Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 993 › tikkend geluid motor
- Dit onderwerp bevat 87 reacties, 18 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 4 maanden geleden door deepee.
-
MakerDiscussie
-
4 juli 2015 om 14:28
Ik denk dat mijn seizoen al voorbij is, geluid komt van linker kleppendeksel 😥
Heb wat rondgezocht en op het nederlandse forum is er een gelijkaardige post, zou klepgeleider kunnen zijn blijkbaar zwak punt in 993. Iemand ervaring mee ? Motor zal er wel uitmoeten vrees ik …
[URL=http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/VID_20150704_112206_zpsxwup6uhv.mp4][IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/th_VID_20150704_112206_zpsxwup6uhv.mp4[/IMG][/URL]
-
MakerDiscussie
-
Tja Rocco, ik (her)ken dat !
Ik zou ook niet kunnen rusten alvorens minstens tot bij het probleem te komen :what: Als je nu de verdachte tuimelaar van de 6 beetneemt zou daar toch behoorlijk wat speling moeten opzitten als de stoter geen druk meer heeft ?
Afgaand op wat in één van de eerste posts te zien was moet het nu niet moeilijk zijn om alvast de stoter van cyl 6 te vervangen :think:
Ze alle 12 vervangen , dus ook de inlaatzijden, zal lastig worden vrees ik zonder de motor te demonteren.
In ieder geval, goeie moed, succes en hopelijk weer snel :driver:kon me niet bedwingen, eigenlijk is er te weinig plaats met de warmtewisselaar en uitlaat om er deftig bij te kunnen …
[URL=http://s1114.photobucket.com/user/ROCCO_993/media/Porsche%20993%20repair/IMG_20150705_203426_1_zps2f3dh10g.jpg.html][IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_20150705_203426_1_zps2f3dh10g.jpg[/IMG][/URL]
maar met veel moeite en een paar truukjes heb toch het kleppendeksel kunnen verwijderen :
[URL=http://s1114.photobucket.com/user/ROCCO_993/media/Porsche%20993%20repair/IMG_20150705_234136_1_zpsesdhs8jy.jpg.html][IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_20150705_234136_1_zpsesdhs8jy.jpg[/IMG][/URL]
zie geen enkele schade dus waarschijnlijk de klepstoter die moet vervangen worden maar dat zal voor een andere keer zijn, eerst nog beetje bezinnen :salut:
kon me niet bedwingen, eigenlijk is er te weinig plaats met de warmtewisselaar en uitlaat om er deftig bij te kunnen …
[URL=http://s1114.photobucket.com/user/ROCCO_993/media/Porsche%20993%20repair/IMG_20150705_203426_1_zps2f3dh10g.jpg.html][IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_20150705_203426_1_zps2f3dh10g.jpg[/IMG][/URL]
maar met veel moeite en een paar truukjes heb toch het kleppendeksel kunnen verwijderen :
[URL=http://s1114.photobucket.com/user/ROCCO_993/media/Porsche%20993%20repair/IMG_20150705_234136_1_zpsesdhs8jy.jpg.html][IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_20150705_234136_1_zpsesdhs8jy.jpg[/IMG][/URL]
zie geen enkele schade dus waarschijnlijk de klepstoter die moet vervangen worden maar dat zal voor een andere keer zijn, eerst nog beetje bezinnen :salut:
Beetje goed nieuws : heb de wagen thuis opgekrikt en de beschermplaat onderaan verwijderd, dan met ijzeren staaf als stethoscoop naar de exacte locatie op zoek gegaan. De motor draait heel zacht bij opstarten, daarna wordt het geluid harder. Motor staat vrijwel helemaal droog geen olielekken. Heb niet het gevoel dat er zware schade is of dat de motor vierkant draait. Niets te horen aan de voorkant distributie draait mooi zacht. Getik komt echt van de onderste linker kleppendeksel met name de voorste cylinder. Dit is een meevaller want onderste kleppendeksel is vrij goed bereikbaar enkel een buis van de warmtewisselaar zit in de weg. De bovenste kleppendeksels zijn veel lastiger bereikbaar. Ik heb werkplaatsnota’s om de motor te wisselen maar dat is bij een 993 toch geen makkie denk ik met de multilink ophanging die in de weg zit en al de extra techniek. Dus ik ga het toch proberen oplossen op de eenvoudige manier via de onderkant. Kleppendeksel zal er dan afgaan en dan zien we wel verder, iets voor tijdens mijn verlof binnenkort …
Beetje goed nieuws : heb de wagen thuis opgekrikt en de beschermplaat onderaan verwijderd, dan met ijzeren staaf als stethoscoop naar de exacte locatie op zoek gegaan. De motor draait heel zacht bij opstarten, daarna wordt het geluid harder. Motor staat vrijwel helemaal droog geen olielekken. Heb niet het gevoel dat er zware schade is of dat de motor vierkant draait. Niets te horen aan de voorkant distributie draait mooi zacht. Getik komt echt van de onderste linker kleppendeksel met name de voorste cylinder. Dit is een meevaller want onderste kleppendeksel is vrij goed bereikbaar enkel een buis van de warmtewisselaar zit in de weg. De bovenste kleppendeksels zijn veel lastiger bereikbaar. Ik heb werkplaatsnota’s om de motor te wisselen maar dat is bij een 993 toch geen makkie denk ik met de multilink ophanging die in de weg zit en al de extra techniek. Dus ik ga het toch proberen oplossen op de eenvoudige manier via de onderkant. Kleppendeksel zal er dan afgaan en dan zien we wel verder, iets voor tijdens mijn verlof binnenkort …
Bij onze eigen auto’s (Golf van Timo en Alfa Spider van mij)) hebben we het ook eens gehad dat er klepstoter bleef hangen.
Toen hebben wij daar een paar honderd CC hydrauliek olie in gedaan even laten draaien en daarna een stukje rijden en was bij allebei weg.
Na een paar honderd km de olie vervangen, en nooit geen last meer van gehad.Risico is dan voor ons eigen als het misgaat :think:
Bij onze eigen auto’s (Golf van Timo en Alfa Spider van mij)) hebben we het ook eens gehad dat er klepstoter bleef hangen.
Toen hebben wij daar een paar honderd CC hydrauliek olie in gedaan even laten draaien en daarna een stukje rijden en was bij allebei weg.
Na een paar honderd km de olie vervangen, en nooit geen last meer van gehad.Risico is dan voor ons eigen als het misgaat :think:
Ik wilde even reageren. Niet omdat ik een kenner ben, maar omdat ik jouw 911 zo verschrikkelijk mooi vind! Die moet snel de weg weer op!
Mocht het de hydraulische klepstoter zijn (heeft wel die klank) is er geen additiefje voor de olie om hem weer ‘gangbaar’ te krijgen…?
Als laatste strohalm zeg maar voor het rigoreuzere werk…
Gr. Siepel
Ik wilde even reageren. Niet omdat ik een kenner ben, maar omdat ik jouw 911 zo verschrikkelijk mooi vind! Die moet snel de weg weer op!
Mocht het de hydraulische klepstoter zijn (heeft wel die klank) is er geen additiefje voor de olie om hem weer ‘gangbaar’ te krijgen…?
Als laatste strohalm zeg maar voor het rigoreuzere werk…
Gr. Siepel
Dat klinkt inderdaad niet goed Rocco , veel succes en moed om deze herstelling te doen en hopelijk vallen de kosten nog mee . Ik blijf dit volgen in alle geval . Dit heb ik bij mijn 993 nog nooit gehoord en heb al 207000 km (wat natuurlijk niets zegt .
Nogmaals veel succes .Dat klinkt inderdaad niet goed Rocco , veel succes en moed om deze herstelling te doen en hopelijk vallen de kosten nog mee . Ik blijf dit volgen in alle geval . Dit heb ik bij mijn 993 nog nooit gehoord en heb al 207000 km (wat natuurlijk niets zegt .
Nogmaals veel succes .Als ik het goed heb vullen ze op met olie wat dan de hydraulische weerstand geeft bij het stoten, dat heeft dus niet graag dat de motor lang stilstaat. Heb er ondertussen wel al weer een 5000 km mee gereden maar ik denk dat gezien de lage kilometerstand de vaak lange periodes van stilstand dit kunnen veroorzaken. En het is blijkbaar een bekend aandachtspunt van de 993.
Ben al bezig met een grote werklijst klaar te maken : klepstoters vervangen, kleppendeksels vervangen door aluminium exemplaren, oliewissel met filters, eventueel koppeling vervangen als de motor er uit moet … kan hier ook zitten wenen maar denk dat het eerder een goede mogelijkheid is om zelf nog meer te gaan doen aan de wagen, met wat professionele hulp moet dat ook lukken denk ik :think: 🙂
Als ik het goed heb vullen ze op met olie wat dan de hydraulische weerstand geeft bij het stoten, dat heeft dus niet graag dat de motor lang stilstaat. Heb er ondertussen wel al weer een 5000 km mee gereden maar ik denk dat gezien de lage kilometerstand de vaak lange periodes van stilstand dit kunnen veroorzaken. En het is blijkbaar een bekend aandachtspunt van de 993.
Ben al bezig met een grote werklijst klaar te maken : klepstoters vervangen, kleppendeksels vervangen door aluminium exemplaren, oliewissel met filters, eventueel koppeling vervangen als de motor er uit moet … kan hier ook zitten wenen maar denk dat het eerder een goede mogelijkheid is om zelf nog meer te gaan doen aan de wagen, met wat professionele hulp moet dat ook lukken denk ik :think: 🙂
het ratelen waar olaf het over heeft treedt enkel gedurende 2-3 sec op bij het starten. maar vooral na langer stilstaan kunnen die klepstoters bij een 993 gaan vast zitten en die komen dan na een tijdje rijden weer los. de tik is gelijkaardig maar de auto had maar één week stilgestaan dus die kans is heel klein maar niet onbestaand.
toch maar hopen dat het geen klepgeleider is Rocco. want het vergt serieuze motorchirurgie om die alle 12 te vervangen.
het ratelen waar olaf het over heeft treedt enkel gedurende 2-3 sec op bij het starten. maar vooral na langer stilstaan kunnen die klepstoters bij een 993 gaan vast zitten en die komen dan na een tijdje rijden weer los. de tik is gelijkaardig maar de auto had maar één week stilgestaan dus die kans is heel klein maar niet onbestaand.
toch maar hopen dat het geen klepgeleider is Rocco. want het vergt serieuze motorchirurgie om die alle 12 te vervangen.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.