Tips ivm aankoop onderdelen versnellingsbak 996 ?

Home Forum Porsche Marktplaats Porsche Gezocht Tips ivm aankoop onderdelen versnellingsbak 996 ?

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Begin vorig jaar heb ik een ‘project-auto’ gekocht : een 996 met defecte motor. Na een lange lijdensweg (8 maanden) eindelijk een OK- revisiemotor erin gekregen en meteen ook de koppeling, vliegwiel, condensors en radiators en dergelijke mee vernieuwd. Was niet de goedkoopste, maar wel de beste beslissing. Denk ik tot op vandaag …

    Vrij snel bleek dat de versnellingsbak ook best wel een lichte opfrissing kon gebruiken.
    Dus enkele dagen geleden de versnellingsbak er terug onderuit gehaald en de bak laten demonteren door een specialist ter zake.
    Het grote 4-punts lager blijkt zijn beste tijd gehad te hebben.

    Om het dan meteen goed te doen, dienen enkele andere vitale onderdelen best ook vervangen te worden, zijnde het kroonwiel + pignon en enkele andere lagers.

    Daar ik nodige onderdelen zelf dien aan te kopen ben ik op zoek naar tips waar ik dit het best kan doen.

    Mijn eerste denkpiste is deze onderdelen aan te kopen bij een OPC in Duitsland. Prijs-kwaliteit.

    Hebben jullie hier ervaring mee ?
    Of zijn de prijzen nagenoeg gelijk in OPC België-Nederland-Duitsland ?

    Of andere tips ?

    Dank,

    Geert

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
    • @ porschefabian : bedankt voor de tip. Ik heb afgelopen week enkele keren contact gehad met de mensen van Alpo. Tot nu toe heb ik hier de laagste prijs voor de onderdelen gehad. Hoe dan ook het blijft nog een zeer dure herstelling …

      Ik zoek nog even verder naar een gunstigere oplossing. Nog even ….
      Zoniet koop ik de onderdelen bij Alpo.

        Voor originele delen met en leuke korting kun je ALPO in Haarlem NL nog even bellen voor een offerte,
        Daar heb ik zo ong. al mijn nieuw onderdelen vandaan voor mijn project.

          @ John : thanks voor de info : de beschadiging van het kroonwiel is een gevolg van een versleten 4-puntslager. Ik zou het kroonwiel + pinion-as kunnen terug herbruiken , doch ik ben van plan de 996 te houden en wil de revisie tegoei doen nu alles open ligt. Je kent dat gevoel wel denk ik. De onderdelen zijn nog nieuw verkrijgbaar en ik heb prijzen binnen via Penders in Luik. Ik weet dat OE onderdelen duur zijn en weet ook waarom , doch van sommige abnormaal buitensporige prijzen krijg ik buikpijn.
          Op zen minst zoek ik naar een redelijke en goede oplossing. Of ik ze ga vinden weet ik nog niet.

          @ Targa 84 : ik heb vandaag enkele keren contact gehad met Paul Geeris. Was zeer hulpvaardig doch had na even zoeken toch niet de oplossing die ik zocht. Jammer.

            :think:
            The G96 gearbox was introduced at the start of production 996/986 cars. A 986 (Boxster) gearbox has the G86 gearbox designation. The G86 is basically the same as a 996 gearbox with the ring and pinion swapped for the mid-engine configuration. The most noticeable difference in these gearboxes is the cable shifter. All 996/986 cars other than 1998 996 GT3 cars use a cable shifter.

            The standard 996 gearbox (G96.00, G96.01, G96.30, and G96.31) is a development all its own which is similar to some current VAG (VW Audi Group) products, but shares almost nothing with other Porsche transmissions. There are many 996s that have suffered from ring and pinion failures, synchronizers, and other maladies at a variety of mileages. The only fix is to replace with a Porsche remanufactured unit, or a good used one. Parts for these gearboxes cannot be obtained by the manufacturer or Porsche. They unfortunately cannot be fixed.

            The 996 GT3 gearbox is different (type G96.90, G96.93, G96.96) from the standard 996. The GT3 gearbox has evolved from the 993 GT2 which in turn evolved from the 993 TT, and before that the 1989 930 G50.50. The current GT3 box is also used in the 996TT/GT2 and 996 GT3 Cup/GT3 RS/RSR race cars. It has a dedicated oil pump and external oil/water intercooler, steel synchronizer rings on gears 3-5, and interchangeable gear ratios (main shaft assembled from individual ratios that are positioned, not pressed into place), and a 40%/60% asymmetrical clutch type limited slip differential.

              versnellingsbakken doen zij ook wel en er is altijd een goed prijsje te regelen.
              bel eens naar daar en vertel wat er juist moet gebeuren.
              zeg maar den john met zijne singer van bilzen heeft gezegd dat hij een goed prijsje moet maken 😆

                Hoi John,

                Bedankt voor de tip , doch helaas , het kroonwiel en pinion-as bieden zij niet aan . 🙁
                Ik denkt dat dit enkel in OEM bestaat.

                Had jij geen goede connecties bij Hamcar ? Ik weet dat zij top zijn in motoren, doch versnellingsbakken worden uitbesteed als ik me niet vergis. Tips ?

                    paul geeris in heeze
                    :drink:

                      Inzinger Eindhoven kan me helaas ook niet verder helpen.

                      We zoeken verder.

                      Bedankt voor de tip. :up:

                        hey
                        neem eens contact op met J INZINGER EINDHOVEN
                        succes
                        :drink:

                          Bedankt voor de tip.

                          Heb vandaag de BE-prijzen binnen van de benodigde onderdelen. :puke:
                          Amai, goed dat er een stoel in de buurt stond om effe te gaan zitten.

                          Vooral hoofdas en kroonwiel zijn erg duur.

                          Ik heb ook bij Rose Passion gekeken , doch ze hebben deze 2 belangrijkste onderdelen niet. Bestaan ook niet in aftermarket denk ik, enkel OE.
                          Vanuit de US is ook geen optie wegens extra shipping cost en tijd van transport. Als er dan iets niet correct is ben ik helemaal de sigaar.

                          Ik zal naar een tweedehands met defect diff. of zo op zoek moeten gaan om daaruit onderdelen te recupereren.
                          Of een ‘goede’ tweedehands bak … met alle risico’s in acht genomen.

                          We blijven zoeken, alle tips welkom.

                            In de US heb je deze firma
                            http://www.gboxweb.com/product.html
                            die hebben verschillende onderdelen voor de versnellingbak te koop.
                            Weet niet of het goedkoper is door de verzending die erbij komt.
                            Je kan het eens bekijken.
                            Ook FVD heeft die onderdelen denk ik. Rose Passion ook zeker.

                          12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.