Vermogentest laten doen bij Kempower

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Vermogentest laten doen bij Kempower

  • Maker
    Discussie

  • dixie
    Deelnemer

      Heb verleden week een vermogentest laten doen bij Kempower in Lummen,het is misschien een bekwame tuner maar wat betreft mensvriendelijkheid is hij één van de onvriendelijkste mensen die ik ken.
      Je mag bij de test niet aanwezig zijn,je moet in een hokje ofwel buiten wachten voor de veiligheid volgens hem.Als je in de shop binnenkomt kan het een paar uur duren voor er zelfs iemand in de winkel komt.Voor mij is dit de eerste en de laatste keer dat ze er mij zien,je krijgt een grafiekske en een héél klein beetje uitleg,liefst zo kort mogelijk..Zeer triestig,maar binnenkort heeft een kameraad tuner van mij ook een 4 wiel aangedreven testbank en die zou dan 100 euro vragen voor 3 runs waar ze bij Kempower slechts 1 run doen en daar betaal je dan 125 euro voor..Het goede nieuws was wel dat mijn Porsche 566pk en 790NM koppel heeft …

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 32)
      • Zou het zelf niet beter kunnen gezegd hebben 😀
        Het mengsel air fuel is zeker goed omdat ik een AEM wideband air fuel meter gemonteerd heb en bij vol gas zit ik rond de 11,8/1 wat normaal perfekt is.Ik heb gisteren nog een extra apparaatje besteld dat je gewoon in de OBD poort kan pluggen en die veschillende uitlezingen bied van temperaturen,air fuel,verbruik en nog vele andere zaken zodat je kan zien dat je motor goed op punt staat.Zeeer interessant toestel,ik stuur de link door:
        http://www.brockwayengineering.com/r920.html

          Wat onze vriend Mich aanhaalt, is juist, maar daarboven moet je ook nog weten dat ‘n turbo ook bepaalde werkingskarakteristieken heeft.

          Hieronder snel even ‘n matrix opgesnort (T88)

          Daar zie je dat hogere druk niet per sé lineair meer vermogen geeft…
          Y-as is trouwens drukverhouding, X-as is lbs (pond) lucht per minuut, en de cijfers op de chart zijn de toerentallen van de turbo.

            de wetten van de fysica mogen misschien simpel zijn, toch blijft een motor een complex geheel (dixit: “het verst door ontwikkelde onding dat op aard bestaat”)

            uw redenring van 1+1=2 gaat jammer genoeg niet op in de wereld van diesel en otto…hier worden wetten van mechanica, dynamica, thermodynamica, oscillaties, pulsgolven,…met mekaar geconfronteerd op zodanig complexe wijze zodat de enige manier om te zien of een welbepaalde aanpassing vermogenswinst bracht de “emperische methode” blijft (ontwerpen, testen, evalueren…terug ontwerpen, testen, vergelijken)

            …ik ga er hier noet meteen over doordrammen, maar om u een simpel voorbeeld te geven: 1 bar overdruk in een cilinder betekent ongeveer een druk van 1.85 bar in de cilinder (verliezen in de inlaat). Laat dit mengsel ontbranden en je krijgt exponentieel meer druk na verbranding dan 1.85 keer de originele druk. Dit komt door de thermodynamica. Het gas zet uit, en hoe meer het uitzet, hoe hoger de temperatuur oploopt hetgeen er weer voor zorgt dat het nog meer gaat uitzetten => kettingreactie => pingelgevaar!!! Ook al geef je’m genoeg “eten”. Vervolgens moet al dat verbrande gas dat nu gewrongen zit in de cilinder een uitweg zoeken rond de uitlaatklep…dit gaat weer gepaard met verliezen en de drukgolf van dit gas ziet er zeker en vast anders uit dan die zonder drukvoeding. Waarschijnlijk zal het max. koppel ook bij een lager toerental liggen..

            Je merkt wel dat het drukvoeden van een motor een complete metamorfose teweeg brengt 😉

            Natuurlijk beschikt men over computermodellen die een en ander van aanpassingen kunnen doorrekenen naar vermogenwinst of vermogenverlies…toch blijven postjes zoals inlaat en uitlaatspruitstuk (waar pulsgolven zitten) veelal onderworpen aan de empirische methode…zeker als het erom gaat om de grootste doorstroming te vinden of zoals bij diesel de “drall” (=werveling om te mengen) te bepalen

              De fysica is nogthans redelijk simpel. Neem een atmosferische motor van 100 pk vermogen en 200 Nm koppel. Zet er 1 bar overdruk op. Uw motorke heeft nu 200pk en 400 Nm (vooropgesteld dat ge er voldoende eten insteekt, natuurlijk).

              Zodus zou een motor, die 507pk levert, en waarvan de turbodruk met 20% verhoogd wordt, 609 pk moeten leveren (alweer ALS hij voldoende eten krijgt).

              Azu peinzekik.

              Graag verneem ik waar mijn redenering er naast zit.

              Peter R.

                Dat kan ik ook even niet volgen , maar misschien mis ik iets

                  42pk gepikt?? Hoe bedoel je dat?

                    [quote=”dixie”:2tvuzjf4]507 pk steeg,daarna de turbo’s laten aanpassen,andere actuators om 1.2 bar druk te kunnen houden,terug andere software (van 1 bar naar 1.2 bar) waardoor ik nu 566 pk heb…[/quote]

                    Dan hebben ze 42pk gepikt.

                    Peter R.

                      Ik heb het voor Heinz die doet zijn werk 100% juist.

                        Je mag altijd eens afkomen,kan je eens een toerke meerijden,moet wel droog zijn anders komt de antislipcontrole steeds tussenbeide…

                          Dat klinkt grandioos.
                          Ik laat me graag eens overtuigen door de wagen in het echt te mogen beleven 😈 😉
                          Een echte raket moet dat zijn

                            Mijn porsche is een 996 turbo maar met andere turbo’s en de turbodruk is gestegen van standaard 0.8 bar naar 1.2 bar.De originele turbo’s zijn uitgefreesd om er een groter compressorwiel in te laten passen,de software is gedaan door upsolute .
                            De eerste tuning was de upsolute software ( van 0.8 bar naar 1bar) europipe uitlaat,K&N luchtfilter,silicone boosthoses,andere divertervalves,waar het vermogen van 420pk naar 507 pk steeg,daarna de turbo’s laten aanpassen,andere actuators om 1.2 bar druk te kunnen houden,terug andere software (van 1 bar naar 1.2 bar) waardoor ik nu 566 pk heb…

                              Ze zijn inderdaad niet klant gericht (vriendelijk)…!

                                Geen onbekend verhaal , alleen ben ik nieuwsgierig welke wagen het is dat ze zoveel vermogen opgeven

                                klikkerdeklik

                                  Goed jaar geleden ook bij Heinz geweest met mijn dieselstoof, hadden dan net hun 4×4 testbank. Toffe gasten, goede uitleg over alles, computer uitgelezen en nieuwe data erin geflashed, een run of 5 gedaan en ik stond er gewoon naast ! 8)

                                  Misschien inderdaad niet zo veilig, het is maar ALS er iets zou gebeuren hé, wie is dan verantwoordelijk ? Mijn auto hebben ze trouwens nie vastgelegd op de rollen en kwam bij het optrekken toch serieus omhoog 😯 Zijn uitleg: als je stilzit in de wagen kan er nieveel gebeuren, vooral nie beginnen wippen 😀

                                  Daarna grafiekje gekregen met het eindresultaat, 31 pk erbij en een bom aan koppel, mooi resultaat alhoewel ik nog wat meer verwacht had en het kostte mij uiteindelijk veel geld voor die 30 minuten werk (+/- 750 euro)

                                  Heinz zou ik wel durven aanraden verder, kennen hun job goed en ze behandelen hun klanten goed (mij toch in elk geval).

                                  Anoniem

                                    naar heinz gaan en vragen naar stijn, zeg maar dat je van mij gestuurd bent (mark van beerens). Net het tegenovergestelde, koffietje, deftige uitleg etc.
                                    als je wil maak ik de afspraak wel voor je.

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 32)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.