Rit in mineur

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Rit in mineur

  • Maker
    Discussie

  • Benoît
    Deelnemer

      Begin deze week een mooi ritje gemaakt na de 996 4s een paar weken op stal te hebben gezet, heb de motor rustig laten warm lopen. Heb een 100-tal km gereden toen ik na een stop terug huiswaarts ben gereden. Op de snelweg begon er plots iets zacht te trillen achteraan, dacht dat er iets los gekomen was en door de rijwind lag te klapperen. 1km verder begon dat te verergeren en dat de ganse wagen begon te daveren en de waarschuwingslampjes van de motor en olie brandden . Daarna een waarschuwing dat ik me naar de garage moet begeven! Na een goede km verder zat ik op de afrit en is de motor volledig stilgevallen. Ik heb geen olieverlies of lek gezien, koelwater is ook nog ok en zuiver en geen rook opgemerkt.
      In de garage zijn er 3 foutcodes uitgelezen : P 0300, P0304 en P1325 🙄
      Het moet iets zijn met cilinder 4 volgens de garagist.
      Mijn vraag is of er iemand hetzelfde fenomeen al meegemaakt heeft en wat er de oorzaak van was ?
      Hopende op een paar antwoorden,

      Mvg,
      Benoit

    15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 75)
      • Deepee, wat zijn overrevs ?
        Hij zal waarschijnlijk een technieker van Porsche laten komen met de nodige aperatuur want is een gewone garage die alle merken verkoopt.
        Als ik dat overzicht bekijk kun je het totaal gedraaide uren zien en bij operating hours counter zie je toch op welk draaiuur een bepaaldeversnelling in overspeed (in het rood) gedraaid heeft, of ben ik verkeerd ?
        Is waarschijnlijk dit dat hij wil zien hé.

          vreemd dat hij zelf wel de foutcodes kan uitlezen maar niet de overrevs.
          op de statistiek van de motronic zie je of de motor heeft gedraaid op bepaalde toerentallen; dit is een voorbeeld van een 997

          Mileage: xxxxx km
          Operating hours counter xx hours
          Number of ignitions at speed > maximum speed, range 1 7540
          Number of ignitions at speed > maximum speed, range 2 1412
          Number of ignitions at speed > maximum speed, range 3 985
          Number of ignitions at speed > maximum speed, range 4 545
          Number of ignitions at speed > maximum speed, range 5 95
          Number of ignitions at speed > maximum speed, range 6 0

          Operating hours counter reading at overspeed, range 1 585.400h
          Operating hours counter reading at overspeed, range 2 585.400h
          Operating hours counter reading at overspeed, range 3 275.600h
          Operating hours counter reading at overspeed, range 4 275.600h
          Operating hours counter reading at overspeed, range 5 75.400h
          Operating hours counter reading at overspeed, range 6 0.00h

            Volgende week wordt motorblok uitgelezen door iemand die hij kent om aan te tonen dat ik de motor over zijn toeren laten draaien heb want het blok van een 996 kan daar niet tegen en ik zou me misschakeld hebben ook…
            Amai wat een reactie om er proberen onderuit te komen 😯
            Hoe de vorige 115000kms ermee gereden zijn kan ik niet achterhalen maar zou volgens de garagist niet boven de 6000tr mogen gaan want dat blok,kan er niet tegen !? Nog iemand zulke praat gehoord ? :popcorn:

              Nee, bij mij was het mijn dagelijkse auto, een VW Passat.

                @ Jorge, dat waren net dezelfde woorden die een onafhankelijke Porsche specialist me zei ! Ben eens benieuwd wat meneer de garagist zal zeggen als hij morgenavond terug is?
                5000€ …voor een 996 3.6 blok?

                  Dat zijn geen leuke momenten. Ik heb het enkele jaren terug ook voorgehad met mijn daily. Bij mij was er een gat met een diameter van ongeveer 5-6 cm in mijn motor 😯
                  Ik heb naar garantie mogen fluiten…. Andere (gebruikte) motor met lage kmstand moeten plaatsen, prijskaartje € 5000,00 👿
                  Commentaar van de garage: Ja dat type van blok is niet erg sterk…
                  Ik wil je niet ontmoedigen, maar het is jammer genoeg de realiteit. In ieder geval het beste toegewenst!

                    Ben vandaag eens naar de garage gereden, motorblok,stond op de grond !
                    Ik vroeg aan een technieker wat er mis was want was vorige week volgens de garagist enkel de nokkenas sensor die kapot zou zijn, die antwoordde dat de drijfstang van cilinder 1 gebroken is en gans het blok inwendig naar de kl**ten is en naar het stort mag gevoerd worden !! Ik zou het blok opgeblazen hebben zei hij doodleuk 😯 ruzie
                    Ben nu echt eens benieuwd hoe mijn ‘jaar garantie op de motor’ zal aflopen na 8 maanden en 7500km ermee gereden te hebben ! Vrees het ergste dat ik voor alle kosten zal mogen opdraaien !

                      Hoop het ook maar twijfel er ferm aan en ben er niet echt gerust in

                        hopelijk is het enkel maar dat

                          Vandaag nog eens tot bij de garagist gereden, volgens hem zou de sensor van de nokkenas defect zijn en is at de oorzaak van alle ellende 🙄 !
                          Zijn er leden waarbij deze ook vervangen is?

                            Oei, dat is niet leuk! Laten we hopen dat het nog meevalt….

                              Hoop het ook maar zie het somber in, heb er amper 7000kms met gereden ! 😐
                              Eens zien of dat jaartje garantie dat de garage op papier gezet heeft ook van tel zal zijn voor alle schade? :think:
                              Ik zat op de snelweg en ineens ergens stoppen lukt echt niet hoor, eer je bekomen bent van wat is er aan de hand ben je al een km verder, weliswaar zonder gas te geven.

                                Pfoe, het is te hopen dat het een ander verhaal is dan dat van Bert V. Alleszins zou ik volgende keer als al je lampjes aan gaan en de hele auto davert, absoluut geen km meer verder rijden….

                                  foutcodes
                                  P0300 Misfire Damaging to Catalytic Converter
                                  P0304 Misfire, Cylinder 4, Damaging to Catalytic Converter
                                  P1325 Camshaft Adjustment, Bank 2 – Signal Implausible KLIK

                                    Lijkt mij sterk op onderstaande verhaal :popcorn:
                                    https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=26574

                                  15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 75)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.