Home › Forum › Zeverhoekje › Ranting topic – Laat hier even stoom af…
- Dit onderwerp bevat 1,229 reacties, 121 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren geleden door 123.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
:popcorn: :popcorn:
Gelukkig heeft de Raad van State hier nog een stokje voor kunnen steken. #NietMijnRegering
[quote=”veloce” post=283353]Bij belasten op Euronorm en CO2 uitstoot kunnen ze geen tol innen bij elektrische auto’s.
[/quote]Kunnen ze oplossen door het systeem van Londen over te nemen. Die bestaat uit twee componenten: “congestion tax” en “pollution tax”. Iedereen betaalt de file-tax ongeacht het type wagen. En EV’s zijn logischerwijze vrijgesteld van de tax op vervuiling. In de UK betaal je natuurljk maar een schijntje van de tax die we hier op een echte Porsche betalen.
Ja Paul, zolang we hier kunnen zagen en klagen terwijl er een geel machien in de mancave staat waar we hopelijk nog mee mogen rijden, gaat het inderdaad zo slecht nog niet…
Ondertussen goed nieuws: blijkt dat Brusselaars met een lease auto géén vrijstelling van VB/BIV zouden krijgen. Dat betekent dat de stadstol er gewoon niet komt. Als ik goed geïnformeerd ben betaalt een Vlaming met een lease auto trouwens de VB/BIV in het gewest waar de lease-firma gevestigd is. Bijna altijd BXL dus.
In principe ben ik helemaal niet tegen tol of kilometerheffing zolang het fair blijft. Aan de péage in F betaalt iedere auto in principe toch hetzelfde? Behalve mobilhomes etc.
En BXL staat ook vol geparkeerde auto’s. Waarom wordt daar niet op belast? Met wat er nu op tafel ligt kan je zorgen dat je voor 7:00 je bestemming bereikt hebt en dan kan je de hele dag je auto op de openbare weg laten staan, gratis (tenzij de stukken met betalende parking). Of bijvoorbeeld toen we werken uitvoerden dichtbij de WTC toren (Noord station) viel het op dat een aantal wagens (van bewoners) nooit verplaatst werd (gratis parkeren daar). Kon ik 500m verder parkeren om mijn werf te bezoeken.
wordt dringend tijd dat café ‘ weer openen ; om dit soort gesprekken niet meer op het forum te moeten lezen :
Veel welstellende (posh) Vlamingen met een Porsche , zijn blijkbaar kampioen in het klagen en zagen ” 😀 ; voor de oplettende onder ons :zijn maar enkele letters verschil in posh en porsche 8)Fijne Zondag nog
Bij belasten op Euronorm en CO2 uitstoot kunnen ze geen tol innen bij elektrische auto’s.
Ze willen pendelaars in een niet-werkend/stakend/onveilig openbaar vervoer dwingen of in Twizzy’s (niet in een Taycan he) en de stroom voor het opladen zwaar belasten.
Stroom moet dan duur in ‘t buitenland aangekocht worden want zelf hebben we tekort : daar hebben ze voor gezorgd. All part of a cunning plan…
.. Next step iedereen met paard en kar naar BXL en dan een paardenstrontbelasting verzinnen 🙂In De Standaard staat een interview met JM Nollet van Ecolo. Hij verdedigt de BXL stadstol omwille van de milieuvervuiling. Zegt dat bij 90% van de 250 door de groenen gemeten punten in BXL de vervuiling boven de WHO norm lag.
Fair enough, maar gezien de manier waarop het nu zou geïmplementeerd worden moet ik die reden als dikke bulshit beoordelen en wel hierom:
Bulshit call 1/ Tijdens de nacht en in het weekend betaal je niks, nada. Alsof een auto minder vervuilt naargelang het tijdstip.
Bulshit call 2/ Voor de kilometers beginnen tellen, betaal je al een vaste toegang. Dat is geen kilometerheffing maar een schoolvoorbeeld van stadstol op de wijze van Antigoon. Wie staat op als de Brabo van onze tijd om het monster van BXL te kop af te hakken?
Bulshit call 3/ De tol loopt snel op met de fiscale PK. Dat is het meest archaïsche middel als basis om te belasten. Mijn 20 PK raket heeft toevallig wel euronorm 6dTemp en een fijnstof-filter in de uitlaat, wat niet kan gezegd worden van de 19 jaar oude Corsa (6PK) van mijn madam bijvoorbeeld.
Bulshit call 4/ Nu ontvangt BXL jaarlijks 200 miljoen aan VB, dat wordt 500 miljoen met de stadstol
Als het je echt om de vervuiling te doen is, dan belast je enkel de gereden kilometers en dit op de euronorm en de CO2, en niets anders! Dan krijg je ook nog het gewenste effect met minder files aangezien je steeds zult afwegen of je verplaatsing wel strikt nodig is.
Dus loont het voor de lokale besturen om de zones 50 en 30 zoveel mogelijk uit te breiden, liefst tot aan de gemeentegrens…
[quote=”DST” post=283338]… Alternatieve financiering voor de gemeentes is reeds uitgewerkt[/quote]
Dus alle gemeenten verhogen hun opcentiemen en aanslagvoeten van de gemeentebelasting omdat ze middelen tekort komen.
En toch kunnen ze investeren in geijkte toestellen en personeel om vaststellingen te doen?
Of blijft de vaststelling een politionele taak en stuurt deze de data door naar de GAS-ambtenaar van de gemeente ipv zelf een
minnelijke schikking te versturen?Alternatieve financiering voor de gemeentes is reeds uitgewerkt
En de Vlaming … hij betaalde voort en boerde achteruit. Maar ondanks alles, hij ploegde voort, terwijl de groene pantoffels door de Wetstraat schuifelen en de ene irritante regel na de andere proberen te introduceren. Binnenkort krijgen de elektrische wagens korting als ze geflitst worden.
Weet iemand hoeveel fiscale PK een elektrische wagen heeft?
Voor elektromotoren wordt de fiscale PK berekend met deze formule: pk = 0,0012 * n * e * i. In deze formule worden de parameters zo ingevuld:
n = het aantal elementen
e = de gemiddelde elektromotorische kracht aan de klemmen van een element bij gewone regeling, in volt;
i = de gemiddelde sterkte van de stroom bij dezelfde regeling, in ampère.Brusselse regering keurt kilometerheffing goed
De slimme kilometerheffing geldt niet tijdens het weekend, en ook niet van 19 uur ’s avonds tot 7 uur ’s ochtends. Het dagtarief is ingedeeld volgens twee tarieven: de basisheffing in de spits is 2 euro (tussen 7 uur en 10 uur en tussen 15 uur en 19 uur), tijdens daluren is die heffing één euro (tussen 10 en 15 uur).
Maar dat basistarief varieert naargelang het vermogen van de wagen (fiscale pk’s). Met een fiscale pk tot en met 7 is die heffing 0. Dat geldt voor alle auto’s met een cilinderinhoud tot en met 1,3 liter. Zij betalen dan enkel per kilometer: tijdens de spits 0,2 euro per kilometer, tijdens de daluren 0,08 euro per kilometer. Hoe groter de cilinderinhoud hoe hoger dat basistarief wordt. De zwaarste auto’s betalen 12 euro alleen maar om Brussel binnen te rijden in de spits. Daarboven komt dan de kilometervergoeding.
De jaarlijkse verkeersbelasting wordt afgeschaft voor Brusselaars, de belasting op inverkeerstelling blijft enkel behouden voor luxewagens met een fiscale pk van 15 of hoger.
Zoals deepee vorige maand al bericht heeft: Brusselse stadstol staat bijna in startblokken
Daarmee wil Brussel vanaf 2022 het gebruik van een auto belasten in plaats van het bezit. De gewestelijke verkeersbelasting verdwijnt.
Moraal van het verhaal: de Flamant die Broekzele binnenrijdt moet betalen, ook al heeft die al verkeersbelasting betaald. Het tarief wordt mee bepaald door de fiscale PK las ik al elders, dus veel gaan ze mijn Spyder daar niet kunnen spotten. Ik zal mijn centen wel elders spenderen dan.
Woon je in BXL zelf en heb je 5 kinderen, dan vervalt niet alleen de verkeersbelasting maar betaal je veel minder tol of zelfs helemaal niets wanneer je met je busje vol nakomelingen richting zeetje bolt om er wat te dollen met de arm der wet en het lokale straatmeubilair…
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.