Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 993 › VARIORAM
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 9 maanden geleden door jack-in-the-box.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Even aan de computer hangen lijkt me toch wat makkelijker …
EOBD is een mooie uitvinding mensen, maak er gebruik van! Ik zou zelfs aanraden om bij elk onderhoud de stekker in te pluggen, veel problemen kunnen nog voor je ze echt merk vermeden worden, om zo hoge kosten te vermijden.Vervolgens beginnen demonteren! Al is CabrioWim zijn post erg nuttig bij het ontbreken van een computer ;)…
so Ronvos: will you blow, or will you suck? That is the question… 😉 😆
Misschien heb je hier wat aan. 😳
Some of you may recall my previous post from a week or so ago asking for help diagnosing a problem with my varioram and the fact it was losing vacuum from the resovoir cannister with a few seconds of turning the engine off. I initially thought I had disturbed a pipe whilst trying to check that I had full throttle (don’t ask). Anyway, after much checking and head scratching it turned out to be be the check valve from the engine to the varioram. It’s job is to act as a one way valve between the engine and the resovoir for the varioram. Failure means that the system operates spasmodically at best and leaves the engine hesitant and rough.
Easiest way to check it is to take off the rubber elbow at it’s end, the notorious collapsing one and attach a pipe to it. Once you done that either suck or blow into it (depending on your own preference!) and any leak at all means it’s toast. The leak will be minor, but if you blow into it you should have your cheeks puff out, your face turn red and no loss of air at all. If you’re unsure, you can check against the identical valve immediately above the varioram one for the brake booster vacuum.
Note, the lower valve is only fitted to the C2 as the C4 has an electric brake booster pump and doesn’t require a vacuum booster. I removed the entire manifold to change the valve as i had to change a venturi too, but with some dexterity you may be able to change the valve in situ by removing the mounting “tree” that houses these valves. Once you’ve removed the heater blower motor and other gubbins, you’ll find the tree at the back of the engine on the left hand side of the engine bay.
To remove the tree, you need to undo to 10mm bolts holding the frame to the manifold:You also need to undo a bolt at the front of the frame which undoes a small bracket keeping the valves in place on the frame:
Once you have taken the bolts out, removed the frame and the small bracket, the valve will be fully exposed. However to remove the valve, you will need to take off the metal compression clamps which is best done with a Dremel or such given the restricted space. Not particulary hard to do and it has transformed the performance of the engine. I’d forgotten how good it could be.
I changed on of the venturis, something I doubt anyone will need to do.
ik zou toch opassen met ‘ze zeggen ‘
we weten natuurlijk niet wie je garagist is .Eeen Garagist, toch een met kennis van zaken denk ik, geeft gas tot 3 à 4000 toeren en zegt tegen mij dat de kleppen die de varioram bedienen, niet werken.
Rijden doet hij wel goed, ook volgens de garagist
Maar volgens mij is dit bulshit, en kan je dit zo niet controleren.
Voor dat ik een hoop kosten ga doen, wil ik wel zeker zijn, niet?
Of ze mij geen blaaskes aan het wijsmaken zijn….Mvg en bedankt voor ractie
Ronvos, heb je eigenlijk redenen om te twijfelen aan de goede werking? Doet de wagen vreemd?
Wanneer het VARIORAM systeen helemaal niet werkt zal het vermogenverlies al rijdend spectaculair zijn, vooral bij hogere toerentallen (snelheden). Hoor- en voelbaar tijdens rijden vanaf 5000 tmp: verbrandingslucht tekort.
dank u wel
het is niet te controleren als ik het goed lees
De DME stuurt pas vanaf 5250 tm en bij halve gas
is heel moeilijk stilstaande…. als ik het goed begrijpmvg
Beste vos Ron,
Zo simpel is het nu ook weer niet:
http://www.instant-g.com/Products/36Conversion/VRAM.html
Spijtig genoeg allemaal in de Engelse taal, wel met wat afbeeldingen.
Mvg, der Teufel.
😆 😈 😆
Dank u wel voor je reactie
Dus je kan het maar controleren bij 5500 t/m of ben ik verkeerd?
Dus gas geven met de hand aan de motor zeker tot 5500 t/m en dan kijken of de kleppen opengaan?
Dank je wel voor reactie
Mvg
VarioRAM vanaf modeljaar 1996.
Inductie technologie met grotere in- en uitlaatkleppen en de lengte van de inlaatpijp die aangepast is aan het motortoerental.
272 pk – 285 pk
330 Nm bij 5000 tpm – 340 Nm bij 5250 tpmMet vooral als doel om door betere verbranding het benzineverbruik en de uitlaatemissie te verminderen. Ook de trekkracht in lage toeren werd daardoor nog ietsje verbeterd.
Een lange opnamelengte bij laag toerental geeft hoger snelheid aan de opnamelucht.
Tot 5000 tpm is de luchtgang dubbel zo lang als bij de eerste 993.
Boven 5000 tpm werd en wordt door inlaatonderdruk in twee keer ingekort.
Boven 5800 tpm worden beide cilindergroepen verbonden om de efficiëntie nog te vergroten.In lage toerentallen is de lengte van de inlaatpijp dus altijd het langst. Bij hogere toerentallen (vanaf 5000 tpm) wordt stelselmatig ingekort. Kleppen met dubbele functie (voor de luchtinvoer) bevoorraden meer en dichter aanliggend lucht aan bij het optrekken, door de onderdruk die gecreëerd wordt.
Het fenomeentje kan je vooral lekker horen en ook wel voelen bij het optrekken. Dan ook de toerenteller in de gaten houden: 5000 tpm / 5800 tpm, veel leute gewenst.
De variabele lengte van de inlaat is overigens anders bij een US import dan bij een Europese.
Vanaf eind 1996 heeft men voor EUROPA de Amerikaanse langere bak spreiding overgenomen om ook hier aan strengere milieu eisen te voldoen. Vandaar dat de eerste model jaren (zonder VARIORAM) mede daardoor (bak verhoudingen) toch iets “feller” aanvoelen. Puristen gaan daarom op zoek naar de eerste VARIORAM met korte bak spreiding.
Alles is dus relatief, zoals steeds.
🙂 😈 🙂
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.