Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 996 › vergelijking 997 S vs 996 TT
- Dit onderwerp bevat 42 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 6 maanden geleden door Plumber.
-
MakerDiscussie
-
27 maart 2011 om 17:08
Hallo iedereen,
Hierbij even jullie mening gevraagd. Een 997 S is qua prestaties heel dicht in de buurt van een 996 TT. De prijs is ook gelijkaardig voor eenzelfde km-stand, voor 80000 km tussen 45000 en 50000 euro (manuele transmissie), de 996 TT misschien iets goedkoper. Maar hoe zit het met de gebruikskosten (onderhoud, verbruik,…) als je uitgaat van eenzelfde km-stand (stel ongeveer 80000 km)? Zijn er dan meer kosten te verwachten aan een 996 TT dan aan een 997 S? Qua betrouwbaarheid denk ik dat de 997 S waarschijnlijk de betere is, qua exclusiviteit de 996 TT.
Groeten,
Dominique
-
MakerDiscussie
-
toeval of niet maar de wereld is klein, ik heb u zien rijden rond 18u30 aan merelbeke kerk met uw 964. Ik kwam uit de andere richting met mijn bus (ben buschauffeur de lijn) en ik herkende uw porsche en de nummerplaat van op een van de foto’s. Als ik me niet vergis natuurlijk 😉
porschky schrijft:
inderdaad; wie interesse heeft in een mooie 964… Ik heb de wagen gezien en gehoord, en hij staat mooi! (staat beter dan mijn eigen 964 C2 destijds denk ik) Er is ook heel veel aan vernieuwd…
En niet onbelangrijk: toen hij bij mij vertrok, was het niet met rokende banden en veel show (ondanks dat ik stond te kijken), maar mooi kalm, koude motortje sparend! Dat zegt mij veel over hoe die wagen en die techniek vermoedelijk behandeld zal geweest zijn! Ook niet onbelangrijk… 😉
Bedankt voor het compliment.
Een gouden regel die mijn vader me al van jongsafaan heeft aangeleerd; altijd de motor rustig warm laten lopen vooraleer de hogere toeren op te zoeken. En zeker bij een luchtgekoelde 964 met bijna 12 liter olie 😉inderdaad; wie interesse heeft in een mooie 964… Ik heb de wagen gezien en gehoord, en hij staat mooi! (staat beter dan mijn eigen 964 C2 destijds denk ik) Er is ook heel veel aan vernieuwd…
En niet onbelangrijk: toen hij bij mij vertrok, was het niet met rokende banden en veel show (ondanks dat ik stond te kijken), maar mooi kalm, koude motortje sparend! Dat zegt mij veel over hoe die wagen en die techniek vermoedelijk behandeld zal geweest zijn! Ook niet onbelangrijk… 😉
924carreragt schrijft:
@ Dominique: tip: verander wel van garagist als je met een 996TT gaat rijden… 😉
Ik weet het het… ‘t is nen hele goede met verstand van zaken, ik ben er heel tevreden over, maar… zeker niet de goedkoopste
@ Dominique: tip: verander wel van garagist als je met een 996TT gaat rijden… 😉
mooie wagen die 964 trouwens,
mijn hart zou zeggen de turbo maar ja het is niet aan mij om te kiezen, spijtig genoeg dat wel 😆
Bedankt voor de waardevolle opmerkingen.
+ voor de 997 S: lager verbruik, betrouwbaarder (?), minder onderhoudskosten, mooiere looks (subjectief)
+ voor de 996 TT: turbo rush (prestaties), waardevaster@ Rocco: het zijn niet zozeer de verbruikskosten die me zorgen baren (alhoewel ook niet onbelangrijk natuurlijk), maar eerder de onderhoudskosten. De 996 TT blijft ouder en de kans is groter dat er iets aan kan misgaan. Het blok is daarentegen oerdegelijk natuurlijk (GT1). En de 997 S is ook niet onbesproken, daar heb ik ook al zaken van horen waaien van RMS failure en dergelijke…
@ Porschky: langs deze weg nog eens nen dikke merci voor de fun drive van vorige week. Van dat omaatje heb ik niet onmiddellijk veel gemerkt hoor 😉
@ Dixie: zeker en vast interesse, 90d km is op de limiet maar nog OK, er mogen maximaal 100d km op staan want ben van plan om er toch een jaar of 5 mee te rijden (aan 15d km/jaar). Maar eerst moet de mijne verkocht worden want anders is het financieel niet haalbaar. Als er iemand interesse heeft 😉http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/porsche-911-carrera-4-3-6i-coupe-type-964–51128393.htm
of
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=189580105Groeten,
Dominique
ondertussen heeft onze Dominique als eens kunnen meerijden met mij, dus dat een 996TT hard kan gaan, daar kan hij ondertussen al van meespreken.. tenzij hij natuurlijk vindt dat ik rijdt als een omaatje… 😉 Maar inderdaad, ik heb hem gewaarschuwd dat het verbruik in een andere grootorde ligt dan de (overigens zeer mooie) 964 C4 waar bij nu mee rijdt! Maar aangezien hij ook een andere daily driver ter beschikking heeft, zou inderdaad het verbruik tijdens de occasionele ritjes misschien kunnen gecompenseerd worden door de grotere kik die een turbo kan geven… en dan spreken we nog van standaard uitvoeringen!!
Ook rekening houden dat de 997 recenter is, en dus vaak nog een aanzienlijk hogere BIV aan je doos lapt, en dat de 3.8 liter van de S ook wat meer jaarlijkse cadeautjes voor de staat oplevert dan de 3.6 van de 996TT in de vorm van rijtax
Hangt er vanaf wat je in een wagen zoekt,wil je een Porsche om te toeren zou ik voor de 997S gaan ,wil je af en toe een adrenaline kik zonder twijfel de turbo.Wat verbruik betreft,mijn 996TT zat volgens de boordcomputer op een gemiddelde van rond de 14.5 liter.Als je nog een goede 996TT zoekt,een kennis van mij verkoopt zijn 996TT van 2004 met 90000km voor rond de 45000 euro,wagen heeft Europipe uitlaat,nieuwe koppeling,FVD chiptuning,zwart,manuele bak.
Hangt er van af of je die wagen veel gaat gebruiken, of het een dagelijkse is of enkel voor de fun/waardevastheid … voor elke dag naar het werk te gaan gaat die turbo er niet naast zuipen denk ik, vraag maar aan porschky. Verbruikskosten is wel het laatste waar ik zou aan denken in die klasse, zoek gewoon een wagen die tiptop in orde is en die je aanstaat.
Heb reeds meerdere keren met beide wagens gereden en moet zeggen dat de 996 Turbo toch nog een serieus stuk harder gaat dan de 997S, kwa looks natuurlijk vind ik de 997S mooier dan de 996 Turbo, maarja da zijn smaken he.
996 Turbo zal wel beter zijn waarde behouden in de toekomst denk ik. 8) 8) 8)Anoniem27 maart 2011 om 20:50Hallo,
interessante vraag en vergelijking. Als ik kijk op de site http://www.zeperfs.com/ dan zie ik dat de turbo op alle fronten sneller is, dus qua prestaties liggen ze toch nog wat verder uit elkaar dan je denkt. Een turbo bouwt zijn kracht anders op dan een motor zonder turbo, hoewel dat de laatste jaren ook wat minder uitgesproken is geworden. Hoe het zit op de 996 turbo weet ik niet, met wat geluk reageert een eigenaar hier op het forum met zijn ervaringen. Puur gevoelsmatig is een turbo voor mij eerder een “beest” om mee te rijden, laag in de toeren mak en vanaf x t/m een wolf.
In je gebruikskosten moet je er ook mee rekening houden dat de 996 waar je naar kijkt waarschijnlijk ook al wat ouder is dan de 997. Er riskeren dus eerder wat mankementen aan te komen dan aan de 997, alleen al door de ouderdom.
Qua exclusieviteit: ik vind niet direct de verkoopcijfers van beide terug (ik zoek wel nog wat verder) maar het zou me niet verwonderen dat de 997S toch niet zoveel meer verkocht werd dan de 996 turbo. .
‘k Zou als ik de keuze moest hebben, ook niet onmiddellijk kunnen kiezen 🙄 . Beste wat je kan doen is met beide eens rijden om te zien wat je het beste ligt. Ik zou niet teveel nadenken over de gebruikskost, beide kosten toch heel veel en het verschil tussen beide zou niet teveel mogen uitmaken als je toch naar dat soort wagens uitkijkt.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.