Taxatie shock

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Taxatie shock

  • Maker
    Discussie
  • Dag forummers

    Zoals jullie misschien wel weten heb ik zowat ongeveer alles aan mijn wagen vervangen wat ‘slecht’ was.

    Nu heb ik kortelings een taxatie laten uitvoeren (voor de verzekering) en die beste man kwam uit op 15 000€ 😯 . Wat ik veel te laag vind, aangezien remmen, versnellingsbak, onderstel etc etc de voorbije jaren vernieuwd zijn geweest. En dat waren zeker geen ‘quick fixes’. Bovendien is er buiten de verwarming (stinkt) niets dat niet werkt. Wim heeft de wagen 2 jaar geleden trouwens nog als ‘een harde’ (in tegenstelling tot ‘krokant’ :lekker: ) bestempeld, wat mij plezier deed en toch ook iets betekent.

    De wagen stond bij Porsche Rescue 911 tijdens de taxatie, dus kon ik de taxateur helaas niet zelf te woord staan. Maar volgens wat ik van Nicolas begrepen heb was de man een originaliteitsnazi die zelfs iets te zeggen had op mijn hydraulische kettingspanners. :wtf: Toch een zeer veel toegepaste upgrade voor een 3.0?

    Ik weet dat dit een heel subjectief onderwerp is en dat mijn wagen geen 100% origineel is (wel is alles makkelijk omkeerbaar aangezien ik fundamenteel niks gewijzigd heb). Maar het lijkt er op dat een slechte originele hoger getaxeerd zou worden dan een goeie lichtjes gewijzigde (dan spreek ik niet over ombouwtoestanden natuurlijk maar andere zeteltjes, velgen en wat spoilers).

    Graag jullie mening!

    PS: Het enige waar volgens mij iets over te zeggen valt is de lak. De onderste laag is goed, maar de bovenste laag heeft veel last van steenslag.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
    • Ik was er destijds bij Tim…kerel kon er niks van, wist amper dat het over een 4S (was voor de ombouw) ging, opties bracht die niet in rekening, 100% orig wagen…nam zijne laptop tikte google-Mobil in en nam 1/2 van de vraagprijzen aldaar 👿 👿
      Ik stom van verbazing en in discussie gegaan, maakte het alleen nog erger!!!!

      Best een tweede expert aanstellen Tim!

        Khad er inderdaad bij moeten zijn.

        Normaal was dat ook zo geweest, helaas stond de wagen toen even bij Porsche Rescue 911 voor mijn startprobleempje.

          Soms kan je inderdaad wel zeggen dat je hem voor meer wil verzekeren dan ze hebben geschat, maar het blijft volgens mij beter om tijdens de schatting aanwezig te zijn en samen met de expert de boel te overlopen en te bespreken. Dan kan je zelf al enigszins aangeven wat je verwacht.

          In België heb je nu soms ook de mogelijkheid voor wagens met een waarde minder dan 10000 (of 15000 weet het niet juist meer) euro, om zelf aan te geven waarvoor je hem wenst te verzekeren zonder schattingsverslag.

            [quote=”Blindstra” post=106182]Is het in Belgie niet net zo als in NL dat die taxatie waarde laat ik zeggen “onderhandelbaar” is?[/quote]Hoe bedoel je onderhandelbaar?

              [quote=”cabrio wim” post=106185]Is bij mijn taxateur ook niet onderhandelbaar hoor Marcel, maar dat komt misschien omdat ik reserve Belg ben. :mrgreen: ;)[/quote]

              Bij gebrek aan een like knop :p

              +1 :respect2:

              Wim

                Is bij mijn taxateur ook niet onderhandelbaar hoor Marcel, maar dat komt misschien omdat ik reserve Belg ben. :mrgreen: 😉

                  Is het in Belgie niet net zo als in NL dat die taxatie waarde laat ik zeggen “onderhandelbaar” is?

                  Wim

                    Moet bij ons elke drie jaar gebeuren, anders vervalt die.
                    Krijg je dan een ongeluk na die 3 jaar, en heeft geen geldig taxatie rapport, krijg je niet meer de getaxeerde waarde uitgekeerd.

                      [quote=”tvanbroekhoven” post=106157]Kleine toevoeging, misschien belangrijk voor mijn mede-forummers:

                      ==> de expert kwam van Vonck expertise.

                      Hetzelfde bureau dat mijn wagen de vorige keer aan 21 000€ schatte…[/quote]

                      Als je al een schatting had van 21000 euro, waarom heb je dan terug een schatting laten uitvoeren ?

                        Zou eens bellen met de baas want dit is natuurlijk kolder. Taxatiewaarde is vervangingswaarde.

                          Kleine toevoeging, misschien belangrijk voor mijn mede-forummers:

                          ==> de expert kwam van Vonck expertise.

                          Hetzelfde bureau dat mijn wagen de vorige keer aan 21 000€ schatte…

                            Kga eens kijken of ik zulke taxatie kan vinden hier.

                            Het is inderdaad een shock! En dikke onzin ook. Ok, de zichtbare zaken kan ik begrijpen maar ik heb daarnet een lijstje gemaakt van wat er allemaal nieuw is aan mijn 911. Ik werd er zelf een beetje bleek van…

                            Een kort overzichtje:

                            – Volledig nieuw RVS uitlaatsysteem (SSI) (warmewisselaars + pot + olieleidingen)

                            – Volledige revisie remsysteem (alle klauwen, hoofdremcilinder, alle leidingen, alle schijven)

                            – volledige revisie versnellingsbak (alle lagers, schakelring 1/2, hondentanden 1/2/3, nieuwe homokineetkoppelingen, nieuwe koppelingskabel, nieuwe koppeling schakelstang)

                            – volledige revisie ophanging (alle rubbers, nieuwe schokdempers, nieuwe silent blocs rondom, nieuwe torsieveren, nieuwe lagers vooraan, nieuwe kogelgewrichten, nieuwe stabilisatorstangen)

                            – nieuwe mattenset

                            – prullekes allerhande (rubbertjes, nieuwe motorsteunen, ….)

                            Wim

                              Is inderdaad een zware tegenvaller Tim, maar als de taxateur hetzelfde denkt als de mijne die indertijd de cabrio kwam taxeren, trekken ze voor elk niet origineel onderdeel punten af.
                              Zodoende kwam mijn Porsche 3.2 cabrio op 37500 euro, was deze origineel geweest zou hij 41000 getaxeerd worden, maar ik wilde deze veranderingen aan de mijne dus discussie einde met hem.
                              Minpunten op de mijne: ik had een 964 ruit en rubber, ander stuur, uitlaat van inox en geen originele radio meer.
                              Dus dit resulteerde in 3500 min waarde op de mijne.

                              Ik zou als ik jou was Tim, de auto dan laten herkeuren op herbouw waarde, dan kun je elke verandering in kost brengen bij de taxatie, althans hier in Nederland.

                                BTW ❓ :wtf:

                                Neem de Duitsers maar als voorbeeld als het om de waarde gaat.

                                Goedkoopste SC op Mobile.de is € 14.700,- en de duurste € 34.911,-

                                Reële waarde is wat jij kwijt zou zijn om zo’n zelfde auto terug te kopen – of 1 te kopen en in dezelfde staat te brengen 💡

                                Verkoopprijs is doorgaans 70 a 80% van de taxatiewaarde – dus al zou die van jou 15K doen, dan is het niet meer dan normaal dat de taxatiewaarde rond de 20K €uro ligt :respect2:

                                Ik zou de taxateur verzoeken z’n taxatie-rapport aan te passen – of duidelijk weer te geven waarom hij deze zo laag in zet 💡

                                  Kheb zijn rapport gehad…

                                  Alles in goeie staat en verzorgde indruk (wel opmerkingen op de lak => steenslag).

                                  Toch maar 15K, BTW in. Wat dus neerkomt 12 000€. Vind ik persoonlijk pure kolder.

                                  Geen besef van de actuele marktwaarde dus…

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.