Trilling bij remmen 993

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Trilling bij remmen 993

  • Maker
    Discussie
  • Beste collega’s,
    Graag jullie standpunt en/of ervaring bij volgend probleem. Als ik bij +/- 120 km/h afrem heb ik een trilling in het stuur van mijn 993 S. Deze trilling komt enkel op dit moment voor (dus niet bij accelereren of andere snelheden)en verdwijnt eens ik stop met remmen. Vandaag ben ik naar de schouwing geweest en er werd nergens ‘spel’ vastgesteld. De reden waarom in jullie advies vraag is omdat ik al verschillend versies gehoord heb van wat het probleem zou kunnen zijn nl:

    – uitlijning,
    – versleten stuurdemper,
    – spel op een of andere ‘driehoek’.

    De optie ‘niet remmen bij 120 km/h’ wens ik niet te weerhouden 😉

    Ter info, mijn pa heeft een 993 C4 cabrio en heeft hetzelfde probleem (‘t zal in de familie zitten).

    Alvast bedankt voor jullie hulp,
    Kolya

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
    • Het trillen bij remmen is ten gevolge van kromme remschijven ten gevolge van snelle afkoeling door water of dergelijke je moet ze daarom niet laten vervangen ze kunnen terug rechtgemaakt worden door ze te laten afdraaien op een draaibank (kan je laten doen door firma’s )

        Schijven hoeven niet scheef te zijn voor trillingen te hebben.

        Trillingen kunnen ook een gevolg zijn van roest in de ventilatiekanalen van de schijf ❗ ❗

          @Rudporsche ,gelukkig heb je je eigen gevoel gevolgd .Nieuwe dure schijven plaatsen en de trilling zou niet weg geweest zijn . 😥 😥
          Hoe kan men soms zo snel een diagnose stellen ???????
          Bedankt voor de tip .

            Hé, heb dit probleem vorige zomer gehad, trillen van het stuur is niet aangenaam, na een bezoek bij een porschegarage wilde men direct nieuwe schijven plaatsen, wat duur om in een paar minuten te moeten beslissen.

            Ben naar huis gereden en onderweg bij een vriend gestopt die een meetklok heeft, beide wielen vooraan gedemonteerd daarna de meetklok op de buitenrand van elke schijf geplaast, als men de schijf dan draaid kan men perfect aflezen of de schijf krom is, best op verschillende hoogtes de klok plaatsen zo heb ik per schijf 5 metingen uitgevoerd.
            Na de meetingen heb ik kunnen vaststellen dat er met de schijven niets fout was.
            De remblokken waren verschillend afgesleten, deze zijn vervangen en probleem was weg, de oorzaak van het verschillend afslijten van de remblokken was 1 rempomp die wat vastzat.

              Daily Driver is een Mercedes E 220 break waarmee ik een pak sportiever rem dan met m’n 911. Schijven zouden dus al behoorlijk krom moeten zijn…
              Daarvoor Audi TT… nooit dit probleem gekend. Kan amper geloven dat schijven krom komen te staan van ‘intensief’ gebruik op de openbare weg.
              Blijft wel een Porsche hé…

              Wat wel zou kunnen is ‘aanslag’ van de remblokken op de schijven van na het wassen direct binnen te zetten. Ga eens stevig doorremmen maar dan zonder passagiers…

                En het regent nooit eens onderweg als je met mooi weer vertrokken bent ?
                Je wast je wagen niet dadelijk na een ritje (of gebruikt geen water) ?
                Je hoeft niet circuit te rijden om je remmen warm te krijgen ?
                Voorbeeldje (en zo kan ik er veel geven in gewoon wegverkeer) : Snelweg vlot afgaan en wat steviger remmen voor de afrit om dan beneden aan de lichten stil te staan voor het rode licht met je voet op de remmen kan ook al voldoende zijn .
                Je zoekt maar op hoor , maar ik ben 100% zeker dat als je die symptonen hebt die je geschreven hebt het de schijven zijn .
                PS : De remmen op mijn Sub zijn één jaar oud , en ik rijdt er dagelijks behoorlijke afstanden mee (normaal , niet als een zotteke) en toch waren ze licht krom (voor dat ik er zondag mee op het circuit gegaan ben).
                Als het je banden of ophanging waren trilden ze ook bij het rijden of tussen bepaalde snelheden (meestal tussen 80 en 110 km/u)

                  Porsche’ke komt alleen buiten bij mooi weer dus opspattend water kan de oorzaak niet zijn.
                  Remschijven en blokken zijn als nieuw want er is zelfs geen stootrandje aan de buitenzijde van de schijf.
                  Circuit heb ik nog nooit gereden dus remmen zijn zeker niet kromgetrokken.
                  Remolie kan natuurlijk wel een piste zijn, denk dat ik eerst eens stevig zal doorremmen en anders eens binnenspring in de garage.
                  Blijft ‘a mistery to me’…

                    Inderdaad niet te onderschatten .
                    Als je wat vlotter gereden (geremd) hebt en dan ineens door een plas rijdt is dit voldoende om de hetere remschijven zo plots af te koelen dat ze krom trekken .
                    Ook erg dodelijk voor remschijven is na een vlot ritje (met veel remmen) bvb aan lichten (of in de pits) stil te staan met je voeten op het rempedaal . Steeds remmen los en in noodgeval je handrem op .Nooit remmen ingedrukt houden

                      Opspattend water ook niet vergeten 💡

                      PB

                        *Niet te vergeten (oudere) remolie neemt vocht op.
                        Waardoor deze een stuk van zijn warmteafvoer functie verliest.

                        *Hard remmen bv. afrit autosnelweg, en dan op je rem blijven staan kan problemen geven.

                        *Of gewoonweg net als ik, foutieve rijstijl, en alles naar de knoppen remmen. :mrgreen:

                          Door hitte vb. op circuit …. En/of wanneer ze sterk versleten raken en dus dunner worden …

                            Hoe kun je eigenlijk kromme remschijven krijgen? Dit heb ik nog nooit gehad bij de vorige wagens waar ik mee reed.

                              Ooit ook gehad met mijn 993. Schrijfremmen voor beetje kromgetrokken…
                              Nieuwe schijven en probleem opgelost!

                                Daarom, rem eens een paar keer flink, goed doortrappen. Kijken of het weggaat.

                                  Ik heb dit ook gehad op mijn 993 en het waren de voorste schijven die krom waren ,Ik had dit ook bij 120 km/u en bij hogere snelheid niet .Er zijn nieuwe schijven geplaatst en het probleem was opgelost .Succes met het zoeken naar dit probleem .

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.