Staartlastig

Home Forum Zeverhoekje Staartlastig

  • Maker
    Discussie
  • Oudere 911’en hebben de reputatie om staartlastig te zijn. Het zou bvb niet aan te raden zijn om in een bocht zijn gas te lossen. Nochtans kan het zijn dat je in een bocht niet anders kan dan je gas te lossen of zelfs te remmen. Ik stel mij daar wel vragen over met mijn 911 2.7 uit 1976, die ik in het voorjaar zal inschrijven. Komt dat enkel voor bij hogere snelheden, of ook bij gewone snelheden, komt dat enkel voor bij nat wegdek, welke factoren spelen een rol? Iemand daar ervaring mee?

11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
    • De 996 4S van de schoonvader is echt een machine die mij veel vertrouwen geeft op de weg. Ik voel mij er zelfs een stuk beter in dan mijn WRX STI, die heel ‘onverwachts’ uit de hoek kon komen.
      De 996 laat mij aanvoelen wanneer ik de limiet bereik en ga ik erover dan draai ik (bewust) eventjes rond 😉
      Met de 964 had ik in het begin wat (veel 😳 ) schrik omwille van de ‘wilde’ verhalen. De ‘wilde’ verhalen zijn bij vochtige wegdek zeker gegrond zodoende dat ik ‘opa-gewijs’ rondrij bij het minste spatje regen.
      In het droge daarintegen vind ik dat 964 rijdt zoals een sportwagen zou moeten rijden. Levendig 😀 . Ik ben geen toprijder maar kan de auto wel mooi in een bocht plaatsen.
      Het enige waar ik wat minder vertrouwen in heb is het nemen van een afrit. De combinatie van een hoge snelheid en het ‘afdraaien’ maakt de staart bijzonder levendig (je voelt dat achterste lichtjes weg en weer gaan 😐 ).
      Eérst goed afremmen en dan aan het stuurtje draaien 😉 lijkt mij het veiligst.

      PB

        it’s all in the mind…

          Die Elf ligt 300x strakker op de weg (in de bocht) dan ik met welke auto dan ook (en dat zijn er niet zoveel) heb mogen ervaren. Zelfs m’n bmw’ke is maar een slap dingetje als je net in de strakke Elf gereden hebt …

          Maaruh, er zijn omstandigheden dat ik liever in welke andere auto dan ook zit dan in de Elf … (m.n. als het plenst)

            Staartlastig 😈 noem het gewoon “Tailhappy” :up:

              [quote=PatrickB]Bij het motorrijden pas ik dit vaak toe om de achterkant even te laten kwispelen vlak voor een bocht, best klote om te zien als je der vlak achter zit. :first:[/quote]

                Of boek een half uur rijles bij Wim … :mrgreen:

                Ik dacht dat je traag door de bocht moest wegens angst voor een zwieper maar het is eigenlijk omgekeerd : dat een goed afgestelde 911 toch veel grip heeft en harder door de bocht kan dan je denkt, natuurlijk zoals wim zegt moet je er met constante snelheid door en daar ligt net de kunst om je grens net wat verder te leggen en niet bang te zijn

                Wim

                  Een 911 is niet staartlastig hoor, maar wordt hij door de bestuurder 💡

                  Het grote punt bij Porsche is dat je van te voren moet inschatten hoe de bocht loopt en met wat voor snelheid je de bocht kan nemen.
                  Dan komt het cruciale moment dat je dus in de bocht niks meer moet doen maar de auto moert laten lopen, en dit zeker op hoge snelheid.
                  Ga je dan met de voet van het gas, kun je er donder op zeggen dat je hem kwijt bent en hopen dat je niks gaar raken. 😉
                  Kun je de bocht met meer snelheid nemen kun je lichtjes ga bij geven maar niet ineens, want dan heb je ook kans dat hij achter weg is.
                  Belangrijkste is om dit onder de knie te krijgen, en sluit mij daarom aan bij al eerder gegeven antwoorden hier, ga eens op cursus met je eigen Porsche en leer wat en hoe hij reageert.

                  En dat je met een Porsche hard door de bocht kan op de goede manier, dat weet Eric wel toen hij met mij meereed. :happy:

                    bovendien is het dan ook telkens anders als van DD naar P overstapt: voorwielaandrijving – achterwielaandrijving – overstuur – onderstuur – full slide;
                    allemaal verschillende reflexen en technieken die je onder de knie zou moeten hebben en blijven onderhouden …
                    voor een opdracht vorig jaar nog een halve dag slipcursus “moeten” volgen 😀 . als beginner zijn er vaak eerst verkeerde gewoontes af te leren en dan pas nieuwe technieken aanleren 😳

                      Wijze woorden van Peter Targa 84, wijze beslissing van PDS en de andere om de rijvaardigheden op peil te houden.

                      Het beste wat je kan doen Peter993 : een rijcursus. Dit kan je niet leren van op papier of vanop het forum, dit kan je alleen maar leren uit de praktijk. Kijken waar je heen wil en je handen sturen wel vanzelf naardaar. Ik weet het nog wel, maar moet eigenlijk ook terug op cursus. :salut:

                      En eigenlijk zou iedereen die zij rijbewijs heeft om de paar jaar die cursus moeten gaan volgen!!!

                      XXX

                        Vraag het even aan DPS, die heeft daar ervaring mee.
                        Achteraan wat uitbreken = zeker geen gas los laten dus maar gelijk in een driftje gooien. Zeker na die les dat hij kort geleden genomen heeft 🙄

                        PB

                          Kort door den bocht genomen, bij gas geven duw je je kont naar beneden > druk op je achterwielen.
                          Gas lossen en remmen verzet het gewicht zich naar je voorwielen > kwispelen van je staart. 😎

                          Maar zoals ik als zei, da’s heel kort door de bocht genomen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

                          Bij het motorrijden pas ik dit vaak toe om de achterkant even te laten kwispelen vlak voor een bocht, best klote om te zien als je der vlak achter zit. :first:

                        11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.