Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 993 › verbruik biturbo
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 6 maanden geleden door
kleinekastenteufel.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
ik heb nog de AUTOGIDS liggen waar ze destijds de nieuwe 3.6 964 TURBO in getest hebben, ook op circuit, waar hij het niet onaardige verbruik van 56l/100 km optekende…
Wat zelfs amper in de buurt (!) komt van wat de Cayenne Turbo S op topsnelheid verbruikte bij de ‘volgas-Autobahn-verbruikstest’ van een gereputeerd Duits automagazine een jaar of twee geleden…
😯 En de Veyron blaast zijn volledige benzinetank er op een kwartier door aan topsnelheid!
It’s all about aerodynamics, baby! Vergeet niet dat er in de berekening van die luchtweerstandsformule een kwadraatje staat!! En dat kan aardig snel oplopen die eindsom, bij de minste toename in formaten! Stel, een auto van bvb 100 pk kan bvb 100 km/u lopen. Om diezelfde auto 200 per uur te kunnen doen gaan, volstaat het bvb om de PK’s te verdubbelen. Om die wagen 300 per uur te kunnen doen gaan, zal je al naar veel meer dan nog eens een extra 100 pk moeten gaan… en zoals de Veyron demonstreerde, zal 400 per uur al bijna 1000 PK vereisen!! En die willen allemaal een slokje uiteraard… Dat is ook de reden waarom Ruf, niet de minste in PK-land, bijna altijd de ‘small body’ versies van de 911 verkiest voor zijn snelheidsmonstertjes, omdat die zoveel minder luchtweerstand veroorzaken door het ontbreken van de (mooie maar nefaste) brede wielkasten. De kenners weten dat Ruf zelfs de regengootjes langs het dak verwijderde…!!! Trouwens, kijk naar de 964 en de 964 Turbo 3.3: 70 PK verschil, en toch maar een verschil in topsnelheid van 20 km/u, bij de RS een verschil van 60 PK en nog amper 10 km/u! Die brede wielkasten en (super)grote spoiler zijn mooi, maar voor het verbruik op hogere snelheden een ramp!
Was ook maar als grap bedoeld, die POLO.
Weet ik wel Wim 😀
vermogen kost inderdaad benzine, maar je krijgt er wel enorm veel plezier en fun voor in de plaats 😆
Gr Bert
Misschein zelfs meer .
Bij mijn HF Integrale (280pk) zat het verbruik zonder turbo (onder 2500 O/min) rond de 8 liter.
Normale vlotte rijstijl 10 liter
Maar sportieve rijstijl 25 liter . Bij 120km begon het reservelampje al te branden 😈Was ook maar als grap bedoeld, die POLO. 😉
Wil er maar met zeggen, dat vermogen ook benzine kost. 💡
@Bert, geloof wel dat er een verschil zit van ongeveer 4 liter in verbruik met of zonder turbo.[quote=”chris_lbr”:j0jh3k6u]En een pure circuit-951 moet daar trouwens niet voor onderdoen… 🙄 Ma ja, op circuit sleur ik er dus wel echt alles uit…
[/quote]
Klopt . Die had ook vlot 30 tot bijna 35 liter nodig .
200km circuit en tankje leeg 😈 😉Koop je ook die auto niet voor als je op het benzine gebruik wilt gaan letten, kun je beter een Polo kopen.
Dat is ook ni de bedoeling Wim, maar ik wou gewoon weten of er een groot verschil is tussen een 993 4S of een turbo!
Kwa look moeten ze niet voor elkaar onder doen, alleen heeft de turbo toch net iets meer 🙂
Bij Van Beurden staat trouwens een pracht van een biturbo!Groeten Bert
Anoniem19 juli 2009 om 12:59Polo ? 😯 Mij ni gezien zenne… 😕
Maar d’er is wel een verschil qua verbruik bij de P-turbo’s. Mijn vorige was een 930 turbo en die had een dik verbruik van 20 liter (waartegen m’n 993TT dus maar 15 liter) tot ik er een andere turbo en intercooler onder had laten plaatsen. Meer pk’s en verbruik was gedaald tot +/- 17 liter.
Over verbruik op circuit met de 930 zal ik maar zwijgen, was helemaal om van te bleiten. En een pure circuit-951 moet daar trouwens niet voor onderdoen… 🙄 Ma ja, op circuit sleur ik er dus wel echt alles uit…Maat van mij is inderdaad pitte rijder, dus als jij af en toe een doorstampt kan ik mij dit ook weer voorstellen van verbruik.
Maar dan je circuit verbruik, da’s heftig, dus je ziet met door rijden zullen ze dan inderdaad rond dat verbruik liggen.
Koop je ook die auto niet voor als je op het benzine gebruik wilt gaan letten, kun je beter een Polo kopen. 💡 😉Anoniem18 juli 2009 om 20:49Das toch een beetje veel. De mijne zit rond de 14-15 liter en ik stamp af en toe toch ook goed door. Ik denk dat je maat nogal continu zal zitten doorstampen.
Moet wel zeggen dat hij op circuit tussen de 25 en 30 liter zit te slurpen. Maar ja, daar is’t wel vollen bak gas geven é…
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.