Start- en rijproblemen 3.2 1985

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Start- en rijproblemen 3.2 1985

  • Maker
    Discussie
  • hallo,

    in 2014 heb ik vrij impulsief een 3.2 van 1985 gekocht. Ik had er enkele voor mijn neus laten voorbijgaan, waarna ik nogal voortvarend besliste “de volgende is de mijne”. Dat is ook zo uitgedraaid: een lichtgrijze Targa afkomstig van een regio ten zuiden van Parijs. De verkoper was een gepensioneerde immo-makerlaar die ooit rally’s gereden had. De man was duidelijk vertrouwd met luchtgekoelde Porsches en amuseerde zich nu met het opkopen van 3.2’s in Frankrijk.

    Al bij al is die impulsieve aankoop tot hiertoe vrij goed meegevallen. Groot onheil bleef me gespaard. Er waren wel wat “prullaria” zoals verstopte remleidingen, condenswater in de benzinetank, een kapotgesprongen tandwieltje in de dagteller, defecte schakelaar voor groot/kleinlicht, enz… Tot hiertoe lukte het, met behulp van fora, mijn plan te trekken. Laatst was het weer prijs. Na een clubrit die eindigde in de regen stond het paard enige tijd aan de kant. Resultaat bij een volgende geplande rit: demarreren maar niet starten. Geen ontsteking, wel benzine.  DME-relais gewisseld, bobine bekeken, zonder resultaat. Mijn verdenking ging uiteindelijk naar de 2 vliegwielsensoren, waarvan de bekabeling er toch maar triestig uit zag. Pelican-forum stelt voor ze te vervangen door BMW sensoren. Het formaat van de sensoren is inderdaad identiek. Het is een hoop gepruts om ze te monteren, oa om de afstand van 0,8mm tov vliegwiel correct te regelen, maar het lukte. Resultaat: direct starten, maar niet echt vlot lopen. Ik verdenk de injecteurs, die in 2017 ultrasoon werden gereinigd, maar vermoedelijk weer aan reiniging toe zijn. Heeft iemand positieve ervaringen met vb. Bosch centra in de regio Noord-West-Vlaanderen?

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
    • Destijds had ik ook  zo een slechte toerentaal tussen de 1000 en 2000 toeren en dit was ook verholpen met de Steve Wong chip ook bij een 3.2 van 1985.Zou ik toch overwegen om aan te kopen .Nu bij de 964 heb ik een chip gekocht bij Kappi aircooled en vind het ook een hele verbetering tov de originele.

        Hey Suz, dank voor je respons. Zelf een ultrasoon-toestelletje kopen is zeker een optie. Ik kan het ook voor andere toepassingen (oa carburateurs) gebruiken. Ik moet wel zien dat ik het correct aanpak. Mogen injecteurs in hun geheel in het bad? Hoe kan ik ze testen? Gewoon een kleine 9v-batterij aansluiten en dan met carburator-reiniger door de geopende injecteur spuiten?

        Die Steve Wong chip heb ik een aantal keren (op andere fora) zien passeren. Ik veronderstel dat die in de DME komt, ter vervanging van de originele chip. Die chip stel ik mij voor als een processor die op basis van een reeks variabelen (aangeleverd via toerentalsensor, CHT-sensor, stand gaspedaal, luchtmassameter, BDP-sensor) continu beslissingen neemt over inspuitmoment/hoeveelheid en ontsteking. Als er iets mankeert aan die sensoren (zoals in mijn geval de toerentalsensor) dan zal de Steve Wong dat wellicht ook niet kunnen verhelpen. Het is reeds meer dan een jaar dat hij tussen 2- en 3000 toeren niet proper oppakt. Eronder en erboven is het ok. Mogelijks zit ik ook ergens met een klein vacuum-lek…

          Hey Hendrik, geen ambitie om ultrasoon reiniger te kopen en dit zelf te reinigen ?

          ik heb ook ooit een ‘lange stilstand’ 911 gekocht en heb die injectoren gereinigd door er een 12V batterij op te zetten en wat te spelen met spuitbus ‘carburator reiniger’ totdat ik bij elke injector een mooie spray had.

          Nu 7 jaar later nog steeds erg vlot starten…al moet ik er wel bijvertellen dat heel veel gesputter aan lage toerentallen opgelost waren na installatie van een Steve Wong chip…

        3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.