Uitgewogen 911 3.2

Home Forum Porscheforum Fotoboek Porsche Tuning Foto’s Uitgewogen 911 3.2

  • Maker
    Discussie

  • Wim

      Deze week een 3.2 Targa uitgewogen met een fantastisch resultaat voor een forumlid.
      Als je zo dicht op elkaar kan komen met gewicht is dit ook een teken dat carrosserie weinig getordeerd is.

    7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
    • Wim

        Dit resultaat krijg je door de ophanging te verstellen voor en achter.
        En wel door middel van excentriek bouten te verstellen achter op de stelplaten, en voor door de druk met de bout op de torsi te verdraaien.

        J

          Hoe krijg je die verdeling zo nauwkeurig?
          Door aanpassingen in de ophanging?

          Voor een auto die geen circuit ziet is het idd misschien wat over the top om te wegen met bestuurder.

          Wim

            Natuurlijk verandert dit, en is normaal.
            Maar voor de racerij is dit belangrijk, en wordt deze dan uitgewogen met rijder erin en halve tank benzine.
            Dit om verschil rijden met volle of lege tank in gewicht te minimaliseren.

            Privé is dit niet zo belangrijk, want het ene moment zit je er alleen in en dan met zijn tweetjes, dus zou je het elke keer moeten veranderen voor je gaat rijden.
            Is wel met een halve tank uitgewogen.

            Maar kan je wel verzekeren dat het op deze manier al een verschil geeft wat je niet verwacht. 💡

            J

              Stom vraagje, maar wordt die bijna perfecte verdeling niet verstoord wanner dat er een chauffeur instapt?
              Gewogen met volle tank of lege?

                Good to know!

                Onlangs hoorde ik van een technieker die zelfs verschoten was hoe hard een eerste Boxster (986 2.5) kan torderen bij het opkrikken :s

                Wim

                  Bij de oudere targa tot 84 gebruikte ze deze versteviging.
                  Deze was niet zo stevig en had als nadeel dat hij daar voor de versteviging wilde scheuren en de kont ging afhangen.
                  Deze tordeerde ook makkelijker.

                  En dacht vanaf 85 deze elleboog.
                  Beide zitten aan de dorpel vast net achter deur.

                  Dus in de vloerplaten zit niks verstevigd, want verstevigingen zitten aan verlengd B stijl.
                  Deze elleboog werd vanaf de cabrio gebruikt, en Porsche zag later in dat de targabeugel met druppel niet sterk genoeg was, en ging toen constructie van de cabrio toepassen bij de latere modellen.

                    Lijkt me een interessant gegeven, en al zeker voor een Targa. Het blijft voor mij wel een raadsel hoe ze erin slaagden zo’n stijf chassis voor elkaar te krijgen. Of is het net omdat een Targa chassis wellicht wat slapper is dat eventuele torsies weinig effect hebben op de gewichtsverdeling?
                    Ik heb de mijne afgelopen weekend nog opgekrikt. De twee poten komen nagenoeg gelijktijdig van de grond en de deurnaden blijven gelijk. Waar ergens in de vloerplaat zit de stevigheid?

                  7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.