tikkend geluid motor

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 tikkend geluid motor

  • Maker
    Discussie

  • Erik
    Deelnemer

      Ik denk dat mijn seizoen al voorbij is, geluid komt van linker kleppendeksel 😥

      Heb wat rondgezocht en op het nederlandse forum is er een gelijkaardige post, zou klepgeleider kunnen zijn blijkbaar zwak punt in 993. Iemand ervaring mee ? Motor zal er wel uitmoeten vrees ik …

      [URL=http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/VID_20150704_112206_zpsxwup6uhv.mp4][IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/th_VID_20150704_112206_zpsxwup6uhv.mp4[/IMG][/URL]

      http://vid1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/VID_20150704_112206_zpsxwup6uhv.mp4

    15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 87)
      • Bedankt dirk, de schuldige heeft zichzelf uiteindelijk verraden met beetje speling en tik, het was dus degelijk die ene klepstoter die ik op het oor had. Nu kunnen we ze alle drie eens demonteren en vervangen nu dit deksel toch open is. Ik zal de toestand van de andere 2 stoters eens bekijken en vergelijken met een nieuwe dan weten we of de andere deksels ook open moeten of het nog kan wachten. Belangrijkste is dat ik nu weet hoe het werkt en hoe ik te werk moet gaan :up:

          Bedankt dirk, de schuldige heeft zichzelf uiteindelijk verraden met beetje speling en tik, het was dus degelijk die ene klepstoter die ik op het oor had. Nu kunnen we ze alle drie eens demonteren en vervangen nu dit deksel toch open is. Ik zal de toestand van de andere 2 stoters eens bekijken en vergelijken met een nieuwe dan weten we of de andere deksels ook open moeten of het nog kan wachten. Belangrijkste is dat ik nu weet hoe het werkt en hoe ik te werk moet gaan :up:

            Rocco, even de krukas verdraaien in wijzerzin tot de rotor van de verdeler naar Cyl. 6 wijst.
            Merktekens op de krukaspoelie en blok staan dan ook in lijn.
            Dan zou je de speling moeten voelen, beide kleppen zijn dan volledig gesloten.

              Rocco, even de krukas verdraaien in wijzerzin tot de rotor van de verdeler naar Cyl. 6 wijst.
              Merktekens op de krukaspoelie en blok staan dan ook in lijn.
              Dan zou je de speling moeten voelen, beide kleppen zijn dan volledig gesloten.

                Ok bedankt python zal nog eens wat verder draaien als ik tijd heb :up:

                  Ok bedankt python zal nog eens wat verder draaien als ik tijd heb :up:

                    Nee , krukas moet 2 omwentelingen maken om de nokkenas 1 maal laten rond te gaan .

                    -inlaat + compressie = 1é omwenteling krukas
                    -arbeidslag + uitlaat = 2é omwenteling krukas

                      Nee , krukas moet 2 omwentelingen maken om de nokkenas 1 maal laten rond te gaan .

                      -inlaat + compressie = 1é omwenteling krukas
                      -arbeidslag + uitlaat = 2é omwenteling krukas

                        Ik vond nog geen speling :think: maar misschien heb ik de motor niet genoeg overgedraaid denk ik nu, als de krukas 1 omwenteling maakt moet dan die klep/nokkenas ook 1 keer volledige cyclus rondgaan ?

                        Zowiezo deze week werken en dan gaat de wagen binnenkort naar CCR en dan zien we wel verder

                          Ik vond nog geen speling :think: maar misschien heb ik de motor niet genoeg overgedraaid denk ik nu, als de krukas 1 omwenteling maakt moet dan die klep/nokkenas ook 1 keer volledige cyclus rondgaan ?

                          Zowiezo deze week werken en dan gaat de wagen binnenkort naar CCR en dan zien we wel verder

                            Das vervelend Rocco, zekers als je er net efkes lekker van wilde gaan genieten. Ik hoop dat het allemaal meevalt en snel weer goed komt! Denk dat we je inmiddels al wel zo’n beetje een 993 specialist mogen noemen … En als het economisch allemaal niet mee zit, dan is het toch fijn om nog een mooie jonge ouwe Elf achter het handje te hebben! :coolness:

                              Das vervelend Rocco, zekers als je er net efkes lekker van wilde gaan genieten. Ik hoop dat het allemaal meevalt en snel weer goed komt! Denk dat we je inmiddels al wel zo’n beetje een 993 specialist mogen noemen … En als het economisch allemaal niet mee zit, dan is het toch fijn om nog een mooie jonge ouwe Elf achter het handje te hebben! :coolness:

                                nu je toch al zover bent zou ik (zoals wim suggereerde) eerst nog een compressietest doen.
                                en je hebt vervolgens niks te verliezen door de oude FF aan te pakken:

                                  nu je toch al zover bent zou ik (zoals wim suggereerde) eerst nog een compressietest doen.
                                  en je hebt vervolgens niks te verliezen door de oude FF aan te pakken:

                                    Tja Rocco, ik (her)ken dat !
                                    Ik zou ook niet kunnen rusten alvorens minstens tot bij het probleem te komen :what: Als je nu de verdachte tuimelaar van de 6 beetneemt zou daar toch behoorlijk wat speling moeten opzitten als de stoter geen druk meer heeft ?
                                    Afgaand op wat in één van de eerste posts te zien was moet het nu niet moeilijk zijn om alvast de stoter van cyl 6 te vervangen :think:
                                    Ze alle 12 vervangen , dus ook de inlaatzijden, zal lastig worden vrees ik zonder de motor te demonteren.
                                    In ieder geval, goeie moed, succes en hopelijk weer snel :driver:

                                  15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 87)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.