Verkeersbelasting

Home Forum Zeverhoekje Verkeersbelasting

• Maker
    Discussie

• S2
    Deelnemer

Ik zit te denken om de 996 deze maand terug in verkeer te stellen, maar heb een bedenking.

Maakt het voor de jaarlijkse verkeersbelasting uit wanneer je dit doet?

vb. als ik de site van de overheid goed interpreteer.

Ik schrijf de wagen in op 15/03, dan betaal ik verkeersbelasting vanaf 01/03? Correct? Dus of je de wagen nu inschrijft op 31/03 of 01/03, financieel maakt dit niet uit.

Of je kan 1 maand of 1 dag rijden voor de prijs van 1 maand verkeersbelasting.

Dus wachten tot 15/03 om de wagen in te schrijven zou pure verspilling zijn.

15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 76)
      • Ik ga nu een Triple Hopje drinken. :drink:

Ik heb ook een bedrijf, dus snap heel goed wat je zegt.

Maar mijn *porsche heeft niks met mijn bedrijf te maken. De meesten hier geven vele 1000-en euro’s per jaar uit aan hun “hobby” en om jezelf dan voor een paar 100 euro te frustreren dat het prachtig weer is en je niet kan rijden, kan er bij mij niet in, gezien de investering die je al gedaan hebt. Lijkt me even erg als mensen die een dure reis maken en dan ter plaatse op elke cent kijken. Not my cup of tea!

Als je heel het gedoe leuk vind om elke maand een plaat aan te vragen en die op het eind van de maand weer in te leveren, moet je dat vooral doen. Dan heb je een achterpoortje gevonden en ben je ‘rationeel’ bezig. Alleen, het woord ‘rationeel’ en ‘Porsche liefhebber’ staan naar mijn gevoel niet in hetzelfde woordenboek. Rationele mensen kopen een Renault ZOE, 110% aftrekbaar en 2€ verbruik per 100km en maken hun verder ook niet druk over BIV of verkeersbelasting.

Het lijkt me toch allemaal wat omslachtig.
            Je moet elke keer je plaat terug sturen, bij nieuwe inschrijving krijg je weer een nieuwe plaat en dan nog een extra laten maken.
            Bent zo weer 50 euro kwijt….

Ik heb trouwens wel vernomen dat het klopt dat bij een nieuwe inschrijving en retour sturen van je plaat
            binnen de lopende maand –> je geen aanslag BIV krijgt.
            En uiteraard ook niet voor de verkeersbelasting…. :mrgreen:

Het gaat ’em niet zozeer om het geld an sich. Wel om het feit dat het hier een dwaas apeland is waar bedrijven buitengejaagd worden door de torenhoge lasten (o.a loon enz…). De arrogantie ten top die ze dan opvoeren door bv. subsidie’s terug te vragen….. beter zou men zich afvragen WAAROM men vertrekt. Ik kan ook mijn klanten buitenjagen en nadien opbellen om ze nog naar hun kl…. te geven omdat ze vetrokken zijn. Bon, terug on topic: BIV is reeds betaald dus kan ik perfect iedere maand een nieuwe inschrijving / schrapping doen en “gratis” (wat rijtaks betreft althans) bollen ? Lijkt me leuk. :think:

Ik snap je redenering wel, maar dit is België, hé! Ik heb de voorbije 2 zondagen prachtige tochtjes gemaakt met mijn Boxster, open! Deze voormiddag ook en morgen ziet het er ook goed uit.

Vorig jaar maart, april, mei… Bijna continu slecht weer. 2011 en 2012: slecht weer heel de maand juli, enz…

Kortom: het is onvoorspelbaar in ons land. Ik probeer alle mooie dagen mee te pakken. Je kan het verloren geld beschouwen als het geen mooi weer is, maar die redenering geldt dan evengoed voor Maart, April, Mei….

S2

Ik zie het omgekeerd: niet zoals in, ik rijd er niet mee omdat ik 100 Euro moet betalen

Maar wel:
                  De auto komt enkel buiten bij mooi weer (‘t is een cabrio remember) en heel maart hebben we regen (helaas kan ik het weer niet voorspellen 🙁 dus hypothetisch)… dan vind ik 100 Euro, 100 Euro teveel.

Als ik er kan van genieten en het weer laat het toe, dan zal ik de laatste zijn om te klagen over die 100 Euro.

Dus de insteek is helemaal anders.

Ben ik nu de enige die dat zot vind dat je één of meerdere *porsche hebt en dan ligt te leuteren over verkeerstax?

Ik gun de staat ook niks hoor, ze pakken al meer dan genoeg. Maar als je pakweg 30K of (veel)meer uitgeeft voor een funauto en er dan niet mee rijd omdat je elke maand 100 euro tax moet betalen, waar ben je dan mee bezig?

Je kan dan beter niet rijden, want die dingen verbruiken ook niet min,hé?

S2

BIV ben je zowiezo kwijt hoor, die krijg je nooit meer terug, zelfs niet als je een dag later al terug uitschrijft.

[quote=”bladerunner” post=161450][quote=”RODONDO” post=161444]Dus elke maand de 1ste inschrijven en de 30ste of 31ste plaat binnen en terug opnieuw en je kan iedere maand gratis rijden….. leuke tip ! :coolness:[/quote]

Ik ken iemand die doet dit regelmatig met zijn Bentley van 20 jaar oud. Leve de verkeersbelasting. :first:[/quote]

Waarom niet eigenlijk ? En ook de BIV wordt binnen de maand afgeboekt. (ref. mijn boekhouder)

[quote=”RODONDO” post=161444]Dus elke maand de 1ste inschrijven en de 30ste of 31ste plaat binnen en terug opnieuw en je kan iedere maand gratis rijden….. leuke tip ! :coolness:[/quote]

Ik ken iemand die dit regelmatig doet met zijn Bentley van 20 jaar oud. Leve de verkeersbelasting. :first:

Ik heb zelfs gehoord als je een “nieuwe wagen” inschrijft op 1e van de maand, en de plaat retour hebt gestuurd voor einde van dezelfde maand
                            ==> je geen BIV hoeft te betalen (en uiteraard dan ook geen verkeersbelasting). :music:

Dus elke maand de 1ste inschrijven en de 30ste of 31ste plaat binnen en terug opnieuw en je kan iedere maand gratis rijden….. leuke tip ! :coolness:

Ik heb vorig jaar mijn plaat retour gestuurd op 25/10.
                                Kreeg toen verkeersbelasting terug berekend tot 01/10.
                                Ga ‘m nu weer inschrijven per 01/04. Scheelt 7 maanden in de periode waarin ik toch niet rij
                                met de 993… BIV betaald begin 2013….Hopenlijk gaan ze niet moeilijk doen… 🙄

S2

Mijn intentie was ook 1 April, maar we hebben al zoveel mooie dagen gehad, dat ik toch twijfel. …. Maar het kan in maart ook best nog eens beginnen winteren.

Inderdaad per maand verrekend.
                                    Ik twijfel ook om nu of na 1 april terug in te schrijven.
                                    Als ik het goede weer dan weer bekijk de laatste tijd wachten we beter niet te lang meer 😀 :driver:

15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 76)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.