Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 996 › Rit in mineur
- Dit onderwerp bevat 75 reacties, 29 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 6 maanden geleden door larsy.
-
MakerDiscussie
-
9 maart 2017 om 14:21
Begin deze week een mooi ritje gemaakt na de 996 4s een paar weken op stal te hebben gezet, heb de motor rustig laten warm lopen. Heb een 100-tal km gereden toen ik na een stop terug huiswaarts ben gereden. Op de snelweg begon er plots iets zacht te trillen achteraan, dacht dat er iets los gekomen was en door de rijwind lag te klapperen. 1km verder begon dat te verergeren en dat de ganse wagen begon te daveren en de waarschuwingslampjes van de motor en olie brandden . Daarna een waarschuwing dat ik me naar de garage moet begeven! Na een goede km verder zat ik op de afrit en is de motor volledig stilgevallen. Ik heb geen olieverlies of lek gezien, koelwater is ook nog ok en zuiver en geen rook opgemerkt.
In de garage zijn er 3 foutcodes uitgelezen : P 0300, P0304 en P1325 🙄
Het moet iets zijn met cilinder 4 volgens de garagist.
Mijn vraag is of er iemand hetzelfde fenomeen al meegemaakt heeft en wat er de oorzaak van was ?
Hopende op een paar antwoorden,Mvg,
Benoit -
MakerDiscussie
-
Oorzaak gekend, het zou liggen aan de gescheurde cilinderwand waardoor de piston uiteindelijk geblokkeerd is geraakt en zo de drijfstang heeft doen breken !
Was de 4de cilinder en zou een zwak punt zijn bij de 996 en 997 naar het schijnt. Te weinig koeling zou de oorzaak kunnen zijn volgens hem.@Talliman, ook een racemotor kan je opblazen hoor…. elke motor heeft zijn toerentalbegrenzing, en als je daar over gaat heb je prijs…. (en dat gaat soms sneller dan je denkt, je moet maar 1 keer verkeerd terug schakelen zonder voldoende af te remmen van 5 naar 2 ipv 5 naar 4…)
@ Ollie, klop, een garagist die zijn beroep ernstig neemt, biedt zo een verzekering aan, eventueel zelfs met uitbreidingsmogelijkheden op kosten van de koper. En daar zijn dan ook weer staffelingen in… hoe ver wil je gaan in die garantieverzekering? Enkel mechaniek (motor – versnellingsbak) of ook technische onderdelen (remmen, stuurinrichting, lampjes, vering, …. het volledige pakket?)
@ Benoit, bemerking bij antwoord Bert V, misschien is die vriend nu juist wel gekomen, zonder je op de hoogte te stellen, uitgelezen en vastgesteld dat probleem toch elders ligt…. en nu proberen de indruk te wekken dat het onder garantie zal gebeuren en nadien met de rekening komen???? Gevaarlijk spelletje! Voor hij een vijs los draait, schriftelijk op papier hebben dat herstelling gebeurt onder garantie! Wil hij niet, schriftelijk in gebreke stellen en herstelling onder garantie eisen, als je geen vertrouwen in hem hebt voor de herstelling, specifiek vermelden dat je de herstelling wil laten uitvoeren door een erkende specialist of merkgarage. Desnoods advies inwinnen bij je raadsheer/dame. Desnoods Federauto betrekken in verhaal.
Een revisie kan snel oplopen van enkele 1000-den € tot 20 à 25.000€…. hangt allemaal af van hoe diep de schade zit en hoeveel schade er is….. en dan komt de discutie…. wat is het gevolg en de oorzaak van de schade, wat is het gevolg van ‘normale slijtage’ en moet ook vervangen worden bij een revisie maar zal in jouw schoenen geschoven worden????
Eén gouden raad: deftige afspraken op papier, en anders juridisch! Dit kan een dure grap worden als je niet oplet, en daarvoor het je de P niet gekocht aan de prijs die je betaald hebt….
Succes!@ ollie, ja de meeste garagisten doen dat uit voorzorg en wordt toch vertekend in de uiteindelijke verkoopsprijs. Volgens hem kost hem dat voor een gewone auto 600€ maar omdat de Porsche +10j is en +100.000km had was het niet mogelijk.? Heb dat eens gevraagd bij een verkoper van Porsches en die vertelde me dat hij dat zowiezo bij elke Porsche die hij verkoopt zo’n verzekering afsluit maar dat dit wel een 2000€ kost.
@ Talliman , heb hem dat ook gezegd en dat ik godv***mme geen Dacia gekocht heb voor die prijs !
Eventjes back to basics: Ik dacht dat Porsches sport/race wagens waren. En dan krijg je een verhaal dat je te hoog in de toeren gereden hebt?….
Pfffwww, wat een verhaal en ik heb onlangs een 996 gekocht …….
Staat het dan al vast (op papier) dat hij het op zijn kosten gaat doen ?
Als het mijn mtor was zou ik moeten weten wie de revisie doet. Ik neem aan dat je je motornummer al hebt opgechreven of dat het in je boekje staat zodat je nadien kan checken dat je effectief jou motor terug krijgt en geen ruilmotor ?Succes alvast !
Raar verhaal, eerst de schuld in uw schoenen schuiven en nu plots, omdat zijn kameraad niet kan of wil komen uitlezen, gaan we het in garantie doen! :think: :think:
Werken die garagisten tegenwoordig niet allemaal met garantieverzekeringen die ze zelf moeten afsluiten bij een bepaalde maatschappij?
In principe maakt het dan voor hen ook niet uit wat het totaalbedrag is van de herstellingen, en kan alles vakkundig worden uitgevoerd, zonder een meerkost voor de garagehouder zelf.
Jammer maar :
Ik zie hem al afkomen opt einde van de rit (kosten , werkuren aan bv: 60€ x 40uren …! !!!
+ dit en dat …
Gratis gaat hem het niet doen , dat zie ik nu al aan de uitleg enz….Beter een goede soms van de verkoopprijs doen en kopen zonder garantie dat doe ik liever .
Die garantie is toch altijd maar zus en zo .@ bollocks … dank u.
Is idd allemaal raar en heel vaag maar zal alles trachten na te gaan of zijn verhalen waarheid zijn of ….. ?
Een ruilmotor is volgens zinnen uitleg te duur omdat hij ook niet zeker is hoe ermee gereden is en geeft liever meer geld uit aan een revisie omdat hij dan zeker is dat ik er binnen een paar maand terug sta. Daar kan ik allemaal wel inkomen maar vind het allemaal wat raar.
Kan zijn dat die man zijn best doet en het allemaal zo zal zijn maar toch…..Raar verhaal… motor naar Duitsland, …. zoals WD1970 al zei, Serge in Merchtem (AutoTech-Merchtem) doet als onafhankelijke P garagist revisies waar anderen vaak niet willen of kunnen aan beginnen, hij krijgt zelfs blokken opgestuurd vanuit het buitenland …. en hij heeft alles wat je nodig hebt om hem uit te lezen ook…. Toch nog eens vragen aan je garagist of het toch niet in België kan, zal een stuk gemakkelijker zijn om op te volgen….
Succes in elk geval!Verkoper voert de motor naar ginder en bouwt hem nadien terug in.
Klinkt idd positief maar is nog niet afgelopen en idd er zijn hier idd reviseerders genoeg in ons land ! ik zal alleszins toch de nodige bewijslast moeten zien en krijgen dat er aan de motor gewerkt is en er garantie moeten op hebbben.
Sjarels genoeg op de wereld die zogezegd alles kunnen maken of herstellen en dat het voor het prijsverschil zou zijn …? Uurloon zal ginder niet minder zijn dan hier vrees ik. Ik wacht verder af .Dat is wel een raar verhaal…er zijn in België genoeg die Porsche motors reviseren.serge in Merchtem doet niets anders bv. Natuurlijk zullen er in Duitsland genoeg reviseerders zijn maar tijd en export moet toch ook gerekend worden. Of zou het prijsverschil in Duitsland met België zo groot zijn? Alleszins komt er schot in uw zaak en dat is dan weer positief toch…
Ik ben net terug van een weekje vakantie en voor wie interesse heeft in het verhaal….
De laatste vrijdag van maart ben ik terug naar de verkoper gereden omdat hij steeds belooft van me op de hoogte te houden van wanneer de motor zal uitgelezen worden maar geen teken van leven op dat gebied. Wanneer ik zeg dat ik met iemand zal aanwezig zijn die dag die al meer dan 20j onafhankelijk aan Porsches werkt dan is het de week erna van….die man die de motor zou uitlezen wil niet komen omdat hij schrik heeft dat hij zijn job zou verliezen bij een OP dealer !
Nu zou hij de motor binnen steken bij een Duits bedrijf die de motor volledig zal reviseren, sprak ook over iets dat zal aangepast worden …. iets in gietijzer of gietstaal. Ook het IMS-lager zou vernieuwd worden want volgens hem wil hij niet dat ik daar na een paar maand terug zal staan …. ineens een ganse ommezwaai maar we zijn nog zover niet !!
Heel die revisie in Duitsland zou een 3-tal weken duren vooraleer de motor terug in België is. Iemand een idee bij welk bedrijf dit zou kunnen zijn?Zat enige tijd geleden ook zo verwikkeld in een (op kleinere schaal weliswaar) welles-nietes discussie en had hierbij een zeer goede onafhankelijke expert die voor de leasingmaatschappij werkte. Louter facts and figures, geen emotie maar scherpe analyse. Mocht je zo iemand nodig hebben… al is het maar om raad te vragen.
ja kben ook wel benieuwd…
zo’n dingen wil je echt niet meemaken hé, dan heb je eindelijk die jongensdroom en draait hij kapot; Ik heb het ook voorgehad waar de dealer zich van de garantie onderuit aan het lullen was, maar twas gelukkig maar een drukrol en een koelwaterverdeelstuk dus kheb de kost op mij genomen. Een ganse motor is wel een ander verhaal natuurlijk!
succes!
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.