versnellingsbak

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 versnellingsbak

  • Maker
    Discussie

  • marnix
    Deelnemer

      Technisch vraagje,

      een versnellingsbak van een porsche 911 sc bouwjaar 1983 dat stroef schakelt wat kan hier de oorzaak van zijn?
      welke olie moet hier juist op, kan je een middel toevoegen om beter te schakelen of atf olie bijvoegen?

      Motorolie welke word het meest aangeraden half synthetisch , of mineraal olie?
      20/50 10/40?

      Olie controle oliepeil doe je dit bij een boxer motor al draaiende motor warm of koud niet al draaiend? Of hoe doe je dit precies?, ik heb wel er aring met andere motoren
      maar van een boxer weet ik dit niet precies?

      Graag meer info

    10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
      • Bedoel je dat de SAE 90 in beide gevallen binnen dat bereik zit, en ze dus allebei bruikbaar zijn?

          915_63gearbox.png

            Ik blijf nog met een vraag voor de 915-bak: is het de Swepco 201 (80W-90) of de 210 (80W-140) die de voorkeur geniet? De 210 zou de meer all-season versie zijn, omwille van zijn bredere viscositeit, of zit ik verkeerd? De ene, 201, heeft een blauwe kleur, de 210 een rode, als ik mij niet vergis.

            Wim

              Is perfect zo. :up:

                Ik heb het als volgt gedaan, samen met mijn zoon.
                Draai het dekseltje (vier vijzen) open dat zich bevindt voor de achterzetels. Hieronder zie je het koppelstuk. Zet de versnellingspook in neutraal. Haal nu het versleten koppelstuk weg, zorg wel dat de uitgang die naar de versnellingsbak loopt in neutraal blijft. Monteer het nieuwe koppelstuk, maar draai voorlopig de bout-moer combinatie niet toe. Iemand moet nu vooraan de versnellingspook helemaal naar links duwen, tot tegen de aanslag. Zorg daarbij dat het onderste deel van de pook verticaal blijft, dus enkel naar links duwen en niet gelijktijdig naar voor of achter. De tweede persoon draait nu het koppelstuk achteraan in de andere richting, dus in wijzerzin als je naar voor kijkt. Het koppelstuk moet ook tot tegen de aanslag worden gedraaid. Zet nu de vijs-moer combinatie vast op de tandjes. Als je nu de pook lost, zal deze dus terugkeren naar rechts en het koppelstuk naar links en zou de uitlijning ok moeten zijn. Bij mij is het in elk geval zo gelukt. 😛
                Succes.

                ps. Wim, corrigeer me in de tekst voor het geval nodig. Ik heb me zelf gebaseerd op een tekstje uit PelicanParts en het werkboek van Haynes.

                  Kan je kleine beschrijving geven hoe jij deze afsteld?

                  Wim

                    Is niet zo moeilijk, maar als je het via de beschrijving van Porsche moet doen gaat het niet lukken.

                    2 man waarvan 1 met een vaste hand, een ring en steeksleutel van 13 en vingespitze gevoel, meer heb je niet nodig. 😉

                      Thanks voor de link figuur 6 was bij mij de teflon bus niet goed uitgelijnt dit heb ik nu gedaan en is al heel wat beter , op de kruiskoppeling zit beetje speling

                      hoe stel je deze precies af als je alles gedemonteerd hebt , als het mogelijk is een ned beschrijving hiervan?

                        Voor een 915-boite heb ik zeer goede ervaringen met Swepco 210 olie.

                        Check ook eens of het koppelstuk van de versnellingsbak niet wat versleten is, dat kun je zien als je het inspectieluikje voor de achterzetels opendoet.

                        Zie hier

                          Het stroef schakelen heb ik gevonden het was de teflon bus waar de schakelstang doorglijd waar een probleem mee was,
                          ik zou de versnellingsbak olie willen vernieuwen welke olie doe je het best op deze bak

                        10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.