Rit in mineur

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Rit in mineur

  • Maker
    Discussie

  • Benoît
    Deelnemer

      Begin deze week een mooi ritje gemaakt na de 996 4s een paar weken op stal te hebben gezet, heb de motor rustig laten warm lopen. Heb een 100-tal km gereden toen ik na een stop terug huiswaarts ben gereden. Op de snelweg begon er plots iets zacht te trillen achteraan, dacht dat er iets los gekomen was en door de rijwind lag te klapperen. 1km verder begon dat te verergeren en dat de ganse wagen begon te daveren en de waarschuwingslampjes van de motor en olie brandden . Daarna een waarschuwing dat ik me naar de garage moet begeven! Na een goede km verder zat ik op de afrit en is de motor volledig stilgevallen. Ik heb geen olieverlies of lek gezien, koelwater is ook nog ok en zuiver en geen rook opgemerkt.
      In de garage zijn er 3 foutcodes uitgelezen : P 0300, P0304 en P1325 🙄
      Het moet iets zijn met cilinder 4 volgens de garagist.
      Mijn vraag is of er iemand hetzelfde fenomeen al meegemaakt heeft en wat er de oorzaak van was ?
      Hopende op een paar antwoorden,

      Mvg,
      Benoit

    15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 75)
      • Ik vraag het mij ook af, hoe het verhaal nu verder verloopt.
        Veel succes alvast!

        PM

          [hide]en? Al wat meer nieuws? [/hide]

            niet wachten tot dinsdag !! schriftelijk handelen zodat je later bewijs hebt.
            vandaag per email je verzoek om samen met een expert het uitlezen van de motronic te willen bijwonen en er in vermelden dat dit bericht maandag aangetekend bevestigd wordt.
            overweeg ook om de wagen daar weg te halen in afwachting van een definitieve regeling / schriftelijke afspraken over het herstel van de motorschade.

              @ Mark986 hij heeft geen verzekering afgesloten op de wagen want heb het hem letterlijk gevraagd , de wagen is ouder dan 10j en meer dan 100.000km! Mijn rechtsbijstand komt daar niet in tussen (zijn contractuele geschillen ivm garantie en geen ongeval.
              Als ik tegen dinsdag geen nieuws heb van hem neem ik een expertisebureau onder de arm want blijft godverdomme duren.

                Je verzekering contacteren en rechtsbijstand inroepen en meteen via de verzekering een expert inschakelen. Bij het niet willen nakomen van de garantie een geschil starten van ingebrekestelling via de verzekering.
                Niet te braaf wachten, gewoon actie ondernemen.

                Het is nu eenmaal spijtig genoeg geweten dat de blokjes van oa de 996 serie dit kunnen hebben. Overrevs hebben hier eigenlijk geen larie mee te maken. Je kan natuurlijk je motor opblazen maar dan moet er al wel iets meer gebeuren (op circuit in de ankers vliegen en van 5 naar 3 terugschakelen en missen en em in eerste smijten met een clutchdrop….. ni goe…. maar dan stopt het rijden ineens hoor….).

                Dus de handelaar verkoopt een wagen met garantie (wat een verzekering is) op blok, aandrijfas en versnellingsbak. In dit geval is de motor in de soep dus moet ie zijn verzekering aanspreken (als ie het contract tenminste heeft afgesloten op dit ch.nr waar ik stilaan voor vrees en dat ie er daarom onderuit wil). Vraag gewoon bij welke maatschappij hij de garantie heeft afgesloten en dat je verzekering hen wel zal aanschrijven….. Als ie begint te draaien als een tollende tol weet je genoeg en stel hem dan maar al in gebreke……

                  @AmbuRaf, ik heb daar mijn auto enkel gekocht met garantie! Voor het onderhoud ga ik natuurlijk bij een onafhankelijk Porsche specialist omdat zulke mensen idd kennis van zaken hebben van zulke auto’s.

                  Ik heb die kerel gevraagd om me op voorhand te verwittigen wanneer de motor uitgelezen wordt en ik er wil bij zijn ( met iemand met kennis van zaken) … die kerel belt of sms’t me gewoon niet terug ook..is om zot te worden op den duur! :bounce:

                    @ AmbuRaf, ik heb hem daar enkel gekocht maar ik ga bij een onafhankelijk Porsche specialist voor onderhoud omdat ik zowiezo iemand wil die eraan werkt met kennis van zaken.
                    Ik heb daar enkel een jaar garantie en voor de rest wil ik dat die kerel zijn garantie nakomt ! Heb hem zelfs gevraagd om me een paar dagen op voorhand te verwittigen wanneer de uitlening zal gebeier, omdat ik er ook wil bij zijn met iemand die kennis van zeker heeft maar hij vertikt het van me te antwoorden…zegt genoeg met wat ze bezig zijn! Ongeloofelijk

                      Ik dacht dat je er voor circa 10.000 euries (996 & 997) een nieuw blok in hebt hangen …

                        Idd bij tiptronic kan je eigenlijk niets misdoen of het is in koude toestand het ding verkrachten.
                        Ik rij met dezelfde generatie motor gekocht met 70 d km nu 110 d km met buiten onderhoud 0 € kosten. Dus lijkt me een zeer betrouwbare auto.
                        Rijstijl lange ritten in Duitsland, P ritten dus met andere woorden schakelen aan 7200 t/m is de auto niet vreemd. Is idd ook tip tronic.
                        Als je er niet uitraakt rechtsbijstand verzekering….dan komt er wel tegen expertise.
                        Succes.

                          Benoît,

                          een gewone garagist die alle merken doet. Als ik je één ervaring mag delen, laat een auto als een P onderhouden door iemand die daar specialist in is. Ge laat toch ook de melkboer uwe verwarmingsketel niet onderhouden :sarcastisch

                          Als dan jou huis-tuin-keuken garagist iemand erbij haalt die hij kent… tja, da’s een oorlog die je niet kan winnen. Ik zou een 2nd opinion zoeken bij iemand die jou type Porsche van binnen en buiten kent.

                          Ik heb mijn Porsche (911 SC) gekocht en laat hem ook onderhouden door iemand die enkel 356 en 911 van voor het 964 tijdperk doet. Die legt zijn hand op het blok en voelt wat er scheelt… de mijnne loopt al jaren als een zonnetje 😀

                          Just my 50 cts

                          /AmbuRaf

                            hold your horses !!!

                            range 1 is wanneer de begrenzer zijn werk doet
                            range 2 is wanneer de motor in het rood gaat door verkeerd terug te schakelen (dit is haast onmogelijk bij een automatische versnellingsbak)

                            indien er geen range 2 gevallen geregistreerd zijn sedert je de auto bij de handelaar hebt gekocht is er geen reden om geen garantie te geven/krijgen

                              Volgende week wordt motorblok uitgelezen door iemand die hij kent om aan te tonen dat ik de motor over zijn toeren laten draaien heb want het blok van een 996 kan daar niet tegen en ik zou me misschakeld hebben ook…

                              Zorg dat je hier bij bent en neem misschien iemand mee met kennis van zaken! :popcorn:
                              Als er overrevs zijn, zal hij toch moeten aantonen dat die door jou gedaan zijn en niet uit het verleden.

                                Ik dacht dat er alvast bij de tiptronic een begrenzer op zit, alvast voor de 997. Toen ik de aankoopkeuring voor mijn 997 liet doen, vroeg ik nadrukkelijk aan mijn garagist … kijk naar die overrev’s!

                                Die nam mij vriendelijk even apart en sprak de woorden “Sensa, je hebt nog veel te leren, je hebt een tiptronic en er zit een begrenzer op. Je zal straks de testresultaten zien en geen overrev’s ontdekken”. Na een diepe buiging gemaakt te hebben voor zoveel wijze woorden, heb ik mij teruggetrokken uit het gesprek … .

                                Ik duim alvast voor een goede afloop!

                                  Dus Vanaf de motor over de 6700 tr/min is gegaan…geen garantie meer? Zit er daar dan geen begrenzer op ?
                                  Zover heb ik hem nog niet laten gaan maar zit wel met de gebakken peren.

                                    overrevs = omwentelingen boven de toerentalbegrenzer

                                    DME stores number of ignitions over 2 ranges for the 996s and the operating hours of the overrev occurrence.
                                    Ignitions are the firings of the spark plugs. On the 911 because its a six cylinder 4 stroke engine you get 3 ignitions per 1 revolution.

                                    DME has the ability of recording type 1 and type 2 so that the dealers can check easily not only when a type 2 overrev happened.
                                    Type 1 are stored SAME like in 996 meaning that type 1 is very common and every one who hits the rev limiter 6700 RPM while accelerating should have them.
                                    Type 2 are overrevs over 6701 and + and if recorded in dme will probably void your warranty.

                                    [size=2]Notice the section for “Ignitions (Range 1).” This vehicle shows “13958/917h” which means the vehicle has used the rev-limiter for 13,958 ignitions, the last time being at 917 hours. So this indicates the engine was red-lined often and the last time occurred recently since the engine only has 917 hours.
                                    Notice the section for “Ignitions (Range 2).” This vehicle shows “1/48h” which means the vehicle exceeded the red line one time during 48 hours of operation. This is an example of a possible car a Porsche dealer will not perform warranty work on as this metric indicates abuse.[/size]

                                    http://www.durametric.com/PorscheBoxsterOverRevsVideo.aspx

                                  15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 75)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.