Home › Forum › Porsche Talk › The manual gearbox preservation society
- Dit onderwerp bevat 355 reacties, 30 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 7 maanden geleden door luc993cabrio.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Funcuppers zijn specialist in het vinden van gaatjes :):):)
Toen Skylimit in de jaren 90 begon met de trackdays , heb ik enkele malen meegereden in mijn TVR en heb toen ook goede rijles gekregen van een uitstekend piloot. ( die heden nog steeds deelneemt a/d 24h Zolder )
Zonder rijlessen en instructies op het circuit gaat het een stuk minder vlotter hoor.
Daarvoor was ik ook een prutser op de baan
Maar alles was toen met een manuele versnellbak . ( kwestie van in de geest van de topic te blijven. ) :drink:
[quote=”bccars” post=268733][quote=”ZUFF-718″ post=268688]
Als bestuurder van de paarse GT3 zou ik me in zijn plaats doodschamen als je wordt ingehaald door een “beatle op slicks ” 😀 😀
[/quote]Stel nu eens dat die paarse Duitser tegen jou zegt, Herr Zuff, Fahren Sie eine Runde bitte. Welke tijd zou jij neerzetten op een rondje Spa met die GT3RS in de plaats van die paarse Duitser Zuff ?
[/quote]Awel dat zou pas leuk zijn voor Herr Zuff :up: , maar ik zou helemaal niet aan een rondetijd denken , wel zou ik er alles aan doen om de Beatle met choco banden achter me te houden. 😀 . Dat noem ik fun tijdens een trackday
Onder geen enkel beding zou een “Beatle op choco banden” een kans maken me in te halen, kwestie van de snelle lijn breed te houden
Ik denk de vriendelijke Duitser het zou besterven moest hij me laten rijden. :happy: :happy:[quote=”ZUFF-718″ post=268688]
Als bestuurder van de paarse GT3 zou ik me in zijn plaats doodschamen als je wordt ingehaald door een “beatle op slicks ” 😀 😀
[/quote]Ik durf dat zo maar niet zeggen zonder de exacte situatie vd chauffeur te kennen.
Ik zou mezelf helemaal niet schamen als een funcup me inhaalt tijdens mijn in of out lap !Stel nu eens dat die paarse Duitser tegen jou zegt, Herr Zuff, Fahren Sie eine Runde bitte. Welke tijd zou jij neerzetten op een rondje Spa met die GT3RS in de plaats van die paarse Duitser Zuff ? Laten we er van uitgaan dat die paarse Duitser een stuk boven de 3:00 aan het rijden was gezien Jokke rond die tijd aan het rondschurken was ?!
(misschien efkes bij vermelden dat deze post niet als een aanval bedoeld is tov Zuff, maar vind het gewoon een leuk thema om over na te denken en te discussieren … VEEEEEEEL interessanter dan MT vs PDK)
[quote=”jokkevlo” post=268667]
Probleem ook was dat je vroeger een opleiding moest volgen om op de trackday te rijden en er tegenwoordig geen enkele vereiste meer is.[/quote]Daar wringt inderdad het schoentje. En bij de ene organisator is dat al wat erger dan de andere. Als je echt alles en iedereen maar toelaat in de dezelfde sessie, tja, dan krijg je een resem rode vlaggen !
Ik ga NOOIT nog rijden als de Jokke op de baan is !
Niet omdat hij als een zot rijdt, maar omdat er dan een filmpje online komt van hoe ik word voorbijgestoken in een kever op choco banden 😉[quote=”ZUFF-718″ post=268688]
Als bestuurder van de paarse GT3 zou ik me in zijn plaats doodschamen als je wordt ingehaald door een “beatle op slicks ” [/quote]Die beatle staat niet op slicks maar op deze choco banden van 50 euro:
Dit filmpje toont aan dat je met een raceauto met beperkt aantal pk’s veel meer plezier kan hebben dan met straatversie GT3 en AMG M3 en andere met +/- 500pk .
Je hebt enkel een bijkomende trailer nodig
Als bestuurder van de paarse GT3 zou ik me in zijn plaats doodschamen als je wordt ingehaald door een “beatle op slicks ” 😀 😀
Knappe rijkunsten van Jokke trouwens :up:Ach, je hebt op elke trackday ervaren en minder ervaren rijders
De kunst is om jezelf in te houden en de “minder ervaren” alleen hun sessie te laten rijden
Je gaat ze voorbij of indien je auto trager is, laat je je afzakken
Beter dan jezelf zitten enerveren achter het stuurHou rekening met iedereen ,net zoals de openbare weg
Vergeet niet ; een trackday is geen race,
Een trackday is puur voor de fun en het is veiliger dan op straat.Geniet er gewoon van :up: :up:
Wel In die paarse kan ik me vinden. Bij alle voorbeelden zou er nooit iets gebeurd zijn omdat je als piloot voor elk scenario een plan hebt. Gelukkig maar in het geval van die witte BMW anders was dat gewoon prijs . Maar goed zoals gezegd….. nog nooit iets voor gehad,
Wel enorm veel vermeden.Probleem ook was dat je vroeger een opleiding moest volgen om op de trackday te rijden en er tegenwoordig geen enkele vereiste meer is.
[hide]Om te beginnen, dit is geen aanval op Jokke, ook niet op Ghost ! Inclusief disclaimer, ik ben geen kenner in deze materie want geen racelicentie en geen skylimiter.
Maar het geval vd BMW racewagen lijkt me klaar als pompwater. Die moet toch gezien hebben dat die funcup steeds dichterbij komt. In het geval hij het zelf niet gezien heeft krijgt alvast een flink knipperend blauw bord links voor Combes om hem daar aandachtig op te maken !
Het geval met de GT3RS denk ik dat niet zo zwart-wit is. De GT3RS heeft geen blauw gehad voor zover ik kon zien ! Enige voorzichtigheid geboden dus want het is een trackday en het kan een first timer zijn en de kans is dan groot dat hij niet of niet genoeg in zijn spiegels kijkt, of niet weet hoe zich te gedragen in traffic, of wat van zijn melk is van die Subaru zo dicht voor hem of of of. Persoonlijk denk ik niet dat ik daar zou proberen binnendoor te steken hebben op een trackday rekening houdende met voorgaande zin, safety first. De situatie strookt natuurlijk ook wel niet met de simpele regel “de tragere deelnemer blijft op de ideale- / racelijn en degene die inhaalt doet dit zonder de tragere te hinderen” Ik DENK (maar da’s uiteindelijk koffiedik kijken) dat die GT3RS gewoon uit de weg wou gaan. En je ziet, daar begint de miserie en de miscommunicatie. Want ten eerste vind ik niet dat hij moet uit de weg gaan, hij moet op zijn lijn blijven en wat inhouden zodat de snellere funcup met laag vermogen toch nog voorbij kan. En als hij toch perse uit de weg wil gaan om de een of andere reden moet hij zijn richtingaanwijzer gebruiken. Voelde de Duitse Porschist zich opgejaagd ? Ik weet het niet. Food for thought and discussion. Maar alleszins niet zwart-wit denk ik ?
Anyhow, het blijft een gevaarlijke hobby, en in de heat of the moment maken mensen fouten, stuurfouten, inschattingsfouten, communicatiefouten, … dat kan je niet uitsluiten, nobody is perfect !
[/hide]Als ik moest zijn zoals jij zegt dan
– laat ik de groene AMG zijn macho beleving niet toe, doe ik de deur toe en neem ik rustig de busstop
– Heeft die GT3 een probleem in Eau rouge of blokkeer ik hem ook
– Hangt die RACE BMW in mijn deur
– Hangt die Paarse GT3RS in mijn deur.Ik verzeker u dat ik net defensief reed, dat is de realiteit beste.
Ik dacht trouwens dat je niet mee op circuit ging rijden omdat je ziek werd, blijkbaar is het dat dan toch niet? 😀
[quote=”Ghost” post=266282]
Echter nadat ik de laatste keer op Zolder alweer zo ziek ben geworden achter het stuur;
beslist om niet meer te gaan rijden op circuit.
[/quote][quote=”Ghost” post=268660][quote=”jokkevlo” post=268624]Flip, flip, flipper.
Rijden in luilekkerland, niets aan 😀
Wel hier heb ik wel een en ander over te zeggen als ik dat filmpje zie.
Op 1 min 50 al afgezet, ik moet alweer gaan kotsen en deze keer zat ik niet zelf achter stuur.
Skylimit is GEEN wedstrijd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Als iemand anders ook eens een keertje circuit wil rijden is die zijn goed recht.
JIJ hoort NIET thuis met uw race wagentje tussen straatwagens.
Alweer een bevestiging waarom ik stop met het trackdays gegeven.
Altijd zijn er enkelingen die moeten bewijzen wat ze wel kunnen en zo anderen uit hun comfort zone drukken.
In uw geval zal je het wel kunnen maar ga dan rijden tijdens echte testdays waar enkel racewagens rijden of is dat te duur voor u misschien.[/quote]1. Hout vasthouden he: ik heb nog GEEN enkel ongeluk gehad op een trackday, laat staan veroorzaakt
2. Je ziet toch perfect (BMW, Paarse GT3) dat ik net ongelukken wil vermijden?
3. Als je die GT3 of die AMG GT daar nog net voor de bocht op PK’s de macho ziet uithangen om daarna in de bocht het spel te blokkeren, dat lijkt me toch niet dat ik daar iets fout doe?
4. Geen wedstrijd? Lol nou ja als je aan sightseeing wil doen moet je idd niet op circuit rijden. Daar komen mensen die hun auto eens willen laten uitleven (of zichzelf) en zoals gezegd het macho gedrag komt niet van kereltjes als ik, in tegendeel. Ik ga u niet raken of domme dingen uitsteken en uw veiligheid niet in gedrang brengen. Je moet bang hebben van mensen die geen notie hebben en net denken dat ze het kunnen. Daar schuilt het gevaar imo he. Er zijn gisteren minstens 7 rode vlaggen geweest……..
5. Het rijdt daar VOL racewagentjes, zelfs evenveel wagens op SLICKS dan op gewone banden, dat zou je gezien hebben als je verder dan uw frustratie van 1min50 keek 😀 Met uw funcupje mag je trouwens niet in op de officiële testdagen in Spa rijden (curbstone) in de race klasse. Ik dacht dat je dat zou weten als je zulke kritiek geeft?
6. Ik rijd een pak sneller met mijn GT3, dat mag dan ook niet of zo?Soit ieder zijn mening, ik respecteer de uwe, al vind ik het op compleet niks slaan.
Uw reactie lijkt me vooral frustratie. Ik rijd daar met een trage wagen en kan absoluut de macho niet uithangen met het gaspedaal. Als je nu eens kan zeggen wat ik fout doe?
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.