Ruithefmechanisme los van ruit?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Ruithefmechanisme los van ruit?

  • Maker
    Discussie
  • Ooit zei me iemand, dat je met een oldtimer wel altijd ergens een probleem(pje) hebt… straks moet ik hem nog geloven….:respect2:

    Vandaag nieuw probleempje ontdekt.
    Tijdens de voorbereiding voor een uitstapje, wil ik mijn elektrische raam openen. Ik hoor de motor van de raamopener draaien, maar het glas beweegt niet mee…:bounce:
    Manueel even geholpen en ruit blijkt niet meer vast te zitten aan het mechanisme… ik kan de ruit gewoon naar beneden en naar boven heffen… zonder de minste weerstand (gelukkig spannen de rubbers nog een beetje om te verhinderen dat het glas in de deur valt.

    Omgekeerd als ik het mechanisme bedien met de schakelaars, hoor ik de motor draaien… zowel ‘op’ als ‘neer’, maar het glas wordt niet mee genomen.

    Is dit een vaak voorkomend probleem?
    Wat is de meest voor de hand liggende reden?
    Als het in de planning past ga ik komend weekend de deurbekleding demonteren om eens binnen in de deur te kunnen kijken…
    Iemand tips?

    Uiteraard is de rit niet doorgegaan, ergens parkeren met een open ruit is een beetje een uitnodiging hé….:oops:

    Ter info, 911 3.2 1987 Coupé, elektrische ruiten, geen centrale vergrendeling.

    Bedankt voor de tips!:up:

    Groetjes,
    Bollocks

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • 123

      een Porsche zonder stickers op de kleine achter venstertjes, dat hoort niet.

      Weltmeister stickers links
      deze rechts.

      ik neem ze inside the window , dan heb je er geen last mee in het poetsen.. en vergaan ze niet.

      0

        :happy: :happy: :happy: :happy:

        tja, wil hem eigenlijk zo sticker vrij mogelijk houden, maar dit is een twijfelaartje…. :think:

        0
        123

            Blijkt te werken!
            Vandaag toertje gereden en intussen met ruit gespeeld… toch een 50tal keer open en toe gedaan, en blijft werken…

            :happydance:

            0

              @Marc356,
              Bedankt voor de informatie, klopt inderdaad! Tec7 is niet de beste oplossing in dit geval!
              Ik weet niet waar je 35 jaar ervaring mee hebt, maar toch iets meer uitleg voor de leken… en ter info, silicone is ook niet de oplossing 😉

              ik heb 14 jaar voor een van de grootste lijm- en kitfabrikanten van Europa gewerkt (als technisch sales adviseur, expertises en opleiding), zowel acrylaat, silicone, siloxaan, MS, Hybride MS, PU kitten voor automotive en industrie, zelfs aero en ruimtevaart toepassingen…. (lijmen, kitten, schuimen, technische aerosols en verwerkingsgereedschap)
              En dat is net zoals je zelf aangeeft de reden waarom ik geen Tec7 zal gebruiken voor deze toepassing. Met een trekkracht van ongeveer 32kg/cm² en een High Modulus hardheid, is dat een lijm die niet veel beweging toe laat, enkel een beetje uitzettingsbeweging. Vandaar ook mijn uitspraak van ‘zo definitief’

              Als ik de ruit al zal moeten lijmen in de rail, (vermoed van niet, ik heb hopelijk een tussenoplossing gevonden) zal het met een Hybride of een PU Mid Modulus zijn, oa ook gebruikt voor carrosserie verlijming voor bv uitbouw, spoilers, sideskirts enz maar ook mobilhomes en zelfs vrachtwagens (vooral koelwagens).

              Groot voordeel is dat je met het gebruik van dat type kit geen problemen krijgt bij eventuele latere carrosseriewerken… laat in de omgeving van een carrosseriebedrijf of een spuitcabine het woord “silicone” vallen, en ze dragen je buiten met een “CBRN interventieteam” van de Civiele Bescherming…

              SILICONE nooit gebruiken bij een wagen! Zelfs de beglazingsvoegen en lijm (voorruit en achterruit) zijn Hybride MS of PU, juist om problemen te voorkomen! Is trouwens ook de reden waarom je beter geen wax op basis van silicone gebruikt….(silicone in zijn pure vorm is een olie!)

              Soit, we wijken af van het onderwerp….

              Morgen meer info over het resultaat….

              0

                Beste, TEC 7 is een soort lijm, dat al het droogt zeer snel hard word en dat is goed voor elementen die niet meer moeten bewegen, vast is vast punt . Voor delen die een beetje moeten kunnen bewegen of uitzetten gebruik gewoon silicone ,duurt iets langer eer het droog is maar blijft jaren goed. Geloof mij maar, beter koop en ik heb meer dan 35 jaar ervaring .

                0

                  eerste poging mislukt!:(
                  glas blijft niet tussen de rubber van de houder zitten, teflon doet wel zijn werk, want de ruit blijft niet meer vanzelf omhoog…. (nu heb ik dus hulp nodig om de ruit omhoog te houden…. 🙄 )

                  nu tussenoplossing geprobeerd, houder grondig ontvet, rubber ontvet en glas goed ontvet, vervolgens rubber ingespoten met ‘lijmspray’, laten drogen en een tweede laag erop, ook in de houder wat lijm gespoten, even laten drogen en samengesteld.
                  Vervolgens nieuwe lijm in de rubber, met 10′ tussentijd, 4 nieuwe lagen lijm en vervolgens de ruit er in geduwd.
                  Na 30′ wachten een eerste poging, en die lijkt te lukken…. :happydance: :happydance: :happydance:

                  Nu nachtje laten drogen, opnieuw uitproberen en als alles ok is, terug monteren van onderdelen…
                  en dan kunnen we weer rijden! :driver:

                  Weer iets bijgeleerd en een probleem minder….:up:

                  Aan een oldie heb je inderdaad altijd wel iets te doen, maar het plezier van het op te lossen is al even fijn als er mee rijden…. :drink:

                  0

                    Eerste poging: ik ga de houder iets versmallen en proberen de ruit met de rubber er in te krijgen, desnoods met een beetje silicone spray om gemakkelijker in te glijden, vervolgens de raamgeleiders links en rechts (de verticale) beter laten glijden met droge teflonspray en dan uit proberen….

                    indien dat niet werkt zal er toch gelijmd worden….niet de volledige lengte, maar met dotten, zo blijft er beweging mogelijk, trillingsopvang en als ze ooit moet gedemonteerd worden, zijn het slechts enkele lastige stukken…
                    (geloof me, ik heb jaren in die sector gewerkt, een ‘volbad verlijming met MS polymeer’ wil je niet los moeten maken….:think:

                    Ik hou jullie op de hoogte,

                    Bedankt voor de hulp en de goede raad!

                    0
                    123

                      ik denk dat ze oorspronkelijke iets nauwer gepast waren met lijm er tussen.
                      Ik denk dat in dit geval tec7 mag, definitief is prima voor een raam.

                      als je ruit ooit breekt haal je de resten er wel weer uit met een goed stanleymes.
                      Kga niet zeggen dat er niks te vloeken zal zijn op dat moment, maar goed, liever dat dan een raam dat rammelt en om de haverklap weer los komt.

                      0

                        Dat kan ik niet ontkennen, heb vroeger gewerkt voor de fabriek die dat produceerde voor hen….
                        is een oplossing, maar zo zal het wel niet geweest zijn….

                        Bestaan er klemmetjes of zo om dat glas te fixeren? Vind het nergens terug noch in werkplaatsmanual npch op websites zoals RP, VK, …
                        Tec7 is zo ‘definitief’….

                        0

                          plakt goed ook

                          0
                          123

                            lol, de tec 7 comments hebben mekaar gekruist 😀

                            0
                            123

                              die dragers, geen idee voor de oudjes

                              een soort tec7 of iets anders en er in plakken?

                              0

                                Vroeger eens opgelost door vast te kleven met tex 7
                                Nooit meer problemen mee gehad

                                0

                                  @vandamme,
                                  bedankt voor je reactie, kon niet wachten tot morgen, en ben er aan begonnen… paneel er mooi af gekregen en vastgesteld dat het niet de eerste keer is dat het paneel er af komt… plastiek is met stukjes ductape vastgeplakt… kan me niet voorstellen dat dit origineel zo is…

                                  ter zake, ruitmechanisme werkt perfect, geen gebroken rollers of rivetten, een veel simpeler probleem… het glas is los gekomen uit de glashouder….

                                  Ruit er terug in gestoken, ruit toe gedaan, werkt perfect…
                                  ruit weer open doen… en glas komt weer los… blijft niet in de glasdrager zitten…

                                  Hoe kan ik dit terug ‘vast’ maken?

                                  Staan de zijkanten van die drager altijd zo ‘open’? precies of deze zijn ooit verwrongen geweest? Bovenaan foto hoekje geplooit en onderkand vrij brede opening… hier kan een ruit nooit in spannen….

                                  0
                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.