Shell V POWER (zonder ethanol): zin of onzin?

Home Forum Porsche Talk Shell V POWER (zonder ethanol): zin of onzin?

  • Maker
    Discussie
  • Uit alle informatie welke ik ingewonnen heb blijkt dat ethanol eigenlijk niet zo goed is voor de motor, leidingen, e.d. van oldtimers (< 2000). Vandaar het advies om E5 (Euro 98) met maximum 5 % (bio-)ethanol te tanken i.p.v. E10 (Euro 95) met maximum 10 % (bio-)ethanol. V POWER van Shell zou geen ethanol bevatten, dacht daarom om V POWER te tanken (Porsche 964 van 1991). Het prijsverschil maakt weinig uit gezien ik er toch maar zo'n 2.000 km. per jaar mee rij. Ik las nu echter onderstaande artikel en vraag mij of ik niet verkeerd zou doen terwijl ik juist het beste wil. Porsche club Nederland (http://content.us.porsche-clubs.porsche.com/porscheclubs/klassieke-porsche-911-en-912-club/pc_main.nsf/web/6574B9A47E11B5AAC12576F80034F505) :

    "[i]Toevoegen van Ethanol veroorzaakt een verhoging van de dampspanning waardoor eerder het zogenaamde “Vapor Lock” optreedt. Hierdoor krijg je dampbellen in brandstofleidingen, de carburator of het injectie systeem. Door Vapor Lock wil de motor warm niet starten. Het probleem wordt groter in de bergen door de lagere luchtdruk. Een oplossing hiervoor is 0,1 tot 0,2% Aceton bij te mengen bij de benzine waardoor de oppervlaktespanning weer omlaag gaat. Nadeel hiervan is weer het mogelijk oplossen van rubber en kunststoffen. Het voordeel is een lager brandstofverbruik. Sommige beweren dat dit het geheim van Shell V-power benzine en diesel is, waarbij opgemerkt dat bij diesel minder Aceton gebruikt wordt. Overigens kan ik dit niet met zekerheid zeggen want “ik ben klein en Shell is erg groot (en machtig)”. Let overigens op dat winterbenzine meer vluchtige delen bevat dan zomerbenzine. Witte pompen maken winterbenzine zomers op en kunnen dus sneller Vapor Lock veroorzaken. De mate van vluchtige delen is trouwens wettelijk geregeld, modernere motoren mogen ook geen ontluchting meer naar buiten hebben.
    ...
    Samenvattend
    Als stappenplan adviseer ik achtereenvolgens:
    ...
    5. V-power benzine mag niet in alle Porsche’s worden gebruikt; ..."[/i]

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
    • Heb het vandaag ook gevraagd (octaangehalte en ethanolvrij) en onmiddellijk reactie :

      “Shell V-power heeft inderdaad een octaangetal van 98 en is in België, Nederland en Duitsland (niet in Frankrijk) bio-ethanol vrij”

      123

        aah ze hebben het nu concreet op hun website gezet..
        toen ik het in 2018 vroeg zeiden ze het is E5, dus wettelijk kan er in zitten.. maar we doen het niet.

        mijn reactie was

        “wel 1 opmerking

        Als er later plots wel ethanol in komt, gaan wij het als klant dus niet weten.
        Misschien kan Shell hier marketing op doen,
        “Vpower 98, Zonder Ethanol in Belgie.”

        Dan overtref je die wettelijke sticker met een commitment naar de klant toe.

        Is een verkoops argument dat jullie onderscheid van de rest , want alle oldtimers willen die ethanol net niet. Dus het is een meerwaarde.

        mvg,
        Stijn”

          Volgens https://www.shell.be/nl_be/motorists/shell-fuels.html :

          De Shell brandstoffen in België worden aangeduid met de volgende CEN labels:
          ◾EuroSuper 95 – E10
          ◾Shell V-Power – E5 (Echter in Shell V-Power zit geen bio-ethanol)
          ◾Diesel – B7
          ◾Shell V-Power Diesel – B7

            Ah, interessant onderwerp mannen. Had daar niet bij stilgestaan dat er misschien nog wel eens iets zou kunnen bestaan zonder die bioethanol rommel. Thx !

              Bedankt. Ben ook overtuigd dat die ethanol niet deugd, dan schakel ik over op V POWER.

              123

                Ik heb Shell zelf gevraagd of er ethanol in zit, ze beweren bij hoog en bij laag dat er in Vpower98 , geen ethanol zit.

                En das voldoende voor mij, want ik wil geen corrosieve, vocht aantrekkende rommel in mijn tank.

                Voor de rest begrijp ik je vraag niet goed, want je zegt eerst ” ik hoor dat ethanol niet goed is” wat klopt

                Wat ze voor de rest in dat artikel vertellen, Dat V-Power niet in elke Porsche zou mogen.. Daar zijn ze toch echt niet onderbouwend bezig.
                Op wat zou die stelling gebaseerd zijn? Dat kaderen ze niet echt goed.

                Artikel probeert iets te veel breed spectrum uitleg te geven, met dan nog te veel detail, waardoor het verwarrend overkomt.

                Het enige dat ik me kan inbeelden, en wat in zelfde paragraaf vermeld wordt, is dat het loodvrije benzine is, en dat werkt niet op een oude 356 met originele klepzittingen… Maar goed op een 964 is dat hoedan ook niet relevant.
                Vapor lock ga jij normaal ook niet rap zien, want je hebt EFI injectie, en als die in orde is ga je daar niet echt vapor lock mee krijgen.. je hebt een fuel rail en injectoren, geen carburateur of CIS injectie.

                Tank jij maar mooi die Vpower, das goei peut.
                En rij eens wat meer met je Porsche, zal ie deugd van hebben.. jij ook

              6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.