- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 1 maand geleden door .
-
Discussie
-
4 oktober 2019 om 13:07
Uit alle informatie welke ik ingewonnen heb blijkt dat ethanol eigenlijk niet zo goed is voor de motor, leidingen, e.d. van oldtimers (< 2000). Vandaar het advies om E5 (Euro 98) met maximum 5 % (bio-)ethanol te tanken i.p.v. E10 (Euro 95) met maximum 10 % (bio-)ethanol. V POWER van Shell zou geen ethanol bevatten, dacht daarom om V POWER te tanken (Porsche 964 van 1991). Het prijsverschil maakt weinig uit gezien ik er toch maar zo'n 2.000 km. per jaar mee rij. Ik las nu echter onderstaande artikel en vraag mij of ik niet verkeerd zou doen terwijl ik juist het beste wil. Porsche club Nederland (http://content.us.porsche-clubs.porsche.com/porscheclubs/klassieke-porsche-911-en-912-club/pc_main.nsf/web/6574B9A47E11B5AAC12576F80034F505) :
"[i]Toevoegen van Ethanol veroorzaakt een verhoging van de dampspanning waardoor eerder het zogenaamde “Vapor Lock” optreedt. Hierdoor krijg je dampbellen in brandstofleidingen, de carburator of het injectie systeem. Door Vapor Lock wil de motor warm niet starten. Het probleem wordt groter in de bergen door de lagere luchtdruk. Een oplossing hiervoor is 0,1 tot 0,2% Aceton bij te mengen bij de benzine waardoor de oppervlaktespanning weer omlaag gaat. Nadeel hiervan is weer het mogelijk oplossen van rubber en kunststoffen. Het voordeel is een lager brandstofverbruik. Sommige beweren dat dit het geheim van Shell V-power benzine en diesel is, waarbij opgemerkt dat bij diesel minder Aceton gebruikt wordt. Overigens kan ik dit niet met zekerheid zeggen want “ik ben klein en Shell is erg groot (en machtig)”. Let overigens op dat winterbenzine meer vluchtige delen bevat dan zomerbenzine. Witte pompen maken winterbenzine zomers op en kunnen dus sneller Vapor Lock veroorzaken. De mate van vluchtige delen is trouwens wettelijk geregeld, modernere motoren mogen ook geen ontluchting meer naar buiten hebben.
...
Samenvattend
Als stappenplan adviseer ik achtereenvolgens:
...
5. V-power benzine mag niet in alle Porsche’s worden gebruikt; ..."[/i]
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.