VAA

Home Forum Porsche Talk VAA

  • Dit onderwerp bevat 125 reacties, 23 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren geleden door Wim.
  • Maker
    Discussie
  • Deze thread even gebruiken voor alle info mbt. de nieuwe VAA

    Voor zover ik weet momenteel gaat de nieuwe VAA berekend worden op het bedrag dat op de aankoop factuur stond toen hij nieuw was, ook al heb je de wagen pas jaren later voor veel minder gekocht + de CO2 uitstoot.
    Heeft er hier al iemand een berekeningsformule?

    Mijn idee: ik koop een oude 911 op de firma, een S vanzelfsprekend en eentje in slechte staat. Kostte nieuw indertijd pakweg 10.000 Euro? Dan word ik belast op 7000 Euro (factuurbedrag aan 70%) :mrgreen: + de Co2 uitstoot (weet iemand hoeveel dat is voor zo’n oudje?)
    Die 911 ga ik dan dumpen bij Wim en vrolijk laten in orde zetten (stuur de factuur maar naar de firma), eens dat hok in orde staat koop ik ‘m dan privé over voor pakweg 5000 Euro en zet ‘m te koop voor 50.000…
    Die nieuwe VAA is een Godsgeschenk!!!
    Onbelast inkomen a volonté…

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 125)
    • volgens mij gaat dit zeer zware gevolgen hebben.
      Als ik naar mezelf kijk, die 991 was bijna besteld… maar nu dus niet, en privé zie ik dat toch even niet zitten…

      we’re on a road to nowhere… (om van Talking Heads te pikken) 😈

        [quote=”sonar” post=90449]En dan betaal je nog eens belastingen op je extra elektriciteitsverbruik ook. Apenland toch.

        Achja het is nu eenmaal zo. Toch erg benieuw welke impact dit nu allemaal zal hebben voor de verkoop, en de toestroom van elektrische wagens in België.

        We zijn al niet zo’n innovatieve kopers en vrees dat dit de handrem nog wat harder zal aantrekken[/quote]
        Persoonlijk geloof ik niet in de toekomst van de electrische auto, maar dat is een ander verhaal.
        Voor de liefhebbers is dit een interessant artikel hieromtrent: Klik hier

          En dan betaal je nog eens belastingen op je extra elektriciteitsverbruik ook. Apenland toch.

          Achja het is nu eenmaal zo. Toch erg benieuw welke impact dit nu allemaal zal hebben voor de verkoop, en de toestroom van elektrische wagens in België.

          We zijn al niet zo’n innovatieve kopers en vrees dat dit de handrem nog wat harder zal aantrekken

            [quote=”sonar” post=90444]wat is de nieuwe VAA voor die Tesla roadster eigenlijk?[/quote]
            De belasting op inverkeerstelling (BIV) van een elektrische auto kost 0 euro en de verkeersbelasting is maximum 100 euro per jaar goedkoper in vergelijking met de zuinigste brandstofauto’s.

            Als je de Tesla op je zaak koopt kom je voor de rest in het rijtje van de VAA gedupeerden en koop je privé dan heb je geen last van de VAA.

            Verder is het ook afwachten op de goedgekeurde wijziging van de verkeersbelasting in 2013/14.

            Die belasting zal dan bestaan uit het bedrag voor het wegenvignet en een variabel bedrag voor de externe kosten (milieukosten) van het voertuig. Ook buitenlandse voertuigen zullen vanaf 2014 moeten meebetalen voor het gebruik van onze wegen.
            Alles zal automatisch geregeld worden via het jaarlijkse aanslagbiljet voor de verkeersbelasting.

            Voor een electrische wagen blijft dat variabel bedrag 0 euro, het vignet blijft te betalen door iedereen, ook buitenlanders.

              Ja tis dat dat ik me afvroeg, geen CO² maar wel hoge nieuwprijs.
              Maar wat is al hun geklooi dan altijd dat we milieuvriendelijker moeten rijden. Milieuvriendelijker dan zonder benzine bestaat niet. Als ze daar geen uitzondering voor maken toont gewoon ultiem aan dat het pure graaicultuur en jaloezie is.

                zal gezien een hoge nieuwprijs ook niet min zijn!! :wtf:

                  wat is de nieuwe VAA voor die Tesla roadster eigenlijk?

                    ik deel Audiotronics en anderen hun walging en kwaadehdi: het zit er dik in dat ook ik de TT zal mogen laten gaan als dit zo verdergaat, en er daar bovenop nog eens dubbel en dik zal mogen betalen, zodat van de restwaarde (die momenteel ook weer een duik neemt)misschien amper nog genoeg overblijft om zowel de bank in één keer als die klotebelasting te kunnen betalen, en mijn deel privé spaarkapitaal dat ik er in gestoken had ook kwijt ben… 👿 Met al de rest die een mens soms al aan zijn hoofd heeft, wordt je hier niet vrolijk van, nog overdag, nog ‘s nachts!

                    als dit zo verder gaat, zullen er op het volgende RLC verschillende met de vélo mogen komen… In het beste geval een mountainbike van Porsche… :sarcastisch

                      Ik heb al tien keer ingelogd en iets willen schrijven maar telkens gewist. Nu doe ik het toch, wetende dat het veel stof zal doen opwaaien en wie weet wie leest er mee.

                      Mijn P van 9 jaar oud gaat zo goed als evenveel VAA kosten dan een nieuwe iets milieuvriendelijkere sportwagen. Waarom dan nog een “oude wagen” op de zaak laten staan. Dan lease ik een pokkeduur ding en als onbezoldigd zaakvoerder is dit het enige, die VAA. Anderzijds zal het bedrijf door die dure leasing nog amper winsten maken, neen zware verliescijfers. En lukt het niet meer dan mag een curator het komen oplossen. Het klinkt simplistisch en het zijn dagdromen maar een mens begint zo stilaan er genoeg van te krijgen. En dat is niet enkel door die VAA maar door alle smerige trucs dat de politiekers elke dag aan het verzinnen zijn. En als je niets privé hebt kunnen ze ook niets komen halen.

                        toch even mijn persoonlijke mening ivm VVA:

                        Wat ik jammer vind is in heel deze ‘jaloeziewet’ is dat het stereotype van de ‘dikke zelfstandigen’ in de ogen van anderen weer eens bevestigd wordt. Hardwerkende zelfstandigen die toch kiezen om nog de extra duit (VVA) in het staatszakje te doen en hun dure wagen te behouden,blijven aanzien worden als ‘dikverdiener met dikke auto’s’
                        Ook al had je vroeger een mooie occasie P (zoals vele forumgangers) het bleef betaalbaar. Nu wordt zelf dit kwasie onbetaalbaar door de 70% regel. Dus bewijst dit de chicé dat wie P rijdt ofwel privé duiten heeft of een dikke zaak heeft. Hoffelijk rijden in een P en hoffelijk handelen in het verkeer zal nog minder geapprecieerd worden!
                        Uiteindelijk gaat iedereen toch moeten betalen en laten we ons focussen op onze echte passie; Driving Porsche!
                        Ik heb gisteren ook Telefacts gezien waarin extremiteiten weer voor sensatie moesten zorgen. Als tegengif heb ik nog een aflevering Topgear bekeken en goed geslapen!
                        cheers en :respekt: voor alle forumgangers!

                          [quote=”reys” post=90432]Begrijp nog steeds niet waarom iedereen nu pas is wakker geschoten, +/- nieuwe VAA was al van dec ’11 aangekondigd… :?[/quote]

                          Akkoord Reys, maar ze veranderen tijdens het spel contant de regels. In eerste instantie werd mijn VAA berekend op de waarde op mijn factuur. Nu moet ik VAA betalen op de factuurwaarde van de allereerste eigenaar van mijn P. We spreken hier over 109000 €. Voor een 8 jaar oude 996 handhaaft men nog steeds 70 %. 👿 Mijn propere daylie (F11) wordt genomen zonder enige korting (20 % !) en gratis optie (Business Pack) wordt eveneens mee aangerekend. Dat alles was niet aangekondigd en moet trouwens nog door de hele mallemolen gedraaid worden om eigenlijk toepasbaar te zijn. Nog een laatste keer naar mijn accountant voor de zekerheid (er moest toch eens iets wijzigen) en Porsche keuren voor verkoop en dan terug privé inschrijven. Heb reeds gebeld met de keuring en gezien de situatie kan ik rekenen op een “vlotte doorstroming” voor de keuring. Toch iemand van een off. instantie met een beetje begrip.

                            [quote=”reys” post=90432]Begrijp nog steeds niet waarom iedereen nu pas is wakker geschoten, +/- nieuwe VAA was al van dec ’11 aangekondigd… :?[/quote]
                            Daar heb je een punt. Ik denk dat nu de impact bij de meesten pas duidelijk wordt.
                            Ze gaan werk krijgen bij DIV vrees ik, niet voor nieuwe platen maar voor de teruggestuurde platen.

                            Anoniem

                              Begrijp nog steeds niet waarom iedereen nu pas is wakker geschoten, +/- nieuwe VAA was al van dec ’11 aangekondigd… 😕

                                [quote=”porsche” post=90363]Ik lees hier alleen maar negatieve klanken 🙁

                                Velen onder ons hebben een zaak of werken ergens, zijn we daar al niet tevreden mee?
                                Klanten geven minder uit dan voorheen, ok, maar hoe gaan we daarmee om.
                                Deze klant heeft er zeker geen boodschap aan dat we ook tegen hem beginnen te zagen over hoe slecht het overal wel gaat.

                                Als ondernemer kan je het ook positief bekijken, als werknemer ben je meer afhankelijk van het bedrijf waar je werkt maar dat hoeft niet noodzakelijk negatief te zijn, goede krachten zal men altijd kunnen gebruiken, profiteurs en doemdenkers zullen het eerst problemen ondervinden.

                                Naast de noodzakelijk besparingen biedt elke crisis, ook de huidige, kansen aan ondernemers die zich openstellen voor verandering. Als je er op die manier tegenaan kijkt, hoef je het woord ‘crisis’ niet meer als bedreiging te zien.

                                Gebruik de crisis om nieuwe uitdagingen aan te gaan met je bedrijf of eenmanszaak.

                                Mijn mening hé[/quote]

                                Als werknemer–>goede krachten kunnen gebruiken?
                                Wat denk je van na 2j uitsloven van vandaag op morgen samen met het vuil buiten gezet?
                                Crisis was voelbaar,besparingen,bedrijfstructuur veranderd en bye bye

                                Kansen bieden aan ondernemers in de crisis
                                Een ”jonge” ondernemer die ”het wil gaan doen” staat vaak niet mega kapitaalkrachtig,als het dan even tegensteekt moet je financieel ook krachtig staan om die periode te overbruggen,dat is de dag van vandaag HELEMAAL niet meer zo simpel met alle gevolgen van dien.

                                Inzake algemeen
                                Ik ben al ZEER tevreden als ik alles betaal krijg,eens wat kan doen wat ik graag doe en een centje aan de kant kan zetten.

                                Just mijn 2 centen

                                  Ook ik heb het telefacts programma met aandacht gevolgd.

                                  De man met de Saab verduidelijkte alles, gekocht als tweedehandswagen had hij berekend indien hij nog 5 jaar zou rijden hij meer belastingen zou betaald hebben dan dat de wagen nieuw had gekost.

                                  Dat geeft de hele problematiek op een kafkaanse manier weer.

                                  Uiteraard is het ook een streep door de rekening van de mensen die een bedrijfswagen hebben gekregen van de zaak. Zij kunnen deze niet verkopen omdat de wagen van het bedrijf is maar worden wel gestraft door het VAA wat voor een gemiddeld gezin toch al vlug kan oplopen tot 300 euro p/maand.

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 125)
                                • Het onderwerp ‘VAA’ is gesloten voor nieuwe reacties.