Tax op ingevoerde Porsche zonder inschrijving?

Home Forum Porsche Talk Tax op ingevoerde Porsche zonder inschrijving?

  • Maker
    Discussie
  • Mannen,

    Iemand die mij hiermee kan helpen? Ik heb 2 maanden geleden een Porsche ingevoerd uit Nederland, maar heb deze nog niet ingeschreven. Nu krijg ik vandaag een brief van de overheid dat “een in België definitief ingevoerd voertuig onmiddellijk moet ingeschreven worden en voor dit voertuig is de verkeersbelasting verschuldigd vanaf de maand van invoer”. Dit zou betekenen dat als ik mijn auto niet nu inschrijf, ik alsnog een verkeersbelasting voor 12 maanden van 1.485 EUR zou moeten betalen en een BIV van 1.601 EUR, wat samen 3.086 EUR is! 😯

    Ik krijg echter een maand de tijd om aan te tonen dat ‘het voertuig niet rijvaardig is of om gegronde redenen niet kan worden gebruikt op de openbare weg’ met de nodige bewijsstukken, waardoor deze vordering zou vervallen.

    Iemand die hier ervaring mee heeft? Wat kan hier als bewijsstuk dienen? Ik was van plan om gewoon te wachten tot hij oldtimer is om hem in te schrijven…

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)
    • onderaan op de website staat dat de verstrekte info betrekking heeft op de wetgeving van KB van 08 juli 2013.

        @Deepee: heb je een idee van wanneer deze maatregel in voege is?
        Zoals reeds vermeld hier op het forum wil ik begin april beginnen met de inschrijving van mijn in Nederland gekochte 964.
        Heeft dit nu gevolgen in mijn geval?

          Welke belasting heb je dan uiteindelijk moeten betalen, Mcklusky? De BIV en de jaarlijkse taksen voor de periode dat je de 944 hebt gehad? Kon je niet aantonen adhv bv ene kilometerstand dat je er niet mee gereden had? Ben benieuwd hoe mijn avontuur gaat aflopen, in september dit jaar wordt hij oldtimer en ga ik hem inschrijven.

            Ik heb dit jaren geleden al eens aan de hand gehad… ik kocht in nederland een porsche 944, voerde hem in, nooit mee gereden, dan 911 gekocht en 944 verkocht aan medeforummer hier, hij kon de wagen niet inschrijven voor ik naar de DIV geweest was… dus ik naar daar, werd ik van daaruit doorverwezen naar de directe belastingen in mijn woonplaats en daar mocht ik enkele duizenden euro’s betalen op de invoer.
            Bleek dat ze mijn invoerdocument bij de douane verloren gedaan hadden en dan waren ze aan de hand van gegevens die ze hadden erachter gekomen dat ik een btwnr had, en zijn ze er maar vanuit gegaan dat de wagen voor de handel was… alles geprobeerd nooit onderuit geraakt… de wagen gekocht in Nederland en nog eens bijna zoveel mogen opleggen om hem te mogen verkopen, terwijl ik hem had doorverkocht aan de prijs dat ik hem zelf had gekocht in nederland… heeft wel efkes pijn gedaan… is al meer dan 10 jaar geleden…

              Wat een bende idioten. 🙄 Moet men dan een wrak inschrijven, een restauratieproject, krijgen deze dan ook een nummerplaat? Ah neen, want ze moeten door het instituut “Keuring” passeren en dat kan dan weer niet vanwege niet in orde of niet rijdbaar, maar wel BIV en inschrijvingstaks betalen.

              Hoe dom moet je eigenlijk zijn om hier het beleid te bepalen. :bounce:

              Laatst op de radio; de Polite gaat extra camera’s inkopen om meer nummerplaatherkenning te kunnen vaststellen, kwestie van meer auto’s te vangen die geen wegenbelasting of verzekering betalen. Dan vraag ik mij af, er bestaan toch computers met data met alle afgeleverde nummerplaten en er bestaan toch computers met data van diegenen naar wie de factuur van de wegenbelasting gestuurd wordt en diezelfde computers die verwittigen mij wanneer ik niet betaal. Is er dan geen ene ambatantenaar capabel genoeg om die twee computers met elkaar te linken? Als je geen wegenbelasting betaald en je hebt een officiele nummerplaat heb je toch ook een adres. Als je niet betaald, is het dan niet eenvoudig dat de Politie ernaartoe rijd en de nummerplaat aanslaat? 😯

              Wat een apenland. :coolness:

                :wtf: de nieuwe regels al gelezen mbt import ??? ik denk dat er nog veel buitenlandse pro forma facturen opgesteld gaan worden :sarcastisch

                bron: webDIV

                De Kruispuntbank voorziet in drie nieuwe procedures

                * De verplichte preregistratie van ieder inschrijfbaar voertuig via het Vehicle Identification Number (VIN): het leven van een voertuig in België begint op het ogenblik van zijn invoer. De eerste verantwoordelijke van het voertuig is dus de (rechts- of natuurlijke) persoon die het voertuig in België binnenbrengt. Voor nieuwe voertuigen zijn dit meestal de officiële mandatarissen die voor het merendeel bij de DIV een preregistratie uitvoeren (automatische gegevensoverdracht van gededouaneerde voertuigen). Deze voertuigen en hun verantwoordelijke eigenaars zijn dus gekend bij de DIV vanaf hun binnenkomst in België.
                * De registratie van de successieve eigenaar tijdens elke eigendomsoverdracht. Zo zal de Kruispuntbank moeten worden geïnformeerd van elke eigendomsoverdracht.
                * De schrapping van het voertuig uit de Kruispuntbank bij vernietiging of uitvoer.

                De Kruispuntbank als basis voor de opspoorbaarheid

                Daarnaast moet deze Kruispuntbank ook een opspoorbaarheid van de voertuigen in het leven roepen, die toelaat dat alle voertuigen kunnen worden opgespoord gedurende hun levensloop.

                Op basis van de huidige regelgeving worden immers enkel de voertuigen geïdentificeerd die werkelijk in het verkeer werden gebracht en dit op basis van de inschrijvingsprocedure bij de Directie Inschrijving Voertuigen (DIV) van de FOD Mobiliteit en Vervoer. De inschrijving biedt op die manier een belangrijke grond voor de uitvoering van talrijke beleidsacties en diensten ten opzichte van de burgers en de ondernemingen.

                Probleem is echter wel, dat door middel van deze inschrijving enkel de titularis van de inschrijving, nl. de persoon of onderneming die het voertuig in het verkeer brengt, is gekend. Aangezien dit niet altijd de eigenaar is van het voertuig, rijst er een probleem inzake de opspoorbaarheid van de voertuigen.

                In de praktijk zal deze opspoorbaarheid worden gerealiseerd door een permanente opvolging van de eigendom van het voertuig en dit vanaf het ogenblik waarop het voertuig de fabriek verlaat, in zoverre die in België ligt, of het voertuig wordt ingevoerd, tot op het moment dat het voertuig wordt uitgevoerd of vernietigd. Ook zal elke verandering van eigenaar aan de Kruispuntbank moeten worden gemeld.

                  wat ik vreemd vind is dat je dergelijke verhalen alleen maar hoort bij invoer van een auto, nooit indien auto gekocht wordt in Belgie en dan om één of andere reden een tijd stil blijft staan. je zou deze ongelijkheid als motivatie kunnen aanvoeren in een tweede bezwaar.

                  als er dan nog een negatief antwoord komt zou je de auto op papier kunnen verkopen en via meerder tussenstappen terugkopen. dan kan je de verkoop als bewijs aanvoeren om een gedeelte van de jaartaks terug te vorderen.

                    Ze kunnen U toch niet verplichten een auto in te schrijven ??
                    Ik zou ze een verkoopsfactuur met ene zekere abdullah mustafa uit borgerokko voorschotelen. Moeten ze die maar zoeken … 🙂
                    Eens die oldtimer is heb je hem teruggekocht …

                      Interessant onderwerp.

                      Ik hen ook net een 964 gekocht uit Fr en zal dus datzelfde voorhebben als ik naar de douane ga.

                      Is er een verschil als ik deze wagen invoer langs mijn zaak ( autohandel en herstellingen ) en bij de douane de factuur voorleg met als vermelding “wagen voor opmaak-restauratie of onderdelen ??

                      En als ik het goed begrijp, wanneer je deze pas later inschrijft als je bij de douane gaat de “papieren”invoeren, bvb 6 maand later. Dien je nog altijd voor die periode Jaarlijkse belasting te betalen ?

                        Bericht terug gehad, aanvraag afgewezen :bounce: Morgen eens bellen wat mijn mogelijkheden nu nog zijn in dit apenland. Eerste wat in mij opkomt, is de wagen terug uitvoeren, maar dan gaat de BIV waarschijnlijk wel nog betaalbaar blijven. En anders eens langs de advocaat gaat, belastingen betalen op een auto waar je niet mee rijdt, voor een volledig jaar dan nog, dat is echt ronduit belachelijk.

                        F

                          [quote=”cabrio wim” post=163781][quote=”FirstP” post=163744]Dus jij moet jaarlijks een (minieme) som betalen om NIET met een wagen te rijden. Wij leven toch wel in een rare wereld hoor :bounce:
                          [/quote]

                          Die €17,50 is voor de papierwinkel die ze elk jaar moeten doen, want je krijgt elk jaar een nieuw bewijs.
                          En met dat nieuwe bewijs kan ik dan mijn auto omdat die op mijn naam staat all-risk laten verzekeren tegen een zeer sterk gereduceerd bedrag.

                          Ik kan ook een auto kopen in het buitenland en zo weg zetten, maar dan kan ik daar geen verzekering op krijgen omdat deze niet op mijn naam staat.

                          Voorbeeld: mijn Karmann Ghia is op deze manier al wel verzekerd (€ 125,00) tegen bouwwaarde € 25000,00 euro, dus gebeurd er iets bij Timo dat hij b.v brand heeft of gestolen word, dan heb ik toch lekker mijn geld terug.
                          Dus wie maalt nu om die € 17,50 met dit voordeel.[/quote]

                          Dat verandert de zaak natuurlijk. Heeft er iemand in België ervaring me of wij dit ook kunnen? Ik betaal nu het hele jaar door verzekering (incl.diefstalverzekering) maar eigenlijk wordt er in heel de winterperiode niet mee gereden. Kan ik dan voor +/- 6 maanden mijn P enkel verzekerd hebben tegen diefstal?

                            Het is inderdaad een 964, ja. Merci alvast, moesten ze daar naar vragen dan is dat wel een goede oplossing! Mijn brief is verstuurd nu, ben benieuwd..

                              Is het een 964 ? Zal u anders een paar fotokes bezorgen van hoe de mijne er op dit ogenblik bij staat dan kunt ge die opsturen 😉

                              Bij mij ook gevraagd wanneer voertuig in verkeer zou gebracht worden bij de douane en dat was geen probleem.

                                Als ‘m af is zal ik ‘m komen halen voor 25K :mrgreen: :coolness:

                                Wim

                                  [quote=”FirstP” post=163744]Dus jij moet jaarlijks een (minieme) som betalen om NIET met een wagen te rijden. Wij leven toch wel in een rare wereld hoor :bounce:
                                  [/quote]

                                  Die €17,50 is voor de papierwinkel die ze elk jaar moeten doen, want je krijgt elk jaar een nieuw bewijs.
                                  En met dat nieuwe bewijs kan ik dan mijn auto omdat die op mijn naam staat all-risk laten verzekeren tegen een zeer sterk gereduceerd bedrag.

                                  Ik kan ook een auto kopen in het buitenland en zo weg zetten, maar dan kan ik daar geen verzekering op krijgen omdat deze niet op mijn naam staat.

                                  Voorbeeld: mijn Karmann Ghia is op deze manier al wel verzekerd (€ 125,00) tegen bouwwaarde € 25000,00 euro, dus gebeurd er iets bij Timo dat hij b.v brand heeft of gestolen word, dan heb ik toch lekker mijn geld terug.
                                  Dus wie maalt nu om die € 17,50 met dit voordeel.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.