vergelijking 997 S vs 996 TT

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 vergelijking 997 S vs 996 TT

  • Maker
    Discussie

  • Dominique
    Deelnemer

      Hallo iedereen,

      Hierbij even jullie mening gevraagd. Een 997 S is qua prestaties heel dicht in de buurt van een 996 TT. De prijs is ook gelijkaardig voor eenzelfde km-stand, voor 80000 km tussen 45000 en 50000 euro (manuele transmissie), de 996 TT misschien iets goedkoper. Maar hoe zit het met de gebruikskosten (onderhoud, verbruik,…) als je uitgaat van eenzelfde km-stand (stel ongeveer 80000 km)? Zijn er dan meer kosten te verwachten aan een 996 TT dan aan een 997 S? Qua betrouwbaarheid denk ik dat de 997 S waarschijnlijk de betere is, qua exclusiviteit de 996 TT.

      Groeten,

      Dominique

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 42)
      • Dominque, indien Frans geen probleem vormt, de nieuwe RS Magazine kopen. Staat een ‘buying guide’, euh ik bedoel, ‘guide d’achat’ in van de 996 turbo. Al staat er ook weer niet zoveel in dat we nog niet wisten: ongelooflijke mix prijs (2ehand)/prestaties, betrouwbaar, comfortabel maar daardoor te zwaar voor circuit, en een zielige autonomie door kleine tank en grote dorst indien sportief gereden…

          en je hebt gelijk wat de soundtrack betreft: in mijn opinie is een 964 met cupuitlaat onovertroffen! Ook op de Porsche Francorschampsdays vind ik vaak de 964’s de mooiste geluiden hebben als ze de pitlane voorbijknallen!

            gisteren nog eens in je buurt rondgetuft (Nederbrakel), en wat opviel is dat ik, nu ik de TT enkel in het weekend gebruikt heb de voorbije 2 weken, en ik dus geen fileverkeer gehad heb, het verbruik direct al wat aangenamer te verteren is! Als ik hem tijdens de week ook gebruik om naar het werk te gaan, is het na 350 km al zeker tijd om te gaan tanken, gisteren begon het reservelampje van 10 liter pas te branden net voorbij de 400 km, en kon ik volgens de boordcomputer nog een 80-tal km rijden…

              No Problem. 8) 8) 8)

                luc993cabrio schrijft:

                Indien ge ne 997 S cabrio zou zoeken heb hier een zeer mooie te koop staan. 8) 8) 8)

                Zeer mooie wagen Luc, maar toch net iets boven het budget.

                  Indien ge ne 997 S cabrio zou zoeken heb hier een zeer mooie te koop staan. 8) 8) 8)

                    Gisteren een ritje gemaakt wet zowel een 997 S (weliswaar een ‘4’) en een 996 TT, beide manueel.

                    Eerst met de 997 4S gereden (110000 km). Die wagen ziet er langs de buitenkant ongelooflijk mooi uit, je ziet ook de erg mooie rondingen van een ferm ‘poepke’ in de achteruitkijkspiegel. Het interieur oogt erg mooi en modern (ik rijd met een 964 hé 😉 ), maar wat me opviel is dat er wel wat kleine minpuntjes aan waren zoals piepende ramen bij het laten zakken, ventilatorknopje dat bleef hangen, koppelingspedaal wat stroef,… Ook de 2de versnelling vond ik in het begin wat ‘raar’ (effectief in 2de of toch niet helemaal, maar dat wende na een tijdje). De wegligging is gewoonweg schitterend, de 4×4 zal daar zeker bij helpen. Qua prestaties (uiteraard) een duidelijke verbetering tegen de 964, maar nu ook niet om te zeggen dat ik overdonderd was. De wagen hangt wel zeer goed aan het gas, bij 2000 rpm het gaspedaal induwen en de wagen herneemt onmiddellijk zonder schokken. De acceleratie is zoals verwacht bij een atmosferische motor lineair, er is niet echt een extra punch bij een bepaald toerental (tenzij misschien bij 5500 rpm, maar niet echt overdreven). En de remmen… Porsche 😉

                    Vervolgens een (korter) ritje met een 996 TT. De verkoper probeerde me te overtuigen dat de carrosserie er schitterend uitzag… goed geprobeerd… mijne 964 ziet er pakken beter uit. Maar daar was het me niet om te doen, rijden maar… Buitenkant eveneens erg mooi, maar toch net iets minder dan de 4S. Ook een serieuze ‘poep’, maar de lichten vooraan zullen me nooit kunnen overtuigen. Het interieur ziet er wel wat meer gedateerd uit in vgl met de 997 maar nog steeds mooi. In ieder geval soberder met minder tierlantijntjes (zeker aan de middenconsole). Het koppelingspedaal was veel soepeler dan de 997, maar het stuur voelde zwaarder aan en ik had ook het gevoel dat de voorwielen continue aan het ‘zoeken’ waren, het gaf me een minder gerust gevoel dan in de 997. Misschien eigen aan deze auto en niet algemeen voor een 996 TT. De prestaties bij lage toeren (2000 rpm) vond ik toch iets minder in vgl met de 4S, minder direct en minder soepel. Maar boven de 4000 rpm is er wel een verschil; de TT blijft versnellen tot 6500 rpm en de duw in de rug is dan toch wel groter dan bij de 997, maar nu ook niet om te zeggen dat het van een andere categorie is.

                    Daarna naar huis gekeerd in de 964 en ik moet zeggen, die rijdt toch ook erg vlotjes hoor. En wat me direct opviel, de ‘soundtrack’ van de 964 is overduidelijk van een andere categorie dan de 4S en de TT 😉 In ieder geval; ik heb nu misschien iets meer de neiging om voor de 997 S te gaan, maar het voornaamste tegenargument vind ik het groter waardeverlies tov de 996 TT. En mezelf kende als regelmatig veranderen van auto is dat wel een groot nadeel.

                    Maar voorlopig is dat nog niet aan de orde, first things first, eerst de 964 verkopen…

                    Groeten,

                    Dominique

                    Anoniem

                      porschky schrijft:

                      ‘t is waarschijnlijk zelfs een ‘Engels kieken’… 😉

                      ‘t Zou kunnen maar anderzijds moet ik toch toegeven dat ik wel opkijk als hij vertrekt…’t is toch ook niet mis zo’n Vantage. Ik denk dat er ook een soort van sportuitlaat moet opzitten want dat klinkt nogal bij het optrekken.
                      Maar we wijken af…heeft de OP al een beslissing genomen terzake ?

                        ‘t is waarschijnlijk zelfs een ‘Engels kieken’… 😉

                        Anoniem

                          Dominique schrijft:

                          Vier porsches op een km2… volgens mij huist er een besmettelijk ‘Porsche-virus’ in jullie buurt 😉

                          Idem hier: 3 huizen verder staat een 997 C4S en ernaast een Cayenne, andere richting, enkele huizen verder, een 996 C4S. Alleen mijn directe buur is een kieken, hij heeft een Aston 😆 😆 😆

                            Bij mij hebben ze vlak voor mijn oprit, dus recht tegenover de plaats waar de Porsche staat, al enkele weken een “U rijdt …” bord staan, en links en rechts op 25m van mijn oprit hebben ze verleden week verkeersdrempels gelegd, zouden ze daar wat mee bedoelen dan ? 😈 .
                            Je moet wel weten, het is een straatje van net 3m breed met enkel plaatselijk verkeer en je mag er aan 2 kanten in maar maar aan 1 kant uit…

                              yep, nu maar hopen dat er geen behandeling voor bestaat… 😉

                              Het valt wel op dat er steeds meer snelheidscontroles in die straat zijn… 😆

                                Vier porsches op een km2… volgens mij huist er een besmettelijk ‘Porsche-virus’ in jullie buurt 😉

                                  tja Dominique, dat hebt ge met eerder zeldzame kleuren hé… dan weet iedereen waar ge gezeten hebt! 😆

                                  Ik heb gisterenmorgen trouwens ontdekt dat er op amper 400 meter van mijn huis blijkbaar nog iemand rijdt met een 996TT! Een mooie sealgrau grijze. En dus op 200 meter van mijn huis aan de andere kant de man met de 3.2 911 die met ons kwam praten, en nog eens 300 meter verder iemand met een 968. Ik kan dus nog altijd proberen ‘ontkennen’ als ze mij ergens gezien hebben in de buurt, dat het wel ‘die andere van in mijn straat zal geweest zijn’… 😉

                                    Inderdaad, dat was ik, kwam van mijn werk in Zwijnaarde

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 42)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.