Tanken van super 95/super 98

Home Forum Porsche Talk Tanken van super 95/super 98

  • Maker
    Discussie
  • Tijdens mijn reis naar het Garda meer in Italië vorige week met mijn Porsche Cayman model 2014 moest ik in Oostenrijk Super 95 tanken daar super 98 niet beschikbaar was in het tankstation . Ondervond geen enkele hinder kwestie vermogen of verbruik!!!!
    Porsche instructieboekje schrijft voor dat:
    De motor is qua vermogen en bandstofgebruik optimaal afgestemd op loodvrije en niet metaalhoudende superplus benzine conform
    EN228 met RON 98/MON 88.
    Bij het gebruik van loodvrije superbenzine zonder metaalhoudende additieven met een octaangehalte van tenminste RON 95/MON 85
    wordt het ontstekingstijdstip automatisch aangepast door de pingelregeling.

    Iemand soortgelijke ervaring meegemaakt?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
    • Ik merk toch dat mijn 964 veel liever in toeren gaat op 98 dan op 95.

        [hide][quote=”Sensa911″ post=208354]Wat met super 100? Zou dat dan niet beter zijn dan de 95 die ik nu neem?
        Auto’s : 997 4S en 964 tiptronic[/quote]

        da’s volgens mij veeeeel beter dan RON95 voor zowel de oude als de nieuwe liefde. gooi die blauw pillekes nu maar aan de kant 😉
        [/hide]

          Meestal 98 bij Van Reeth (dichtstbijzijnde tankstation in mijn buurt), in het buitenland soms 95 wanneer dat het enige beschikbare is. Merk dan wel een lichtjes hoger verbruik op.

            [hide]Wat met super 100? Ben wel eens een tankstation tegengekomen dat dat verkoopt (98 vind ik hier niet meer)

            Zou dat dan niet beter zijn dan de 95 die ik nu neem?

            Auto’s : 997 4S en 964 tiptronic [/hide]

              Stel voor dat een Hollander van het forum hier op antwoord ……..

                Nu eens een andere vraag: Waarom 95 tanken als 98 gewoon beschikbaar is?

                Ive

                  Ik rij nu een half jaar met een porsche boxster S van 2006 en heb tot hier toe alleen maar op 95 gereden. Ondertussen een bak of 5 getankt en ook in Duitsland eens goed gas gegeven. Geen problemen gehad.
                  Mss moet ik 98 eens een paar tanks proberen om het verschil te merken.

                    Kreeg vandaag net dezelfde vraag van bijrijder ….
                    Zie niet in waarom je inférieure benzine in hoogtechnologische motor zou steken….
                    Om van a naar b te rijden met een tien jaar oude Civic…. Perfect
                    Echter als het om rijplezier gaat en het is beschikbaar … No doubt, give me octane!!!

                      Er moet een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen motoren die van pingelsensoren voorzien zijn en deze zonder !
                      Vanaf de 964 zitten er pingelsensoren en wordt indien nodig het onstekingstijdstip aangepast om “kloppen” te voorkomen. Dit kloppen of pingelen is enorm schadelijk voor de motor ! Het gaat in feite over een soort spontaan ontbranden van het mengsel terwijl het BDP nog niet bereikt is en er nog een klep niet geheel gesloten is !
                      In de praktijk zal het voornamelijk voorkomen bij erg sportieve rijstijl met overeenkomstig hoge toerentallen.
                      Vandaar dat bij een
                      Euro SC bijvoorbeeld het rijden met 95 bij normaal rustig gebruik niet direct problemen gaat geven.

                        Ik tank enkel nog 98 van een groot merk.
                        [hide]Ik rij dan ook soms circuit.
                        Vorige week bvb nog 2 tanks leeg gereden op 4 uur op francorchamps.
                        Geen enkel problem met motor gehad. Koppeling en remmen kregen het dan moeilijk en ben dan maar gestopt[/hide]

                        rob

                          rijd zelf al 10 jaar met 95 in mijn 964

                          grt

                            Dat doet inderdaad ook veel, een merk tanken!
                            Verschil tussen merk en wit product is goed voelbaar (ook weer tijdens hogere belasting).
                            Door bij een merkloos tankstation te tanken is bij mij ook het probleem van stotteren bij 4000 toeren begonnen (lees topic over injector cleaner). Sindsdien enkel nog maar 98 van een merk voor mijn wagens. 🙂

                              Rij nu een jaar super 95.
                              Geen enkel probleem.
                              Tank echter wel altijd Shell en dus beslist niet van die goedkope rommel.

                                Klopt, heb hetzelfde probleem gehad bij de WRX na het tanken van 95.
                                Op zich rijdt dat ook prima, tot je de motor gaat belasten door hogere toeren.
                                Dus maar zo snel mogelijk terug 98 getankt en dat smaakte hem weer beter. 🙂

                                  Ik heb altijd gedacht dat het vooral bij zeer hoge belasting en hoge toeren nodig is 98 te tanken.
                                  De hedendaagse wagens hebben natuurlijk die pingelsensoren en zullen de ontsteking verlaten.
                                  heb probleem wat zich kan voordoen bij een lagere octaan is dat het benzine/lucht mengsel te vroeg ontsteekt.
                                  Dat geeft dan kloppen in de motor, detoneren word dit ook soms genoemd.
                                  Bij standaard motoren kan 95 niet veel kwaad denk ik.
                                  Bij opgevoerde motoren wel, zeker bij turbo motoren.
                                  Ik heb zelf 1 keer door onoplettendheid 95 getankt in mijn Ford Focus RS, die begon toch raar te klinken boven de 5500 tr/min.
                                  Heb mijn tank rustig half gereden en dan 98 bijgetankt het rauwe geluid verdween direct.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.