tikkend geluid motor

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 tikkend geluid motor

  • Maker
    Discussie
  • Ik denk dat mijn seizoen al voorbij is, geluid komt van linker kleppendeksel 😥

    Heb wat rondgezocht en op het nederlandse forum is er een gelijkaardige post, zou klepgeleider kunnen zijn blijkbaar zwak punt in 993. Iemand ervaring mee ? Motor zal er wel uitmoeten vrees ik …

    [URL=http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/VID_20150704_112206_zpsxwup6uhv.mp4][IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/th_VID_20150704_112206_zpsxwup6uhv.mp4[/IMG][/URL]

    http://vid1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/VID_20150704_112206_zpsxwup6uhv.mp4

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 87)
    • Knap gedaan :respect2:
      Als je zoiets zelf tot een goed einde kan brengen is de voldoening groot :applaus:

        Goed gewerkt Rocco :applaus:
        Soms is het natuurlijk vloeken als het wat moeilijk word.
        Ik ga dan gewoonlijk een koffie met een koekje eten, daarna gaat het dan steeds beter 💡
        De Porsche ingenieurs hebben er altijd een wel een manier van doen voor beschreven, meestal is het dan nog moeilijk.
        Er zit ook zoveel op zulke kleine ruimte hé.
        Ik heb zo al veel gereedschap aangepast en hermaakt om bepaalde jobs te kunnen doen.
        Ga je de andere kant van de motor ook nog voorzien van nieuwe stoters?

          Goed gewerkt Rocco :applaus:
          Soms is het natuurlijk vloeken als het wat moeilijk word.
          Ik ga dan gewoonlijk een koffie met een koekje eten, daarna gaat het dan steeds beter 💡
          De Porsche ingenieurs hebben er altijd een wel een manier van doen voor beschreven, meestal is het dan nog moeilijk.
          Er zit ook zoveel op zulke kleine ruimte hé.
          Ik heb zo al veel gereedschap aangepast en hermaakt om bepaalde jobs te kunnen doen.
          Ga je de andere kant van de motor ook nog voorzien van nieuwe stoters?

            :respect2: voor je kunnen!

              :respect2: voor je kunnen!

                Knap gedaan! Wat zal dat een voldoening geven!

                  Knap gedaan! Wat zal dat een voldoening geven!

                    Na een helse week vele uren lezen op het internet en werkplaatsboek, veel engelengeduld en verwensingen aan het adres van de firma Porsche heb ik het probleem opgelost.

                    Dus eerst heb ik bij me thuis de klepstoters van het onderste kleppendeksel vervangen, de boel weer dichtgemaakt en de motor gestart om tot de vaststelling te komen dat het getik er nog steeds was en het van de bovenkant kwam.

                    Dan ben ik de bovenkant beginnen vrijmaken om tot het bovenste deksel te geraken om vast te stellen dat je er onmogelijk bijkan. Dus al een afspraak gemaakt om de motor uit te bouwen en de koppeling mee te vervangen.

                    Maar dan heb ik de zaak nog eens goed bekeken en dan zag ik dat een deel van de beplating rond de motor kon verwijderd worden, maar deze vijzen zitten ook op schier onmogelijk bereikbare plaatsen. Uren heb ik zitten zoeken om alles los te krijgen en ineens was het zover, dan bovenste stoters ook vervangen en de motor draait weer als vanouds superzacht.

                    De contactvlakken van de tuimelaars met de nokkenas bleken ongeschonden en zonder schade. Vandaag dan goede testrit richting meeting linkeroever en de wagen rijdt perfect :up:

                    Dus voor de echt handige harry is het mogelijk om ze te vervangen zonder de motor uit te bouwen maar het is geen eenvoudige klus, dus voor de gewone 993 eigenaar is denk ik best om dat te combineren met het vervangen van de koppeling om kosten uitbouw te sparen.

                    Dus eerst van bovenaan ruimte vrijmaken naar het kleppendeksel door buizen en blower te verwijderen :

                    [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_20150711_023715_1_zpskcqycfkr.jpg[/IMG]

                    langs onder met veel moeite een deel van de motorbeplating verwijderen en dan kan je toch bij het kleppendeksel en is het kwestie van heel proper te werken en met momentsleutel correct vast te draaien :

                    [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_20150711_141931_1_zpsav6yk3fs.jpg[/IMG]

                    nieuwe klepstoters, pakkingen en vijzen voor kleppendeksels :

                    [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_20150709_141614_1_zpsyzooding.jpg[/IMG]

                    de tuimelaar met bovenaan de hydraulische klepstoter erin (controle raakvlak tuimelaar met nokkenas ok) :

                    [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_20150711_142811_1_zpsnscfdb5c.jpg[/IMG]

                    onderaan een oude klepstoter met kapotte dichtingsring, bovenaan de kompleet ingehamerde kapotte stoter :

                    [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_20150711_231252_1_zpsjwni6mxb.jpg[/IMG]

                    Als een stoter het begeeft wordt hij als het waren in elkaar gehamerd door de tuimelaar en krijg je speling van een halve centimeter waardoor het geluid natuurlijk al veel minder vriendelijk klinkt, dan is het echt tijd om al de stoters tegelijk te vervangen per kleppendeksel om niet telkens opnieuw al het werk en pakkingen te moeten doen.

                      Na een helse week vele uren lezen op het internet en werkplaatsboek, veel engelengeduld en verwensingen aan het adres van de firma Porsche heb ik het probleem opgelost.

                      Dus eerst heb ik bij me thuis de klepstoters van het onderste kleppendeksel vervangen, de boel weer dichtgemaakt en de motor gestart om tot de vaststelling te komen dat het getik er nog steeds was en het van de bovenkant kwam.

                      Dan ben ik de bovenkant beginnen vrijmaken om tot het bovenste deksel te geraken om vast te stellen dat je er onmogelijk bijkan. Dus al een afspraak gemaakt om de motor uit te bouwen en de koppeling mee te vervangen.

                      Maar dan heb ik de zaak nog eens goed bekeken en dan zag ik dat een deel van de beplating rond de motor kon verwijderd worden, maar deze vijzen zitten ook op schier onmogelijk bereikbare plaatsen. Uren heb ik zitten zoeken om alles los te krijgen en ineens was het zover, dan bovenste stoters ook vervangen en de motor draait weer als vanouds superzacht.

                      De contactvlakken van de tuimelaars met de nokkenas bleken ongeschonden en zonder schade. Vandaag dan goede testrit richting meeting linkeroever en de wagen rijdt perfect :up:

                      Dus voor de echt handige harry is het mogelijk om ze te vervangen zonder de motor uit te bouwen maar het is geen eenvoudige klus, dus voor de gewone 993 eigenaar is denk ik best om dat te combineren met het vervangen van de koppeling om kosten uitbouw te sparen.

                      Dus eerst van bovenaan ruimte vrijmaken naar het kleppendeksel door buizen en blower te verwijderen :

                      [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_20150711_023715_1_zpskcqycfkr.jpg[/IMG]

                      langs onder met veel moeite een deel van de motorbeplating verwijderen en dan kan je toch bij het kleppendeksel en is het kwestie van heel proper te werken en met momentsleutel correct vast te draaien :

                      [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_20150711_141931_1_zpsav6yk3fs.jpg[/IMG]

                      nieuwe klepstoters, pakkingen en vijzen voor kleppendeksels :

                      [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_20150709_141614_1_zpsyzooding.jpg[/IMG]

                      de tuimelaar met bovenaan de hydraulische klepstoter erin (controle raakvlak tuimelaar met nokkenas ok) :

                      [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_20150711_142811_1_zpsnscfdb5c.jpg[/IMG]

                      onderaan een oude klepstoter met kapotte dichtingsring, bovenaan de kompleet ingehamerde kapotte stoter :

                      [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_20150711_231252_1_zpsjwni6mxb.jpg[/IMG]

                      Als een stoter het begeeft wordt hij als het waren in elkaar gehamerd door de tuimelaar en krijg je speling van een halve centimeter waardoor het geluid natuurlijk al veel minder vriendelijk klinkt, dan is het echt tijd om al de stoters tegelijk te vervangen per kleppendeksel om niet telkens opnieuw al het werk en pakkingen te moeten doen.

                      Wim

                        Voor hij klaar was heeft hij lang stil gestaan. 💡 😉

                        Wim

                          Voor hij klaar was heeft hij lang stil gestaan. 💡 😉

                            toch straf want meestal komt dit voor bij langer stil staan.
                            mss toch eens een detergent bij je olie voegen een paar honderd km voor je de volgende vidange met filterwissel doet 💡

                              toch straf want meestal komt dit voor bij langer stil staan.
                              mss toch eens een detergent bij je olie voegen een paar honderd km voor je de volgende vidange met filterwissel doet 💡

                                Klinkt al goed Rocco. Hou de moed erin :applaus:

                                  Klinkt al goed Rocco. Hou de moed erin :applaus:

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 87)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.