Spoiler gaat niet omlaag

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 Spoiler gaat niet omlaag

• Maker
    Discussie
  • Een vraagje.
    Mijn spoiler gaat netjes omhoog bij, ik dacht, 80 kph.
    Alleen gaat niet altijd terug naar beneden als ik terug onder die snelheid ga of zelfs niet als ik stop.
    Ik kan em wel zonder probleem omlaag doen mat het knopje dat in de motorkap zit. ( bouwjaar ’89)

Iemand een idee hoe dit komt en hoe het kan verholpen worden?

Alvast bedankt.
    G.

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
    • [quote=”-Glenn-” post=174060]Ik kan em perfect omhoog doen.[/quote]Das het belangrijkste 😉

Prachtig, hier ga ik zeker iets aan hebben.
        Maar 1ste, aangezien ik net men nrplaat heb, rondtoeren. 🙂

Alvast bedankt.
        G.

[video width=425 height=344 type=youtube]V70AIBJJcVk[/video]

kijk eens naar de fragmenten op volgende tijdstippen:
          12:19 de spoiler veert open bij het sluiten van de motorklep
          27:49 vanaf hier gaat het over het spoilermechanisme
          29:30 vanaf hier wordt het mechanisme uitgelegd en gedemonteerd
          30:01 hier worden de bewuste micro-switches besproken

die topic op PFNL gaat specifiek over een boxster, ik herkende mijn bijdrage in de thread. dan is deze relevanter denk ik
            volgens mijn werkplaatshandboek van de 993 (heel vergelijkbaar met de 964) kan de storing zitten in de afstelling van de 2 micro switches (nrs 27 en 37 op bijgaand schema) die ingedrukt worden bij het bereiken van begin- en eindpunt van de spoiler.

ik verdenk eerder dat door slijtage van het tandwiel en/of scharnieren de spoiler niet meer helemaal omhoog gaat (via de snelheidspuls), de micro-switch niet ingedrukt wordt op de eindstand en daardoor ook niet meer automatisch naar beneden gaat; maar wel manueel met de schakelaar op het dashbord kan ingetrokken worden.
            ik heb een exploded view aangehecht en de onderdeelnrs gemarkeerd die in de beschrijving staan voor de afstelling.

controleer het tandwiel in de vorm van een halve maan op slijtage en probeer eens om de switch op de eindstand vroeger af te stellen (spoiler gaat iets minder hoog open) om te kijken of dan alles wel werkt.

wanneer het probleem daarmee niet opgelost is, dan kan de oorzaak nog zitten in de stuurunit (relais) die onderaan het dashbord zit aan het voeteneind van de passagierskant. da’s wel een prijzig onderdeel om te vervangen met veel porschetaks.

als ik het goed heb was er ook zo’n probleem met de spoiler van de 993 targa op wheeler dealers en is er daar een fragment van in het filmpje te zien. we zoeken het dus even op.

Attachments:
            • achterspoiler993afstelling.jpg
            • achterspoiler993.jpg

Niemand een idee? Mij lijkt het ergens elektronisch.
                Ik kan em perfect omhoog en omlaag doen met het knopje on de motorkap.
                Dus hij mist ergens een melding (sensor?) om terug naar beneden te gaan?

Iemand een idee waar ik kan gaan zoeken?

G.

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.