VAA

Home Forum Porsche Talk VAA

  • Maker
    Discussie

  • Mushroom
    Deelnemer

      Deze thread even gebruiken voor alle info mbt. de nieuwe VAA

      Voor zover ik weet momenteel gaat de nieuwe VAA berekend worden op het bedrag dat op de aankoop factuur stond toen hij nieuw was, ook al heb je de wagen pas jaren later voor veel minder gekocht + de CO2 uitstoot.
      Heeft er hier al iemand een berekeningsformule?

      Mijn idee: ik koop een oude 911 op de firma, een S vanzelfsprekend en eentje in slechte staat. Kostte nieuw indertijd pakweg 10.000 Euro? Dan word ik belast op 7000 Euro (factuurbedrag aan 70%) :mrgreen: + de Co2 uitstoot (weet iemand hoeveel dat is voor zo’n oudje?)
      Die 911 ga ik dan dumpen bij Wim en vrolijk laten in orde zetten (stuur de factuur maar naar de firma), eens dat hok in orde staat koop ik ‘m dan privé over voor pakweg 5000 Euro en zet ‘m te koop voor 50.000…
      Die nieuwe VAA is een Godsgeschenk!!!
      Onbelast inkomen a volonté…

    15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 125)
      • [quote=”Funny” post=90283]
        Daarentegen als je je wagen in Nederland bestelt als Belg kan je je wagen wel gaan ophalen .[/quote]

        NL is (of was?) overigens het goedkoopste Europeesche land om een belasting-vrije wagen te kopen 😉

          Yes Funny, maar op moment van de bestelling ben ik wel een “Dubai-nees” he (of zoiets), geen Belg in België :mrgreen:

          Als ik zeg dat ik een oliesheik ben en mijn wagen in Stuttgart wil gaan halen moet dat toch wel lukken zekers :mrgreen: :happy:

          Ik dacht dat het bij nieuwe wagens de aankoopprijs van de wagen was + opties zonder korting.
          Zo heb ik het voor mijn personeel moeten doorgeven aan het sociaal secretariaat.

          Ze hoeven me in Dubai geen korting te geven hé :mrgreen:

            @Plumber ,de prijs voor berekening Vaa zal de Belische nieuwprijs zijn .
            Als Belg is het niet mogelijk om een wagen die is besteld bij een Belgische dealer af te halen bij Porsche in Duitsland .
            Daarentegen als je je wagen in Nederland bestelt als Belg kan je je wagen wel gaan ophalen .
            Wat de reden dan kan zijn ,misschien douane of de invoerder ??? 🙄

              Op kosten van de firma vanzelfsprekend!! :applaus: :music: :respekt:

                Maar eerst plezier reiske maken naar Dubai zeker om hem te bestellen. :first: :relaxman: :music:

                  Je kan wel wat “foefelen” met de catalogusprijs in Belgie maar om dat met 25.000€ te doen zakken… Ze zijn ook niet achterlijk bij de fiscus hé (spijtig genoeg :engeltje: )

                  Een nieuwe Porsche 991 Carrera S kost in Dubai 80.000€; bij ons 105.000€.
                  Ik toon dus met veel plezier de aankoopfactuur van ginder :mrgreen:
                  Is op maandbasis een besparing van 250€ VAA :happy:

                  Ik weet dat de wagen finaal evenveel zal kosten tgv transport, invoertaksen, etc…
                  Maar voor het berekenen van de VAA gaat het wel om de aankoopfactuur hé :mrgreen:

                  Dus is het misschien toch een goed idee om gaan in te voeren van ginder? Je kan bij Porsche een fabrieksaflevering vragen (in Stuttgart), dan kan je er direct mee naar huis rijden en hoef je hem zelf niet in Dubai te gaan halen :mrgreen: Transport kosten al uitgespaard zie 😀

                    waarom okkazieporsche hinder gaan kopen?

                    je kan deze toch evengoed hier kopen

                    het bedrag op papier moet toch niet 100% werkelijkheid … 😉

                    andere opmerking, vraag:
                    waarom gaan invoerders en dealers nu hun “brutto” prijzen niet aanpassen naar beneden en korting evenveel verminderen?

                    dan is VAA toch direct een stuk lager?

                      [quote=”plumber” post=90274]
                      De fiscus kan toch niet verbieden waar ik mijn wagen ga kopen?[/quote]

                      Ze zullen ongetwijfeld een of andere vorm van belasting op de in te voeren auto heffen – en uitgaan van de nieuwprijs die zo’n auto in België zou hebben 💡

                        Inderdaad al veel indianenverhalen gehoord…

                        Maar hier nog een ideetje van mij; kan je nadien dan ook bij de indianenverhalen zetten :mrgreen:

                        Stel ik koop een nagelnieuwe Porsche in Dubai (met dus een officiele aankoopfactuur van ginder). Porsches zijn daar (of in de US) pakken goedkoper dan hier.
                        Dan dien ik toch VAA te betalen op de cataloguswaarde van ginder, niet??

                        En hetzelfde is toch ook waar voor okkazieporsches van ginder? Als ik kan aantonen dat de catalogusprijs van de wagen ginder pakken goedkoper is zal ik ook veel minder VAA betalen voor mijn geimporteerde wagen?

                        Heb ik nu iets geniaals gevonden of ben ik weeral aan het dromen voor niets? :engeltje:

                        De fiscus kan toch niet verbieden waar ik mijn wagen ga kopen?

                        Greetz,

                        Plumber

                          In het betreffende document mbt VAA staat dat de uitstoot vermeld staat op het gelijkvormigheidsattest, alsook op het inschrijvingsbewijs. Klopt. Ze voegen er evenwel aan toe dat men zich voor de berekening van het VAA enkel zal baseren op de uitstoot vermeld op het inschrijvingsbewijs….. Ik ga voor alle zekerheid de twee documenten even naast elkaar leggen voor het te laat is, je weet maar nooit ! :wtf:

                            Daarbovenop willen ze nu naar 22% btw gaan.
                            Waar gaat dit toch maar eindigen?

                              Correctomundo, maar ik heb het over de tijd dat je na de aankoop van een particuliere auto / moto naar stad- of gemeentehuis moest met je handgeschreven vodje papier en aldaar aan de ontvanger BTW betaalde. (uiteraard stond een lager bedrag op dat vodje papier, zonder te overdrijven hé 😉 Daarvoor heeft Europa de Belgische staat veroordeeld. Nu betaal je op een particulier voertuig toch geen BTW meer, vroeger wel. (tenzij mijn geheugen er de brui aan geeft 😕 )

                                [quote=”RODONDO” post=89945]Moet hierbij even terugdenken aan een oud “Deheane-vehikel”, nl. de BTW dewelke destijds betaald moest worden op tweedehandswagens. Dankzij een moedige burger (dat zijn m.i alle P-rijders vandaag 8) ) serieus teruggefloten en afgeschaft. Ok, wat later kwam er dan de BIV…. Een 996 dewelke de nieuwe eigenaar 28000 € betaalde in 2011 moet dus afdokken op een waarde van 70000 € (of meer) ? Pure waanzin. Gegarandeerd van tijdelijke aard. :sarcastisch[/quote]

                                Klopt niet helemaal . De belasting op nieuwe en tweedehandswagen (25% of 33% op luxewagens) was er al .
                                Dehaene had belastingsverlagingen beloofd als hij aan de macht kwam en daardoor werd hij verkozen .
                                De BTW ging van 25% naar 19% . Iets daarna vond hij de BIV uit op nieuwe wagens en kort daarna werd dit ook toegepast op tweedehandswagens .
                                Als dit erdoor was heeft hij de BTW van 19% weer verhoogd naar 21% (in tegenstelling tot onze buurlanden waar die gewoon 19% is)
                                Hij heeft ons dus droog in de kont gen**kt
                                Nu betalen we stukken meer dan destijds de 25btw

                                  VAA zal er toch ook voor zorgen dat de sociale bijdrage (zonder echt een hoger inkomen in € ‘ s) ook omhoog zal gaan ? In mijn geval een F11 van 2011 met bijna alles op en aan + de 996 aan 70 % van wat hij in 2003 gekost heeft…. :puke:

                                    Biv kan je enkel terug krijgen bij verkoop als je de wagen binnen de 6 maand na aankoop verkoopt aan een buitenlander en die persoon de wagen ook effectief in zijn thuisland inschrijft. 🙁 🙁 🙁
                                    Anders elke keer BIV betalen bij verandering van eigenaar. 👿 👿 👿

                                  15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 125)
                                  • Het onderwerp ‘VAA’ is gesloten voor nieuwe reacties.