Vraagje ivm controle oliepeil

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Vraagje ivm controle oliepeil

  • Maker
    Discussie

  • De Amicis
    Deelnemer

      Hey iedereen,

      Vandaag beetje rondgereden en zag dat ik ongeveer al 1000 km heb gereden en dacht even het oliepeil te controleren. Motor was goed warm, auto vlak gezet, minuutje stil laten draaien en dan al draaiend gecontroleerd. Vreemd was dat het oliepeil boven het 2de streepje kwam?!? Meter afgekuist opnieuw proberen meten en opnieuw erboven? Kan iemand dit uitleggen? En hoe ik alsnog een goede meting kan doen want wil niet met te weinig olie rijden maar zeker niet met teveel. Auto is een 911, 3.2

      Alvast bedankt grtz

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)
    • Wim

        Oliepeil zal met rijden altijd schommelen, dus bij optrekken zal die in het rood staan, en bij constant rijden net onder de helft en zodra je weer een beetje gas geeft zal de meter weer richting rood gaan..
        Pas als je tot stilstand komt b.v bij een stoplicht zal de meter langzaam stijgen en de hoeveelheid aangeven.
        Ook al staat de oliemeter bij warm stationair draaiende motor onderaan op de meter of peilstok zal en altijd nog zo’n dikke12 liter olie inzitten.
        Dus rijden is geen probleem, maar wel op niveau zetten zodra je de kans hebt.

          Niet te veel op dat olie meterke focussen ,dat schommelt voort durend en geeft louter een indicatie weer .
          De enige goede manier is zoals hierboven reeds een paar keer vermeld !
          ➡ – motor op bedrijfstemperetuur brengen
          – vlakke ondergrond
          -meten met PEILSTOK bij stationair DRAAIENDE motor !

          De meest voorkomende fout is meten bij NIET draaiende motor en is de kans groot dat je teveel olie gaat toevoegen met alle gevolgen vandien.

            Oliepeil moet je meten met draaiende motor (ralenti) op bedrijfstemperatuur

              Gisteren een mooi ritje van 150 km gedaan. (930 3.3) Nu merkte ik na 140 km op dat het oliemetertje net boven rood aangaf. De wagen gestopt op vlakke ondegrond en olie gepeild met warme motor (niet draaiend). Olie zat net op miniumum.

              Getwijfeld om door te rijden, kwartiertje later toch gedaan en nu schommelde het oliemetertje ineens tussen rood en een kwartje hoger. Om dan terug naar tegen het rode aan te lopen.

              Ik dacht dat als de olie warm was uitzette en hoger zou uitkomen? Durf er nu niet meer mee te rijden. Ik wil eerst de olie bijvullen, maar weet niet welke erin zit. maandag even bellen naar luc de vos om te horen wat ze er het laatste onderhoud hebben ingegooid.

              Zit er veel verschil op tussen olie meten bij draaiende en niet-draaiende motor?

                Voor de vakantietrip vorig jaar ook een busje meegenomen….niks nodig gehad…streepje olie altijd even hoog.
                Vrouwtje had ook een busje koelmiddel (voor de 968) meegenomen :happy: :happy: :happy:
                Da’s zoals een paraplu…zorg dat je die altijd bij hebt….dan regent het nooit. :bounce:

                  Ik heb ook altijd een flesje drinken bij me … zal die auto ook wel nodig hebben. :drink:

                    Zorg er ook voor dat je altijd een litertje olie extra bij je hebt (standaard P uitrusting wat mij betreft)! :salut:[/quote]

                    Waar is de tijd…..met een bus olie rondrijden…… :sarcastisch

                      Ik reed steeds met olie pijl tussen min en maximum.
                      Die ex turbo van mij verbruikte wel wat olie en ik vulde maar bij tot halfweg maximum, zo was ik zeker dat er niet teveel inzat.
                      Het oliepeil verschilt veel tussen half warme en echt warme motor.
                      Het is echter niet makkelijk om hem echt warm te krijgen op de openbare weg 💡

                        Zo klaar als een klontje toch, daar zijn die streepjes voor op die peilstok, dat het peil er dus tussen valt is ok. Maar je oliepeil op de peilstok zegt ook niet alles, hou je oliemetertjes goed in de gaten, hou het olieverbruik in de gaten, en vul indien nodig regelmatig een half litertje aan. Oliecheck hoort net als de bandencheck tot de standaard checks voordat je gaat rijden met je Klassieke Bolide!!

                        Zorg er ook voor dat je altijd een litertje olie extra bij je hebt (standaard P uitrusting wat mij betreft)! :salut:

                          Denk dat het belangrijkste en waar de meeste vergissingen mee gebeuren het meten zelf is (platte ondergrond met draaiende motor op bedrijfstemp.) en dat doe je goed !
                          Je heb +- 10L olie aan boord ,waar die nu exact staat tussen min en max zal niet zoveel uitmaken zolang die er maar tussen staat .
                          Stel dat die wat meer olie verbruikt dan zou moeten zou ik persoonlijk hem eerder tegen de max houden ,kwestie van een beter gevoel 😉

                            Maakt niet uit… als het maar meer is dan het minimum en minder dan het maximum :coolness:

                              tussen max en min zit een groote ruimte.
                              Ik lees hier soms dat te hoog oliepeil niet ok is, maar een te laag is ook niet Ok.
                              Dus vroeg ik mij af, wat is het ideaale oliepeil dan? mooi in het midden tussen min en max,
                              of net iets boven de helft of net iets onder de helft……….

                                Ik snap de vraag niet.
                                Olie staat tussen min en max. Is toch ok? En wil je ‘m op max staan hebben giet je er wat bij toch?

                                  Even anders formuleren: het verschil tussen het minimum en maximum streepje op de peilstok is 1.5 liter.
                                  Kan je aan de hand hiervan inschatten of er wat bij moet en hoeveel.

                                    ik zal me nog eens beter specifieren:
                                    dus op je peilstok heb je 2 lijntjes staan, een onderste en een bovenste.
                                    Mijn oliepeil staat dus 1,5cm boven het onderste lijntje (dus 1,5cm boven het minimumpeil).
                                    Is dus wel gemeten bij warme draaiende motor op platte ondergrond.
                                    Is dit Ok of moet ik er wat olie bijdoen?

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.