Home › Forum › Zeverhoekje › Ranting topic – Laat hier even stoom af…
- Dit onderwerp bevat 1,229 reacties, 121 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren geleden door
123.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Het blijft voor mij althans geen vergelijk, en je haalt het zelf aan dat die mensen over onze taxen horen bleekjes worden. Dat je zonder btw geen land kunt runnen is nu eenmaal zo en je betaald overal ter wereld daarvoor. Maar het verschil in werelddelen en zelfs landen is enorm. De verdienste zijn in chille anders als bij ons maar de leefkosten zijn dat ook. Ik hoef daarvoor nog zo ver niet te reizen om het verschil te zien met ons…als ik in Spanje naar de winkel ga met 50€ ligt mijn winkelkarretje voller dan met 50€ in belgie…als ik in dat land praat over polder en vliet, gemeente belasting of belasting op huisvuil , dan horen ze het in Madrid donderen… we vergelijken onze wegentax en die Spanjaard lacht mij uit. De taxen op energie facturen slaan elk jaar op terwijl ze in andere landen dat niet doen…die 50 km naar het werk zou niet zo erg zijn als je daar geen 2 u over doet in de file …maar in ons achterhoofd zit de wetenschap dat er al veel miljoenen naar het studieburo zijn gegaan voor een oplossing van de Antwerpse ring…dus dat komt zeker na nog wat miljoenen in orde…dan de verdoken belastingen waar ze in dit apenland meester in zijn…vrachtvervoer extra belasten, denk je dan echt dat ze dat niet doorrekenen naar de klant , dus wie betaald die extra dan ? Centrum van steden beperken voor bepaalde auto’s voor de “lucht” , maar als je betaald dan mag je vervuilen zoveel je wilt…ach…we kunnen nog lang debateren over dit onderwerp he…maar 1 ding is voor mij zeker … wij Belgen hebben REDEN om te zeuren….
Die man zal ongeveer 20% belastingen en sociale zekerheid betalen en die vindt dat inderdaad veel. Net als de benzineprijzen die gestegen zijn van ongeveer 0.6 euro tot ongeveer 0.75 euro … waar gaat dat heen Meneer, vraagt die mij dan. Naar 2 euro zeg ik dan, zoals ik in Italie ooit betaalde… de door de gratis zon bruingebrande meneer wordt dan plots wat bleekjes …
Een lagere bediende, arbeider gaat naar huis met ongeveer 500 usd per maand. Een goed opgeleide middenklasser met 5 a 6.000 USD per maand, een uitschieter middenkader met ietwat succesvolle carriere gaat naar huis met +10.000 USD per maand. Bruto bedragen, voor belastingen en sociale zekerheid.Maar belastingen zijn relatief. Als ik die vertel dat je in Belgie, en elders in Europa, vlotjes 50% en meer van je netto loon afdraagt wordt die man nog bleeker… hoe kan dat nu???
Wel dat kan omdat bij ons de staat betaald;
voor het onderwijs : hier wordt dat door de ouders betaald, maandelijks tussen de 1000 euro en 1400 USD voor een deftige school. Als je dan nog een sloeber heeft die naar de universiteit gaat, wel dan nemen de ouders een hypotheek op hun huis en betalen +2.000 euro per maand.
Bedenk even dat in Vlaanderen 50% van het budget naar onderwijs gaat.voor de gezondheidszorg : of je hebt hier verschillende “verzekeringsplannen”, de goedkoopste betaal je 200 USD van je belastbaar inkomen, wil je de betere hospitalen, betaal je tussen de 1.500 en 2.300 USD
voor Autopista : de goede wegen; tol betalen. Ik betaal elke dag voor +- 10km autostrade zo’n 7 USD.
voor werkloosheidsteun : nada…noppes. De familie zal wel inspringen.
voor beveiliging : politie is er weinig, heel weinig, neen heel erg weinig. Nu ik erover nadenk, is er dat hier wel? Dus veel mensen nemen een prive beveiliging in hun wijken. Vooral de betere wijken worden bewaakt door prive bewakingsdiensten. Het buurtcomittee zorgt daarvoor; bijdrage voor ons is zo een 400 USD per maand.
Voor pensioen : hier is het zoals vroeger in Belgie, reken op je familie, niet op de staat. (Alhoewel ik ook niet echt meer reken op een pensioen in Belgie, er zijn reserves aangelegd)
Gratis bestaat niet … of je betaalt het via belastingen en je zorgt er voor dat ook de financieel zwakke medeburgers kunnen studeren en van een fatsoenlijke gezondheidsdienst genieten zoals in Belgie. Of, zoals hier, je creeert een maatschappij waar de middenklasse het niet slecht heeft en maar kreunt onder een zware schuldenlast omwille van schoolkosten en gezondheidszorg, de armen het moeilijk hebben om uit het dal te geraken en de rijken… wel die zijn echt wel rijk en zullen dat blijven ook.
Opmerkelijk is ook de loonspan; deze was hier 1 tot 23, mezelf niet meegerekend.
Weet dan dat Chile, bij voorsprong, het rijkste land van Zuid Amerika is. In Brazilie (zo groot als heel Europa en 200 mio inwoners), Peru, Argentinie, Colombia zijn de verschillen nog groter.
Ik reis hier heel veel op dit continent en wat ik merk is dat de mensen niet zeuren, keihard werken (dagen van 10-12 uren zijn geen uitzondering), honger hebben om vooruit te geraken in het leven, service minded zijn en ver van dom zijn. Bovendien heeft het continent veel grondstoffen. Awel… ik ben bang voor de toekomst van Belgie waar mensen het al ver vinden om 50 km verderop te gaan werken, zeuren over het loon van een ander, een forum dat niet zo snel draait als ze willen etc.. maar ik geloof in de toekomst van Zuid Amerika. Er is hier nog veel werk, maar ze komen er wel, het gaat nog wel efkes duren. Maar ondertussen schijnt de zon wel op hun zonnepanelen!
Dat doe je nu ook hè, want is zijn wedde en levenstandaard gelijk aan die van ons. 💡
Zal daar ongeveer 10% afdragen aan belasting, maar zijn loon zal ook zeker 5x minder zijn als dat van hier.
Of zit ik nu onzin op te schrijven.Ik was bijna mee tot aan de slotzin…” ikzelf had het niet beter…” daar gaat de levensles over nederigheid …welk land is wel belangrijk in de wereld ? Al zeker geen zuid Amerikaans land ondanks grotere afmetingen . Vraag eens aan die man die uw koffers draagt, auto wegzet of je schoenen poetst hoeveel hij afdraagt in zijn land aan belasting op zijn wedde , en zeg hem dan hoeveel de Belg afdraait van zijn wedde… hij zal al een pak blijer uw schoenen poetsen… je mag geen appelen met peren vergelijken….
Heel juist!!!! Je moet wat rondreizen in Europa of de rest van de wereld om te beseffen hoe onze situatie is en dit een een land dat zoo onbelangrijk in de wereld is.
Hieronder iets om over na te denken … ik leef al een paar jaren in een paar landen waar inderdaad mensen klaarstaan om je sleutels aan te pakken aan een restaurant en een parkeerplaats gaan zoeken, waar letterlijk je schoenen gepoetst worden, waar je koffer voor je wordt gedragen, etc. Ik ben doodsbang dat mijn kinderen dit als normaal gaan beschouwen. Ik leef nu in een land waar een (Peruviaanse, Venezuelaanse, Colombiaanse) dienstmeid de normaalste zaak van de wereld is. Wel wij hebben dit niet en we worden daar door andere op aangesproken.
IIk tracht hun respect bijte brengen, Respect voor andere, of ze nu meer of minder verdienen, is een essentiele waarde. We mogen niet aanvaarden dat we gaan leven in een maatschappij waar geld de overhand neemt. Waar men gaat nakijken wat andere verdienen, waar men niet ingaat op uitnodigingen omdat mensen minder of juist meer materiele middelen hebben. Maar ik probeer ze ook aan te leren anderen aan te spreken op respectloos gedrag.
Dit is voor mij een heel herkenbaar iets :
[i]Mark A. SmithVice President of Sales at Womply
1w ·Edited
In nearly four decades I’ve only seen my father seriously disappointed in me once.I was 17. My father and I drove up to the bag drop at our golf club. A middle aged man ran over to grab our clubs and shoes.
As we parked the car I asked my father if he ever felt bad about seeing a man his age in a service role, hustling for a tip while we go play golf.
My father turned to me with a look of disgust which betrayed a disappointment in me as well as an introspective sadness that he had raised such a clueless son.
Paraphrasing… “Son, I need you to understand one thing right now … if a man provides shelter, food, education, and love to his family, it doesn’t matter one bit what he does for a living … he is my equal. Money can make life easier, but it doesn’t make you a man. Don’t ever, ever ask me a question like that again.”
I count that as one of the most important lessons of my life. Not only has it helped me stay respectful of others (I hope) but, truthfully, it has saved me emotionally in times when I’ve felt less successful than other men — and there have been a lot of those times.
To those of us who work hard every day for our families — no matter what we do or what we earn — let’s keep our heads high and support each other.
Lord knows we need it.
[/i]
Ikzelf had het niet beter kunnen schrijven… .yellow submarine…klopt zoals jij het stelt en wat ik bedoelde in eerdere post…ik lees hier veel dat wij klagers zijn…denken diegene dan dat elders in Europa iedereen lacht dan ?? zij klagen nog meer dan ons maar gelukkig voor ons verstaan wij niet alles…
.@Carmaniancs: wat die 4.700€ bruto betreft, dat is maar 2.600€ netto in ons apenland. En dan betaal je daarmee ook nog eens BTW. Bij 21% heb je dan netto -netto 2.150€ te spenderen… Tenzij je gaat tanken, want dan is het nog veel minder.
Akkoord dat het hier niet zo slecht is in vergelijking met ongeveer overal. Maar door onze spilzieke overheid betaalt niemand meer belasting dan de Belg.
Terwijl de ene bel barsten vertoont, snel verkopen en een nieuwe bel starten, of, hoe stinkend rijk worden op de kap van de gelovige Thomassen en het dan opnieuw voor elkaar krijgen. :think:
“bouwgrond en vastgoed stijgen in waarde,”
Ja ja, offuh zou die Euro steeds minder waard worden … zolang de geldpersen maar blijven draaien, zullen het OG, de grond en de ouwe Elfjes … voor meer euro’s worden verkocht … how come? … wie kan er sneller bijdrukken, de VS haar dollars, of de EU de Euries …
Oeps, ik ben toch niet aan het klagen zekers … :bounce: :bounce: :bounce:
O ja, zo lang wij ons rijk mogen rekenen, klaagt er niemand … :driver:
Van de kikker en de kokende pan! :drink:
[quote=”CARMANIACS” post=260887][quote=”Bert V.” post=260884]:shock: 😯 ik weet niet van welke planeet jij komt, maar hier kost een lapje grond van + 6are al rap rond de 200.000€ :think:[/quote]Open bebouwing 905 m², prachtig gelegen bouwgrond voor open bebouwing in rustige straat, alle nutsvoorzieningen aanwezig, bouwgrond ligt iets hoger dan straat … Kortom een heel mooie bouwgrond zonder verassingen. Vraagprijs was 165000 euro en verkocht voor 140000 euro. Regio Aarschot – Leuven. 200000 euro voor 6 are vind ik dan weer compleet van de pot gerukt. Maar is zoals met alles. Je moet maar 1 zot vinden die het wil betalen en je passeert de kassa.
Een 991 met wat opties kost snel meer dan 140000 euro. Zeker als je naar de speciale modellen genre GTS en GT3 uitvoeringen gaat. Over Turbo of GT3RS toestanden zwijgen we helemaal. En als ik dan hier sommigen lees dat ze een nieuwe of jonge tweedehands 991 hebben besteld of gekocht? Pas op ik veroordeel niemand en vind dat allemaal prachtig. Ik ben blij dat ze dat willen en kunnen kopen. Zo zien we ze ook nog wat meer in het straatbeeld verschijnen. Maar dan klagen en zagen over een hogere belasting of duurdere elektriciteit of wat dan ook geeft mij dan toch een dubbel gevoel. Maar is een typische Vlaamse mentaliteit en dat merk je elke dag overal. Kan een Vlaming niet klagen dan heeft hij geen goede dag gehad.[/quote]
zulk een stuk grond voor 140.000 is een koopje maar waar ik woon mag je helaas voor hetzelfde er 75 à 100.000 bijleggen en hier lopen blijkbaar genoeg zotten rond want een deftige bouwgrond staat hier geen week te koop. Wie centen heeft koopt grond of vastgoed want op de bank lachen ze je uit als je ziet wat je nog als rentevoet krijgt op je zuurverdiende centjes, bouwgrond en vastgoed stijgen in waarde, centen daarenentegen :what:
[quote=”CARMANIACS” post=260887]
Maar dan klagen en zagen over een hogere belasting of duurdere elektriciteit of wat dan ook geeft mij dan toch een dubbel gevoel. Maar is een typische Vlaamse mentaliteit en dat merk je elke dag overal. Kan een Vlaming niet klagen dan heeft hij geen goede dag gehad.[/quote]+10
😉
[quote=”Bert V.” post=260884]:shock: 😯 ik weet niet van welke planeet jij komt, maar hier kost een lapje grond van + 6are al rap rond de 200.000€ :think:[/quote]Open bebouwing 905 m², prachtig gelegen bouwgrond voor open bebouwing in rustige straat, alle nutsvoorzieningen aanwezig, bouwgrond ligt iets hoger dan straat … Kortom een heel mooie bouwgrond zonder verassingen. Vraagprijs was 165000 euro en verkocht voor 140000 euro. Regio Aarschot – Leuven. 200000 euro voor 6 are vind ik dan weer compleet van de pot gerukt. Maar is zoals met alles. Je moet maar 1 zot vinden die het wil betalen en je passeert de kassa.
Een 991 met wat opties kost snel meer dan 140000 euro. Zeker als je naar de speciale modellen genre GTS en GT3 uitvoeringen gaat. Over Turbo of GT3RS toestanden zwijgen we helemaal. En als ik dan hier sommigen lees dat ze een nieuwe of jonge tweedehands 991 hebben besteld of gekocht? Pas op ik veroordeel niemand en vind dat allemaal prachtig. Ik ben blij dat ze dat willen en kunnen kopen. Zo zien we ze ook nog wat meer in het straatbeeld verschijnen. Maar dan klagen en zagen over een hogere belasting of duurdere elektriciteit of wat dan ook geeft mij dan toch een dubbel gevoel. Maar is een typische Vlaamse mentaliteit en dat merk je elke dag overal. Kan een Vlaming niet klagen dan heeft hij geen goede dag gehad.
Hier aan de kust is 600 m2 al groot. 20 jaar geleden was dat de norm. Nu zijn de lapjes grond tss de 300 en 400 m2 en dan kom je wel van de juiste planeet!
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.