Ruitenwisser interval doet het niet

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Ruitenwisser interval doet het niet

  • Maker
    Discussie
  • De ruitenwisserinterval op mijn elver doet het niet. Als ik aan het knopje draai gebeurd er niets.
    Ook heb ik een probleem met de ruitenwissers: die stoppen waar ik ze afzet.
    maw die keren niet terug naar hun ruststand.
    ( ben ondertussen al goed geworden om ze op de juiste plaats stil te leggen 😉 maar handig is anders)

    Ik vermoed dat deze 2 problemen samenhangen en mijn ruitenwisser-relay defect is.

    Zit die relay achter de intervalknop of hebben ze die ergens anders verstopt ?

    Volgens de rode Haynes boek p206 in de kofferruimte naast de pinkerdoos maar bij mij dus niet.

    Iemand suggesties ?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 43)
  • Wim

      Prima dat het opgelost is op die manier, is soms maar een kleinigheid.
      Maar de mijne was toen echt overleden.

        Probleem opgelost door de potmeter even open te maken en een welness badje contactspray te geven 😀

        Gisteren avond nog gelezen op het pelican forum; Our old Porsche electronics arn’t that bad ! They just need a bit of cleaning from time 2 time.

        Weer 150 eurokes uitgespaart… misschien eens mee spelen op de beurs 😆

        Geert.

        Wim

          Ben het helemaal eens met je gedachte, heb n.l hetzelfde meegemaakt, en was inderdaad de potmeter.

            Even deze topic terug wakker maken.

            Vorige donderdag in de regen gereden met de 78er SC. Ruitenwissers werken normaal maar, stand 1 en 2 gaan ze coninue op dezelfde snelheid. Stand 3 gaan ze sneller.

            De potmeter geeft geen invloed op de snelheid, er is dus geen interval.
            Ik denk dat de 1ste stand de interval stand is en dan de snelheid geregeld kan worden via de potmeter ❓

            Iemand een idee, ikzelf verdenk de potmeter het meest….

            groeten

            Geert.

              Den boel hangt er eindelijk tegen. ‘k heb er eindelijk eens tijd voor gehad om er bezig aan te zijn.. 🙁

              Mijn bevindingen zijn:
              1) ni simpel dat er in te krijgen, zeker niet als je het niet helemaal demonteerd omdat de buitenkant nog goed is.
              2) lederen bekleding was niet zo’n goede keuze, want bij het bij elkaar plooien van het dak, schuren de baren over het leder, voorlopig heb ik dit opgelost met vilt op de baren te plakken. Dus een stoffe bekleding had mss beter geweest..

              Nu ga’k de ijzeren baren nog terug spuiten, want die zijn helemaal gecorrodeerd van het vocht.

              Foto’s will be available soon 8)

                Om hetgeen te doen wat ze in die link doen, moet je de volledige dakbekleding lossnijden en die is bij mij nog goed. Ik ga gewoon mijn dak wat corrigereren en m’n binnenbekleding aanpassen. Het exterieur blijf ik zo goed als af.

                Ik ga er ook voor zorgen dat die ijzeren baren langs de zijkant, die toch wel de binnenkant wat ontsieren, weggewerkt zijn.

                Foto’s volgen nog bij latere werkzaamheden, eerst binnenbekleding gaan kopen 😉

                  T-911,

                  Heb je reeds al eens naar de volgende link gekeken vooralleer je er aan begint ?

                  http://www.pelicanparts.com/techarticles/911_targa_top_recover/911_targa_top_recover.htm

                  Ik ben ook geintresseerd in het eind resultaat, en hoe je er dan aan gekomen bent (liefst met zoveel mogelijk foto’s, goed voor een topic onder restauratie 😀 ), ik zou dit dan ook wel eens willen uitproberen.

                  Veel succes gewenst.

                  Peter

                    [quote=”Lou”:gtqwvh4e]
                    Succes er mee! Dit wil ik wel es komen bekijken als het klaar is.[/quote]

                    Ja, ‘t is ni zo simpel. Wat die ijzeren baren langs de zijkant zijn volledig gecorrodeerd en wit aangeslagen. En de rest van het dak was volledig voorzien van oude verharde ontbindende lijm..

                    Ik heb wel al iets in m’n hoofd om da volledig weg te werken. Maar ik zit wat in de rats met het nut van die mouche en jutten zakken tussen de ijzeren plaatjes en de eigenlijke buitenbekleding van het dak.

                    Als er iemand nog extra suggesties heeft.. 💡

                    [quote=”stefx911″:gtqwvh4e]Het is niet omdat het een oude wagen is dat niet alles mag en kan werken hé
                    Ik heb graag dat alles tip-top in orde is en ook werkt.

                    Voor dit probleem te verhelpen heb je nu al wel een goede handleiding hier staan hé.
                    [/quote]
                    Ja ok, maar dan moet je wel eerst beseffen dat het stuk is hé 8)

                    Eerst m’n onderhoud en targadak, dan de ruitewissers!

                      [quote=”T-911″:25jhdjzu]Mmm.. ik heb ook dat probleem ..
                      Ik dacht dat da bij die oude wagens altijd zo was.. 😳

                      Nog iets da’k kan gaan fixen dus.. [/quote]

                      Het is niet omdat het een oude wagen is dat niet alles mag en kan werken hé 😉
                      Ik heb graag dat alles tip-top in orde is en ook werkt.

                      Voor dit probleem te verhelpen heb je nu al wel een goede handleiding hier staan hé.

                      Succes…

                      Lou

                        [quote=”T-911″:hqi4gnw8]Maar ‘k ben nu eerst begonnen met m’n targadak te bekleden, en onder de bekleding ist nogal vrij messy JAK[/quote]

                        Succes er mee! Dit wil ik wel es komen bekijken als het klaar is.

                          Mmm.. ik heb ook dat probleem ..
                          Ik dacht dat da bij die oude wagens altijd zo was.. 😳

                          Nog iets da’k kan gaan fixen dus..

                          Maar ‘k ben nu eerst begonnen met m’n targadak te bekleden, en onder de bekleding ist nogal vrij messy JAK

                          WB

                            Goed gedaan, nog veel plezier met je elver. Ooit koop ik er mij ook terug eentje.

                              [quote=”stefx911″:zznqh23w]Nulstand perfect goed gekregen ! 😀 [/quote]

                              😀 D D

                                Nulstand perfect goed gekregen ! 😀

                                  Door het gefriemel in het dashboard was er dus nog een ficheke losgekomen dat zorgde voor de traagste stand.

                                  Nu werkt alles zoals het moet. Heb voor alle zekerheid ee zekering tussen mijn overbrugging gezet, je weet maar nooit hé.

                                  Ben nu bezig de nulstand goed te zetten, leuk jobke 😉

                                  De koffer van een elver is toch wel hard om in te liggen hoor 😆

                                  RSR en Autosdekens: jullie zijn alvast heel hard bedankt voor de uitleg en de tips !

                                  IDD vreemd dat die nulstand niet meer goed stond, heel het ruitenwissermechanisme is nog zeer zuiver en loopt zoals het moet: zeer vlot.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 43)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.