 januari 2021 om 08:38
Dat Sabam grote geldwolven zijn was altijd al geweten. Transparantie over doorstorting naar buitenlandse artiesten heeft voorzitter/woordvoerder Johan Verminnen nooit willen geven.
Naast de zovele horrorverhalen over megafacturen aan jeugdverenigingen, vzw’s, … nu dit weer.Ongeloof bij de horecazaken: ondanks dat ze in dit coronarampjaar in totaal zes maanden gesloten zullen zijn, lijkt het erop dat ze vrijwel de volledige pot aan auteursrechten zullen moeten betalen aan Unisono, het inningsplatform van onder meer Sabam. Betalen voor muziek die niet is gedraaid dus. Horeca Vlaanderen raadt cafés en restaurants nu aan om hun abonnement voor 2021 alvast tijdelijk op te zeggen.
-
MakerDiscussie
-
DeePee, ik ben het met je eens, snelheidsbeperkingen zijn een lapmiddel…. en als bestuurder heb je veel zelf in de hand. Maar als je als bestuurder je verantwoordelijkheid niet WIL nemen, dan moet iemand anders het voor jou doen…. snelheidsbeperkingen en flitscamera’s op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen…. ikke ook niet blij mee, maar ja….
Toch nog enkele reacties,
zelfmoord in het verkeer, volgens Duitse studies is 5 tot 7% van dodelijke ongevallen zelfmoord. In Nederland is er veel meer onderzoek, maar worden geen cijfers medegedeeld, en in België? tja, dat onderzoek vraagt te veel werk…. (onderzoek naar afscheidsbrief, andere indicaties, ‘autopsie’ van het voertuig voor technische gebreken te ontdekken, weers en andere invloeden die ongeval zouden hebben kunnen veroorzaken….. )Het aantal doden in vorige bericht zijn ‘doden 30 dagen’, dwz ook overlijdens ten gevolge van ongevallen binnen de 30 dagen, worden mee gerekend. Je hebt gelijk dat in de jaren 80 die niet mee geteld werden wegens geen gegevens. Sinds (ik dacht) 1993 worden die wel meegeteld. Dwz dat de cijfers daarvoor nog slechter waren!
Met statistieken kan je inderdaad laten zien wat je wil, veel of weinig… feit is wel dat ondanks alle veiligheidssnufjes er toch nog altijd doden vallen in het verkeer. Er is reeds onderzoek gedaan naar de invloed van veiligheidsvoorzieningen in de wagen op het verhoogde risicogedrag van de bestuurders, en er is jammer genoeg een verband…. hoe veiliger de wagen, hoe meer risico’s er genomen (kunnen) worden (met mijn oude vw Polo van ’84 ging ik ook niet aan dezelfde snelheid door de bocht als ik met mijn 11je van ’87 doe, die fenomenale wegligging hé….laat staan met een nieuwe 11 met tractie en stabilisatie controle enz….)
En die weekend ongevallen op gewestwegen… ja, ze gebeur(d)en niet aan 70km/u, als ik de schade zie ook niet aan 90km/u zoals het vroeger mocht… alcohol, drugs, … maar dat is dan weer de individuele keuze van de betrokken bestuurder…. Waarom geen alcoholslot verplicht in ELKE wagen? Zou al veel oplossen… jammer voor de ‘goede huisvader’ die graag één glaasje wijn drinkt bij het eten….
E313…. is een gekend probleem! En er gebeurd weinig of niks aan… maar wat kunnen ze er aan doen? Opletten achter het stuur moet de bestuurder nog altijd zelf, dit zijn dus de zaken waar de overheid geen grip op heeft…. Automatische remsystemen verplichten? Ze bestaan, ze werken, maar zolang er geen verplichting is worden ze niet geïnstalleerd wegens te kostelijk… Spectaculaire beelden, de vrachtwagen was uitgerust met een automatisch remsysteem, zou jij kunnen stoppen? klikkerdeklik
Mag ik nog een ander voorbeeld aanhalen van ‘eigen schuld, dikke bult’… jaren geleden werd de periodieke keuring voor motorrijders ingevoerd, paniek en de wetstraat vol boze motorrijders….compromis na overleg met belangenverenigingen: de motorrijders krijgen 5 jaar de tijd om de verkeersstatistieken te verbeteren, in ruil komt er geen motorkeuring… Resultaat: ongevallen zijn niet verminderd, de keuring wordt dus ingevoerd zoals voorzien…. Moeten de motorrijders nu boos zijn? Neen, we hebben de kans gehad! (Ik ben er ook niet blij mee, ik ben ook motorrijder… ) Het groepsgedrag heeft nu eenmaal invloed op de individuele vrijheid….
@Yellow, ik snap perfect wat je bedoelt… tijdsdruk, ongeduld…. ‘Miljaarde, waarom zijn al die kaffers nu ook op de baan, leer verdomme rijden of blijf thuis, ik moet….. ‘ behalve als ik voor plezier ga rijden, zowel met de P als met de H…. Ouderdom brengt wijsheid en geduld…. (je moet wel, niet alles gaat nog zo goed als toen je 20 was…..)Allemaal valide punten die jullie aanhalen. Veel stof om over na te denken. Als ik in eigen boezem kijk moet ik ongeduld als mijn achillespees aanduiden. Ik wil ergens naar toe en liefst zo vlug mogelijk. Met de pedelec kan ik min of meer zo hard trappen als ik wil. Met de auto daarentegen is het altijd wat, toch overdag. Dat frustreert me soms danig. Het betert met ouder worden, maar het kon wel eens escaleren bij mij. Kalmte is goud waard.
En de power van mijn Porsche geeft mij zelfs rust. Zaterdag werd ik nog de pas afgesneden door een BMW 1-reeks die me kost wat kost wou voor zijn aan de verkeerslichten. Het liet mij Siberisch. Want ik rij met een Porsche. “Die pferde bleiben ins heck” zoals een 911 reclame ooit prachtig toonde.
De uiteenzettingen worden steeds interessanter. Op die cijfers moeten wel nog een aantal correcties gebeuren.
1) tussen die verkeersdoden zitten nog heel wat zelfdodingen. ikzelf heb weet van een handvol in mijn eigen omgeving waar bv. bij de vaststellingen nadien geen remsporen gevonden zijn na een kop-staart aanrijding met een geparkeerde vrachtwagen.
2) mijn dronken neef is in de jaren 80 als voetganger aangereden en “op weg naar het ziekenhuis overleden”. hij werd/word niet meegeteld als verkeersslachtoffer.Wat ik wil zeggen is:
1) statistics are like bikinis. komt die daling hoofdzakelijk voort uit de verhoogde veiligheid of de verlaagde snelheid?
2) de beelden van vele weekendongevallen op gewestwegen nu tonen aan deze niet aan 70/kmh gebeur(d)en. vroeger onder invloed van alcohol, vandaag narcotica, gsm, …
3) als je alle gemotoriseerd verkeer aan 30 km/h laat verlopen heb je wss geen verkeersdoden meer. Alleen duurt het dan heeeel lang om een container van A’pen naar het Ruhrgebeid te brengen. Er gebeuren dagelijks kop-staart aanrijdingen met vrachtwagens op de E313 met zwaargewonden of erger en alle verkeersspecialisten doen alsof hun neus bloedt.
4) kortom snelheidsbeperkingen zijn maar een lapmiddel omdat ze andere oorzaken niet willen/kunnen handhaven.Deepee, Ik kan je alleen maar gelijk geven, toen waren we ongelooflijke waaghalzen en doodrijders….
Om je te helpen in je vergelijk met 15 – 20 – zelfs 35 jaar terug…. ter indicatie:
aantal dodelijke slachtoffers (Vlaanderen)
1985: 1801
1990: 1146
1995: 771
2000: 871
2005: 566
2010: 437
2015: 378 (2017 max 70km/u buiten bebouwde kom)
2020: 254
Totaal afgelegde kilometers Vlaanderen in 1985: 31miljard km – in 2019: 61miljard = factor x2
aantal gemotoriseerde voertuigen op de baan Vlaanderen in 1980: 3.158.000 – in 2019: 5.889.000 = bijna x2dus….. 35 jaar terug… en vandaag
(x-maal veiligere en technisch verbeterde auto’s) + (snelheid – y%) + (2x aantal voertuigen) + (2x aantal kilometers) = 7x minder doden??
Klopt de verhouding volgens jou?
Zoals al gezegd, onoplettendheid is een factor die voor veel ongevallen verantwoordelijk is. De wetgever kan enkel oproepen om oplettend te zijn. Aangezien wij allemaal samen dat blijkbaar niet genoeg zijn, proberen ze de gevolgen van ongevallen te verminderen door snelheden naar beneden te halen. (Snelheid is nu eenmaal een verzwarende factor bij de gevolgen van een ongeval.) Btw, de snelheidsverlaging waar je naar verwijst van 60 naar 50 in bebouwde kom is er al van voor 1985, en de 90 buiten bebouwde kom werd 70km/u is er sinds 2017 en werd ingevoerd omdat de meeste dodelijke ongevallen (vandaag trouwens nog altijd) gebeuren op gewestwegen buiten bebouwde kom… dus de banen van 90km/u vroeger…. (zie remafstanden in eerder bericht)
Ook de autoproducenten proberen de gevolgen van ongevallen te verminderen, de gordel ontwikkeld door Volvo in 1959 (3punts – verplicht sinds 1971), gordelspanners, airbags, kreukelzones, ABS, automatisch remsysteem, afstandscontrole, allertheidscontrole, rijvakassistentie… alle mogelijke passieve en actieve veiligheidssnufjes, maar voorlopig is het nog altijd het mannetje achter het stuur dat beslist hoe rap hij rijdt, de straat over steekt, van rijvak wisselt als het hem uitkomt, links of rechts afslaat met al dan niet hinderen van andere verkeersdeelnemers, …. en of hij zelf denkt de wetten van de fysica te kunnen weerstaan en/of om te buigen….. De ‘wet van het behoud’ en de drie wetten van Newton zijn een harde realiteit bij ongevallen: de eerste wet ‘de traagheidswet’, de 2de wet ‘kracht veranderd de snelheid’ en de 3de wet ‘actie is gelijk aan reactie’ …Ben ik aan het doordrammen, ja misschien wel, maar verkeersveiligheid is een stokpaardje van me… ik heb al te veel vrienden verloren in het verkeer, waaronder mijn broer (RIP Roeland)…. rij ik ook te snel, ja, ik ben niet heiliger dan de paus, maar ik weet waar en wanneer… en ik zal nooit rijden als ik geen klare kijk heb door bv vermoeidheid, gedronken heb of andere redenen die me kunnen belemmeren om veilige en doordachte keuzes te maken in het verkeer ….
(Dat kan ik jammer genoeg niet zeggen van iedereen, en dat is ook de reden waarom ik geen groepsritten meer meedoe – noch met de Porsche noch met de motor … mijn mening: als je in groep wil rijden, blijf je nuchter, je bent mede verantwoordelijk voor de veiligheid van andere deelnemers en als je je daar niet kan aan houden, tot ziens en veel geluk, maar niet meer met mij!)Dat is een keuze die IK maak om mijn veiligheid en de veiligheid van andere weggebruikers te beschermen! (niet alleen weggebruikers, blijkbaar kan je in dronken toestand ook mensen dood rijden die in hun bed liggen te slapen – ongeval in Putte van gisteren, het slachtoffer is de grootvader van de vriendin van mijn zoon)
Zoals gezegd, ik wens iedereen veel veilige kilometers maar denk ook aan de veiligheid van anderen!
Allemaal geweldige argumentaties en nuances, maar wat mij persoonlijk opvalt in het vergelijk met 15-20 jaar terug:
elk voertuig is X-maal veiliger en technisch verbeterd terwijl wat bij wet is toegelaten alsmaar verminderd.
Dan waren wij destijds toch ongelooflijke waaghalzen en doodrijders; en toch allemaal volledig legaal volgens de regeltjes van de toenmalige wetgevende macht.
Ghost, tja, onoplettendheid…
Ik merk bij mezelf ook dat de aandacht aan 30km/u lager is dan aan 70km/u…. wat niet wil zeggen dat ik daar dan 100 moet rijden omdat mijn aandacht dan nog groter is….
De snelheidsbeperkingen zijn er voor iets, ook al zijn we het er niet altijd mee eens…. (geloof me, ik ben niet heiliger dan de paus….zelfs met een flik aan boord durf ik de plank wel eens veel te diep induwen), maar meestal is er wel een reden waarom er een snelheidsbeperking is.
Heb je trouwens enig idee hoeveel afstand je aflegt als je in een noodsituatie moet remmen tot stilstand bij verschillende snelheden? Je zou er van verschieten!Stel je voor, je rijdt 30km/u in een schoolzone, 15m voor je wagen loopt er een kind over achter zijn bal die de straat op rolt…..
Aan 30km/u kan je perfect stilstaan voor je tegen die kleine aan knalt (ongeveer 13m stopafstand bij droog wegdek), jij hartkloppingen en die kleine een bruine broek van schrik, maar daar blijft het bij. Als je daar 50 rijdt, (en doen we dat niet allemaal al eens) hoeveel rij je nog als je tegen dat kind botst? Nog altijd 50km/u!!! je hebt zelfs nog niet geremd, reactietijd is al 15m…. totale stopafstand 27m! De impact aan 50km/u is zoals vallen dan het 4de verdiep (10m hoogte) van een woning! Denk je veel kans te hebben het te overleven?
Stel je hetzelfde voor op die provinciebanen die nu 70km/u zijn (45m stopafstand), en vroeger 90km/u (67m stopafstand) waren…. en je daar nu 120km/u rijdt (107m stopafstand)? Dat is toch niet zo snel in een bolide als de onze hé, die kan nog veel sneller, zeker met die ongelofelijke wegligging en stabiliteit – als een trein op rails …. Die ‘onvoorzichtige chauffeur’ die plots zijn parking af rijdt of de straat kruist, zich omdraait…. 50m of voor je jou…. ? Denk je dat je kan stoppen???? Denk je dat je je wagen nog zal kunnen herstellen? Perte totale of niet????
Om maar te zeggen dat snelheid iets raars is…. ja ook ik let beter op als ik sneller rij, 30 is zo een slakkengangetje. Ik zal die voetganger wel gezien hebben als die oversteekt (als ik niet op mijn gsm zit te tokkelen), maar ga ik kunnen stoppen????Btw1, die dodehoekongevallen… onoplettendheid van wie? Van de zwakke weggebruiker die volkomen reglementair stopt op het fietspad aan de lijn, weliswaar in de dode hoek, of de vrachtwagenbestuurder die afslaat zonder zijn dode hoek te controleren? Ik ben het met je eens dat je als zwakke weggebruiker rekening moet houden met je zwakke positie (better safe than sorry) maar wil dat zeggen dat die ‘sterke’ weggebruiker die sterkte dan mag misbruiken? Ik ben groter, ik ga eerst????
Btw2, als een auto stopt om je voorrang te verlenen waar je die nu wel of niet hebt, is het nog altijd JOUW verantwoordelijkheid om te controleren of oversteken veilig kan of niet, daar kan die vriendelijke bestuurder die stopt niet aan doen! Jij beslist of je al dan niet oversteekt of wacht tot de weg veilig is…. jammer genoeg een ongevalssituatie die regelmatig voorkomt, vaak met zwaar gewonden of doden, denk maar aan de recente gebeurtenissen op de E34 (klikkerdeklik)
De E34/N49 zijn trouwens twee gekende dodenwegen, ….Soit, hier op het forum zullen we het niet oplossen, en ik heb ook een 911je die niet graag tussen de 40 en de 60km/u rijdt (dan begint die te bokken….2de versnelling te hoog in toeren om rustig te blijven rijden, 3de versnelling te laag in toeren om op koppel te blijven ) maar als iedereen zijn eigen steentje bijdraagt, kunnen we misschien toch nog genieten van veilige kilometers….
Veiligheid is een zaak van iedereen!
Grootste oorzaak bij ongevallen in onoplettendheid, onoplettendheid vergroot bij mezelf als de snelheid verlaagt.
Dodehoek ongevallen zijn daar het beste voorbeeld van, een grote vrachtwagen zie je toch als je oplet in het verkeer.
Natuurlijk kan die chauffeur gaan afdraaien zonder pinken en dergelijke, maar als je als zwakkere weggebruiker bewust bent van uw “zwakte” kan er al veel veranderen.
Verder natuurlijk het GSM gebruik.
Ik fiets de laatste jaren ook redelijk veel. Wat mij opvalt is dat er steeds meer auto’s stoppen om mij voorrang te geven waar ik er geen heb.
Ik vind dat hatelijk, ze verplichten mij een overtreding te maken. Bij oversteken zeker een probleem, als de wagen uit de andere richting dan niet stopt.ja, heb ik achteraf ook gezien, in de pers is enkel sprake van de cijfers voor Vlaanderen….
ik wil wel het rapport volledig inkijken, waar gebeuren die dodelijke ongevallen? Wie is betrokken?…. allemaal zaken die een rol spelen die in de pers niet genuanceerd aan bod komen.
Eenzijdige ongevallen of met tegenpartij? Vrachtwagen die achteraan een file in rijdt? Een fietser in de dode hoek (jammer genoeg veel te vaak in het nieuws geweest), …. dergelijke informatie geeft meer inzicht over de oorzaken en dus ook over de mogelijke aanpak van die oorzaken. Conflictvrije kruispunten, aparte fietspaden, vangplanken in bochten, … allemaal mogelijke oplossingen voor een aantal situaties, maar moeilijk, duur en tijdrovend om te installeren. Een flitspaal is goedkoper en een bord van 70 vervangen door eentje van 50 of 30 is nog goedkoper maar pakt de oorzaken niet aan!
Wat wel een feit is, snelheid is een verzwarende factor bij ongevallen, de overlevingskans van een kind aangereden aan 30km/u is veel groter dan als het aan 50km/u wordt aangereden. Als ik met mijn wagen tegen 50km/u kop op kop een aanrijding krijg, heb ik ook meer kans te overleven dan dat ik 70 of meer km/u zou gereden hebben. Ik denk dat iedereen het daar mee eens is….
Maar, alleen de snelheid aanpakken, is niet de oplossing![quote=”bollocks post=286560″]Via de website van VIAS kan je de studies die ze maken inkijken, hier zie je (als je de moeite wil doen) meer informatie staan dan er in een gebald persartikel of nieuwsitem op het journaal te lezen/zien is….
De laatste studie waar de pers het over heeft, staat vermeld, maar is (nog) niet te downloaden (link is er al, maar zit nog niets achter).
Wel nuttige info is dat op 14/5 hun vorige studie het er net over had dat er minder verkeersdoden waren in het eerste trimester (80 ipv 102 zelfde periode vorig jaar)
Nu lees ik dat er in het eerste semester 109 doden gevallen zijn ipv 88 vorig jaar in dezelfde periode?
Dat moeten ze me toch eens uitleggen…. 102 in eerste trimester 2020 en 88 in eerste semester 2020?????? Zijn er dan 14 opgestaan uit te doden?????^ pagina 1 van het verslag van 14 mei
Als ik het goed begrijp betreft het 102 doden 1ste trimester nationaal versus 88 doden 1ste semester enkel Vlaanderen.
En in Wallonie en Brussel is het aantal verkeersslachtoffers sterk gedaald ! ( nieuws radio 1 om 9h op 10/08 /2021
Zou het iets te maken hebben met het feit dat je in Wallonie nog op heel veel wegen 90Km/h kan rijden en het feit dat er veel minder flitsers en F-palen staan; behalve op zwarte kruispunten en bepaald wegen met een voorgeschiedenis.
Tja… de kwellende 70 km/h en spoedig de “overal- verschijnende- 30Km/h” in bebouwde kom gaan het aantal slachtoffers niet verminderen hoor !
Zouden onze Vlaamse “top-politiekers” bovenstaand nieuws ook begrepen hebben of hebben ze oogkleppen op voor wat er op de wegen gebeurt ten zuiden van Brussel ?Wij willen graag terug naar……………….
Via de website van VIAS kan je de studies die ze maken inkijken, hier zie je (als je de moeite wil doen) meer informatie staan dan er in een gebald persartikel of nieuwsitem op het journaal te lezen/zien is….
De laatste studie waar de pers het over heeft, staat vermeld, maar is (nog) niet te downloaden (link is er al, maar zit nog niets achter).
Wel nuttige info is dat op 14/5 hun vorige studie het er net over had dat er minder verkeersdoden waren in het eerste trimester (80 ipv 102 zelfde periode vorig jaar)
Nu lees ik dat er in het eerste semester 109 doden gevallen zijn ipv 88 vorig jaar in dezelfde periode?
Dat moeten ze me toch eens uitleggen…. 102 in eerste trimester 2020 en 88 in eerste semester 2020?????? Zijn er dan 14 opgestaan uit te doden?????In DS stond dat er een revival van bromfietsers bezig is, kennelijk. Vandaar de stijging. Deels ook de elektrische fiets, maar zou maar voor 8% doorwegen.
Pedelec aan 45 is echter niet zonder risico, dat moet ik toegeven. Zelf nog niets voorgehad maar je moet hyper alert zijn eens je boven de 30 gaat. Zeuneke heeft er al 2 total loss gereden.
Stijging vnl te wijten aan fietsers,in bijzonder electrische fietsen…
[quote=”boxer post=286552″]En alle traject-controles, flits-acties, zones 30, 50 of 70 zullen daar absoluut niets aan veranderen!!
Trager rijden is niet dé oplossing waar menig politici alle heil in zoekt.
Leren verantwoord rijden! Dat wel…[/quote]
100% mee eens! Controleren op overdreven snelheid is heel eenvoudig te ‘automatiseren’ (trajecten, flitspalen, misschien ooit ingebouwde snelheidsbegrenzer enz), controleren op verantwoord rijden is een pak moeilijker. WhatsAppend rondrijden tegen 30km/u in een zone 30 is veel gevaarlijker dan 160 km/u rijden op een lege autostrade.Daar verschiet ik niet eens van.
Wanneer iedereen in het verkeer eens zou leren om zijn pollekes van die smartphone te houden, dan zou het er al veel beter uitzien!
Ik zie chauffeurs (m/v) daardoor de gekste toeren uithalen aan hoge (maar ook aan lage) snelheden.
Darwin-awards worden dan jammer genoeg ook vaak uitgedeeld…En alle traject-controles, flits-acties, zones 30, 50 of 70 zullen daar absoluut niets aan veranderen!!
Trager rijden is niet dé oplossing waar menig politici alle heil in zoekt.
Leren verantwoord rijden! Dat wel…
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.