Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 996 › “uitboren” schijven?
- Dit onderwerp bevat 24 reacties, 15 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 9 maanden geleden door Marcel.
-
MakerDiscussie
-
8 januari 2012 om 22:46
vandaag heb ik de 996TT eens een grondige poetsbeurt gegeven. Ik merkte dat veel gaatjes in de remschijven verstopt zitten.
Had al eens opgevangen dat je die gewoon terug kunt uitboren, heeft iemand hier ervaring mee?
Tips vooraleer ik begin? -
MakerDiscussie
-
LOL, gelukkig ook hier bergen humor. :respect2:
Ik boor nog een paar gaatjes :sarcastisch
En dan is niet enkel je linkerbeen gespierd van de koppeling , maar ook je rechter van het remmen 😆
Trommelremmen zijn altijd goed, en gene zwarte prut meer op de zjanten! :first:
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de P. voorzien van trommelremmen !
Attachments:Weet je wat, ik heb het gewoon zo gelaten! Geen gezever meer…. 😐
Iemand een idee hoe ze die gaatjes oorspronkelijk in die schijven gemaakt hebben?
Persoonlijk zou ik ook niet met een boormachine beginnen boren in de gaatjes van de Remschijf,
Ik twijfel niet aan Yabba zijn expertise ter zake, enhij mag van mijn part het met een klopboormachine doen of wat anders.
ik zou voor mezelf (en dring niemand iets op) toch kiezen voor een zachtere aanpak.
gewoon om zeker te zijn, denk dan aan compressor met lucht, hogedrukreiniger, plastieken staafjes eventueel in combinatie met voorgaande.Misschien eerst wat brake cleaner op spuiten en laten inwerken…
mogelijkheden zijn legio. het zoeken is een deel van de ervaring 🙂
Ik vroeg het me al af waar Yabba bleef ,ik vreesde even dat hij ook met griep in bed lag . 😥
[quote=”PVB” post=94446]Uitboren van remschijven nooit doen! Het minste materiaal je wegneemt des te onstabieler de schijf wordt en je dus ook het meest kans maakt op trillingen bij het rijden. Best even de gaten proper maken zoals hierboven in de topic al werd gemeld, je kan daar meerdere zaken voor gebruiken…als het maar niet uitboren is ;)[/quote]
ik denk dat je als je een keertje goed doorremt, evenzeer wat materiaal meeneemt, dus na elke rembeurt nieuwe schijven 🙄 .
jongens, het gaat om een auto, niet om de space-shuttle. Er is geen enkel probleem als je de gaatjes terug openmaakt met een boormachine,(of met een schroevendraaier of met een wattenstaafje alleen gaat dat veel langer duren) zolang je een boortje gebruikt dat idd niet groter is dan de opening zelf, je zal enkel het remstof verwijderen.
En voor al de mensen met hun horrorverhalen over remschijven die je uit balans brengt of die je gaat beschadigen , raad ik het volgende aan, de volgende keer dat je je remschijven vervangt, neem eens een van de oude schijven en een boortje, boor eens een gaatje bij en weet me te vertellen hoeveel (normale ijzer-) boren je versleten hebt voor je erdoor geraakt, en hoe hard je moeten duwen hebt voor je er het eerste putje in had.
Het moet toch niet echt gekker meer worden, straks moeten we voor we de auto mogen wassen, eerst een diploma gaan halen en erna terug een keuring doen om te zien of hij nog wel rijvaardig is…Anoniem5 april 2012 om 22:26Uitboren ??? De remstof die er in die gaatjes zit is toch zo hard niet. Ik doe dit gewoon handmatig met een boortje (dus zonder boormachien).
Uitboren van remschijven nooit doen! Het minste materiaal je wegneemt des te onstabieler de schijf wordt en je dus ook het meest kans maakt op trillingen bij het rijden. Best even de gaten proper maken zoals hierboven in de topic al werd gemeld, je kan daar meerdere zaken voor gebruiken…als het maar niet uitboren is 😉
Gelukkig, juiste antwoord al een paar keer gegeven. Schrok al 🙂 Als de gaatjes echt dicht zitten met remstof krijg je dat er met een hoge druk reiniger of perslucht niet uit. Omdat de schijven dubbel zijn zal je alleen aan de buitenzijde iets bereiken. De achterste helft vd schijf blijven de gaatjes nog dicht zitten.
Als je klaar bent met boren kun je wel met water en/of lucht even de boel stofvrij maken. Dan zet je alle wielen er weer lekker ‘schoon’ op.
is het eigenlijk 100% safe om van zo dichtbij met een hogedrukreiniger op de remmen te spuiten? Ik heb destijds schade geleden bij een moto door te vaak de velgen af te spuiten met een hogedrukreiniger, omdat ik blijkbaar het vet tussen enkele kogellagers gespoten had, wat door spleten en openingen blijkbaar bereikbaar was voor die hogerdrukstraal. (het gebruik van al te agressieve (en ontvettende) reinigingsproducten zou daar trouwens nog extra kwaad bij kunnen!)Ik vraag mij aldus af of te lang en van zo nabij spuiten met een hogerdrukreiniger daar ook niet meer kwaad dan goed kan doen???
Perslucht lukt idd ook, maar dan draag je best een mondmasker, dat stof is heel fijn en niet echt gezond.
Ooit (ok ik ben dom)eens met perslucht uitgeblazen in mijn garage, no kidding dat stof hangt hier nog overal.
Uitboren kan idd ook…..(met een voldoende kleine boor.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.